Sök:

Sökresultat:

47 Uppsatser om Fult sprćk - Sida 3 av 4

UNGDOMAR OCH SVORDOMAR : Ungdomars anvÀndning av och attityder till svordomar

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka och ge kunskap om hur ungdomars anvÀndning av och attityder till svordomar ser ut idag. Egna erfarenheter visar att det finns ett stort intresse, framförallt bland skolpersonal, inför detta forskningsomrÄde. FrÄgestÀllningarna ser ut pÄ följande sÀtt: Vilka attityder har ungdomar idag till olika svordomar? Det vill sÀga varför svÀr ungdomar och vilka ord uppfattar de som sÀrskilt grova? Hur ser attityderna gentemot undervisning kring Àmnet svordomar i skolan ut? Vilka svordomar anvÀnder ungdomar? Förekommer skillnader mellan pojkar och flickor inom dessa frÄgor?Metoden Àr en datainsamling som sker genom en enkÀtundersökning dÀr elever besvarar ett antal frÄgor, och dÀr Àven elevernas kön och Älder tas i beaktning. Som komplement till enkÀtundersökningen genomförs Àven en intervju bland skolpersonal.

?Sen kan ju inte alla vara som Ernst Billgren?- En studie om hur unga konstnÀrer kommunicerar och nÀtverkar utifrÄn sin yrkesroll.

Titel: ?Sen kan ju inte alla vara som Ernst Billgren?- En studie om hur unga konstnÀrer kommunicerar och nÀtverkar utifrÄn sin yrkesroll.Författare: Gabriella Lundgren och Linnéa MagnussonUppdragsgivare: KonstnÀrscentrum VÀstKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet.Termin: VÄrterminen 2011Handledare: Jenny WiikAntal ord: 19 237Syfte: Studiens syfte Àr att förstÄ hur unga konstnÀrer nÀtverkar och kommunicerar utifrÄn sin yrkesroll.Metod: Kvalitativ undersökning i form av enskilda intervjuerMaterial: Sex enskilda intervjuer med unga konstnÀrer som Àr yrkesverksamma i GöteborgHuvudresultat: Studien visar pÄ komplexiteten i konstnÀrsyrket och hur konstnÀrer mÄste vara flexibla dÄ de tvingas anpassa sig till mÄnga olika aspekter. Unga konstnÀrer har en strÀvan efter att vara individuella samtidigt som de har en lÀngtan att tillhöra en grupp, detta grundas i att de har ett behov av att möta samt fÄ utbyte av andra konstnÀrer. De uttrycker en saknad av en fast mötesplats och menar att mötena sker sporadiskt pÄ barer, caféer och utstÀllningar. VÄra konstnÀrer uttrycker Àven vikten av att trÀffas ansikte mot ansikte och hur tekniken inte kan ersÀtta det reella mötet.

Vinstintresse som incitament för vÄrden?

Diskussionen om den svenska vÄrden Àr stÀndigt aktuell, sÀrskilt den som rör de tio till tolv procent som utgör privat verksamhet. De ekonomiska drivkrafter som finns i ett företag med vinstintresse kan anses vara oförenliga med vÄrd av god kvalitet. Det Àr viktigt att kunna balansera incitamenten kvalitet och vinstintresse för att undvika att patienter eller brukare blir missgynnade. Den privata vÄrden och omsorgen tampas med dagens rÄdande organisationskultur som sÀger att det Àr fult att tjÀna pengar pÄ vÄrd. Den offentliga sektorn i sin tur arbetar mot kvalitetsmÄl vare sig de Àr företagsekonomiskt effektiva eller ej, samtidigt som de brottas med svÄrigheter gÀllande krav pÄ ökad ekonomisk effektivitet, Ätstramningar och problem med att mÀta graden av framgÄng baserat pÄ prestationer.

Inte bara ?fint och fult?

