Sök:

Sökresultat:

1395 Uppsatser om Framtid Oskarström - Sida 2 av 93

Demokrati och skola - gymnasieelevers upplevelse av skola, utbildningsval och framtid

I LÀroplanen för de frivilliga skolformerna 94 Àr begreppet demokrati ett centralt begrepp och det framgÄr tydligt att skolan ska jobba utifrÄn demokratiska grunder. Det framgÄr dock oklart hur man uppnÄr en demokratisk skola och det finns mycket pedagogisk forskning som idag visar att skolan ur mÄnga aspekter inte Àr demokratisk. Syftet med detta arbete Àr att försöka öka insynen i hur gymnasieelever upplever skolan och hur de upplever sina utbildningsval och sin framtid. UtifrÄn deras perspektiv vill jag ocksÄ ta upp skolans demokratiska roll. Hur pÄverkas elever i sitt val av utbildning? Hur pÄverkar skolan och lÀrarna, eleverna och deras framtidsutsikter? Upplever eleverna att det finns samband mellan elevers bakgrund och vilket program eller vilken skola de vÀljer? Med dessa frÄgestÀllningar som utgÄngspunkt har jag alltsÄ velat belysa hur eleverna upplever skolan, sina utbildningsval och sin framtid.

Man mÄste ta sig tid att lyssna : Talhandikappade elevers möjlighet att tillgodogöra sig svenskundervisningen inom Riksgymnasieverksamheten

En enkÀtundersökning, en intervjustudie och en observationsstudie har gjorts. Undersökningarna handlar om talhandikappade elevers syn pÄ sin utbildning och sin framtid. Resultatet visar att eleverna ser positivt pÄ sin framtid och att fÄ jobb och att eleverna kÀnner sig krÀnkta i vissa situationer. Intervjuerna gjordes med tre lÀrare, en rektor samt en logoped, alla verksamma inom Riksgymnasieverksamheten för rörelsehindrade elever. FrÄgestÀllningarna i denna uppsats var:? PÄ vilket sÀtt arbetar skolan för att elever med talhandikapp ska uppfylla kursmÄlen för svenska?? Hur ofta och pÄ vilka grunder anvÀnds Gymnasieförordningens undantagsbestÀmmelser i undervisningen?? Hur ser eleverna sjÀlva pÄ sin framtid, sin utbildning och sitt funktionshinder?Resultatet visar ocksÄ att man inom verksamheten har god kunskap och erfarenhet med elever med talhandikapp och de har utvecklat strategier för at kunna ge dessa elever en sÄ god undervisning och skolgÄng som möjligt.

Man mÄste ta sig tid att lyssna : Talhandikappade elevers möjlighet att tillgodogöra sig svenskundervisningen inom Riksgymnasieverksamheten

En enkÀtundersökning, en intervjustudie och en observationsstudie har gjorts. Undersökningarna handlar om talhandikappade elevers syn pÄ sin utbildning och sin framtid. Resultatet visar att eleverna ser positivt pÄ sin framtid och att fÄ jobb och att eleverna kÀnner sig krÀnkta i vissa situationer. Intervjuerna gjordes med tre lÀrare, en rektor samt en logoped, alla verksamma inom Riksgymnasieverksamheten för rörelsehindrade elever. FrÄgestÀllningarna i denna uppsats var:? PÄ vilket sÀtt arbetar skolan för att elever med talhandikapp ska uppfylla kursmÄlen för svenska?? Hur ofta och pÄ vilka grunder anvÀnds Gymnasieförordningens undantagsbestÀmmelser i undervisningen?? Hur ser eleverna sjÀlva pÄ sin framtid, sin utbildning och sitt funktionshinder?Resultatet visar ocksÄ att man inom verksamheten har god kunskap och erfarenhet med elever med talhandikapp och de har utvecklat strategier för at kunna ge dessa elever en sÄ god undervisning och skolgÄng som möjligt.

Ungdomars kÀnslor och planer för livet efter studenten

Denna uppsats handlar om hur Àldre bosniska kvinnor uppfattar sin situation som Àldre hÀr i Sverige. Mitt mÄl har varit att se bortom de stereotypa uppfattningarna om invandrare som kulturellt avvikande grupp. Genom att göra en kvalitativ studie och lyssna pÄ deras egna berÀttelser fick jag en djupare förstÄelse för deras livsvÀrld. Jag har redogjort för hur deras situation ser ut i praktiken, vilka behov de har, hur de ser pÄ sin framtid och sin omgivning i det nya landet. Resultatet tyder pÄ en ambivalens mellan Ängesten att belasta sina barn och skrÀcken för isolering och passivisering pÄ ett Älderdomshem pÄ grund av otillrÀcklig sprÄkkunskap..

