Sök:

Sökresultat:

3512 Uppsatser om Funktionär - Sida 9 av 235

Minnets tematiska och berÀttartekniska funktion i Eyvind Johnsons roman StrÀndernas svall

Minnets tematiska och berÀttartekniska funktion i Eyvind Johnsons roman StrÀndernas svall (Fredrik Smeds, C-uppsats i Litteraturvetenskap, Karlstads universitet, Institutionen för kultur och kommunikation, vt 2003). Författaren redogör först för romanens handling och jÀmför kompositionen med den i Odysséen. Vidare studeras berÀttare och synvinkel. DÀrefter följer en genomgÄng av minnena och berÀttelserna, frÀmst Odyssevs?, men Àven Nestors och Menelaos?.

Hjulspindlar: Konceptgenerering och framtagning av hjulspindlar till en racerbil

Grunden för att en bil ska kunna förflytta sig snabbt Àr vÀggreppet. Utan vÀggrepp kan bilen inte accelerera, bromsa eller svÀnga med tillrÀckligt stor kraft. VÀggreppet Àr en funktion av flera olika aspekter sÄ som dÀckval, viktfördelning, vridstyvhet, fjÀdring etc. HjulupphÀngningarna pÄ en bil har en central roll i bÄde vÀggrepp och komfort. Hjulspindlar som examensarbetet handlar om, har en viktig roll i hjulupphÀngningen.

Effekter av sjukgymnastiska behandlingsmetoder vid subacromial impingement: en litteraturstudie

Bakgrund: Subacromialt impingement syndrom (SAIS) Àr den vanligaste orsaken till skuldersmÀrta. Syndromet karaktÀriseras av att smÀrta kan reproduceras genom rörelser som minskar utrymmet mellan acromion och humerus. Syfte: Syftet med studien var att kartlÀgga för vilka sjukgymnastiska behandlingsmetoder vid SAIS som evidensen Àr prövad, samt att undersöka vilken evidens som fanns för behandlingsmetodernas effekt. Metod: En litteraturöversikt genomfördes med artikelsökning i databaserna Pubmed, Cinahl, Amed och PEDro. PEDro-scale och SBU:s evidensgradering anvÀndes för att bedöma artiklarna.

?Är han en sĂ„n dĂ€r Hen eller?? - En studie om begreppet Hens möjliga funktion i skolans jĂ€mstĂ€lldhetsarbete

Uppsatsens syfte var att undersöka om begreppet Hen kan fylla en funktion i skolans jÀmstÀlldhetsarbete. Jag har genomfört bÄde kvalitativa och kvantitativa studier genom tre djupdykningar, en enkÀtundersökning som verksamma lÀrare svarade pÄ, tre semistrukturerade intervjuer med informanter som frÀmst representerar ett akademiskt perspektiv samt en textanalys frÄn ett kapitel av en lÀrobok. Resultatet har jag teoretiserat genom Hirdmans begrepp det stereotypa genuskontraktet, Butlers teori om performativitet och genom den binÀra genusuppdelningens betydelse i genusordningen samt stÀllt resultatet i relation till tidigare forskning. Resultatet av teoretiseringen pekar i stor utstrÀckning pÄ att de verksamma lÀrarna ser ett problem med det stereotypa genuskontraktet samt performativitet, men inte den binÀra genusuppdelningen. Informanterna sÄg problem med alla dessa begrepp dÄ de Àr en del av genusordningen.

Det brÄdskande samtalet : Förskolepedagogers tankar om specialpedagogens uppdrag och handledningens funktion

Undersökningen jÀmför en teoretisk bas, baserad pÄ Kerstin Bladinis ?Handledning som verktyg och rum för reflektion?, med hur pedagoger i en mellansvensk förskola tÀnker om specialpedagogens uppdrag och handledningssamtalets funktion.Resultatet visar att Àven om pedagogerna pÄ ett intellektuellt plan Àr vÀl insatta i dessa omrÄden, och kÀnner till specialpedagogens uppdrag sÄvÀl som hur handledningssamtalet fungerar och vad det syftar till, sÄ uppstÄr det ibland i praktiken en form av missförstÄnd mellan dem och specialpedagogen, dÀr man istÀllet efterfrÄgar helt andra kvaliteter Àn de specialpedagogen kan erbjuda. Av intervjuresultaten framtrÀder en bild av att den avgörande faktorn för detta Àr stress. Pedagogerna beskriver situationer dÀr specialpedagogens kompetens efterfrÄgas som en sista utvÀg, dÄ man försökt allt annat och lÀget Àr akut. Men befinner sig i ett lÀge dÀr man krÀver snabba, konkreta besked och inte Àr mottaglig för det processinriktade arbetssÀtt som kÀnnetecknar sÄvÀl specialpedagogens uppdrag som handledningssamtalets funktion.Uppfattningen om stress som en avgörande faktor för kvaliteten pÄ kommunikationen mellan pedagog och specialpedagog styrks av de positiva erfarenheter som uttrycks dÄ specialpedagogen i ett tidigt skede varit delaktig i utvecklingsarbetet kring ett eller flera barn ? och dÄ stressmomentet kunnat elimineras..

