Sök:

Sökresultat:

391 Uppsatser om Funktionality and Usability in web - Sida 10 av 27

Parkeringsapplikationen : Utveckling av en mobilapplikation för iPhone.

This report describes procedures and preparations made for developing a mobile application.Using a questionnaire and usability tests, I have developed a design document for a parkingapplication for the iPhone 4. The purpose of the application is to help drivers find allowedparking spaces thus making roads safer for everyone while the driver avoids parking tickets..

Instrumenteffekt inom användbarhetstestning : Mätinstrumentets påverkan på ett systems användbarhet

Fältet för användbarhetstestning är fullt av metoder, men av någon anledning är det en väldig brist på studier som jämför metoderna mot varandra och kontrollerar om dessa metoder, som utger sig för att generera samma typ av data, faktiskt är likvärdiga. Denna studie jämförde två användbarhetstestningsmetoder vid namn SUS och PSSUQ. Först jämfördes metodernas metamedelvärde med varandra för att se om det fanns signifikanta skillnader mellan metodernas rådata och sedan utökades analysen till att jämföra metodernas resultat med den normativa mall som respektive metod ger tillgång till. Dessa två olika jämförelser gjordes ett flertal gånger med olika antal försöksdeltagare vid varje iteration.Resultatet av studien visade att inga statistiskt signifikanta skillnader fanns mellan metodernas metavärde (värden transformerade till en skala mellan 0 och 100) och att inga statistiskt signifikanta skillnader hittades mellan dessa två mätinstrument då deras resultat jämfördes mot de normativa mallar som metoderna ger tillgång till, men även om inga statistiskt signifikanta skillnader hittades visar resultatet på en viss skillnad i hur ett system uppfattas beroende på vilken metod som används, vilket innebär att liknande studier borde genomföras..

Bloggtider för bibliotek och bibliotekarier? - Studie om bloggars användbarhet i bibliotekssektorn

The usability of the Internet increases for every year. The Weblog phenomenon makes it possible for anyone to easily publish, find information and get in touch with other people through the net. This Essay treats the possibilities the Weblog medium offer Swedish libraries and librarians in library contexts. The purpose of the study is to examine the Web phenomenon: Weblogs, and their significance for a total of eleven Library Heads and librarians together with their view on the Weblog activity at each library connected Weblog, to get comprehension and new knowledge on the usability of Weblogs in the library sector. The foundation for the Essay consists of a qualitative interview study, built on asynchronous e-mail interviews and telephone interviews with blogging librarians and Heads of libraries.

En grafisk webläsarkomponent med hjälp av WPF i Visual Studio

WPF is a newly introduced graphical system that is a part of Microsoft?s .NET Framework. This report will evaluate WPF and its features. A comparison is made mainly towards the previous version of .NET which is .NET 2.0. The work is partly theoretical and partly implementational.

Iterera, iterera, iterera : En studie om hur en upprepande designprocess kan förbättra användbarheten i Provbankens interaktiva distansprov

Provbanken är en del i ett nationellt provsystem som är tänkt att vara ett bedömningskomplement till existerande prov i gymnasieutbildningen. Växjö universitet har varit delaktig i utvecklingen av prov för de yrkesinriktade ämnena sedan 1997. Eftersom innehållet i dessa numera webbanpassade prov är det väsentliga, måste utformningen av provet göras lättförståelig. Användbarheten måste m a o vara självklar och inte ställa till problem för användaren. Som en av utvecklarna av dessa interaktiva prov, ville jag finna ett sätt att minimera problemen och öka användbarheten.

Iterera, iterera, iterera : En studie om hur en upprepande designprocess kan förbättra användbarheten i Provbankens interaktiva distansprov

Provbanken är en del i ett nationellt provsystem som är tänkt att vara ett bedömningskomplement till existerande prov i gymnasieutbildningen. Växjö universitet har varit delaktig i utvecklingen av prov för de yrkesinriktade ämnena sedan 1997. Eftersom innehållet i dessa numera webbanpassade prov är det väsentliga, måste utformningen av provet göras lättförståelig. Användbarheten måste m a o vara självklar och inte ställa till problem för användaren. Som en av utvecklarna av dessa interaktiva prov, ville jag finna ett sätt att minimera problemen och öka användbarheten.

Digital Signage - Infokiosk; Utforma för uppmärksamhet och interaktion

The purpose of this thesis is to investigate how Digital Signage systems such as public info kiosks can be designed to better fulfill its main use; to enlighten, encourage and influence the public with information. The challenges presented from earlier studies shows that the public interests and goals, together with proper and relevant content displayed in info kiosks have impact on the attention the public have towards public displays. Qualitative methods such as interviews, usability testing and observations were conducted to further examine how a public info kiosk can be designed to draw attention and grow interest amongst students at K3, Malmo University. Usability testing were used on the digital prototypes that were developed to ensure that the gestural user interface meet the requirements of a proper interaction from the users. Important insights were made concerning; the attention and interest to relevant content, the aspects of the gestural user interface along with the placement of the info kiosk in terms of context.

Vägen till god användbarhet : En fallstudie inom informationsarkitektur med fokus på ett informations- och filhanteringssystem

Since Internet has become a more important and more certain source of information the user require greater and more demands than ever before on the layout and function of different web pages. When search engines gives us the opportunity to millions of hits in just a fraction of a second it?s essential to optimize the structure and architecture, which forms the foundations of all the content. In a time when a company?s digital footprint plays an important role for the costumer and the transmitter it?s of utmost importance to have a steady, well-structured foundation to build new platforms of information on.But how do you manage to build a good foundation? Some of the most important key elements in Information architecture are Organizing, Navigation, Search and Labeling.The aim of this study was to create guidelines for a user-friendlier interface, by analyzing the principals and gathered data.

