
Sökresultat:
2077 Uppsatser om Framträdande yrkesroll och kollektiv moral - Sida 20 av 139
"Ett förskrÀckligt missbruk av yttrandefriheten" : en uppsats om underförstÄddhet i svensk nyhetsrapportering om Lexbase
In January of 2014 a newly founded company held a press conference in central Stockholm. The purpose of the conference was to inform about Lexbase, the largest database on the Internet with legal information about the Swedish general public. The aim of this particular paper is to use news reports about Lexbase as material to identify the theses and their types presented in Swedish newspapers, and to examine the ideology constructed and presented by the theses in the said news reports. The questions asked in the paper are 1. What the distribution of different theses looks like and is there a type of thesis that more often invokes an implicit argumentation? 2.
En studie av debatten kring "reparations" i USA.
Uppsatsen syftar till att ge en överskÄdlig bild av hur debatten kring eventuell kompensation för slaveriet och Jim Crow-segregationen i USA har vuxit fram, hur den ter sig vad gÀller argument och retorik, vilka som för debatten samt en kort analys av ovannÀmnda företeelser. Uppsatsen Àr frÀmst deskriptiv..
Existentialismen Àr en sociologi : en essÀ om sociologi i en fragmenterad samtid
The purpose of this essay is to discuss the base of sociology from an existentialistic perspective. The discussion takes it's position in the debate on the crisis of sociology, and aligns with Alvin Gouldner's understanding of the crisis. Gouldner believed that the crisis of sociology was mirrored in a sociological method that failed to describe the social reality that it meant to describe; a lack in self-criticism and self-reflexivity, a lack in self-containment in relation to state interests and a lack in moral engagement. This raises a number of questions, which I discuss in the essay. What is the role of sociology in our society? How shall we form a method that responds to the social reality that we sociologists aim to describe? How can we make sociology more moral?Existentialism offers a starting point to describe these questions.
Moralisk stress hos intensivvÄrdssjuksköterskor
IntensivvÄrdssjuksköterskor uttrycker upplevelser av moralisk stress i det dagliga arbetet och detta kan leda till utbrÀndhet eller behov av att byta yrke dÄ de inte lyckas bemÀstra sin situation. Studiens syfte var att kartlÀgga moralisk stress hos intensivvÄrdssjuksköterskor med hjÀlp av Moral Distress Scale(MDS). Studien utfördes med en deskreptiv metod av tvÀrsnittsdesign dÀr 45 sjusköterskor med intensivvÄrdsutbildning i vÀstsverige tillfrÄgades att vid ett tillfÀlle besvara en enkÀt med en validerad svensköversatt MDS. Resultatet pÄvisade att det finns signifikant höga nivÄer av moralisk stress hos intensivvÄrdssjuksköterskor yngre Àn 45 Är(p=0,044) och Àven i gruppen med kandidat/-magisterexamen(p=0,003). De högsta nivÄerna av moralisk stress kunde uppmÀtas nÀr intensivvÄrdssjuksköterskorna stÀlldes inför situationer dÀr de upplevde att ingen var beredd att fatta beslut om att avsluta livsuppehÄllande behandling.
Bushdoktrinen - realism eller liberalism?
Syftet med denna uppsats har varit att undersöka om utrikespolitiken som USA förde under George W. Bushs tid i Vita Huset har likheter med det realistiska eller liberala teoriperspektivet inom internationella relationer. Den samlade utrikespolitiken under en president sammanfattas ofta i en doktrin dÀr de centrala frÄgorna som administrationen har Àgnat sig Ät sammanfattas och sÀtts i perspektiv mot andra doktriner. TvÄ kÀnda doktriner tidigare i USA:s historia Àr till exempel Monroe- och Trumandoktrinen. För att ta fram de centrala delarna i Bushdoktrinen och hitta den grund som doktrinen vilar pÄ har tal och dokument som Vita Huset utfÀrdat anvÀnts som underlag.
