Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 13 av 52

LÀsning av QR-koder med smarta telefoner : En undersökning om spridningen av en teknologi

Quick Response eller QR Àr en teknik som tillÄter snabb och pÄlitlig optisk lÀsning av information som Àr kodad i ett rutmönster. Som lÀsverktyg kan man anvÀnda lÀsare som Àr speciellt tillverkade för ÀndamÄlet och numera ocksÄ vanliga smartphones. Tekniken har i flera Är varit framgÄngsrik i vissa industriella applikationer sÄsom lagerhÄllning, men det Àr fortfarande osÀkert i vilken utstrÀckning den ocksÄ kan vinna insteg i vardagligt anvÀndande av smartphones. Vi har genomfört en enkÀtundersökning bland universitetsstudenter för att uppskatta hur spridd anvÀndningen av QR-koder Àr och hur denna anvÀndning ser ut. För att analysera resultatet har vi anvÀnt oss av teorin om diffusion of innovations som tillhandahÄller en modell för spridning av ny teknik inom ett sammanhang.

Effekter av diversifiering och storlek pÄ innovationsförmÄga

För att överleva i det nya konkurrenslandskapet med pĂ„gĂ„ende globalisering, snabb teknologisk utveckling, avreglering och informationstĂ€thet blir företags förmĂ„ga till innovation allt viktigare. Den hĂ€r uppsatsen handlar om hur grad av internationell diversifiering, produktdiversifiering och storlek pĂ„verkar produktinnovationsförmĂ„ga. Studien baseras pĂ„ en kvantitativ analys av 12 företag som utvecklar och tillverkar switchar och routrar eller komponenter till switchar och routrar. Studien ger ingen tydlig indikation pĂ„ om diversifiering och storlek pĂ„verkar innovationsförmĂ„ga i enlighet med hypoteserna. Åtta av 12 företag uppvisar vĂ€rden pĂ„ innovationsförmĂ„ga som kan anses stĂ€mma överens med vad de förvĂ€ntas att vara.

Innovating Customer Experience -from a telecom industry perspective

Purpose: The purpose of this thesis is to identify and analyze innovative products and services within the telecom industry, letting these findings constitute possible ways for CSPs to innovate the experience of their customers. Methodology: The research in this thesis was conducted from a qualitative approach and data were collected using primary- (expert interviews) and secondary sources (journals, articles, web sites etcetera). In addition, a research design entailing four sequential steps was created to stipulate and illustrate the logic underpinning the methodological process. Theoretical perspectives: The theories are divided in three groups. Background theories ? these intend to capture the problematic nature of the transforming telecom industry, examples of such theories are; value chain theories and ecosystem theory.

Organisationsklimatets betydelse för anstÀlldas vÀlbefinnande

The main aim of the study was to examine the importance of organizational climate for affective job-related wellbeing. A further aim was to investigate potential differences in employee level in the experience of organizational climate and wellbeing. Another purpose was to see if there was agreement in the view of the organizational climate among the employees. Questionnaires were collected from 44 employees at a chain store. Results showed that Integration, Involvement, Supervisory Support, Training, Welfare, Innovation and Flexibility, Goal Clarity, Efficiency, Effort, Performance Feedback, Pressure to Produce and Quality had a great influence on Enthusiasm but only Pressure to Produce and Welfare correlated with Anxiety.

Faktorer som förklarar innovativt beteende hos medarbetare

I en förÀnderlig vÀrld Àr det viktigt att snabbt möta skiftande krav ochatt medarbetare Àr initiativrika, menar bÄde företagare och forskare.Medarbetare som gör mer Àn plikten krÀver och tar egna initiativ,uppvisar Innovative Work Behaviour (IWB). Syftet med studien varatt undersöka om organisationsfaktorerna autonomi, öppet klimat ochrolltvetydighet kan förklara variationer i IWB, med hÀnsyn taget tillen individuell faktor. Samtliga variabler mÀttes genom ettfrÄgeformulÀr online i ett stickprov om 119 personer.KorrelationsberÀkningar visar att samtliga organisationsfaktorer harsignifikanta samband med IWB. En regressionsanalys visar att det Àrindividfaktorn som har störst prediktionskraft, följt av öppet klimat,autonomi och bakgrundsvariabeln personalansvar. Studien visar attbÄde personlighet och villkor i arbetet har betydelse för IWB..

