Sök:

Sökresultat:

46 Uppsatser om Flygplatser - Sida 2 av 4

Kundinvolvering : En studie av Karlstad Airport

Karlstad Airport invigdes 1997 och ligger belägen cirka 18 kilometer nordväst om Karlstads centrum. Flygplatsen drivs av det statligt ägda Luftfartsverket (LFV) som även ansvarar för flera av Sveriges övriga Flygplatser. Utöver reguljärflyg till Stockholm, Köpenhamn samt Sundsvall, erbjuder flygplatsen även i snitt en charterresa per vecka. Charterresorna går till varierande destinationer runt om i Europa men flygplatsen erbjuder dessutom enstaka resor till Thailand.Som många andra svenska Flygplatser känner Karlstad Airport av konkurrensen från andra transportmedel. På grund av detta problem vill LFV finna nya sätt att attrahera sina nuvarande samt potentiella kunder.

Hur värderas en flygplats? Utveckling av en värderingsmodell

För att svara på frågan -Hur värderas en flygplats? har vi utvecklat en värderingsmodell för Flygplatser som kan användas utifrån olika former av ägandeperspektiv. Faktum är att det är svårt att på ett generellt sätt bestämma hur en företagsvärdering skall utföras. Beroende på intressentens särskilda situation och unika perspektiv präglas företagets värde av en subjektivitet, och det finns härmed ingen exakt vetenskap om hur en företagsvärdering skall genomföras. Vår utvecklade "Värderingsmodell -Flygplats" har resulterat i en metod, eller ett tillvägagångssätt, på vilket en ägarintressent kan bedöma ett finansiellt värde för en flygplats..

Kommersialiseringen av en regional flygplats : En studie av Karlstad Airport

Den traditionella bilden av en flygplats som ett ställe där uttråkade resenärer sitter och väntar på att så snabbt som möjligt få åka därifrån, håller på att förändras. Många Flygplatser har numera utvecklats till att bli mycket mer än gråa väntsalar och flera stora internationella flyg­platser så som Heathrow i London kan idag jämföras med shoppingcenter. Detta gör att flyg­platserna nu inte bara lockar resenärer utan även andra som exempelvis bor i flygplatsens när­område. Den kommersiella delen av Flygplatsernas verksamhet har blivit en viktig inkomst­källa för många Flygplatser, speciellt eftersom konkurrensen på marknaden hårdnar och in­komsterna från den flygrelaterade verksamheten minskar. Även i Sverige arbetar man inom LFV (tidigare Luftfartsverket) med att öka sina Flygplatsers kommersiella verksamhet. Dock är resurserna mer begränsade och antalet resenärer betydligt färre på de regionala Flygplatserna i Sverige jämfört med på stora internationella Flygplatser.

Livscykelkostnadsanalys för beläggningar i containerterminaler : en förstudie för bättre beslutsunderlag vid investeringar i terminalytor

Pontarius AB har tillsammans med Göteborgs Hamn AB identifierat behovet av en utvecklad holistisk modell för bedömning av investeringar i terminalytor. För detta har en första ansats gjorts med den interna livscykelkostnadsanalysmodellen Total Cost of Ownership and Operations (TCOO). Livscykelkostnadsanalys (LCCA) är ett verktyg för att handskas med ett projekts totala kostnader vid investeringsbeslut och bedömning av alternativ. Generella livscykelkostnads-modeller är svåra att ta fram, varför istället utförliga modeller vanligen skapas för specifika områden. För vägbeläggningar, och tillviss del flygplatsbeläggningar, finns utförliga sådana metoder, men för beläggningar i containerterminaler saknas det.För att fortsätta utveckling mot en bättre bedömningsmodell för terminalytor syftade studien till att identifiera kostnadsparametrar som sett ur ett livscykelperspektiv påverkar kostnaderna för containerhamnterminalytor.

PublicPhoneCharge : För möjlighet till laddning av mobiltelefon och läsplatta  i publika sammanhang.