Rehabilitering efter höftfrakturer

Höftfrakturer Àr ett stort hÀlsoproblem i Sverige. MÄnga patienter har svÄrigheter att ÄterfÄ sin tidigare funktionsnivÄ efter en höftfraktur. Syftet med denna studie var att undersöka vad som pÄverkar höftfrakturpatienters möjligheter att ÄterfÄ tidigare funktionsnivÄ. Genom systematisk sökning av artiklar i tre databaser valdes 10 artiklar ut för denna litteraturstudie och granskades med hjÀlp av ett kvalitetsgranskningsprotokoll. Resultatet visade att smÀrta, kognitiv funktion, depression, Älder, balans och rÀdsla för att ramla, annan sjukdom, rörelseförmÄga innan frakturen Àr faktorer som pÄverkar patienternas ÄterhÀmtning.

Ljudet av Galenskap : En analys av musikens narrativa funktion i film

Syftet med detta examensarbete har varit att fÄ en större kunskap om den musikaliska gestaltningen av karaktÀrer i film, samt att fÄ en utökad kunskap om filmmusik generellt. Uppsatsen inleds med en kort skildring av filmmusikens historia samt en redogörelse för den tidigare forskning som berör Àmnet. DÀrefter har en funktionell analysmetod, baserad i en kategorisering av filmmusikens olika berÀttarfunktioner, presenterats. Analysen Àr grundad i tvÄ frÄgestÀllningar och dess syfte har varit att ta reda pÄ musikens narrativa funktion i film och de eventuella mönster som kunnat urskiljas i det musikaliska berÀttandet. Fyra olika scener ur fyra filmer har analyserats, alla med den gemensamma nÀmnaren att de gestaltar ett eller flera mord.Vidare har analysen sammanfattats.

Vilken funktion har arbetslaget för pedagogen? : En studie om arbetslagets betydelse för pedagogen ur ett arbetsmiljöperspektiv

Syftet med vÄr studie var att undersöka nÄgra arbetslags funktion, uppgifter och samarbete ur ett arbetsmiljöperspektiv. Vi besökte tre skolor dÀr vi tidigare har gjort vÄr verksamhetsförlagda utbildning. PÄ dessa skolor valdes sex lÀrare ut som arbetar i fyra olika arbetslag. LÀrarna intervjuades enskilt och vi anvÀnde oss av kvalitativ metod. Undersökningen visar att arbetslaget har olika betydelse för olika pedagoger beroende pÄ hur arbetslaget ser ut.

Sjuksköterskans undervisande funktion och dess betydelse för patientens egenvÄrd

BakgrundPatientundervisning Àr en grundlÀggande del i omvÄrdnaden. Idag upplever mÄnga sjuksköterskor enstor tidspress i det dagliga arbetet vilket leder till att undervisning ofta blir Äsidosatt. SjuksköterskorsförhÄllningssÀtt i det pedagogiska mötet Àr av stor betydelse för patientens vÀlbefinnande. Undervisninghar betydelse för att patienten ska klara sin egenvÄrd.SyfteSyftet med detta arbete var att belysa sjuksköterskans undervisande funktion och dess betydelse förpatientens egenvÄrd.MetodDetta Àr en litteraturstudie som baseras pÄ sex kvalitativa vetenskapliga artiklar och en litteraturstudiesökta via databaserna Cinahl, PubMed och via manuell sökning samt tre avhandlingar som allainnehöll observationsstudier.ResultatResultatet visade att mÄlet med undervisning kunde vara att fÄ patienten att klara sin egenvÄrd. Detvar viktigt att sjuksköterskan sÄg patienten som en helhet för att fÄ en bra relation och dÀrigenom ettbra samarbete.

