Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 12 av 52

FrÀmjandet av kvinnliga entreprenörer

Trots en ökande trend av antalet kvinnliga entreprenörer Àr proportionen till manliga entreprenörer fortfarande relativt lÄg. Anledningen kan bland annat bero pÄ att entreprenörskap definieras efter egenskaper som Äterfinns bland typiska manliga egenskaper som till exempel riskbenÀgenhet och en stor sjÀlvtillit. Med stor sannolikhet Àr detta en av orsakerna till att fÄ kvinnor kan identifiera sig sjÀlva med rollen som entreprenör. Denna studie undersöker vad som i nulÀget utförs för att frÀmja entreprenörskap bland kvinnor och vad detta kommer att bidra till i framtiden gÀllande det kvinnliga entreprenörskapet. Metoden har skapats genom ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt i form av intervjuer.

Design som strategisk funktion : En underso?kning om design, innovation och publicitet i media

Bakgrund: Revisorns uttalande om ansvarsfrihet till styrelsen och den verkstÀllande direktören har varit en del av den svenska aktiebolagstraditionen sedan en lÄng tid tillbaka. I mars 2008 överlÀmnades ett delbetÀnkande angÄende avskaffandet av revisionsplikten för smÄ företag, dÀr utredningen föreslog ett avskaffande av förvaltningsrevision inom samtliga aktiebolag. Ett flertal remissinstanser krÀvde en vidare utredning kring förvaltningsrevisionen och ansvarsfrihetens syfte.Problem:  Hur ser revisorer pÄ förvaltningsrevision och ansvarsfrihet i mindre företag? Hur ser revisorer pÄ sin roll inom mindre företag och kommer lagÀndringen att Àndra deras uppfattning?Syfte:  Syftet med studien Àr att beskriva hur tre godkÀnda/auktoriserade uppfattar förvaltningsrevision och ansvarsfrihet i framför allt smÄ och medelstora företag.Metod:  En referensram skapades genom att söka information i form av litteratur, artiklar, rapporter och utredningar. DÀrefter insamlades material till empiriavsnittet genom att intervjua tre revisorer.

Innovate or Evaporate : -En kvalitativ studie av idéhantering pÄ IKEA AB

The thesis focus on how organizations can improve the ability of absorbing coworkers ideas in purpose of gaining long term competitive advantage through innovations. The study was conducted at IKEA AB where a campaign to collect coworkers ideas was a big success given the quantity of ideas collected. This fact allows a comparative analysis of idea management in the shape of campaigns and in comparison, idea management in the everyday line-organization.The analysis show that fundamental factors for innovative environments such as organizational climate, culture and leadership perceives auspiciously by the respondents. However, lack of infrastructure such as systems and processes hinders coworkers ambitions to contribute with ideas.An important issue in idea management is the treatment of incentives for innovation. Results of the study show that the ?soft? incentives ?feedback, encouragement and attention have a higher impact in coworkers willingness to the contribution of ideas than for instance monetary rewards..

FacebookvÀgrare : ?En studie om den sociala betydelsen av att frivilligt vÀlja att inte anvÀnda Facebook?

Bakgrund: I och med den tilltagande teknologiska utvecklingen och globaliseringen stÀlls dagens företag stÀndigt inför nya utmaningar. För att handskas med detta mÄste företag arbeta för att skapa innovationer pÄ ett sÀtt som de inte gjort tidigare. Det handlar om att slÀppa sargen ochvÄga göra saker pÄett nytt sÀtt! Ett sÀtt för dematt göra detta Àr att tillÀmpa synsÀttet som kallas ?Open Innovation?, alltsÄ att man tar hjÀlp av intressenter utanför företaget för att bli mer innovativa. Crowdsourcing Àr en del av open innovation ochinnebÀr bland annat attföretagtar hjÀlp av ?folkmassan?för att skapa nya idéereller lösa problem.

