Sök:

Sökresultat:

30 Uppsatser om Fonologiskt ordflöde - Sida 2 av 2

Fonologiskt korttidsminne hos tvÄsprÄkiga barn med och utan sprÄkstörning

Repetition of Non- word (make- up word that has not some semantic content) has been proposed as a reliable index of phonological memory in children with language impairment (LI). The aim of this study was to find out the possible similarities and differences concerning phonotactic non-words and working memory in 18 bilingual Swedish-Arabic children with and without LI ages 4-6 years. The investigation was undertaken by conducting three tests including NEPSY, WPPSI-III and a Word repetition test. The results showed that there are not significant differences between the two groups regarding various parts of NEPSY. On the other hand the results showed two significant differences in WPPSI-III regarding Picture categories and Word repetition tests for Swedish Non-word.

Effekten av fonologisk trÀning enligt Bornholmsmodellen pÄ elevers tidiga lÀs- och skrivinlÀrning i Ärskurser 1 och 2

I en longitudinell studie har elever i Ärskurs 1 och 2 pÄ tvÄ olika skolor i Vallentuna kommun undersökts under tre pÄ varandra följande projektÄr. Huvudsyftet med denna studie var att undersöka huruvida trÀning i fonologisk medvetenhet enligt den s.k. Bornholmsmodellen under elevernas tid i sexÄrsklass pÄverkar deras lÀs- och skrivinlÀrning. Tre typer av test anvÀndes, under Ärskurs 1 administrerades UMESOL för kartlÀggning av fonologisk medvetenhet och ITPA, för kartlÀggning av psykolingvistiska fÀrdigheter. Under Ärskurs 2 kartlades elevernas lÀs- och skrivutveckling med UMESOL, ?lÀsning och skrivning?.

Fonologi och rÀttskrivning hos flersprÄkiga barn i Ärskurs tvÄ

För att kunna lÀsa och skriva behöver barn bÄde kunna diskriminera mellan olika fonem och sÀtta ihop dessa till en helhet i enlighet med mÄlsprÄkets regler. DÄ olika sprÄk har olika sprÄktypologier var det ena syftet att jÀmföra hur fonologisk produktion och skrivning av svenska sprÄket kunde skilja sig hos barn i Ärskurs tvÄ med arabiska och somaliska som modersmÄl med en svensk kontrollgrupp som hade svenska som modersmÄl. Det andra syftet var att undersöka samband kunde finnas mellan fonologi och rÀttskrivning. Ett expressivt fonologiskt test samt ett rÀttskrivningstest bestÄende av nonsensord anvÀndes. Resultatet visade att de flersprÄkiga grupperna skilde sig frÄn den svenska gruppen betrÀffande rÀttskrivning.

LÀsinlÀrning i förskoleklass : En studie med fokus pÄ lÀsinlÀrningsfrÀmjande arbete i förskoleklass

Syftet med denna studie Àr att kartlÀgga pÄ vilket sÀtt lÀrare i förskoleklass anser att det Àr betydelsefullt att ha kunskap om lÀsinlÀrning i deras verksamhet, samt hur lÀrare arbetar för att frÀmja elevers lÀsinlÀrning. Dessutom Àr syftet med denna studie att undersöka vilka kunskaper och förmÄgor som lÀrare anser Àr betydelsefulla att elever besitter frÄn förskoleklassen inför kommande lÀsinlÀrning i Ärskurs 1. Detta Àr en kvalitativ studie, inom vilken nio förskollÀrare som arbetar i förskoleklass har intervjuats. Tidigare forskning Àr enig om att det Àr betydelsefullt att arbeta lÀsinlÀrningsfrÀmjande redan i förskoleklassens verksamhet. LÀrarna i studien poÀngterar vikten av att besitta kunskap om lÀsutvecklingen för att bland annat kunna stötta och frÀmja denna.

FrÄn lÀsinlÀrning till matematik : En studie om sambandet mellan tidig fonologisk medvetenhet och matematiksvÄrigheter i skolÄr 2

I vilken grad ett barn Àr fonologiskt medvetet Àr i mÄnga fall avgörande för hur barnets lÀsinlÀrning kommer att fortlöpa, varför det Àr av stor vikt att redan tidigt arbeta för att stÀrka den fonologiska medvetenheten. En tillfredsstÀllande lÀsförmÄga Àr central för inlÀrningen Àven i andra skolÀmnen Àn svenska. Forskning har pÄ senare tid visat att det finns ett tydligt samband mellan lÀs- och skrivsvÄrigheter och svÄrigheter i matematik. I denna studie undersöks huruvida det finns nÄgon koppling mellan tidiga fonologiska svÄrigheter och matematiksvÄrigheter tvÄ Är senare hos en grupp elever. Med kvantitativa metoder och genom analyser av bedömningar i olika diagnos- och kartlÀggningsmaterial har ett resultat kunnat presenteras som visar att majoriteten av de elever som i förskoleklassen uppvisade tecken pÄ fonologiska svÄrigheter Àven hade matematiksvÄrigheter i Är 2.

