Sök:

Sökresultat:

771 Uppsatser om Frćn idé till innovation - Sida 11 av 52

Opera i Stockholm, GalÀrvarvet

Suggestion for a new operahouse in stockholm, förslag pÄ nytt operahus i stockholm. Stockholmsoperan..

Öppen innovation : en cyklisk komplettering till Henry Chesbroughs definition av öppen innovation

Trafikmiljön Àr ett problem vid mÄnga skolor i landet. Det beror i mÄnga fall pÄ att skolorna inte Àr planerade och byggda för att sÄ mÄnga förÀldrar lÀmnar sina barn vid skolan med bil som idag. Anledningen till att mÄnga förÀldrar skjutsar sina barn till skolan kan vara flera: att skolvÀgen upplevs som osÀker, att det Àr för lÄngt till skolan, att förÀldrarna lÀmnar barnen pÄ vÀg till arbetet eller helt enkelt bekvÀmlighet. Syftet med denna studie Àr att bidra med förstÄelse till att öka trafiksÀkerheten för barn, och att utifrÄn barnens perspektiv fÄ fram underlag till förbÀttringar av trafiksÀkerheten i en skolas nÀromrÄde. MÄlet med studien var att ta fram en checklista som kommuner kan anvÀnda i detta arbete. Baserat pÄ en litteraturstudie har ett antal metoder valts med syfte att ge underlag till en checklista.

FrÄn sluten butikskedja till öppet torg - en studie om Open innovation tillÀmpad pÄ DesignTorget

Specialarbete, 15 hpSvenska, LSV410VĂ„rtermin 2013Handledare: Maja Lindfors ViklundExaminator: Rakel Johnson.

Spridning av innovation i högre utbildning : En studie av spridningen av Videochat vid Högskolan Dalarna

Syftet med denna uppsats har varit att beskriva och analysera spridningen av en innovation, Videochat, inom Högskolan Dalarna för att utifrÄn det lÀgga förslag pÄ fortsatt arbete för att öka spridningen av Videochat.FrÄgorna som legat till grund för uppsatsen Àr:Vad Àr Videochattens spridningstakt inom Högskolan Dalarna?PÄ vilka grunder har Videochat anammats inom Högskolan Dalarna?I de fall man inte har anammat Videochat, pÄ vilka grunder man gjort det valet?Var och hur kan ÄtgÀrder sÀttas in för att stimulera spridningen av Videochat?Undersökningen har baserats pÄ ett webbaserat frÄgeformulÀr bland Högskolan Dalarnas undervisande personal och frÄgorna i formulÀret utarbetades med hjÀlp av förberedande intervjuer med nyckelpersoner inom Högskolan Dalarna.Undersökningen visar att anvÀndningen av Videochat har spridits olika lÄngt pÄ de olika akademierna och pÄ tvÄ av fyra akademier anses det finnas ett behov av sÀrskilda ÄtgÀrder för att stimulera spridningstakten. Den frÀmsta anledningen till att börja anvÀnda Videochat Àr möjligheten att förelÀsa för nÀtstudenter och campusstudenter samtidigt. Undersökningen visar samtidigt att anledningarna för att anvÀnda Videochat skiljer sig mellan de olika akademierna.Ett antal ÄtgÀrder föreslÄs för att stimulera spridning pÄ de tvÄ akademier med lÀgst andel anvÀndare av Videochat dÀr de viktigaste gÄr ut pÄ att öka kunskapen om Videochat och dess fördelar..

Äldre och den nya vĂ€rlden : En kvalitativ innehĂ„llsanalys av medieanvĂ€ndande hos den Ă€ldre generationen

AbstractTitle: The old generation and the New World - A qualitative content analysis of media usage of the older generationKeywords:Digital natives, digital immigrants, diffusion of innovation, content analysisThis study has its focus on how the older generation looks at today's media society and the use of today's media. Through a method of qualitative content analysis based on questionnaires, the aim is to examine what the older generation thinks about today's media, how they use them, and whether there are differences in groups according to age and previous work.The study selected theories bases on Marc Prenskys idea of ??digital natives, digital immigrants and Everett M Rogers book on "Diffusion of Innovation". These theories take up the difference on digital natives and digital immigrants and the spread of new technological ideas takes place through communication over different channels in time among causes people in a social system.The result of the study shows that many older people are good at making use of today's media, but also that many may feel alienation of today's media society. Development has proceeded rapidly in recent years and for the older generation it's sometimes hard to keep up.The conclusion of the study is that the older generation may need more help to discover how today's media can facilitate everyday life and enrich it with more communication despite the fact that it takes place through a screen..