Livskunskap som Àmne i skolan : En jÀmförelse mellan elevers och lÀrares syn pÄ viktiga livskunskapsfrÄgor

Livskunskap som Àmne kan vara en mötesplats dÀr tid för diskussion och reflektion över viktiga livsfrÄgor finns. Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka vilka centrala livsfrÄgor som kan ligga till grund för samtal och reflektion i skolan inom Àmnet Livskunskap. Genom enkÀter undersökte vi vilka livsfrÄgor som Àr viktiga för elever och genom intervjuer vilka livsfrÄgor som skolpersonal anser/tror vara viktiga för elever. Resultatet av intervjuerna visade att skolpersonal anser att relationer, sex och samlevnad och elevernas personliga framtid Àr av störst intresse för dem. EnkÀterna visade att följande teman rangordnades högst av flest elever: vÀrldens framtid, krig, trygghet, ensamhet/övergivenhet, sex och samlevnad, framtid, liv/död, miljö/natur, mÀnskliga rÀttigheter samt alla likas vÀrde.

Jag & min framtid : En kvalitativ studie om HVB-hemplacerade ungdomars syn pÄ sig sjÀlva och sin framtid.

Studies have shown that young people in residential care homes tend to be low achievers in school and are at high risk of entering adulthood with a low level of education. This group has also shown tendency to adverse psychosocial outcomes. The aim with this study is to reach an understanding of how teenagers and young adults view themselves and their future, what ambitions they have in life and how they see their opportunities to realize their goals. The study is based on a qualitative method and was conducted with semi structured personal interviews with five youngsters 15-21 years old in two different residential care homes. The theoretical viewpoints have been based on E.H Erikson?s theory about identity as well as the theory about resilience.The result of this study indicates that the persons we have interviewed have expressed difficulties in describing themselves.

IKT i förskolan : Datorn som ett pedagogiskt verktyg för lÀrandet

Ekologiskt bostadsbyggande för en hÄllbar framtid..

LÀrosÀtets betydelse för en fastighetsmÀklarstudents framtid i en yrkesroll som fastighetsmÀklare

AbstraktTitel:LÀrosÀtets betydelse för en fastighetsmÀklarstudents framtid i en yrkesroll som fastighetsmÀklare NivÄ: C-uppsats inom Àmnet företagsekonomi med inriktning mot fastighetsförmedling Författare: Emelie Almesjö och Rebecka Cåmel Handledare: Lars-Torsten Eriksson Datum: 17 september 2012 Syfte: Syftet med examensarbetet Àr att undersöka om ett lÀrosÀte har betydelse för en fastighetsmÀklarstudents framtid i en yrkesroll som fastighetsmÀklare. Anledningen till att vi valt att undersöka detta Àr för att högskolorna i framtiden ska kunna fÄ sÄ mÄnga nöjda studenter som möjligt vilket förhoppningsvis kan leda till kompetenta fastighetsmÀklare pÄ marknaden. Metod: Vi har i detta arbete samlat in empiriskt material i form av enkÀtutskick till bÄde registrerade och oregistrerade fastighetsmÀklare. Efter insamlingen av det empiriska materialet observerade vi och försökte hitta handlingsmönster i de inkommande svaren. Vi har ocksÄ anvÀnt oss av diverse litteratur samt internetkÀllor.

Polisutbildningen : Historik och Framtid

Dagens polisverksamhet har en spÀnnvidd som fÄ andra yrkesomrÄden. De fundamentala uppgifterna att skydda, hjÀlpa och stÀlla till rÀtta kompletteras stÀndigt med nya arbetsuppgifter. Organisationen förÀndras. Avancerad teknisk utrustning kommer till anvÀndning. Yrkesutbildningen anpassas dÀrefter.

Har entreprenörskapet en framtid? : ett möte med nÄgra av dagens och morgondagens entreprenörer.