Inspirationen till föreliggande studie vÀcktes av en situation under VFU som ledde till vidare frÄgor och diskussion oss skribenter emellan, om hur lÀrare anvÀnder vÀrderingsbegrepp. Vid nÀrmare undersökning av kursplanen för Àmnet slöjd stÄr det att eleverna ska ges förutsÀttningar att utveckla förmÄgan att ?analysera och vÀrdera arbetsprocesser och resultat med hjÀlp av slöjdspecifika begrepp? och ?tolka slöjdföremÄls estetiska och kulturella uttryck? (Skolverket, 2011a, s.213). Vad innebÀr det? Hur arbetar slöjdlÀrare mot de mÄlen?Studiens syfte Àr att undersöka hur lÀrare undervisar elever för att ge dem förutsÀttningar att analysera och vÀrdera resultat och analysera slöjdföremÄls estetiska uttryck.

LÀtta pÄ trycket: ett projekt om att vÄga illustrera

Sen mÄnga Är tillbaka har jag sagt ?jag kan inte teckna?. Jag Àr rÀdd för att försöka och för att göra fel. Jag vill inte bli bedömd för att jag varken Àr duktig pÄ att rita verklighetsperspektiv eller mÀnniskor. Men Àr det det som Àr att kunna rita? Men varifrÄn kommer egentligen denna prestationsÄngest om att man mÄste rita pÄ ett visst sÀtt för att kunna sÀga att man kan rita? Under min uppvÀxt sÄ minns jag att man under bildlektionerna följde ett tydligt ramverk; det fanns rÀtt och fel, ett fint och fult.

Skönhetssalongen : diskussioner om skönhet vid skapandet av landskapsarkitektur

Vid skapandet av landskapsarkitektur Àr det en mÀngd olika kvaliteter som skall tas i Ätanke. En av dem Àr skönhet. En upplevelse av skönhet Àr synonym med en upplevelse av nÄgot som vackert, gott, rÀtt. Listan över synonymer kan göras lÄng, men gemensamt Àr att de ger uttryck för en positiv kÀnsla hos den som tolkar. Upplevelsen av skönhet Àr en upplevelse som spelar in nÀr landskapsarkitekten vÀrderar sin landskapsarkitektoniska handling.

Det Àr fult att gnÀlla! ? En kvalitativ studie om genusskapande i rehabiliteringsprocesser

Studiens syfte har varit att undersöka sjukskrivna individers upplevelser av arbetslivsinriktad rehabilitering, med fokus pĂ„ vilken betydelse könstillhörighet tillskrivs i detta sammanhang. Undersökningen har avgrĂ€nsats till att omfatta ett antal individer inom en offentlig förvaltning i Göteborgs Stad. Vid analys och tolkning av vĂ„rt empiriska material har vi framförallt utgĂ„tt frĂ„n Hirdmans (2001) och Bourdieus (1998) teorier om genusskapande samt Risbergs (2005) resonemang om genusbias i vĂ„rdsammanhang. Även Wahl et al:s diskussion om könsordning i organisationer har anvĂ€nts som teoretisk utgĂ„ngspunkt. Vidare har vi jĂ€mfört vĂ„ra resultat med Ahlgren och Hammarströms (2000) studie som syftar till att belysa just skillnader mellan mĂ€n och kvinnor i samband med arbetslivsinriktad rehabilitering.

Det Àr fult att gnÀlla! - En kvalitativ studie om genusskapande i rehabiliteringsprocesser

Studiens syfte har varit att undersöka sjukskrivna individers upplevelser av arbetslivsinriktad rehabilitering, med fokus pĂ„ vilken betydelse könstillhörighet tillskrivs i detta sammanhang. Undersökningen har avgrĂ€nsats till att omfatta ett antal individer inom en offentlig förvaltning i Göteborgs Stad. Vid analys och tolkning av vĂ„rt empiriska material har vi framförallt utgĂ„tt frĂ„n Hirdmans (2001) och Bourdieus (1998) teorier om genusskapande samt Risbergs (2005) resonemang om genusbias i vĂ„rdsammanhang. Även Wahl et al:s diskussion om könsordning i organisationer har anvĂ€nts som teoretisk utgĂ„ngspunkt. Vidare har vi jĂ€mfört vĂ„ra resultat med Ahlgren och Hammarströms (2000) studie som syftar till att belysa just skillnader mellan mĂ€n och kvinnor i samband med arbetslivsinriktad rehabilitering.