Arbetsmotivationens pÄverkan pÄ arbetsplatsinnovation : En kvalitativ studie om hur medarbetare motiveras till innovation pÄ arbetsplatsen

VÄrt syfte med uppsatsen Àr att undersöka hur en arbetsplats som Àr inriktad pÄ individer med psykiska funktionsnedsÀttningar arbetar med arbetsplatsinnovationer och hur det kan relateras till arbetsmotivationen. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ metod dÀr vi har genomfört Ätta intervjuer med sju medarbetare samt deras chef. Fokus har legat pÄ följande kategorier: arbetsplatsen, kommunikation, motivation och innovation. UtifrÄn vÄrt syfte formade vi med hjÀlp av dessa kategorier en intervjuguide med semistrukturerade frÄgor, en för chefen och en för medarbetarna. Resultatet visade att medarbetarna i stora drag arbetar med omvÄrdnadsarbete och motiveringsarbete.

Commitment to Innovation

?The management of innovation is inherently difficult and risky, most new technologies fail to be translated into products and services, and most new products and services are not commercial successes. In short, innovation can enhance competitiveness, but it requires a different set of management knowledge and skills from those of everyday business administration? (Bessant et al. 2005 p.

Inkrementell innovation : En studie om hur inkrementell innovation kan generera fler kunder pÄ en industriell marknad

SammanfattningBakgrund: Tjeders Àr ett anrikt företag i Malmköping som tillverkar larm och signalutrustning. I dagslÀge kÀnner Tjeders att deras varor och tjÀnster befinner sig i en slutfas i produktionscykeln, dÀr vinsterna tas hem. Detta leder till att nya produkter och tjÀnster bör utvecklas.Metoden: Examensarbete har prÀglats av ett hermeneutiskt synsÀtt och en kvalitativ metodik. Teorin grundar sig i litteraturstudier och empirin pÄ öppenriktade intervjuer samt omvÀrldsanalys i form av mediascanning. Den praktiska metoden har följt TAIDA, vilket Àr en övergripande modell för hur scenarioplanering sker.Diskussionen: I diskussionen sammanstÀlls teorin med empirin dÀr behandlas resonemangen om hur Tjeders ska gÄ vidare med de framkomna scenariona samt förslag kring handlade utifrÄn dessa.Resultatet: Examensarbete har resulterat i tvÄ scenariokors som behandlar teknik och marknad, scenariokorsen konstruerades genom en kreativ process dÀr det insamlade materialet bearbetades.

Produktutveckling utifrÄn nya kundinsikter

Syftet med denna studie var att identifiera problem och behov som byggare i Sverige stöter pÄ i sin vardag samt anordna en workshop dÀr produktutveckling utifrÄn dessa behov diskuteras, samt hur denna information kan anvÀndas i produktutvecklingen. Studien grundar sig i teorier om innovation, behov och kvalitet, behovsidentifiering, innovationsspridning, produktlivscykel och metoden NABC: Need, Approach, Benefit, Competition. Grunden till arbetet Àr en förestÀllning att produktanvÀndare har behov som dem sjÀlva inte Àr medveten om. Genom att utgÄ frÄn dessa omedvetna behov kan en bÀttre produkt utformas. Empatisk design (deltagande observation) anvÀndes för att kunna upptÀcka outtalade behov samt skapa en god förstÄelse för byggarnas naturliga arbetsmiljö.

En ?marknadsundersökning? genom att iterera fram till ett vÀrdeskapande koncept

Ett affÀrskoncept har tagits fram och resulterat i en marknadsplats. Marknadsplatsen Àr en webbsida och mobil applikation vars syfte Àr att skapa vÀrde av resursers bokningsbara tider som idag har generellt lÄg belÀggning hos aktivitetsanlÀggningar inom sport, kultur och nöje.Marknadsplatsen Àr tÀnkt att samla ett brett utbud av lÄgbelÀggningstider inom olika aktivitetstyper som Àr typiska vardagsaktiviteter som vÀnner gör tillsammans. Tanken Àr att bygga ett starkt varumÀrke för marknadsplatsen med det tydliga budskapet att "marknadsplatsen tillhandahÄller ett brett utbud av prisvÀrda erbjudanden inom sport- och nöjesaktiviteter, om du vÀljer att anpassa ditt schema utifrÄn anlÀggningarnas lÄgbelÀggningstider". Dessutom Àr det tÀnkt att marknadsplatsen ska ha funktionalitet som gör det enklare för anvÀndare att boka en tid via marknadsplatsen, genom att synkronisera de olika alternativ av aktiviteter och tider som personer inom en grupp av vÀnner Àr intresserade av. Marknadsplatsen Àr tÀnkt att riktas till mÄlgrupper med personer som har flexibla scheman, framförallt egenföretagare, studenter och pensionÀrer.