Fritidspedagogens yrkesroll under skoltid : En studie av fyra fritidspedagogers och tre rektorers perspektiv pÄ den fritidspedagogiska professionen
Denna uppsats syftar till att studera fritidspedagogens yrkesroll i förhÄllande till skolan, hur den uppkommit samt vilken framtida roll en fritidspedagog skulle kunna ha i detta avseende. Forskningsbakgrunden ger en bild av fritidspedagogsyrket i historisk belysning, hur denne integrerades i skolan och integreringens inverkan pÄ yrket. Forskningsbakgrunden tydliggör Àven den fritidspedagogiska yrkesrollen, samt skolledningens betydelse för yrket. Genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fyra (4) fritidspedagoger och tre (3) rektorer fick vi fram vÄrt empiriska material. Resultatet diskuteras och problematiseras i förhÄllande till forskningsbakgrunden och egna slutsatser dras.
Abort, en kvinnas fria val : En litteraturöversikt om sjuksköterskors erfarenheter av abortvÄrd
Background: The abortion issue raises many ethical, moral and religious aspectsand is therefore well debated worldwide. In the care for an abortion seeking woman, it isimportant that the nurse find a balance between her and the woman's moral opinions aboutabortion in the quest to achieve good care.Aim: The aim of this study was to describe nurses? experiences of caring for womenundergoing abortion.Methods: Literature review based on ten original articles.Results: Literature review's results highlights two key themes: nurse?s experience of anemotional roller coaster as well as difficulties and challenging experiences at work inabortion care. These two themes consists of three subthemes: to get support in the workthrough to vent thoughts and feelings, how strain and stress affects the nurse's work and as anurse learn to accept the woman?s choice.Discussions: Within abortion care nurses find it difficult dealing with theemotional roller coaster that can occur while they strive to maintain an ethical andprofessional approach.
Vad gör en livsmedelsinspektör egentligen? : en studie om livsmedelsinspektörens yrkesroll sedd ur olika perspektiv
Aims The aim of this study was to investigate how personnel within food control are regarded from different perspectives and to find the answers to the sub questions:- what is included in the profession of food control?- what are the requirements for personnel within the profession of food control?- how is the profession perceived from different perspectives?- how do personnel within the profession of food control estimate their psycho social working conditions?Method The study included 68 individuals (34 female and 34 male) and was conducted via observations, web-based surveys and survey-based interviews. Conclusion - The study was feasible.- The overall goal of the study as well as the research questions were answered to and contributed to clarify what is included in the profession of food control. - Quality measures should be implemented to greater extent within the development of the national food control system..
Fritidspedagogers sjÀlvstÀndighet och inflytande i sin yrkesroll : En studie om fritidspedagogers yrkesroll under skoltid
Studiens syfte var att undersöka nÄgra förskollÀrares syn pÄ och arbete med bilderböcker i förskolan, med ett sÀrskilt fokus pÄ barns sprÄkutveckling. För att samla in önskad data var studien av kvalitativ karaktÀr dÀr halvstrukturerade intervjuer utfördes med Ätta verksamma förskollÀrare. I resultatet framgick det att bilderboken Àr en central del i förskolans verksamhet och att förskollÀrare försökte ha medvetna intentioner vid höglÀsning och val av bilderböcker. Vid höglÀsning framgick det att text, bild och samtal hade betydelse för barnens sprÄkutveckling, men att samtalet var det som vÀgde tyngst. Vid val av bilderböcker belystes biblioteket som en viktig aspekt och att om pedagogerna vÀljer böcker utgÄr de frÄn barnens intressen och aktuella temaarbeten.
VĂ€rdegrunden i praktiken ? LĂ€rarupplevelser
The purpose of this thesis is to carry out a qualitative study of the perceptions of language teachers as to their role in the teaching of values and morals to pupils. Five language teachers have been interviewed about their perceptions of how values are taught and their role therein. The interviews serve to investigate the reality of teaching values to pupils in a Swedish secondary school and the work involved in this on-going process, this being with a view to having a better understanding of just how important a role the teaching of values plays in the daily working life of a teacher. Terms such as fundamental values and morals can be difficult to define as they are highly personal and can differ from person to person depending on one?s background, experiences and family circumstances, for example.
Hemma i staden - bostad för Àldre i Sundbyberg
Hemma i staden - bostad för Àldre i Sundbyberg. Bostad i centrala i Sundbyberg. utgÄngspunkt frÄn trygghetsbosteden. De Àldre har en egen lÀgenhet med tillgÄng till gemensammarum. De gemensammarummen delas med det offentliga och de boende i huset vilket knyter staden och bostaden samman..
UtvÀrdering i förskolan - varför, hur och vem?
