Sök:

NAVAL ARCHITECTURE.

Arbetet syftar till att oversiktligt beskriva varldens sjofart, studera bladelementteorii en propellerstudie, forprojektera ett handelsfartyg som skafrakta 12 000 TEU (Twenty{Foot Equivalent Unit) mellan Rotterdam ochSingapore pa 40 dagar, samt att utreda regelverket EEDI (Energy EciencyDesign Index) som ska leda till energieektivisering av sjofarten.Undersokning av sjofarten visar att kostnadseektiva sjotransporter har drivitpa utvecklingen mot en globaliserad varld. Tack vare sjofarten har industrierkunnat etablera sig pa nya omraden, men negativ miljopaverkan ar fortfarandeett problem.Under projekteringen visas att containerfartygets huvuddimensioner uppfyllerkrav pa lastutrymme och begransningar i Suez{kanalen. Djupgaendeoch fribord kan andras, men fribord liksom antal vattentata sektioner borundersokas vidare. Fartyget ar nagot kursinstabilt. Tyngpunkten i vertikalledhar en felmarignal pa knappt fyra meter. Propellern har en relativt lagverkningsgrad pa 58%, utrymme nns att optimera losningen. Transportenar miljomassigt hallbar jamfort med andra transporttyper.Studien av EEDI visar att containerfartygets approximativa CO2{utslapp pa10{20 gCO2/(tonkm) bor sankas till under 5.4 gCO2/(tonkm), exempelvisgenom optimerad propellerlosning och motorval. Pa lang sikt kan EEDIminska utslapp av koldioxid fran varldens fartygsotta om det forbattras ienlighet med att ny teknik utvecklas och genom att anvanda den lardom somerhalls.

Författare

Anna Jonsson

Lärosäte och institution

KTH/Farkost och flyg

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..