Den här rapporten presenterar processen och resultatet av mitt examesarbete i Industridesign på bachelor-nivå vid Umeå Institute of Design. Projektet har handlat om att ta fram ett koncept för att ladda mobiltelefoner i offentliga miljöer som Flygplatser och tågstationer. Tänk dig in i scenariot att du är på flygplatsen, ditt flyg är försenat, du har slut på batteri i mobiltelefonen, du har glömt laddaren till telefonen hemma och du är dålig på att komma ihåg telefonnummer. Du ska träffa den du älskar när flyget landar, hur ska du lyckas med detta?Genom att använda mig av en kreativ designprocess har jag lyckats lösa problemet för framtida användare samt tillmötesgått önskemål från min samarbetspartner. Projektet genomfördes under vårterminen 2013 och resulterade i en fullskalemodell, muntlig presentation, diskussion, argumentation och den här rapporten..

Privilegierad mobilitet? : Flygplatser, resande och säkerhet

Never before have so many moved so frequently as now. Mobility lies at the centre for the concern ofstates, business and technological development. Some even claim that we are witnessing a mobility turn inthe social sciences. However, as the capacity to move has increased so too has the control and surveillanceof mobility become more extensive. Since September 11, 2001 security has been the defining paradigm fora variety for actors.

Arbetsbelastning hos flygledare: utveckling av belastningsenkät för flygledningsarbete på mindre flygplatser.

In this thesis, it is investigated if it is possible to create a common factor of the work tasks done by an air traffic controller, which then can measure workload. This will lead to the development of a tool to measure workload at small airports. In the research project a questionnaire is created to measure the different tasks an air traffic controller has. The same questionnaire will also measure the number of environmental factors that exists around the air traffic controller. To measure the validity of the questionnaire, the authors are using NASA-TLX.

Produktutveckling av korglyft till flygplanstrappa.

Denna rapport är ett resultat av ett examensarbete på Mälardalens Högskola inom Industriell Design, PPU304. Examensarbetet utfördes under en tioveckorsperiod under vårterminen 2015 och motsvarar 15 hp. Uppdragsgivaren är AB Grällsta Plåt & Smide och examensarbetet går ut på att utveckla en korg som ska sitta fast i en lyft som sitter monterad på en flygplanstrappa. Flygplanstrappan är något som utvecklas parallellt med den så kallade korglyften, och det är endast denna trappa som kommer att utnyttja den. Köparen till denna korg är Swedavia AB som driver tio Flygplatser i Sverige, däribland Arlanda och Stockholm-Bromma flygplats.

Terminalen : Världsmedborgarens katedral

Dagens storFlygplatser liknar allt mer städer i miniatyr med än mer komplexa fysiska strukturer än tidigare och en mängd olika flöden och funktioner som inte alltid är kopplade till flygresandet i sig, vilket ställer krav på allt mer planering och samordning av flygplatsens olika delar. I detta examensarbete i fysisk planering på mastersnivå vid Blekinge Tekniska Högskola kommer undertecknad att studera tre nordiska storFlygplatsers gestaltning, fysiska strukturer och hur dess olika flöden samordnas rumsligt. De Flygplatser som har valts ut för studien är Gardemoen norr om Oslo, Arlanda norr om Stockholm samt Kastrup i sydöstra Köpenhamn. Tonvikten i arbetet kommer att läggas på terminalens utformning och gestaltning då denna har en central roll för flygplatsens primära funktion, att hjälpa människan flyga..

Trådlöst nätverk : En förstudie vid Campus Norrköping

Syftet med denna rapport är att göra en förstudie vid campus Norrköping rörande trådlöst nätverk. Det finns många olika standarder och tekniker. Vi har valt att rikta in oss på 802.11b då det är den som används mest. Trådlösa nätverk är ett bra komplement till vanliga kabelburna nätverk då det är flexibelt, relativt billigt och lätt att installera. Användningsområden för denna typ av nätverk är bland annat företag, hemmamiljö och allmänna platser såsom hotell och Flygplatser, där människor kan förvandla improduktiv väntetid till effektiv arbetstid.