Multietniskt ungdomssprÄk - En studie av ungdomssprÄk i en gymnasieskola

Syftet med studien har varit att undersöka anvÀndandet av multietniskt ungdomssprÄk och se pÄ vilket sÀtt detskiljer sig frÄn svenska som Àr normerande i skolan.Genomförandet har skett genom kvalitativ metod i form av observationsstudier samt intervjuer med lÀrare ochelever pÄ en högstadieskola i Göteborg. Observationerna har Àgt rum pÄ platser utanför klassrummet, dÀr jagiakttagit ungdomar som samtalat med varandra. Intervjuerna skedde med fyra lÀrare pÄ skolan, samt tio elevermellan Ärskurs sju till nio. Resultatet av intervju- och observationsmaterialet har sedan kopplats till de teoretiskaperspektiven: multietniskt ungdomssprÄk, grupptillhörighet, sprÄk och identitet, kodvÀxling och Sociolingvistiskforskning.Resultatet av undersökningen visar att bÄde eleverna och lÀrarna pÄ skolan upplever att sprÄket har utvecklatsoch att man sett en ökning i anvÀndandet av multietniskt ungdomssprÄk. Det multietniska ungdomssprÄket skiljersig frÄn den svenska som talas i skolan genom anvÀndandet av lÄneord frÄn flera olika sprÄk som spanska,persiska, arabiska, engelska etc.

Sociala medier- en lÀnk mellan producent och konsument

Abstract Titel: Sociala medier - En lĂ€nk mellan producent och konsument Författare: Tero MarjamĂ€ki, Henrik Svensson Handledare: Lars Palm Examinator: Lennart Andreasson UtbildningssĂ€te: Högskolan i Halmstad Sektion: HĂ€lsa och SamhĂ€lle Kurs: Medie och kommunikationsvetenskap,61-90p Delkurs: C-uppsats, 15p År: 2007 Syfte: Studiens syfte Ă€r att undersöka, utforska och analysera sociala medier, dess innebörd och innehĂ„ll Metod: Som kunskapsteoretisk utgĂ„ngspunkt anvĂ€nds ett explorativt förhĂ„llningssĂ€tt, med abduktion som slutledningsprocess. Kvalitativ metod har tillĂ€mpats i studien i form av mailintervjuer Slutsatser: Tidigt i arbetet kunde vi uppdaga att det rĂ„dde meningsskiljaktigheter vad gĂ€llde definitionen och synen pĂ„ sociala medier. Vissa forskare samt nĂ„gra utav vĂ„ra respondenter ansĂ„g att sociala medier var nĂ„gonting fult, nĂ€stan förkastligt som inte hör hemma i marknadsföringsvĂ€rlden. Medan andra forskare samt ett antal utav vĂ„ra respondenter ansĂ„g att sociala medier var en lĂ€nk mellan producent och konsument,2sociala medier var arenor för samtal. NĂ„gra ansĂ„g Ă€ven att sociala medier var en helt naturlig uppkomst dĂ„ vanlig reklam inte lĂ€ngre pĂ„verkar mĂ€nniskor i samma utstrĂ€ckning som tidigare.

Utveckling av eye-tracking baserad metod för mÀtning av bilinstrumenteringars attraktivitet

För biltillverkare Àr det idag viktigt att de sÄ kallade kombinationsinstrumentens utstrÄlning och utseende upplevs pÄ rÀtt sÀtt av föraren. Kombinationsinstrumentet Àr den enhet av instrumentpanelen som omfattar hastighetsmÀtare, varvrÀknare, brÀnslemÀtare m.m. PÄ grund av den snabba tekniska utvecklingen av elektronisk utrustning Àr bilföraren omgiven av ett stort antal informationskÀllor. Det finns ett behov att identifiera hur denna information upplevs av föraren, bÄde med hÀnseende pÄ funktion och pÄ attraktivitet. För att öka förstÄelsen hur informationen upplevs utseendemÀssigt har en undersökning utförts pÄ LuleÄ tekniska universitet i samarbete med Volvo personvagnar.

