Sök:

Sökresultat:

43 Uppsatser om Franchise - Sida 1 av 3

Företagsrekonstruktion : En rättslig analys av franchiseförhållandet vid en rekonstruktion

A company reconstruction is an alternative procedure, for companies in payment difficulty, to receivership. Those in any kind of relationship with the ailing company ends up in a dif- ficult situation at a company reconstruction, as in any case when someone is in financial difficulties. Not only is there a risk for the providers not to get paid, the costumers are also at risk if the reconstruction company does not fulfil their agreement. These kinds of rela- tionships are controlled by a contractual relationship. Therefore the regulation has to con- tain how to deal with these contracts when the ailing company no longer can fulfil its obli- gations of the contract.

Franchise : En jämförelse av franchiseregleringar i Sverige och USA

Franchise är idag en vanlig samarbetsform för att utveckla och expandera affärskoncept. Med Franchise avses samarbetet mellan två näringsidkare, Franchisegivare och Franchisetagare, vilka utbyter prestationer såsom kunskap, erfarenhet och koncept gentemot royalty och avgifter. Samarbetsformen härstammar främst från USA och områdets regleringar, både i Europa och i Sverige, har inspirerats av USA. I Sverige finns sedan år 2006 en specialreglering avseende Franchise, vilken reglerar ett minimi-informationsflöde före ett Franchiseavtals ingående. Den amerikanska reglering som främst reglerar Franchise är the Franchise Rule och den myndighet som utformat denna reglering samt har tillsynsansvar för att den efterföljs är Federal Trade Commission.För Franchiseavtalets parter råder avtalsfrihet, vilket har inneburit att den svenska lagstiftaren valt att inte detaljreglera området.

Kunskapso?verfo?ring inom franchisena?tverk : En studie av utveckling och o?verfo?ring av kunskap inom franchisena?tverk

This case study has been conducted within the Swedish fitness chain World Class to explore the opportunities for knowledge development and transfers within Franchise networks. We have interviewed the product manager at the World Class headquarter, the owner of a Franchise club and a local product manager from the same facility. Our finding indicates that various forms of knowledge transfer occur within the World Class network, particularly in product development and sales. The transfer occurs within the framework set by World Class with regularly scheduled meetings. In addition informal networks provide other means of knowledge exchange between some units.

Deltagande, empowerment och kommersiell mediekultur : Relationen mellan Twilight fandom och franchise

Den här studien utforskar deltagande kring det populärkulturella fenomenetThe Twilight Saga. Ett fenomen som både utgörs av fandom och kommersiell Franchise. Fokus ligger på hur praktiker utvecklats fördeltagande på Internet. Materialet är både fansidor ägda och administreradeav enskilda fans och webbsidor som representerar aktörer inom Franchise.Syftet är att undersöka relationen mellan fandom och Franchise. Det för attundersöka karaktären av deltagande när fans har sina egna kanaler för attpublicera och producera material.

Den moderna flerenhetsfranchisetagaren: En studie i utformandet av kontrollsystem hos växande franchisetagare

Franchise theorists have to a large extent failed to keep up with the actual development in global Franchise chains. The recent emergence of fast growing multi-unit-Franchisees has fundamentally been ignored, and it has been claimed that the new phenomenon can be regarded as a mere replication of the franchisors? structure and control system into sub hierarchies. This study however, suggests that the reality is more complex. Through conducting case studies of two Nordic multi-unit-Franchisees, new theories are built explaining how and why control systems are designed the way they are.

Franchise påverkan på marknadskoncentrationen: En ekonometrisk studie på den svenska fastighetsmäklarmarknaden

Sedan millenniumskiftet har andelen kedjeanslutna företag på fastighetsmäklarmarknaden ökat från 17 till 70 procent och 10 av de 12 största företagen är så kallade Franchiseföretag. Fastighetsbyrån, Svenska Fastighetsförmedling och Länsförsäkringar utgjorde över 50 procentav marknaden 2014. Syftet med denna studie är att undersöka huruvida en ökad andel Franchiseanslutna mäklarkontor påverkar konkurrens. En ekonometrisk modell av det så kallade Herfindahl-Hirschman indexet specificeras, och försöker svara på vad som påverkar koncentrationsmåttet. Regressionsresultatet visar att andelen Franchiseanslutna kontor inte har en signifikant påverkan på konkurrens.

E-learning inom franchise : Ett verktyg för utbildning och erfarenhetsutbyte

Utbildning och erfarenhetsutbyte inom Franchise är ett lagstadgat krav och nyckelfaktorer för en fungerande och framgångsrik Franchiseverksamhet. Franchisegivare försöker därför ständigt förbättra utbildningen och erfarenhetsutbytet och frågan är om e-learning kan vara ett lämpligt verktyg för detta. Denna uppsats syfte är att undersöka möjligheten att komplettera utbildningen av Franchisetagare och erfarenhetsutbytet mellan Franchisegivare och Franchisetagare med e-learning. Vidare att presentera en rekommendation för den mest lämpliga e-learningplattformen. För att uppfylla syftet valde vi att kartlägga hur utbildningen och erfarenhetsutbytet går till idag och vilken kunskap som förmedlas, intresset för att komplettera dessa aktiviteter med e-learning samt vilken e-learningplattform som är lämplig för detta.

FRANCHISE-relationen i centrum!

