Sök:

Sökresultat:

23 Uppsatser om François Boucher - Sida 2 av 2

NAVAL ARCHITECTURE.

Arbetet syftar till att oversiktligt beskriva varldens sjofart, studera bladelementteorii en propellerstudie, forprojektera ett handelsfartyg som skafrakta 12 000 TEU (Twenty{Foot Equivalent Unit) mellan Rotterdam ochSingapore pa 40 dagar, samt att utreda regelverket EEDI (Energy EciencyDesign Index) som ska leda till energieektivisering av sjofarten.Undersokning av sjofarten visar att kostnadseektiva sjotransporter har drivitpa utvecklingen mot en globaliserad varld. Tack vare sjofarten har industrierkunnat etablera sig pa nya omraden, men negativ miljopaverkan ar fortfarandeett problem.Under projekteringen visas att containerfartygets huvuddimensioner uppfyllerkrav pa lastutrymme och begransningar i Suez{kanalen. Djupgaendeoch fribord kan andras, men fribord liksom antal vattentata sektioner borundersokas vidare. Fartyget ar nagot kursinstabilt. Tyngpunkten i vertikalledhar en felmarignal pa knappt fyra meter.

Företagsrekonstruktion : En rÀttslig analys av franchiseförhÄllandet vid en rekonstruktion

A company reconstruction is an alternative procedure, for companies in payment difficulty, to receivership. Those in any kind of relationship with the ailing company ends up in a dif- ficult situation at a company reconstruction, as in any case when someone is in financial difficulties. Not only is there a risk for the providers not to get paid, the costumers are also at risk if the reconstruction company does not fulfil their agreement. These kinds of rela- tionships are controlled by a contractual relationship. Therefore the regulation has to con- tain how to deal with these contracts when the ailing company no longer can fulfil its obli- gations of the contract.

RSVP i lÀsar-kontrollerad takt pÄsmartphones för dyslektiker

Arbetet! som! presenteras! i! denna! rapport! utgor! ett! forsok! att! skapa! en! alternativ!lasmetod! pa! smartphones! for! dyslektiker! baserad! pa! RSVP! (Rapid! Serial! Visual!Presentation).!En!introduktion!till!vissa!utvalda!delar!av!forskning!om!dyslexi!ges!for!att!bryggas!over! till! utformningen!av!vad!vi!valt!att!kalla!SSR! C!SelfCpaced,!Serial!Reading.!SSR!utgor!i!korta!drag!de!egenskaper!vi!tror!ar!viktiga!hos!en!variant!av!RSVP!amnad!for!dyslektiker.!Dessa!egenskaper!utgar!fran!att!RSVP!begransar!hur!mycket!text!som!syns!pa! en! gang.! Vi! anser! att! detta! skulle! kunna! hjalpa!med! vissa! underliggande! problem!dyslektiker!lider!av.!!Vi!presenterar!framtagningen!av!en!prototypCapp!som!en!mojlig!tolkning!av!SSR.!For!att!utvardera! prototypen! deltog! fem! dyslektiker! i! ett! forberett! test! samt! efterfoljande!intervju.!Det!huvudsakliga!syftet!var!att!testa!hur!och!om!metoden!fungerade,!inklusive!vad!detta!skulle!sta!och!falla!pa,!samt!vad!testarna!tyckte!om!den.!!Resultaten!indikerar!att!en!version!av!RSVP!endast!visar!ett!ord!gor!det!lite!lattare!for!dyslektiker!att!fokusera!pa!att!avkoda!orden,!men!att!det!blir!svarare!for!dem!att!halla!koll! pa! vilken! funktion! orden! fyller! i! texten.!De! visar! ocksa! pa! komplexiteten!med! att!bestamma! hur! lang! tid! en! del! av! texten! ska! visas.! Avslutningsvis! foreslar! vi! framtida!forskning! for! att! kunna! avgora! om! lasmetoden! faller!pa! var!implementering,! eller! om!det!helt!enkelt!inte!ar!ett!bra!satt!for!dyslektiker!att!lasa!pa.!.

LasermÀtning i byggnad

Examensarbetet ?Laser measurements in building? utfordes under projektnamnet Laserscanner vid elektronikkonsultfirman Syntronic i Gavle av en student vid Linkopings Universitet. Projektet gar ut pa att utveckla och bygga en prototyp for beroringsfri avstandsmatning med laser. Prototypen skall sedan anvandas for utvardering av prestanda och identifiera problemomraden med denna typ av konstruktion. Prototypen innehaller ett delsystem for overforing av matdata till PC for efterbehandling.