I förskolan Àr det viktigt att det som planeras och genomförs i verksamheten utvÀrderas i förhÄllande till uppsatta mÄl i lÀroplanen (LÀroplanen för förskolan 1998). Med detta som utgÄngspunkt sÄ Àr syftet med detta arbete att studera nÄgra pedagogers syn pÄ utvÀrderingens syfte i förskolan, hur de anvÀnder sig av densamma ? samt att fÄ en uppfattning av hur utvÀrderingens upplÀgg ser ut. Förskolan har pÄ nÄgra decennier gÄtt frÄn planeringstÀnkandet till utvÀrderingstÀnkandet. NÀr en utvÀrdering sker gÄr man tillbaka för att se hur nÄgot gÄtt.
?? det Àr bara kÀrlek för mig? - Unga kvinnors berÀttelser om att vara normbrytande gÀllande sexualitet i en mindre stad
Detta Àr en uppsats baserad pÄ fyra kvalitativa intervjuer med unga kvinnor, som identifierarsig som homosexuella, boendes i en mindre stad. Den mindre staden har vi i denna studie valtatt benÀmna stad X för att sÀkerstÀlla dess anonymitet. Syftet med denna uppsats Àr attundersöka hur unga kvinnor, som definierar sig som homosexuella, upplever att varanormbrytande gÀllande sexualitet. Den insamlade empirin har delats upp i fyra stora temaninför analysen; ?identitet?, ?hur andra reagerat?, ?att stÀngas ute? och ?upplevelser av att levaoch komma ut i stad X?.
En studie av etiken bakom australiensisk missbrukarvÄrd enligt harm reductionmetoder
Syfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att belysa den etiska dimensionen av harm reductionanknuten missbrukarvÄrd. Till vÄr hjÀlp har vi haft etiska teorier och sociologen Zygmunt Baumans begrepp. FrÄgestÀllningar: Vi har anvÀnt oss av tvÄ huvudfrÄgor som vi dÀrunder bryter ner i konkreta frÄgor. 1 Hur ser de etiska resonemangen ut hos personal verksam inom harm reductionanknuten missbrukarvÄrd?Vilken typ av etik anvÀnder de sig av? Har de centrala etiska principer, vilka? Hur ser de pÄ etik och moral? Följer de etiskt formulerade regler? Hur ser de pÄ prohibition? Hur ser de pÄ drogbruk? Hur ser de pÄ mÀnniskan? Vad driver dem i deras arbete? Hur ser de pÄ harm reductions pÄverkan pÄ samhÀllet?2 Hur kan man förstÄ harm reductionmetoders framvÀxt ur Baumans sociologiska perspektiv?Hur kan harm reductionmetoder kopplas till det senmoderna samhÀllet? Hur kan harm reduction rÀttfÀrdigas etiskt utifrÄn ett sociologiskt perspektiv? Hur kan harm reductions förklarar sociologiskt? Vilka förutsÀttningar fanns för att harm reduction skulle kunna utvecklas? Hur kan Baumans begrepp förklara harm reductions stÀllning i det senmoderna samhÀllet? Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod med intervjuer som redskap.
Att fÄ ut mest av sitt lag
Genom att titta pÄ tre stycken TV-program; Arga Snickaren, LyxfÀllan och Rent hus har jag undersökt hur experterna/coacherna i TV-programmen verkar, vad Àr det för budskap och moral som de förmedlar samt vilken betydelse det kan fÄ. För att förstÄ och analysera mitt material har jag anvÀnt mig av de teoretiska utgÄngspunkterna; orent och rent, privat och offentlig sfÀr, experter och coacher samt moral. Jag har valt att titta pÄ TV-programmen och dÀrefter jÀmföra materialet för att förstÄ och utskilja mönster och strukturer, skillnader och likheter. Jag har anvÀnt mig av den klassiska dramaturgin som ett slags utgÄngspunkt för att förstÄ uppbyggnaden av TV-programmen. Experterna/coacherna verkar pÄ olika sÀtt i respektive TV-program. Den gemensamma nÀmnaren Àr att experterna/coacherna ska bidra med en kunskapsförmedling kring den problematiska situation som deltagarna befinner sig i. Hur detta sker skiljer sig mellan TV-programmen, allt frÄn renodlad kunskapsförmedling till ett slags moralpredikan dÀr experten fostrar deltagaren i att förÀndra sitt beteende och bli en god samhÀllsmedborgare, allt enligt normen.