Sökresultat:
2094 Uppsatser om Formell hantering - Sida 38 av 140
Design av system för distribution av larm
Inom styr- och reglerteknik är hantering av larm en viktig fråga, speciellt då fastighetsbranschen mer och mer börjat automatisera driften av fastigheterna. Det finns ett antal system på marknaden som erbjuder larmdistribution via en mängd olika transportsystem. Syftet med projektet är att undersöka om det finns alternativ till dessa som erbjuder mer flexibilitet, samt att designa en prototyp till ett system som använder denna alternativa metod. Två befintliga system analyserades och en kravspecifikation baserad på analysen upprättades. Utifrån denna designades en prototyp som sköter distributionen över Internet och en enkel implementation av en del av designen har gjorts.
Tankar och handlingar i organisatorisk förändring : exemplet Hyresbostäder
Det finns många sätt att studera organisatoriska förändringar på och många författare förespråkar olika typer av checklistor som chefer bör följa för att förändringen ska bli framgångsrik. Denna studie beskriver och analyserar anställdas tankar och handlingar i organisatorisk förändring utifrån individuella erfarenheter, positioner och strukturella karaktäristiska. För att uppfylla syftet studeras två nivåer i ett företag, den reella och den formella nivån. I studien står den formella nivån för ledningen medan den reella nivån står för övriga medarbetare i organisationen. För att studera detta utgår vi från den förändring som Hyresbostäder i Norrköping AB genomför för att göra sin organisation mer affärsmässig och kundorienterad.
Tankar och handlingar i organisatorisk förändring : - exemplet Hyresbostäder
Det finns många sätt att studera organisatoriska förändringar på och många författare förespråkar olika typer av checklistor som chefer bör följa för att förändringen ska bli framgångsrik. Denna studie beskriver och analyserar anställdas tankar och handlingar i organisatorisk förändring utifrån individuella erfarenheter, positioner och strukturella karaktäristiska. För att uppfylla syftet studeras två nivåer i ett företag, den reella och den formella nivån. I studien står den formella nivån för ledningen medan den reella nivån står för övriga medarbetare i organisationen. För att studera detta utgår vi från den förändring som Hyresbostäder i Norrköping AB genomför för att göra sin organisation mer affärsmässig och kundorienterad.
Litteraturstudie om Cytostatika vid Barncanceravdelningen på Astrid Lindgrens Barnsjukhus
I Sverige har 379 barn och ungdomar under 19 år fått en cancerdiagnos under 2012.På de arbetsplatser där personalen inte var tillräcklig informerade observerades enhögre exponering för cytostatika i patienternas urin. Arbetare vid Avdelning förOnkologi är regelbundet exponerad för de toxiska substanserna. På lång sikt innebärdetta en yrkesmässig exponering för låga doser av cytostatika. Sammanfattningsvis ärdet sannolikt att exponeringen sker via huden och inte via luft och man vet ännu inteidag konsekvenserna av cytostatika substanser i avloppsvattnet. Detta till följd av förlite forskning om vilka konsekvenser detta har för miljön.
Vad händer med slammet i Västra Götaland? -Hur sluthanteras slam från avloppsreningsverk idag och hur kommer det att se ut i framtiden?
De idag mest använda alternativen för sluthantering av slam är deponering, spridning på jordbruksmark, och olika former av annan användning som markbyggnad och jordtillverkning. Mycket händer idag inom ?slamhanteringsområdet? och till följd av nya lagar och mål kommer de tillgängliga alternativen för sluthantering se annorlunda uti framtiden. För att kunna föra en diskussion om hur sluthanteringen kommer att se ut i framtiden behövs dels en överblick över vad som kommer att gälla i framtiden, dels en överblick över hur hanteringen ser ut idag. Syftet är att kartlägga sluthanteringen av slam från avloppsreningsverken idag, att ge en sammanfattning av mål och regleringar, samt diskutera hur sluthanteringen av slam kan tänkas se ut i framtiden.
Webbaserat Tidrapporteringssystem
Systemet som förenklar hantering och information av tidrapportering, projekt,
kunder, lager och anställda. Syftet är att företaget skall få en mera överblick
över deras verksamhet, då all information samlas på samma ställe.
De anställda kan via webben snabbt och enkelt rapportera in deras arbetstider
under den gångna veckan. Systemet innefattar: SMS-tjänst, automatiskt utskick,
hanteringen för lager, projekt, kunder och semester, kontinuerlig statistik med
grafiska diagram samt utskriftsfunktioner. Allt är utvecklat i PHP och MySQL..
Hämmande faktorer i CRM : En studie om interna faktorer som hämmar användningen av CRM inom fastighetsmäklarbranschen
Syfte: Customer Relationship Management (CRM) är ett väletablerat fenomen på dagens marknad för att hantera sina kundrelationer på bästa sätt. Det förekommer omfattande tidigare forskning angående framgångsrik CRM men vi upplever ett gap i vad som hämmar CRM inom säljande organisationer. Därför är syftet med denna studie att undersöka interna faktorer som hämmar användningen av CRM inom säljande organisationer. Forskningsfrågorna som framställts lyder enligt följande:Hur förhåller sig de fem variablerna; företagets ledning, teknik, kompetens, kommunikation och anställda, till varandra beträffande begränsning av framgångsrik CRM inom fastighetsmäklarbranschen?Vilka utmärkande beteenden hos fastighetsmäklare är hämmande för tillämpningen av CRM?Metod: I denna studie har en kvantitativ undersökning utförts.