Implementering av PDCA i ett byggföretag : En metod att förbÀttra arbetsprocesser

Genom ett eget utformat dokument av författarna baserat av PDCA-metoden, visar studiens utfall att implementering av innovationsteknik Àr fullt möjligt i ett byggföretag som Garant Bygg & Bad. PDCA-dokumentet frÀmjar dessutom innovationsförmÄgan i förbÀttringsprocesser i det valda företaget. Till en början bör byggföretag fokusera pÄ smÄ förbÀttringar i innovationsarbetet, vilket Àr möjligt med PDCA-dokumentet. För att uppnÄ optimalt resultat av förbÀttringsverktyget PDCA anser författarna att vissa specifika punkter Àr avgörande. Dessa sammanfattas nedan:Ledarskap.

Hur kan kreativitet genom möten skapa innovation

Syftet med denna uppsats Àr att lyfta fram Àmnet och öka förstÄelsen för hur möten kan bidra till att skapa innovation. Uppsatsen ger en insikt i hur man kan bedriva möten i syfte att generera idéer och öka innovationsnivÄn. Uppsatsen har en abduktiv ansats men tenderar att falla nÄgot mer mot en induktiv. Vidare Àr uppsatsen av kvalitativ art dÀr datainsamlingen sket genom semistrukturerade intervjuer. Resultatet av denna uppsats beskriver hur organisationer bör gÄ tillvÀga för att öka innovationsförmÄgan genom möten.

The rapid rise of innovation in green technology : biogas entrepreneurship

The development of farm-operated biogas plants in Sweden is increasing. This study investigates the process that firms go through in developing such ventures. The aim is to identify obstacles and opportunities that individual farmers have encountered during the implementation process, and through a comparative analysis find similarities and differences between cases. The overall goal is to increase understanding of the factors that influence farmers? development of farm-based biogas production, and more specifically, explore opportunities for support organizations to contribute to the innovation process. Findings indicate that the implementation process has changed over time.

LÀrarna och Studi.se : En studie av lÀrares uppfattningar om anvÀndande av det digitala lÀromedlet Studi.se

This study is a thesis project for the program Civilingenjör och LÀrare at KTH. The study was conducted in spring 2014 in collaboration with Komplementskolan AB which has developed the educational material Studi.se, the focal point of this study.The overall aim of the study is to increase the knowledge of the participant teachers? conception and use of the educational material Studi.se. The second purpose is to increase knowledge about the forms of use some of these teachers apply or claim to apply when using Studi.se. Theoretical framework used is constructivism and the notions of Piaget: adaptation, assimilation and accommodation.

Ledarskapsprogram för innovation

 Since the 28thof May the project to develop an internal Innovation Leadership Program (ILP)on Accenture has been running and came to an end in November the same year. The taskwas formed into a master thesis and given to two students at the Royal Institute ofTechnology in Sweden.Since the start the content and structure of the ILP has been established based on the resultsof a theoretical study, a gap analysis and an external and internal benchmarking. The theoreticalstudy focused on articles, books and lectures about innovation, creativity and pedagogy. Subjectssuch as leadership, motivation, reflection and coaching were studied as well, but in a smaller scale.The gap analysis consisted of eleven interviews with people from different career levels withinAccenture and the goal was to establish the view of innovation and creativity among the employees.The interviews also asked about the knowledge the participants had about Technology Lab in orderto get insight of how to improve their communication and cooperation with people in client projects.Internally a similar program was studied called Minority Leadership program, whom will not bedescribed further in this report, to get inspiration. The external benchmarking was conducted onStanford and was very successful.

A First Effort to Visualize Knowledge of a Region? A visualization of Öresund & Shenzhen in the perspective of Knowledge Innovation Zone

We have through our theoretical framework been able to create a simplified measuring tool for a KIZ; the S-TKL. We have found that the S-TKL is possible to implement on the Öresund Region but with some flaws. Even though the Öresund Region has implemented the mindset of a KIZ, accurate statistics are in some areas hard to find. We can also through our empirical findings say that it is difficult to use the S-TKL on Shenzhen. The data we have found gives a good indication of both of the regions.