Säsongslagrad spillvärme för avisning av Kallax landningsbana

Snöröjningen och isbekämpningen på Kallax flygplats i Luleå sköts idag med hjälp av plogning, sopning, borstning med stålborstar och användning av isbekämpningsmedel som Urea. Det är en väldigt kostsam verksamhet och även miljöbelastande då Urea har en gödande effekt på sin omgivning. Det här examensarbetet undersöker ett alternativt sätt att hålla banan fri från snö och is. Genom att lägga ner rör i asfalten och i dessa rör cirkulera varmt vatten kan man värma upp banan så att den fallande snön smälter. Värmen utgörs av spillvärme som lagras i ett bergvärmelager från inköpstillfälle till användning, dvs från sommar till vinter.

Fördelning av ankomst- och avgångstider på flygplatser i Europeiska Unionen : Reglering av andrahandshandel - nu och i framtiden

In order to make take-off and landing procedures possible at an airport, an organized allo- cation of slots is necessary. How these slots shall be distributed among airlines is, at pre- sent, governed by the European Parliament and Council Regulation (EEC) No 95/93 of 18 Janu- ary 1993 on common rules for the allocation of slots at Community airports. It is important for the air- lines to be allocated a beneficial slot. Hence it is of great interest for the airlines to ex- change and transfer the allocated times among themselves, a form of secondary market. Whether such practices are allowed or not is not regulated by specific detail in the regula- tion, which leads to legal uncertainty.

Terminalen - Världsmedborgarens katedral

Dagens storFlygplatser liknar allt mer städer i miniatyr med än mer komplexa fysiska strukturer än tidigare och en mängd olika flöden och funktioner som inte alltid är kopplade till flygresandet i sig, vilket ställer krav på allt mer planering och samordning av flygplatsens olika delar. I detta examensarbete i fysisk planering på mastersnivå vid Blekinge Tekniska Högskola kommer undertecknad att studera tre nordiska storFlygplatsers gestaltning, fysiska strukturer och hur dess olika flöden samordnas rumsligt. De Flygplatser som har valts ut för studien är Gardemoen norr om Oslo, Arlanda norr om Stockholm samt Kastrup i sydöstra Köpenhamn. Tonvikten i arbetet kommer att läggas på terminalens utformning och gestaltning då denna har en central roll för flygplatsens primära funktion, att hjälpa människan flyga..

Traditionella flygbolag och Lågprisflygbolag : En jämförande studie av fem europeiska flygbolags operativa effektivitet och finansiella strategier

Frågeställning: Hur skiljer sig lågprisflygbolagens strategier jämfört med de traditionella, vilken är den vinnande strategin?Huvudsyfte: Genom utvalda teorier och nyckeltal jämföra och se skillnader mellan flygbolagens strategier och hur det påverkar lönsamhet och utveckling.Metoder: En jämförande studie baserad på sekundärdata på fem stora flygbolag för att hitta olikheter i strategier. Främst används bolagens årsredovisningar, vetenskapliga artiklar och relevanta teorier för insamlandet av data.Slutsatser: Biljettpriset inom flygindustrin blir en allt viktigare faktor att anpassa sig efter för överlevnad på marknaden. Lågprisflygen har genom kostnadsreduceringar genom enklare bokningssystem, mindre personalstyrka, avlägsna Flygplatser och enhetlig flotta kunnat sätta lägre priser än de traditionella. Detta innebär att effektiviteten har ökat och detta sätter press på de traditionella flygbolagen att kostnadsreducera och utveckla servicen ytterligare för att ha en chans att klara konkurrensen.

Kommunikationsgränssnitt mot GP&C transponder

Examensarbetet som beskrivs i denna rapport handlar om en ny teknik för att förbättra säkerheten för flygplan i luften och i närheten av Flygplatser. Denna teknik benämns ADS-B (Automatic Dependent Surveillance Broadcast), och är tänkt att göra det möjligt för piloter att själva få information om trafik i närområdet. Nuvarande system baserar sig i huvudsak på visuella observationer från flygledare i kontrolltorn samt radarspaning omkring Flygplatserna. Med det nuvarande systemet kommer det att bli både dyrt och svårt att upprätthålla en acceptabel nivå på flygsäkerheten när trafiken ökar. Arbetet har bedrivits i AerotechTelubs regi i Linköping samt med hjälp ifrån företaget Sectra Wireless Technologies AB.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->