En studie om höglÀsningens funktion i förskolan, utifrÄn ett förskollÀrarperspektiv

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka höglÀsningens funktion i förskolan. Genom intervjuer med förskollÀrare och observationer av förskollÀrare höglÀsning i barngrupp vill jag skapa förstÄelse för hur höglÀsning kan anvÀndas som ett pedagogiskt redskap i förskolan. Mina frÄgestÀllningar Àr: 1. Hur gestaltas höglÀsningen i förskolans praktik? 2.

Bokbussens vÀrde och funktion. En kvalitativ intervjuundersökning med bokbussanvÀndare och bibliotekspersonal

The purpose of this master thesis is to investigate if the mobile library has a similar role as the public library. To study this further we intend to examine the value and function of the mobile library. Answers are sought to the following questions: Can the mobile library be seen as a public library in a smaller scale? How do the users experience the value and function of the mobile library? What does the library staff think of the value and function of the mobile library for the users? What would the consequences be if the service of the mobile libraries would not exist? The method used was qualitative interviews. The groups of respondents are mobile library users and library staff.

Revisorns skadestÄndsberÀttigade krets

Revisorn blir skadestÄndsskyldig mot aktieÀgarna och annan huvudsakligen nÀr han brister i att upprÀtthÄlla god revisionssed och dÄ oftast genom att inte vara oberoende vid utförandet av sitt uppdrag. AktieÀgarna kan inte anses vara en ÀndamÄlsenlig avgrÀnsning av revisorns skadestÄndsberÀttigade krets. UtifrÄn behovet av revision förklaras revisorns roll och redovisningens funktion vilket visar att revisorns ansvar mÄste följa hans roll och syftet med redovisningen. Detta ansvar strÀcker sig lÀngre Àn till aktieÀgarna men ju lÀngre avstÄndet Àr mellan intressenten och företaget och revisorn desto svÄrare blir det att visa pÄ revisorns uppsÄt eller oaktsamhet..

HÀlsorelaterad livskvalitet före och efter PCI och CABG

För att behandla förtrÀngningar i hjÀrtats kranskÀrl kan bÄde PCI och CABG anvÀndas. CABG ger en bÀttre symtomlindring och fÀrre Äterfall jÀmfört med PCI men utgör en större risk för patienten. Mortaliteten i dessa grupper minskar och vikten av god hÀlsorelaterad livskvalitet har blivit mer betydande faktor. En sÀmre hÀlsorelaterad livskvalitet pÄverkar behandlingens resultat negativt. LÄnga vÀntetider har negativ pÄverkan pÄ den hÀlsorelaterade livskvaliteten, sjuksköterskans ansvar Àr hÀr att ge stöd Ät patienten och deras nÀrstÄende samt informera patienten om vad som skall hÀnda och varför.

LĂ€romedlets funktion i klassrummet, i matematik.

Syftet med detta arbete var att undersöka och fÄ grepp om de faktorer, som verkar mellan lÀromedlen och eleverna, respektive lÀromedlen och lÀrarna. FrÄgestÀllningarna var följande:- Vilka faktorer pÄverkar lÀromedlets funktion?- Vad kommunicerar dessa faktorer till lÀrare, respektive elever?För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor, genomfördes kvalitativa intervjuer bland lÀrare och elever i gymnasiet, i Àmnet matematik.I vÄrt arbete sÄg vi en röd trÄd som löpte genom litteratur och artiklar. TrÄden var vikten av det matematiska sprÄket, och hur viktig den var för ett utvecklande av den matematiska förstÄelsen. Vi har skÀrskÄdat olika faktorer som vi fÄtt fram genom en amerikansk utvÀrderingsprocedur.

KodvÀxling och multietniskt ungdomssprÄk ? form och funktion

I denna uppsats presenteras en undersökning av vilken funktion anvÀndandet av multietniskt ungdomssprÄk samt kodvÀxlande har för ungdomar med invandrarbakgrund och om det finns nÄgra tydliga sÀrskiljande drag dem emellan. Vidare har jag undersökt hur och om lÀrarnas attityder pÄverkar ungdomarnas sprÄk. Jag har genomfört en studie av högstadieelever i nordöstra Göteborg med utgÄngspunkt frÄn tidigare forskning av bl.a. Kotsinas kring multietniskt ungdomssprÄk. Jag har arbetat utifrÄn ett kvalitativt perspektiv för att skapa en förstÄelse för de mönster jag iakttagit.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->