BETYDELSEN AV ETT KREATIVT ORGANISATIONSKLIMAT : - EN STUDIE KRING ORGANISATIONSKLIMATETS KREATIVA ASPEKTER INOM ORGANISATION X

Organisation X Àr en del inom en större global koncern, med kontor belÀgna runt om ivÀrlden. Syftet med studien var att skapa en kunskap för anstÀllda inom organisation X:supplevelse av organisationsklimatets kreativa aspekter. Vidare studerades hur de anstÀlldasupplevelse förhöll sig till tidigare referensvÀrden för innovativa respektive stagneradeorganisationer, samt i förhÄllande till organisationens uttalade strategi för kreativitet ochinnovation. Betydelsen av ett kreativt organisationsklimat ligger till grunden förorganisationers förmÄga att lyfta innovativa idéer. Studien visar att medarbetarnas upplevelseav organisationens kreativa organisationsklimat inte uppnÄr Ekvalls referensvÀrden för eninnovativ organisation, resultatet stÀlls vidare i relation till organisation X:s strategi gÀllandeinnovation.Slutligen ges förslag pÄ omrÄden att uppmÀrksamma samt förslag till ÄtgÀrder..

Living Labs ? En komparativ studie av tvÄ initiativ

Utvecklingen av Living Labs kan förklaras av framförallt tre utvecklingar. För det första en uppfattning om att vissa behov i samhÀllet inte kan tillgodoses av enskilda organisationer. För det andra att innovation allt mer betraktas som öppna system och slutligen att anvÀndaren har erkÀnts en större roll i innovationsprocesser. Living Labs Àr en experimentell innovationsmiljö som definieras av: ? anvÀndarens delaktighet i fokus ? tvÀrsektoriell samverkan; mellan nÀringsliv, offentlig verksamhet och ideella aktörer ? öppenhet ? utvecklingsarbetet sker i verkliga miljöer Detta relativt nya fenomen uppvisar en rik variation av uttryck och de olika nyckelattributen som grundar begreppet Living Labs tillskrivs olika vikt. Studien Àmnar besvara frÄgestÀllningen: Vilket samband finns mellan de organisatoriska kompromisserna och Living Labs konceptets nyckelattribut? Studien Àr en komparativ undersökning av tvÄ Living Labs som har tagit mycket olika uttryck.

Innovation i allmÀnhetens tjÀnst : Effektiva innovationsprocesser i ett offentligt bolag

Offentliga sektorn i Sverige skulle, enligt en rapport frÄn Europeiska centralbankssystemet (ECBS) 2003, kunna hÄlla samma kvalitet med bara hÀlften av resurserna. Det behövs dÀrför nya sÀtt som kan öka vÀrdet och minska kostnaderna i offentliga verksamheter i Sverige. Innovativa processerföreslÄs vara en möjlighet till att hitta nya arbetssÀtt för en effektivare offentlig sektor. I studien undersöks innovationsprocessen i ett offentligt bolag i syfte att ge förslag pÄ arbetssÀtt som kan effektivisera bolagets innovationsprocesser. Följande frÄgestÀllningar vÀgledde studien: Vad kÀnnetecknar effektiva innovationsprocesser? Hur kan effektiva innovationsprocesser tillföra vÀrde för ett offentligt bolag? Hur kan Bolaget AB arbeta för effektivare innovationsprocesser i sin verksamhet?Syftet med studien Àr att ta fram förslag pÄ arbetssÀtt för effektivare innovationsprocesser i Bolaget AB: s verksamhet.I studien anvÀnds en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med totalt fyra personer.

Kandidatuppsats i Innovationsteknik :  HUR FÖRÄNDRINGAR, KONFLIKTER OCH INNOVATIONER PÅVERKAR VARANDRA

MÀnniskan Àr en social varelse som har behov av andra mÀnniskor men eftersom vi Àr olika uppstÄr det ibland konflikter. MÄste konflikter vara negativa? Kan det komma nÄgot bra ur en konflikt? Studien vill lyfta fram konflikter som nÄgot som kan ge motivation och kreativitet till att skapa förÀndringar. Studien vill se om det finns nÄgot samband mellan konflikter och innovationer. Studien vÀnder sig till medarbetare, företagsledare, och studenter.

Strategiskt arbete med digital tjÀnsteutveckling : En kvalitativ fallstudie om företags utmaningar och möjligheter

The postindustrial market increasingly demands service infused products to add more value to the customer in order to be competitive. Much research regarding digitalized services indicates that companies have to be innovative in order to compete on the market. However, companies within different industries face different challenges with digital service development. This study has been conducted because there are little known about the opportunities and the challenges different industries faces with a globalized market. Our research question is what the challenges are and what opportunities does strategic digital service development entails for companies.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->