Fonologi hos svenska förskolebarn i Äldersgruppen 4?5 Är : Referensdata till kortversionen av ett fonologiskt bedömningsmaterial

Fo?religgande studie syftar till att underso?ka fonologisk fo?rma?ga samt samla referensdata till kortversionen av det fonologiska bedo?mningsmaterialet Linko?pingsunderso?kningen (LINUS) fo?r svenska barn i a?ldersgruppen 4?5 a?r. Totalt medverkade 70 barn, 43 flickor och 27 pojkar (medela?lder 54 ma?nader). Barnen rekryterades pa? fo?rskolor i omra?den som la?g na?ra det socioekonomiska medelva?rdet fo?r riket.

Fonologiskt bedömningsmaterial för förskolebarn : Vilka ord kan ingÄ?

The present project is a first step towards a new Swedish assessment tool to examine phonological ability in preschool-aged children. The work consisted of developing a word list with words that was considered to reveal a child?s phonological ability and to try out the word list on pre-school children. The reason was to make sure that the words existed in the vocabulary of the children in the chosen ages. A word list consisting of 109 words, which convey relevant phonological information, was created.

SprĂ„klig kompetens hos en- och tvĂ„sprĂ„kiga barn : En jĂ€mförelse mellan förĂ€ldrars och logopedstudenters bedömning av barn i 2 Âœ-Ă„rsĂ„ldern

Tidigare studier inom omrĂ„det tvĂ„sprĂ„kighet har visat pĂ„ olika resultat betrĂ€ffande om och i vilken grad tvĂ„sprĂ„kigheten pĂ„verkar sprĂ„kutvecklingen. Vissa studier tyder pĂ„ att det inte föreligger nĂ„gon skillnad i den fonologiska utvecklingen mellan ensprĂ„kiga och tvĂ„sprĂ„kiga barn, medan andra pekar pĂ„ motsatsen och menar att skillnader faktiskt finns.I föreliggande studie ingick tvĂ„ grupper om sex barn i 2 Âœ- Ă„rsĂ„ldern. Den ena gruppen bestod av ensprĂ„kiga barn med svenska som modersmĂ„l och den andra av tvĂ„sprĂ„kiga barn vars förĂ€ldrar hade arabiska som modersmĂ„l. Barnens sprĂ„k skattades av förĂ€ldrarna enligt bedömningsformulĂ€ret REEL-2 och logopedstudenter bedömde barnens sprĂ„k med hjĂ€lp av ett fonologiskt screeningsmaterial.Studiens resultat visade tendenser pĂ„ att vissa skillnader fanns mellan de tvĂ„ grupperna. De tvĂ„sprĂ„kiga barnen anvĂ€nde generellt fler olika slags förenklingsprocesser samt hade högre förekomst av förenklingsprocesser Ă€n de ensprĂ„kiga barnen.

Arbetsminnesstrategier i förhÄllande till ordförrÄd hos barn med utvecklingsstörning.

Denna studie genomfördes i syfte att undersöka ett eventuellt samband mellan ordförrÄd och strategianvÀndning pÄ arbetsminnesuppgifter hos barn med utvecklingsstörning. Barn med utvecklingsstörning antas ha svÄrare för att minnas visuellt presenterad information med hjÀlp av en fonologisk strategi, innebÀrande upprepning av ord subvokalt i arbetsminnet (Milgram, 1973). Henry (2002) menar att barn med utvecklingsstörning har en nedsÀttning vad gÀller förmÄgan att subvokalt upprepa ord i arbetsminnet. Detta kan relateras till en studie av Gathercole och Baddeley (1989) som visar att fonologiskt arbetsminne Àr viktigt vid förvÀrvandet av nya ord. Baserat pÄ detta formades vÄr hypotes om att ett större ordförrÄd skulle ha ett samband med anvÀndande av en fonologisk minnesstrategi.

Mer, mera, fler, flera. En studie av nÄgra komparativa myckenhetspronomen

Uppsatsens huvudsyfte Àr att föra förstÄelsen av vilka kriterier som styrvalet mellan mer och fler, i svenska sprÄket, en liten bit framÄt.Uppsatsens bisyfte Àr dels att föra förstÄelsen av vilka kriterier som styrvalet mellan mer och mera framÄt, dels att föra förstÄelsen av vilkakriterier som styr valet mellan fler och flera framÄt. För att genomföradetta anvÀnder jag mig av tvÄ verktyg: empiri och introspektion.Materialet Àr hÀmtat frÄn Gp03a och bestÄr av 679 meningar.Materialet har analyserats syntaktiskt, semantiskt och fonologiskt. Vidden syntaktiska analysen har jag ur materialet urskiljt fem nominalakonstruktionstyper och en adverbiell konstruktionstyp. Jag har Àvengjort en sammanrÀkning av vilken satsledsfunktion som frasen sommyckenhetspronomenet ingÄr i har. Den semantiska analysen hargenomförts genom att konstruktionens substantiv kategoriserats enligten semantisk analysmodell som baseras pÄ Svenska AkademiensGrammatik (Teleman et.