Problemområde:Det problem som vår uppsats bygger på är att parterna (Franchisegivare och Franchisetagare) i en Franchiseorganisation har en speciell och komplex relation mellan varandra. Denna komplexitet kommer ur att det finns ett styrkeförhållande, ett ömsesidigt beroende och måldilemma mellan parterna. En förändringsprocess sätter dessa faktorer på sin spets, därför har vi valt att utgå från en sådan process för att analysera relationen. Syfte:Syftet är att analysera Franchisekonceptet vid förändringsprocesser, med fokus på relationen mellan Franchisegivare och Franchisetagare. Metod:Vårt övergripande angreppssätt är en deduktivansatts.

Kan franchisetagaren karaktäriseras vid rollen av en egenföretagare?

Problem: On the basis of the Franchisees role and how he look up on his role in his business, should one like the Swedish Law applies characterize the Franchisees role as the role of a contractor?Purpose: The purpose with this research is too survey the Franchisee in his business and how he looks upon his role as a Franchisee and see if this like the Swedish Law states be characterized as the role of a contractor.Methodology: By doing a proportional stratified selection within the the Swedish Franchising community, nine semi structured interviews has been made. The empirical foundation of these interviews has been concentrated and analysed with the support of the chosen theories. The result of the analysis has created the conclusion.Theoretical perspectives: The research is built up of three angels of approach; the role, the business and the economy within the Franchisee and the contractor. The three approaches aim too illustrate the role of the Franchisee, the Franchisees role in the business and the economical effects in franchising.

Franchiseföretaget jobzone : En studie om utmaningar och problem kring överföring av affärskoncept och organisationskultur

ABSTRACTHelena Nowachek The purpose of the following study is to focus upon the possibilities and challenges associated with the transference of corporate culture from one organization to another. I have chosen to address this by looking at the Franchise company Jobzone, which works specifically with recruitment and outsourcing. As a method I have interviewed three people in Jobzone: one person who is responsible for education, one franchising boss in Sweden and one Franchisee. To delineate the concept of culture I apply both Schein?s model, in which he divides culture into the three levels of artifacts, values and basic assumptions, as well as a general theory of communication.

Kontroll i ett franchisesystem : En fallstudie om kontroll av affärskonceptet

Vi har genom vår studie identifierat ett kontrollmönster där ett antal faktorer är avgörande för vilka kontrollmekanismer som används. Dessa kontrollmekanismer använder Franchisegivaren som hjälpmedel för att kontrollera att Franchisetagaren jobbar i enlighet med det befintliga affärskonceptet. Vi kan se att kontrollmekanismerna används olika beroende på i vilket stadium samarbetet parterna befinner sig i..

Franchising - ett lyckat koncept för Östgöta Brandstodsbolag? : lönsamhetsbedömning av bolagets distributionskanaler

Östgöta Brandstodsbolag started its insurance business in 1841 and is today a part of Länsförsäkringsgruppen, which consists of 24 independent and locally anchored county insurance companies. The local concept is a condition for the county insurance (länsförsäkring) idea, which means that the 24 county insurance companies cooperate freely. Länsförsäkringar is the market leader within property and liability insurances in Sweden and has a market share of 30.5%. The largest, and most well known, insurance companies in Sweden, apart from Länsförsäkringar, are If, Trygg-Hansa and Folksam. This essay treats with Östgöta Brandstodsbolag, which is one of Sweden's largest county insurance companies. The company is active in the county of Östergötland where it has the dominant market shares within home, detached houses, car and farming.

Att ingå franchiseavtal ? hur värderas varumärket?

Bakgrund och problem: Franchise som företagsform växer sig allt större och varumärkeskonceptet blir allt viktigare för möjlighet till expansion. Individer som drömmer om att driva eget företag, men i trygghet under ett gemensamt varumärke, är potentiella Franchisetagare. Vår undersökning behandlar vilka motiv som driver Franchisetagare att ingå Franchiseavtal och vi ställer oss frågan om varumärket påverkar valet. För att undersöka varumärkets värde för Franchisetagare använts en modell för varumärkeskapital, som syftar på att mäta värdet av ett varumärke.Syfte: Uppsatsens syfte är att ge läsaren förståelse kring hur Franchisetagare värderar varumärket vid valet att ingå Franchiseavtal. Vidare ger studien en insikt i vilka motiv som ligger bakom valet av företag och om varumärket är en påverkande faktor.Metod: Uppsatsens ansats är kvalitativ och undersökningen har genomförts med hjälp av personliga djupintervjuer från Franchisetagare.

emotional ownership and the fan fiction community

”Fan fiction writing”, or the writing of stories based upon a popular entertainment Franchise, has become a topic of academic discussion. Fan fiction writers have waked the ire of movie producers, since they often write fiction that is in direct contradiction to the movie’s plot or spirit. While most academic studies on fan fiction have concentrated on his confrontational aspect of the writers’ psyches, we have found that the writers actually have a much more nuanced approach to their work, and are not necessarily hostile towards the directors and producers. Even more surprising is the fact that the internet, beyond giving the writers a forum to post their writings, has potentially had a transformative impact on how the writers interact with each other and with the outside world. .

emotional ownership and the fan fiction community

?Fan fiction writing?, or the writing of stories based upon a popular entertainment Franchise, has become a topic of academic discussion. Fan fiction writers have waked the ire of movie producers, since they often write fiction that is in direct contradiction to the movie?s plot or spirit. While most academic studies on fan fiction have concentrated on his confrontational aspect of the writers? psyches, we have found that the writers actually have a much more nuanced approach to their work, and are not necessarily hostile towards the directors and producers.

1 Nästa sida ->