Medarbetarskap ? en studie av medarbetarskap i en arkitektbyrÄ

Companies and organizations recognize the importance of collaboration to develop responsibility and ability of change in the workplace. The concept of collaboration was a relatively new idea in business in the late 1980s. In a Nordic context, collaboration is a traditional approach that companies use successfully for competition, survival and development. Collaborative organizational efforts cover management of committed people who can help companies achieve flexibility, customer loyalty, innovation and economic success on a challenging and competitive market. Many theorists believe that collaboration is the key to integrating technology, financial competence and innovation.

'quatro Helix som modell för samhÀllsutveckling : Ett pÄgÄende samverkansprojekt i norra Sverige

This study is about an ongoing project in the northern parts of Sweden. Quattro Helix is used as a model for the interaction between four institutional members of the society, in purpose of challenging existing social structures and achieveing community development. The aim is to increase the knowledge about Quattro Helix-model as an approaching method to face the problems in the society through cooperation between Civil society, state, academy and industry. Interviews with eight project members were used as the data-collecting method to capture the perceptions about the project constellations. Information was gathered from two representatives from each of the four actors.

Nyckelaktiviteter som utmÀrker innovationsarbete i vÄrdgivande organisationer

Offentlig verksamhet i Sverige bli mer innovativ enligt beslut av Sveriges riksdag. Statliga myndigheter behöver förmedla bÀttre tjÀnster till befolkningen genom att förbÀttra innovation, kvalitet och produktivitet. Den offentliga sektorn i Sverige Àr till stora delar en av de mest vÀlfungerade i vÀrlden och den svenska allmÀnheten har ett starkt förtroende för sjukvÄrden i Sverige. Det sker en stÀndig förbÀttring och utveckling av sjukvÄrden. Innovationer inom sjukvÄrden har lett till ökad livslÀngd och förbÀttring av livskvalitet eftersom alltfler sjukdomar botas eller att symptomen mildras med behandling.För att kunna genomlysa vÄrdgivande organisationers innovationsarbete skapas ett ramverk av de nyckelaktiviteter som Äterfinns i innovationsarbetet hos organisationerna.

NĂ€sta generations ryggskydd

?NÀsta generations ryggskydd? Àr ett examensarbete vid Innovations- och designingenjörsprogrammet pÄ Karlstads Universitet. Uppdragsgivaren Àr Stefan Ytterborn pÄ POC Sweden i Stockholm.POC Àr ett företag som satsar pÄ att utveckla ny och effektiv skyddsutrustning till alpinskidÄkare för att förhindra allvarliga skador. DÄ utrustningen och Äkstilen stÀndigt blir mer extrem mÄste Àven skyddsutrustningen utvecklas för att ge sÄ bra och smidigt skydd som möjligt.Uppdraget har gÄtt ut pÄ att ta fram en produkt eller metod som skyddar ryggen vid alpin skidÄkning. Denna problemformulering har varit vÀldigt öppen och gett en hel del spelrum vid idégenerering och produktframtagning.Examensarbetet resulterade i en produkt som skyddar ryggen mot den nuförtiden mer frekventa skadeformen, kompressionsskador.

NĂ€sta generations ryggskydd

?NÀsta generations ryggskydd? Àr ett examensarbete vid Innovations- och designingenjörsprogrammet pÄ Karlstads Universitet. Uppdragsgivaren Àr Stefan Ytterborn pÄ POC Sweden i Stockholm.POC Àr ett företag som satsar pÄ att utveckla ny och effektiv skyddsutrustning till alpinskidÄkare för att förhindra allvarliga skador. DÄ utrustningen och Äkstilen stÀndigt blir mer extrem mÄste Àven skyddsutrustningen utvecklas för att ge sÄ bra och smidigt skydd som möjligt.Uppdraget har gÄtt ut pÄ att ta fram en produkt eller metod som skyddar ryggen vid alpin skidÄkning. Denna problemformulering har varit vÀldigt öppen och gett en hel del spelrum vid idégenerering och produktframtagning.Examensarbetet resulterade i en produkt som skyddar ryggen mot den nuförtiden mer frekventa skadeformen, kompressionsskador.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->