Syfte: Hur ser framtidens, morgondagens och dagens entreprenörer pÄ entreprenörskapets framtid samt framtida marknader som spÄs fÄ en ljus framtid. Metod: Författaren har valt att inhÀmta primÀrdata genom intervjuer med personer som befinner sig i olika stadier i livet med fokus pÄ entreprenörskap. Detta för att fÄ sÄ bred svarsfrekvens som möjligt. Intervjuerna har gjorts i fokusgrupper. Respondenterna har bestÄtt av entreprenörer, studenter och en organisation. TeoretisktPerspektiv: Den teoretiska referensramen författaren har anvÀnt sig av bestÄr frÀmst av teoretiskt entreprenörskap, fokusgrupper och handel. Empiri: Respondenterna i studien bestÄr av studenterna Paulina Larsson (17Är), MilionAbraham (27Är) och Daniel HÄkansson (25Är). Entreprenörerna heter Carlo Lopez (29Är) och Lennart Frimodig (43Är).

Forensisk arkeologi : Har forensisk arkeologi en framtid i Sverige?

ABSTRACTDelic, Admira. 2007. Forensisk arkeologi: Har forensisk arkeologi en framtid i Sverige?(Forensic archaeology: Is there a future for forensic archaeology in Sweden? C-uppsats i arkeologi. Högskolan i Kalmar ht 2007)This paper is about what forensic archaeology means, how the work is done, what methods are used in a forensic investigation.

Den fysiska resebyrÄns framtid : en studie om Internets pÄverkan

ResebyrÄbranschen har kommit att förÀndras pÄ grund av utvecklingen av Internet. Idag finns resebyrÄer tillgÀngliga bÄde som fysisk resebyrÄ och pÄ Internet. Genom Internets utveckling har möjligheterna för konsumenter ökat vid bokning av resa. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur den fysiska resebyrÄns framtid kommer pÄverkas av att resebyrÄer pÄ Internet fÄr allt större plats. Syftet Àr ocksÄ att undersöka konsumenters syn pÄ resebyrÄns framtid.

SjöbefÀl och kvinna Är 2011 : En kvalitativ undersökning av kvinnliga nautikers ombordsituation

Den hÀr undersökningen handlade om hur idag aktiva, kvinnliga nautiker i den svenska handelsflottan upplever sin situation ombord och hur de ser pÄ sin framtid till sjöss. Syftet var att utröna ifall nautikeryrket i sin nuvarande form passar kvinnor och ifall nÄgot kan göras för att göra det mer attraktivt för dem. Bakgrunden var den lÄga andelen kvinnor inom yrket. Jag valde en kvalitativ undersökningsmetod dÀr jag analyserade data frÄn fem semistrukturerade intervjuer. Denna metod valdes eftersom jag framförallt ville förstÄ den genusproblematik som kunde finnas ombord. Resultatet visade att det inte finns nÄgot i nautikerns arbetsuppgifter som inte kan utföras av en kvinna och att sÀrbehandling p.g.a. kön och sexuella trakasserier drabbar kvinnliga nautiker i begrÀnsad omfattning.

Upplevelser av LÀrande hos Unga Vuxna VisstidsanstÀllda

Studiens syfte Àr att undersöka hur unga vuxna upplever sitt lÀrande som visstidsanstÀlld och vilka faktorer som pÄverkar dem i sitt lÀrande som visstidsanstÀllda. Information har samlats in, bearbetas och presenteras enligt hermeneutisk metodik. DÀrefter tolkas den utifrÄn Illeris (2007) teori om lÀrandedimensioner och unga vuxnas lÀrande. Resultatet visar att unga vuxna frÀmst drivs av sin inre vilja att lÀra och syftet Àr att bygga sin framtid med erfarenheter. De stÀller höga krav pÄ respons och stöd och de upplevda kraven frÄn samhÀllet har visat sig drivande för dem.

Barns tankar om sin framtid - intervjuer med flickor och pojkar i Polen och Sverige

Syftet med denna undersökning Àr att undersöka och fÄ mer kunskap om sexton barns tankar om sin framtid. Inom begreppet framtid har vi begrÀnsat oss till barnens framtida yrkesval kopplat till deras möjligheter och nuvarande skolgÄng. Undersökningen utgÄr i grunden frÄn ett barnperspektiv för att öka vÄr förstÄelse för hur barnen tÀnker om sin framtid. Vi vidrör i teoridelen omrÄden som barns uppvÀxtvillkor, motivation, arbetsmarknad och skola. Urvalsgruppen som ligger som grund för undersökningen bestÄr av sexton barn i Äldrarna elva och tolv. Vi valde att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer som metod men resultatet har Àven antagit en kvantitativ ansats.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->