Sök:

Sökresultat:

94 Uppsatser om Flygplan - Sida 2 av 7

Fastställande av SB/AD-status för SE-KOL och överföring till ett bättre uppföljningssystem

Tidigare utförda servicebulletiner och luftvärdighetsdirektiv på Flygplanet SE-KOL finns nedförda och redovisade i handskrivna dokument. För att på ett enkelt och smidigt sätt kunna ta fram status avseende SB och AD har innehållet i handskrivna originalhandlingar överförts till ett digitalt system i vilket utförda åtgärder blivit överskådliga och sökbara. Rapporten beskriver det överföringsarbete som legat till grund för den digitala listan samt det granskningsarbete som gjorts mellan utförda åtgärder och originaldokument från luftfartsmyndigheter och tillverkare, för att fastställa SB/AD-status för Flygplan SE-KOL.Utifrån tidigare utrustningslistor, datalistor och tekniska dokument har en uppdaterad utrustningslista sammanställts med ökad överskådlighet samt sökbarhet, ur vilken information om Flygplanets fortlöpande utrustningsstatus kan tas fram. Utrustningslistan som skapats är det underlag som senare tänkt användas vid överföring av Flygplanets utrustning till ett bättre uppföljningssystem..

Serveringsvagn på flygplan

Vårt projektarbete bestod av att ta fram en lättarbetad och automatiserad kabinvagn. Vi har samarbetat med Braathens Malmö Aviation. Problemet med dagens kabinvagnar är att kabinpersonalen riskerar att få arbetsskador som kostar flygbolagen en del pengar. Därför har vi då tänkt att underlätta för personalen, genom att automatisera kabinvagnarna. Kabinvagnen kommer att ha sektioner som delas upp i rörliga och fasta delar.

Modifiering av luftfartyg

För att kontinuerligt bibehålla ett Flygplan i ett säkert och luftvärdigt tillstånd så krävs både stora och små ingenjörsmässiga åtgärder, ur drift- och underhållssynpunkt. En av de större åtgärderna är att byta ut motorn på ett Flygplan till en starkare motor för att förbättra prestandan, vilket leder till att i synnerhet få en kortare startsträcka. Det här examensarbetet behandlar just en sådan modifiering, nämligen ett motorbyte på en Cessna 172. Flygplanets nuvarande motor är utsatt för korrosion och måste snart bytas. Då skulle det kunna vara lämpligt att byta till en starkare motor för att förbättra startprestandan.

Nyttjande av JAS 39 inom ramen för RMA-konceptet : JAS 39 en kvarleva från kalla kriget - eller ett språng in i framtiden

Diskussionerna om att ersätta Flygplan 37 ?Viggen? startade 1980, mitt under det kalla kriget. Det nya Flygplanssystemet skulle ha förmåga att kunna verka i de tre rollerna, jakt, attack och spaning. Efter utvärderingar och studier beslutade man 1982 att ?Viggen? systemet skulle ersättas med ett svenskt JAS 39 system.

Terminalen : Världsmedborgarens katedral

Dagens storflygplatser liknar allt mer städer i miniatyr med än mer komplexa fysiska strukturer än tidigare och en mängd olika flöden och funktioner som inte alltid är kopplade till flygresandet i sig, vilket ställer krav på allt mer planering och samordning av flygplatsens olika delar. I detta examensarbete i fysisk planering på mastersnivå vid Blekinge Tekniska Högskola kommer undertecknad att studera tre nordiska storflygplatsers gestaltning, fysiska strukturer och hur dess olika flöden samordnas rumsligt. De flygplatser som har valts ut för studien är Gardemoen norr om Oslo, Arlanda norr om Stockholm samt Kastrup i sydöstra Köpenhamn. Tonvikten i arbetet kommer att läggas på terminalens utformning och gestaltning då denna har en central roll för flygplatsens primära funktion, att hjälpa människan flyga..

Släpmål 10: Konstruktion av släpmål till flygande målrobot

Detta examensarbete har utförts på uppdrag av Vidsel Test Range (VTR) som är en del av Försvarets Materielverk.På Vidsel Test Range testas och verifieras bl.a. jakt-, attack- och luftvärnsrobotar.Ett sätt som används för att simulera ett verkligt mål är att flyga ett obemannat fjärrstyrt Flygplan, kallat målrobot. Från målroboten vinschas ett mål ut, kallat släpmål. Skott sker sedan mot släpmålet. Största anledningen till att använda sig av ett släpmål istället för att skjuta på målroboten är att kostnaden blir mindre.Projektets syfte var att återuppta utvecklingsarbetet av ett nytt släpmål baserat på en tidigare tillverkad del av höljet på släpmålet.

Exponering för bromerade flamskyddsmedel vid arbete med flygplansunderhåll

Problemställning och syfte: Bromerade flamskyddsmedel (BFR) används i många varor och produkter. Polybromerade difenyletrar (PBDEs) är en av dessa och deras kemiska struktur liknar den i miljögiftet PCB och kan på samma sätt lagras upp i miljön samt skada människor och djur. På arbetsplatser där BFR förekommer riskerar medarbetarna att exponeras. I den här studien har olika BFR undersökts i samband med servicearbete på Flygplan. Målet har varit att jämföra förekomsten i damm och luft, samt blod (serum) med resultat från tidi­gare studier.Metod: Damm- och luftprovtagning har genomförts vid olika faser av service­arbetet.

