Sök:

Franchise påverkan på marknadskoncentrationen

En ekonometrisk studie på den svenska fastighetsmäklarmarknaden


Sedan millenniumskiftet har andelen kedjeanslutna företag på fastighetsmäklarmarknaden ökat från 17 till 70 procent och 10 av de 12 största företagen är så kallade franchiseföretag. Fastighetsbyrån, Svenska Fastighetsförmedling och Länsförsäkringar utgjorde över 50 procentav marknaden 2014. Syftet med denna studie är att undersöka huruvida en ökad andel franchiseanslutna mäklarkontor påverkar konkurrens. En ekonometrisk modell av det så kallade Herfindahl-Hirschman indexet specificeras, och försöker svara på vad som påverkar koncentrationsmåttet. Regressionsresultatet visar att andelen franchiseanslutna kontor inte har en signifikant påverkan på konkurrens. Istället påvisar resultaten att antalet mäklare som påverkar konkurrensen. Slutsatsen som kan dras från resultatet är att mäklare är att betrakta som enskilda aktörer, även inom samma företag och kontor. Konkurrensen sker därmed på mäklarnivå, såväl mellan konkurrenter som kollegor.

Författare

Alexander Johansson Max Wann-Hansson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..