Att betala med din Smartphone : Den digitala plÄnboken

Den hÀr uppsatsen handlar om vad som pÄverkar konsumenten till att vilja anvÀnda en digital plÄnbok. Den digitala plÄnboken Àr femte generationens betalningsmedel och har nu kommit för att digitalisera flera av de funktioner som den fysiska plÄnboken erbjuder. En transaktion med den digitala plÄnboken sker genom konsumentens Smartphone. Förutsatt att Smartphones blir mobila plÄnböcker kan det antas att konsumenterna skulle vÀnja sig vid tanken att lÀmna den fysiska plÄnboken hemma.Det har tidigare gjorts studier pÄ adoption av mobiltelefoner och hur mÀnniskor i allmÀnhet tar till sig vissa tjÀnster men den digitala plÄnboken Àr ett relativt nytt fenomen och dÀrför handlar vÄr uppsats om adoption av den digitala plÄnboken som tjÀnst.De slutsatser vi kan dra av uppsatsen Àr att sÀkerhet, enkelhet och kompabilitet kring den digitala plÄnboken pÄverkar om konsumenten vÀljer att anvÀnda tjÀnsten. För att företagen som levererar digitala plÄnbokstjÀnster ska nÄ största nytta bör de Àven se sÀkerhet, enkelhet och kompabilitet som centrala delar vid presentation och lansering av tjÀnsten..

Resurser i nÀtverk? det organiserade respektive spontana nÀtverkets roll för smÄföretag med en innovation

Uppsatsens titel Resurser i nĂ€tverk ? organiserade respektive spontana nĂ€tverks roll för smĂ„företag med en innovation Seminariedatum Fredagen den 10 juni 2005 Ämne/kurs Magisteruppsats i marknadsföring, FEK 591, 10 poĂ€ng Författare Katja Arwidi, Rasmus Wallin och Jenny Åkesson Handledare Lars Carlman Nyckelord SmĂ„företag, innovationer, lansering, nĂ€tverk, resurser Syfte Syftet med uppsatsen Ă€r att belysa och jĂ€mföra hur smĂ„företag upplever att deras externa resursbehov uppfylls av ett organiserat respektive ett spontant nĂ€tverk vid lanseringen av en innovation. Metod DĂ„ uppsatsens syfte Ă€r av beskrivande och förklarande karaktĂ€r, Ă€r forskningsansatsen induktiv och metodansatsen kvalitativ. Intervjuer med fem företag och en informant utfördes i huvudsak genom personliga djupintervjuer. Teoretiska perspektiv Teorin behandlar innovationer, lansering och nĂ€tverk.

Faktorer som förklarar innovativt beteende hos medarbetare

I en förÀnderlig vÀrld Àr det viktigt att snabbt möta skiftande krav ochatt medarbetare Àr initiativrika, menar bÄde företagare och forskare.Medarbetare som gör mer Àn plikten krÀver och tar egna initiativ,uppvisar Innovative Work Behaviour (IWB). Syftet med studien varatt undersöka om organisationsfaktorerna autonomi, öppet klimat ochrolltvetydighet kan förklara variationer i IWB, med hÀnsyn taget tillen individuell faktor. Samtliga variabler mÀttes genom ettfrÄgeformulÀr online i ett stickprov om 119 personer.KorrelationsberÀkningar visar att samtliga organisationsfaktorer harsignifikanta samband med IWB. En regressionsanalys visar att det Àrindividfaktorn som har störst prediktionskraft, följt av öppet klimat,autonomi och bakgrundsvariabeln personalansvar. Studien visar attbÄde personlighet och villkor i arbetet har betydelse för IWB..

Nysvenskan - hur etnisk mÄngfald pÄverkar innovationsförloppet pÄ en dagstidning

Studiens syfte Àr att utreda om och i sÄ fall hur etniskt mÄngfald pÄverkar innovationsförloppet pÄ en dagstidning. Vi valde att anvÀnda oss av en kvalitativ metod med en abduktiv ansats utifrÄn vilka vi utförde nio semistrukturerade intervjuer. Som verktyg för vÄrt syfte anvÀndes Sydsvenskan som fallföretag, i strÀvan efter att kunna generalisera resultatet pÄ branschen.Vi har anvÀnt oss av innovationsteorier för att förklara synen pÄ innovationsförloppet, samt mÄngfaldsteorier för att teoretiskt kartlÀgga hur mÄngfald pÄverkar olika konstellationer av mÀnniskor. Det empiriska materialet bestÄr av intervjuer med anstÀllda pÄ olika befattningar inom fallföretaget samt externa fackmÀn inom Àmnet innovation och mÄngfald. Resultaten visar pÄ vikten av etnisk mÄngfald pÄ en dagstidning, dÀr den interna mÄngfalden tillhandahÄller den externa mÄngfalden med en verklighetsbaserad och innovativ tidning.