En granskning av den senaste tekniken för HDTV-produktion

Denna rapport ar en granskning av teknik for HDTV-produktion da det kan vara svart for olika TVproduktionsbolag att veta vad for teknisk utrustning som bast lampar sig for produktionsbolagets satt att arbeta och for de produktioner som bolaget gor. Framst presenteras olika kamerasystem for HDproduktion och den typ av kompression som sker i de manga format som de olika kamerorna anvander. Forutom kamerasystem tar rapporten aven upp olika arbetsfloden for nagra typer av system och de framsta mjukvarorna for redigering av HD-material. Olika metoder for lagring och backup presenteras och sist i rapporten fors en diskussion om bland annat for och nackdelar med den teknik som finns tillganglig idag.Nar ett produktionsbolag ska investera pengar i en fornyelse av sin tekniska plattform ar det viktigt att fundera over vilken funktionaliet man ar ute efter, vilka krav pa kvalite man har och hur den nya tekniken paverkar arbetsflodet. En stor fraga som produktionsbolagen stalls infor idag ar om de ska gora inspelningen pa bandmedia eller om de ska ga over till bandlosa och filbaserade teknologier dar inspelning sker direkt till filer pa minneskort, harddiskar eller optisk media.En slutsats ar att filbaserade medier ar har for att stanna.

Om moraliskt beslutsfattande. Minskad benÀgenhet till utilitaristiska kalkyler under inducerad negativ emotion

De sista decennierna har modern hjarnavbildningsteknik borjat anvandas allt mer flitigt for att svara pa fragor om moraliskt beslutsfattande. Det har lett till en explosion av data som ror korrelativa samband mellan neural aktivitet och moraliskt beteende. Studier med bl.a. fMRI har genererat data som antyder att tva delvis skilda processer ar inblandade i moraliskt beslutsfattande. Den ena mer deliberativ eller kognitiv och den andra mer emotionellt orienterad.

Utveckling av terrÀng ochpartikeleffekter med Lightweight Java Game Library (LWJGL)

Denna rapport ar resultatet av ett examensarbete som har utforts vid institutionen for informationsoch kommunikationsteknik, Kungliga Tekniska Hogskolan (KTH), och omfattar 15 hp. Rapporten presenterar ett arbete dar examensarbetarna har utvecklat en terrang med hojdskillnader och ljussattning, partikeleffekter (CPU-GPU implementering) som liknar ett fyrverkeri, partikeleffekter (GPU implementering) som visar olika monster samt en kamera for att kunna observera spelvarlden fran alla mojliga olika vinklar i 3D med API:et Lightweight Java Game Library (LWJGL).LWJGL ar ett lagniva-API som riktar sig mot nyborjare och professionella spelutvecklare i programspraket Java. Flera tekniker exponeras istallet for att mappa lagniva-funktioner i objektorienterad programmeringsparadigm som manga javautvecklare ar vana vid. LWJGL hanterar sin egen grafik, ljud och styrkontroller enbart for att fa en solid grund for moderna spel och en battre anvandarupplevelse. Den grafiska renderingen skots med OpenGL.Syftet med det har examensarbetet var att utvardera LWJGL om den ar kompetent nog att anvandas i samband med spelutveckling.

Att skriva ett kurskompendium för tÀtkontroll och lÀcksökning.

  SAMMANFATTNINGLackage fran en komponent i form av vatska eller gas ar ett ofta underskattat problem som kan geupphov till samre produktkvalitet, energiforluster och i slutandan ge ekonomiska konsekvenser omlackaget blir for stort. Det finns dessutom en miljo- och halsorisk om en produkt eller komponentlacker ut storre mangder kemikalier eller metaller. Kan lackaget minskas finns med andra ord storavinster att hamta.Nolek AB bygger instrument for att hitta lackage, lacksokning, och mata lackage, tatkontroll.Foretaget arrangerar utbildningar for sina kunder men har tidigare inte haft nagot uppdateratmaterial for detta andamal. Syftet med examensarbetet ar att producera delar till ett nyttutbildningspaket inom tatkontroll, lacksokning och provtryckning samt att undersoka teorier forskrivande av pedagogiska texter. Arbetets resultat utgors av ett kurskompendium samt enPowerPoint-presentation kopplad till kompendiet.

<- FöregÄende sida