Webbsystem för matprisjämförelser

This is a thesis project in the field of information technology which begins by evaluating existing food price comparison systems and subsequently aims to design an improved, web based system for said purpose. The system features interfaces for price reporting, price comparisons as well as various search and review functions. The objective is to create a system able to compete with existing price comparison systems, which requires careful selection of products that can be found in all foodstores that also represent different households; a user-friendly price reporting and price comparison interface and an efficient tool for ensuring the validity of reported prices.The designed system features a more accurate formula for calculating average prices in events where the real price is missing; a more reliable security mechanism forv alidation of reported prices and a more comprehensible interface for viewing price reports, reporting prices, reviewing stores and products in comparison with existing systems. The system does, however, suffer from some optimization issues primarily in the form of inefficient database modeling; SQL queries and JavaScript code although testing has shown that these shortcomings do not hamper overall performance to such a degree that usability is compromised. Further usability testing performed on the system with five test subjects shows that a high level of overall user-friendliness has been achieved even though some special features, such as the detailed report containing price information per product for each store need to be improved.It is not possible to say at this time whether or not the designed system will be able to compete with existing ones or if the very concept of food price comparisons per se is viable in terms of profitability and marketability.

CMS för vanligt folk?: en usabilitystudie om upplevelsen av
tre CMS-gränssnitt

Denna studie undersöker en användares upplevelse av tre CMS-gränssnitt från tre av de större open source CMS på marknaden idag, Drupal, Joomla och Wordpress. Ett användartest med tio personer som tillhörde den målgrupp som definierades för studien genomfördes och utifrån de resultat som kom ut av detta arbete gjordes en expertutvärdering med tre experter som dagligen arbetar med CMS och har utbildning inom interaktionsdesign. Expertutvärderingen sammanställdes sedan till sammanlagt elva riktlinjer som kan ses som vägledande i en designprocess för framtagandet av ett för målgruppen anpassat CMS-gränssnitt..

Det Webbaserade kundmötet : En teoretisk analys av användares erfarenheter, upplevelser och attityder i mötet med kommersiella webbplatser

This paper aims to discover if the customers meeting with a company?s website can be described through theories derived from both web usability and theories concerning physical meetings between customers and salespersons in a traditional way. The conducted research involves five interviews as well as participating observations witch where analyzed with a hermeneutical approach. The most prominent results are that the web based customer meeting can be described through both of the theoretical perspectives witch results in a broader and more colorful portrayal of the individuals encounter with a commercial website..

Grafisk helhetslösning för Resize Design

This report describes and explains the development of a comprehensive solution including visual identity, print catalog, website and online shop for the furniture company Resize Design. The development and production of these have occurred in the iterative processes with relevant theories as a basis. The theories include user-centered work processes, usability, design principles, interaction design, design patterns and web-compatible solutions. The report documents and discusses the work which is divided into different phases. .

Minimumkrav för ett CI-system

När en grupp utvecklare jobbar med samma kodbas kan konflikter uppstå med avseende på implementationen av moduler eller delsystem som varje utvecklare individuellt jobbar på. Dessa konflikter måste snabbt lösas för att projektet ska fortskrida och inte stagnera. Utvecklare som sällan kommunicerar framför ofta okompatibla moduler eller delsystem som kan vara svåra eller omöjliga att integrera i kodbasen, detta leder ofta till s.k. ?integration hell? där det kan ta väldigt lång tid att anpassa ny kod till en befintlig kodbas. En strategi som man kan ta till är ?continuous integration?, ett arbetssätt som erbjuder en rad fördelar när man jobbar i grupp på en gemensam kodbas.

IT-Stöd för uppföljning av vård genom mobilbaserad patientinteraktion

Det finns idag brister inom vården när det gäller uppföljning av patienter i hemmet.Många patienter skrivs idag ut från sjukhusen innan de är färdigvårdade ochhar stora behov av uppföljning av sin hälsa. Denna uppföljning är mycket tidskrävandeför sjukvårdpersonalen och en ökande arbetsbelastning inom vården ledertill bristande uppföljning av existerande patienter. I denna uppsats utvärderasen mobilbaserad applikation kallad CircadianQuestions från företaget CircadianQAB. Applikationen är en del av en mobilbaserad lösning för att låta användare svarapå frågor omsin hälsa, dessa data överförs sedan via krypterad datatrafik och görstillgänglig för behörig vårdpersonal via ett webbgränssnitt.Utvärderingen av mobilapplikationen genomförs som en heuristisk utvärderingavmobilapplikationen utgående ifrån Nielsens riktlinjer för heuristisk evaluering.Därefter genomförs en praktisk utvärdering av mobilapplikationen, utförd medhjälp av en fokusgrupp som testat applikationen och utvärderat denna genom attsvara på två olika enkäter samt delta i kvalitativa djupintervjuer.Den heuristiska utvärderingen visade att mobilapplikationen till stor del hade engod usability. De problemområden där de mest allvarliga felen hittades var inomgränssnittets konsistens samt vissa problem med användarkontrollen.

Utveckling av mobilapplikation för lutfrenare i möbel

During the year 2014, Artex AB has worked to launch a new product whose function is to locally purify the air. The product is a headboard and its purpose is to give the user clean air while sleeping. The air purifier has different speeds and it`s up to the user to choose which effect that will be on. To get the best experience of the product as possible, the air purifier shall be controlled by a mobile application. In that way the user can increase and decrease the fan speed, even when the user not is home.

<- Föregående sida 10 Nästa sida ->