To Visaulise Knowledge in a Region

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

Industriell dynamik och innovation i svensk möbelindustri : En studie av kluster, det lokalas betydelse och konkurrenskraft

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka dels hur stor del problemlösning som eleverna fÄr arbeta med i nÄgra valda lÀromedel samt hur verksamma lÀrare arbetar med problemlösning..

TillvÀxtmöjligheter pÄ Indiska marknaden : En uppsats om svenska energiteknikföretags potential att lyckas i Indien med förnybara energikÀllor

Indien Àr en tillvÀxtmarknad med mÄnga möjligheter; det Àr en plats för nytÀnkande och frugala innovationer. Frugala innovationer Àr ett fenomen som Indien Àr vÀlkÀnt för. I grunden uppstÄr frugala innovationer genom sparsamhet i processen för att ta fram effektiva lösningar. Kunskapen om frugala innovationer och dess förhÄllningssÀtt kopplat till svenska energiföretag som Àr inom branschen för förnybara energikÀllor Àr dock begrÀnsad. DÀrför Àr innovationsmyndigheten Vinnova och Energimyndigheten intresserade av att se om det finns potential för ett antal svenska energiteknikföretag att lyckas etablera sig pÄ Indiens marknad för förnybara energikÀllor, dÀr effektivitet och sparsamhet Àr viktigt.

Taggade bibliotek ? en studie av adoptionen av RFID pÄ svenska folkbibliotek

The purpose of our research was to examine whether the acceptance and diffusion of RFID technology among the employees at public libraries in Sweden, follow the classic diffusion of innovation model. RFID or Radio Frequency Identification, is a technology that uses radio frequency and microchip technology to track items, in our case, library books and other library materials. Diffusion is the process by which, in our case, the RFID technology is adopted by the library staff. The purpose of this study was to examine what factors influenced the acceptance and adoption of RFID among the library staff. We used Everett Rogers' Diffusion of innovation theory as our framework.

Att öka innovationsförmÄgan : Vilka behov uppstÄr i övergÄngen mellan teknikdriven och designdriven utveckling

NÀr innovation inte lÀngre kan uppnÄs enbart genom effektivisering Àr ett alternativ att skifta fokus till anvÀndaren istÀllet. Genom att lÀra kÀnna anvÀndare och deras kontext genereras insikter vilka ligger till grund för nya koncept och idéer. Denna strategi kallas designdriven innovation.Den hÀr uppsatsen behandlar en deltagande observation pÄ Acreo i Norrköping, ett forskningsinstitut som utvecklar tryckt elektronik. Acreo Àr en teknikutvecklande verk-samhet som jobbar utifrÄn en teknikdriven utvecklingsprocess. Verksamheten upple-ver dock problem att övertyga tÀnkbara intressenter om potentialen i tekniken.

Innovationskommunikation i börsnoterade företags Ärsredovisningar: En fallstudie av Europeiska IT-företag

IT-branschen karakteriseras av snabb teknisk utveckling och krĂ€ver externt finansiellt kapital för att driva forsknings- och utvecklingsverksamheten. För att innovativa IT-företag ska lyckas fĂ„ tillgĂ„ng till extern finansiering Ă€r transparens angĂ„ende innovationsverksamheten i Ă„rsredovisningen av stor betydelse. PĂ„ grund av hög konkurrens pĂ„ marknaden uppstĂ„r dilemmat att hitta rĂ€tt balans mellan transparens och sekretess i Ă„rsredovisningen. Företaget behöver uppnĂ„ transparens för att minska informationsasymmetrin mellan företaget och dess investerare för att fĂ„ tillgĂ„ng till externt kapital, men samtidigt kan detta ocksĂ„ utnyttjas av konkurrenterna vilket kan försvaga företagens konkurrensfördelar. Årsredovisningen Ă€r en av de viktigaste kanalerna för kommunikation av innovationsinformation till investerare.Syftet med denna studie Ă€r att öka förstĂ„elsen för kommunikation av innovationer i extern redovisningsinformation avsedd att minska informationsasymmetri hos företag med hög- respektive lĂ„g barriĂ€r mot imitation genom att (1) beskriva kommunikation av signaler om innovation i börsnoterade innovativa företags Ă„rsredovisningar och (2) identifiera och analysera signaleringens betoning och karakteristik (3) samt att utveckla en modell för signalering av innovation förhantering av informationsasymmetri.

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->