Fonologi hos svenska 5- och 6-Äringar med typisk sprÄkutveckling : Referensmaterial till det fonologiska testmaterialet LINUS

A new phonological test, LINUS, for Swedish-speaking children between the ages of three and seven, has been developed at the speech and language pathology department at Linköping University. The aim of the present study was to create a reference manual for the long version of the new test. The participants in the present study were children between the ages of five to seven in a medium-sized municipality in the Northern part of Kalmar County, Sweden. In total, 124 native Swedish-speaking children (58 girls and 66 boys) with typical language development participated. The children were divided into two age groups, 5;0-5;11;31 and 6;0-6;11;31 years.

Resultat av oralmotorisk och fonologisk testning : En jÀmförelsestudie mellan taldelen i NOT-S och kortversionen av Stora fonemtestet

Tal Ă€r det akustiska resultatet av rörelser i talapparaten med avsikt att förmedla ett sprĂ„kligt budskap (Kent, 2000). Oralmotorisk funktion Ă€r en grundlĂ€ggande förutsĂ€ttning för talkommunikation (Sjögreen & Lohmander, 2008). Om tal- eller oralmotoriska problem uppstĂ„r kan en tal- eller oralmotorisk diagnos stĂ€lls utifrĂ„n en utredning över dessa funktioner (McAllister, 2008). Nordiskt Orofacialt Test ? Screening (NOT-S) Ă€r ett screeningmaterial som testar den oro-faciala funktionen (Bakke, Bergendal, McAllister, Sjögreen & Åsten, 2007).

"VÀrst vad du har blivit kawaii pÄ sistone!" : En undersökning av slanguttryck, lÄnord och sprÄkblandning i svensk-japansk subkultur

Japansk populÀrkultur fÄr allt fler fans i Sverige och svenska ungdomar inspireras av popartister, japanskt mode och framför allt de speciella tecknade serieformerna - manga och anime. Den hÀr uppsatsen behandlar sprÄkandet inom den svensk-japanska subkulturen med fokus pÄ slanguttryck, sprÄkblandning och lÄnord. Syftet Àr att undersöka kommunikation inom subkulturen och ta fram de speciella ord som anvÀnds dÀr.Materialet som analyserats Àr bildtexter och kommentarer publicerade pÄ internetcommunityt Dayviews. Tio deltagare i gruppen "Cosplayare" har bevakats under tre mÄnaders tid och de ord som Àr speciella för deras kommunikation har tagits ut och sorterats i olika kategorier. AnvÀndningen av dessa ord har ocksÄ analyserats ur bÄde ett fonologiskt och ett morfologiskt perspektiv.Resultatet visar att studiens informanter har ett stort ordförrÄd med japanska ord som anvÀnds som slangord i kommunikation som annars sker pÄ svenska.

Repeterad lÀsning i Är 1 : En jÀmförelse mellan repeterad lÀsning i par och i en-till-en-undervisning

För kunskapsinlÀrningen i skolan Àr det viktigt med en god lÀsförmÄga. Elever i Är 1 har under vÄrterminen kommit igÄng med sin lÀsning och behöver fortsatt trÀning för att öka sin avkodningsförmÄga och nÄ ett lÀsflyt. I studien jÀmfördes tvÄ olika sÀtt att arbeta med repeterad lÀsning i en etta under vÄrterminen för att se om det fanns nÄgra skillnader i elevernas ordavkodningsförmÄga beroende pÄ de olika metoderna. Vid tolv tillfÀllen fördelade under tre veckors tid lÀste eleverna tolv olika texter med repeterad lÀsning. En grupp med fjorton elever lÀste samma text fyra gÄnger i par och i den andra gruppen med Ätta elever lÀste eleverna samma text fyra gÄnger tillsammans med en pedagog, som gav direkt Äterkoppling.

Utformning och utprovning av ett fonologiskt baserat stavningstest

The literature on spelling and spelling development suggests there is a strong relationship between spelling and phonology (Bruck & Treiman, 1990; Caravolas, Hulme & Snowling, 2001; Craig, 2006; Gindri, Keske-Soares & Mota, 2007). Spelling, however, is considerably less researched than reading (Caravolas, Humle & Snowling, 2001). Spelling difficulties are known to be more persistent in people with reading and writing disabilities, even when their reading has become acceptable (HÞien & Lundberg, 1999) but more research is needed in this area. Assessment and detailed knowledge of the difficulties is of great importance in order to provide the appropriate help for children with reading and writing disabilities (Frisk, 2010; Magnusson, Nauclér, & Reuterskiöld, 2008). The purpose of the present study was to develop and try out a phonologically based spelling test for children, with focus on medial phonemes.

<- FöregÄende sida