Utveckling av eye-tracking baserad metod för mÀtning av
bilinstrumenteringars attraktivitet

För biltillverkare Àr det idag viktigt att de sÄ kallade kombinationsinstrumentens utstrÄlning och utseende upplevs pÄ rÀtt sÀtt av föraren. Kombinationsinstrumentet Àr den enhet av instrumentpanelen som omfattar hastighetsmÀtare, varvrÀknare, brÀnslemÀtare m.m. PÄ grund av den snabba tekniska utvecklingen av elektronisk utrustning Àr bilföraren omgiven av ett stort antal informationskÀllor. Det finns ett behov att identifiera hur denna information upplevs av föraren, bÄde med hÀnseende pÄ funktion och pÄ attraktivitet. För att öka förstÄelsen hur informationen upplevs utseendemÀssigt har en undersökning utförts pÄ LuleÄ tekniska universitet i samarbete med Volvo personvagnar.

Bratsjackor och förortsloggor : En studie av lokala klĂ€dtrender och varumĂ€rkesassociationer bland elever vid Östra Reals gymnasium

Syftet med studien har varit att undersöka hur lokala klĂ€dtrender uppstĂ„r, sprids och avtar bland eleverna pĂ„ gymnasieskolan Östra Real i Stockholms innerstad. Vi har Ă€ven velat undersöka den sociala klassens och bratskulturens inflytande över denna trendutveckling. Detta för att skapa oss en förstĂ„else för huruvida företag kan förutspĂ„, kontrollera och ta tillvara pĂ„ lokala klĂ€dtrender bland ungdomar. Vi utgĂ„r ifrĂ„n att det finns ett antal skolor i Stockholms innerstad dĂ€r en livs ? och ? klĂ€dstil som associeras till överklassen och den s.

NÀr tre förvaltningar blir till en - En studie om utvecklingen av normer och vÀrderingar pÄ lokalförvaltningen

Huruvida organisationskulturer lyckas jÀmkas ihop har visat sig vara en viktig förutsÀttningför att nÄ framgÄng med sammanslagningar av olika organisationer. Under 2011 gick treförvaltningar i Göteborgs stad samman med olika kulturell sÀrprÀgel; lokalförsörjningsförvaltningen, MedicHus och lokalsekretariatet. Tillsammans bildade de den nya organisationen lokalförvaltningen. Denna studies övergripande syfte Àr att fÄ en förstÄelse för hur norm- och vÀrderingssystemet har utvecklats pÄ lokalförvaltningen sedan sammanslagningen och utifrÄn studiens resultat kunna dra slutsatser kring hur ledningen kan arbeta vidare mot en gemensam organisationskultur. För att uppnÄ syftet ville jag se hur de rÄdande normerna och vÀrderingarna stÀmde överens med ledningens medarbetarpolicy och i vilken mÄn tidigare förvaltningarnas sÀrprÀgel levde kvar.Organisationskultur Àr ett vitt begrepp och det finns flera olika tolkningar av begreppets definition och i vilken utstrÀckning det gÄr att förÀndra den.

Give me Moore - I hate being Solo : en jÀmförande analys ur informationsdesignperspektiv

I den hÀr uppsatsen har jag analyserat tre tidningsartiklar frÄn herrtidningen Moore, och tre tidningsartiklar frÄn tjejtidningen Solo. Jag har analyserat en artikel i varje nummer, sÄ totalt har jag anvÀnt sex tidningar. Utöver artiklarna har jag ocksÄ analyserat tvÄ av tidningarnas omslag. Efter analyserna har jag gjort jÀmförelser mellan de bÄda tidningarnas artiklar och omslag för att se om det gÄr att pÄvisa nÄgra skillnader, men Àven likheter.     Min avsikt med att göra det hÀr var att bevisa vetenskapligt att skillnader finns i tidningarnas informationsdesign, alltsÄ deras bilder, texter och layout. Jag har analyserat artiklarna efter en ganska strikt modell, men Àven tagit mig friheten att vÀlja bort eller lÀgga till vissa element i modellen beroende pÄ vilken sorts artikel jag analyserat.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->