Alkoholmissbrukarnas barn: det pedagogiska mötet i förskolan
Syftet med vår rapport är att beskriva förskollärares erfarenheter i det pedagogiska mötet med barn till alkoholmissbrukare. Empiriskt underlag för slutsatser har tagits fram genom personliga intervjuer med sex yrkesverksamma förskollärare som tidigare kommit i kontakt med denna grupp av barn. Intervjuerna visar deras erfarenhet av hur barnens nyfikenhet och lust att lära ser ut i jämförelse med de andra barnen, signaler som bör uppmärksammas samt hur de bemöter och jobbar med dessa barn. Slutsatser som har dragits av förskollärarnas erfarenheter av det pedagogiska mötet med barn till alkoholmissbrukare belyser svårigheterna med att identifiera dessa barn men visar att genom hantering av individers, inte gruppers, behov kan ett starkare bemötande skapas..
Halvautomatisk styrning av järnvägskran
En RMRC, Rail Mounted Railway Crane, är en kran för hantering av containertrafik till och från järnvägsvagnar. Kranen som är helt manuellt styrd utrustas med en semiautomatik som hjälper operatören att positionera kranen. Målpositionen för containern kommer från terminalens logistiksystem. För positioneringen har en lämplig regulator tagits fram som tar hänsyn till den mekaniska påverkan på motorer och växellådor som finns vid acceleration och retardation. Regulatorn har tagits fram och testats i en simuleringsmiljö.
Kvalitetssäkra Planförslag : Kriterier för gångtrafiken
Faktorer och kriterier som har betydelse i den reella miljön, men som även är möjliga att läsa i planförslag är fokus för detta examensarbete som syftar till att undersöka huruvida gångmiljön kan kvalitetssäkras i planförslag genom analys av kriterier. Detta görs genom litteraturstudie av forskning, vägledande dokument och utvärderingsmetoder för befintliga miljöer, med innehållsanalys som metod. Vilket därefter analyseras för att prövas på den fallstudie som görs på en stadsdel i Karlskrona. Undersökningen visar att hantering av faktorer och kriterier varierar stort i forskning men även i vägledning för planering samt att analys av kriterier i planförslag kan vara problematiskt. Uppsatsen påvisar att kvalitetssäkring av planförslag har en rad fördelar i den fysiska planeringen..
Robotiserad montering av styrskåp
Syftet med detta arbete var att undersöka möjligheterna för montering av ett styrskåp av modell Motoman NX100 NOC1. För detta användes simuleringsprogrammet DELMIA. Roboten som användes nådde inte alla montage om skåpet var stationärt. Därför prövades först ett antal olika förslag för att lösa detta problem genom att transportera skåpet. Det koncept som bedömdes som mest pålitligt användes sedan för att skapa en mer ingående simulering.
Penningtv?ttslagen i praktiken. L?nsstyrelsens tolkning och redovisningsbyr?ernas utmaningar
Denna kandidatuppsats unders?ker hur L?nsstyrelsen tolkar penningtv?ttslagen och hur
redovisningsbyr?er har brustit i sin hantering mellan 2018 och 2023. Genom en omfattande
dokumentanalys av sanktionsbesluten utgivna av L?nsstyrelsen i den valda perioden
identifierar vi ett antal ?terkommande brister i byr?ernas implementering av lagen, s?rskilt
g?llande verksamhetsanpassning, dokumentation och analys. Studien belyser en tydlig
diskrepans mellan L?nsstyrelsens, byr?ernas och branschorganisationernas tolkning och
till?mpning av penningtv?ttslagen.
Reklamationskostnader vid distribution - en empirisk undersökning
Syftet med uppsatsen är att inventera uppfattningen om reklamationskostnader och deras vikt vid distribution, samt att utreda om det finns parametrar som möjliggör en inrangering av företag i olika grupper baserat på vilka rutiner de har vad gäller deras hantering av kostnadsdrivaren reklamationskostnader vid distribution. Studien är baserad på en förstudie samt en huvudstudie. Huvudstudien består av en empirisk undersökning innehållandes 27 företag. Studien har en deduktiv ansats. Studiens undersökning är av kvalitativ karaktär.
Datorstödd hantering av förfrågningsunderlag med automatisk
utvärdering
I upphandlingsprocessen ankommer anbud från leverantörer ofta i form av svar på förfrågningsunderlag utskickade av upphandlaren. Hanteringen av svaren är ofta manuell, även om utvärderingen kan underlättas med hjälp av kalkylark. Vi har tittat på möjligheterna att datorisera hela processen. Vi ville skapa ett system där man kunde utforma, besvara och utvärdera förfrågningsunderlag, i en homogen miljö. För att göra detta har vi undersökt hur förfrågningsunderlag ser ut, och hur svaren kan utvärderas.
Datorstödd hantering av förfrågningsunderlag med automatisk utvärdering
I upphandlingsprocessen ankommer anbud från leverantörer ofta i form av
svar på förfrågningsunderlag utskickade av upphandlaren. Hanteringen av
svaren är ofta manuell, även om utvärderingen kan underlättas med hjälp av
kalkylark.
Vi har tittat på möjligheterna att datorisera hela processen. Vi ville skapa
ett system där man kunde utforma, besvara och utvärdera
förfrågningsunderlag, i en homogen miljö. För att göra detta har vi
undersökt hur förfrågningsunderlag ser ut, och hur svaren kan utvärderas.
Vi fann flera olika utvärderingsmodeller i användning, och byggde ett system
där förfrågningsunderlag kan byggas upp med ett flertal olika modeller.
Leverantörer kan ge sina svar i ett webbgränssnitt, och beroende på hur väl
man utformat förfrågningsunderlaget kan svaren utvärderas automatiskt.
Systemet testades sedan genom att återskapa en riktigt upphandling, och
lämna svar med fiktiva leverantörer. Vi diskuterar hur väl det fungerade..