Det vet man inte, men så tror jag! : Om hur elever i årskurs 9 löser sannolikhetsuppgifter

Vid införandet av säten är det viktigt att ta hänsyn till passagerarintensiteten, det vill säga hur tätt sätena ligger. Den kritiska mätvariabeln står för avståndet mellan en punkt på ett säte och samma punkt på nästa säte. Mätvariabler som har små värden, det vill säga korta avstånd betyder fler rader och därmed högre vinst. Överblivet utrymme är ett dyrt slöseri då skillnad mellan vinst och förlust för en viss flygning kan vara så liten som mindre än en kostnad för ett säte.Syftet med detta arbete är att ta fram en matematisk modell som hittar den optimala sätesfördelningen mellan klasserna i ett Flygplan. Den modell som skall ställas upp ska maximera intäkterna och ytanvändningen för ett flygbolag samt möta efterfrågan.

Leasing på den svenska flygmarknaden

SammanfattningFlygmarknaden är en marknad som på senare år har genomgått, och fortfarande genomgår, stora förändringar. Från att ha varit monopolistiskt och hårt reglerad har den successivt luckrats upp. Detta har lett till ökad konkurrens, större osäkerhet och minskad stabilitet. Förutsättningarna för ett flygbolag att kunna starta upp och bedriva sin verksamhet är hårda. För att kunna möta dessa svårigheter måste ett flygbolag lägga upp strategier som tar dessa i beaktande.

Optimering av antal flygplanssäten : Modellering med avseende på yta, intäkt och efterfrågan

Vid införandet av säten är det viktigt att ta hänsyn till passagerarintensiteten, det vill säga hur tätt sätena ligger. Den kritiska mätvariabeln står för avståndet mellan en punkt på ett säte och samma punkt på nästa säte. Mätvariabler som har små värden, det vill säga korta avstånd betyder fler rader och därmed högre vinst. Överblivet utrymme är ett dyrt slöseri då skillnad mellan vinst och förlust för en viss flygning kan vara så liten som mindre än en kostnad för ett säte.Syftet med detta arbete är att ta fram en matematisk modell som hittar den optimala sätesfördelningen mellan klasserna i ett Flygplan. Den modell som skall ställas upp ska maximera intäkterna och ytanvändningen för ett flygbolag samt möta efterfrågan.

GPS: Förr, nu och i framtiden

1957 sände sovjetunionen upp den första satelliten av dom 27 i nulägets existerande satelliter som an-vänds för inom GPS. Senare under kalla kriget så påskyndades finansieringen av GPS och fler satelliter tillverkades för att kunna ge bättre och mer exakt position.I dagsläge används GPSen för allt inom tjänstearbete och fritid, från Flygplan för att hålla koll på kursen till hobby sport som Geocaching..

Analys av varför bilar styr framnär båtar och flygplan styr bak

Bakhjulsstyrning av fordon är en möjlig konfiguration som lite glömts bort inom fordonstekniken. Tidigare arbeten inom ämnet bakhjulsstyrning är väldigt detaljerade och snäva i sin analys. I detta arbete vill författaren visa en bakgrund till hur olika farkoster styrs samt analys av detta.Syftet med arbetet är att utifrån litteratursökning och intervjuer kunna besvara vilken inverkan drivkällans placering och de konceptuella skillnaderna mellan olika farkoster har på styrningens placering. Samt vilka förväntade egenskaper en farkost får med icke konventionell styrning. Med hjälp av en simulering i MATLAB är syftet att kunna besvara vilken roll massa, hastighet och axellängd spelar för ett bakhjulsstyrt fordon och hur responsen ser ut jämfört med ett framhjulsstyrt fordon.Resultatet från intervjuerna och litteraturen visar att drivkällans placering nära rodret är väldigt viktig för fartygs styrningsförmåga.

Miljövänligare inflygningar

 Detta examensarbete handlar om miljövänligare inflygningar. Gröna- och kurvade inflygningar gör flyget mer miljövänligt. Det är ett effektivt sätt att minska flygets miljöpåverkan. Varje grön- och kurvad inflygning innebär minskad bränsleförbrukning, utsläpp samt betydligt lägre buller vid landning. Vid en grön inflygning, sjunker Flygplanet kontinuerligt från sin marschhöjd till landningsbanan med motorerna på tomgång. En kurvad inflygning är en kombination av grön inflygning och kurvad inflygning.

Konstruktion av startkatapult för UAV : Utvecklad för Discoverer RPAS

Obemannade system blir allt vanligare både på den militära och kommersiella marknaden. Unmanned Aerial Vehicle, i vardagsspråk benämnt som drönare, är ett Flygplan som ombord saknar en mänsklig pilot. Då utbudet och efterfrågan av obemannade farkoster ökar måste tillverkarna lägga mer fokus på att kunna erbjuda hela system, vilket innebär att vid försäljning kan ett komplett system för obemannade farkoster erbjudas. Därför är behovet av tillbehör och kringutrustning idag lika viktigt som det obemannade Flygplanet.Unmanned Systems Group grundades 2012 med verksamhet i både Schweiz och Sverige. Företaget förser den globala marknaden med innovativa produkter och tekniska lösningar inom området för Remotely Piloted Aircraft Systems.

Multikort

Rapporten behandlar konstruktion av vinge till en radiostyrd modell av Boeing C-17 Globemaster III. Modellen kommer att tillverkas för försäljning av företaget Mil tech. Spännvidden på vingen är omkring sju meter och med den storleken kommer den troligtvis bli det nuvarande största radiostyrda Flygplan som konstrueras för försäljning. Rapporten beskriver konstruktionsförslag för delning av vinge, bak- och framkantsklaff, skevroder, luftbroms, motorpyloner och de valda lösningarna samt vilken vingprofil som modellerandet utgått från. Rapporten behandlar inte själva CAD-modellerandet..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->