Sök:

Sökresultat:

7179 Uppsatser om Fixed effect modell - Sida 15 av 479

Konstruktion av tak till CT-plattformen

Alimaks arbetsplattformar modell CT används för person- och materialtransporter på byggarbetsplatser. För att eliminera risken att personer som färdas med CT-plattformar skall träffas av något nedfallande föremål, har vi som examensarbete fått i uppdrag av Alimak AB att konstruera ett skyddande tak. För att konstruera ett tak som passar alla plattformsstorlekar har vi modulindelat konstruktionen. Vid konstruktionsarbetet har vi strävat efter att göra taket lätt och hanterbart till en rimlig tillverkningskostnad. Detta examensarbete har resulterat i ett ritningsunderlag på tak till arbetsplattform modell CT..

Varför gick jag på det där? : Konsumentens behov av att vara konsekvent

Individer har olika grad av Preference for consistency (PFC) och är en bidragande orsak till hur man uppfattar och agerar i konsumentsammanhang. Studien undersökte om höga PFC- individer var mer positiva till ?ett erbjudande? med hög konsekvenskänsla. Tre betingelser med varierande manipulationsgrad användes och data samlades in från 74 studenter. Ett frågeformulär med tillhörande erbjudande presenterades för deltagarna som fyllde i ett antal frågor och en PFC-B skala.

Kommunicerad Talang : Kartläggning och utvärdering av Talang 2010´s externa kommunikation

This thesis will explore how swedish Talang 2010 used their strategic communication in Kalmar and Stockholm and how the effect of this work was shown in the two cities. With a focus on how the sender was working with the external communication in the two cities, the heart of the research was studying Talang 2010?s communication strategy in these two contexts. The research was made with surveys during two audition days in Kalmar and two days in Stockholm. The competitors, the audience and the general public were answering different surveys but with the same base to study the effect.

Infallsvinklar och angreppssa?tt fo?r en svensk livsmedelsstrategi : En utredning av angreppspunkter och betraktelsesa?tt hos livsmedelsstrategi-intressenter samt ha?llbarhetsaspekter av dessa.

Understensho?jden is Stockholm's largest eco-village which was built in the early 1990s with the vision of enabling ecological living for people. However the ecovillage is no longer considered as environmentally friendly because of its relatively high energy consumption, and non-updated energy system. The purpose of this study is therefore to investigate how Understensho?jden should reduce their energy consumption and upgrade its energy system by using Blower-Door, IR-camera and Design Builder.

Produktplacering i videospel och dess påverkan på spelarnas attityd, återkallelse samt uppmärksamhet gentemot varumärken.

The gaming market is growing and the number of people, men and women, who play computer games, is also increasing every day. In addition, computer games are also interactive media which leads to the fact that product placement in computer games attracts and is used more frequently by marketers. It is therefore important for marketers and game developers to understand how product placement in computer games affects players' attention and attitude towards the brand or product that is product placed. We therefore examine how product placement in computer games affects players' recall of and attitude towards the brand. The aim is to help companies and game developers to see the effect of product placement in computer games on players and thus product place more efficiently.

Faktorer som kan påverka livskvaliteten hos personer med diagnosen multipel skleros. En litteraturstudie.

Multiple sclerosis is a disease whose course is capricious and unprediactable and the exact cause of the disease is still unclear. The purpose of this literature review was to describe factors that can effect quality of life of people with diagnosis multiple sclerosis. The results shows ten different factors that effect quality of life of people with MS: fatigue, activities in daily life, position of dependence, limits of the functional abilities, sense of guilt and shame, comunicationdifficulty, social network, emootional factors, depression and degree of difficulty of the symtomes. Work has been shown to bee a major factor that can make people with MS feel worthy and experience quality of life. Nurs is an important keystone in care of people with diagnosis multiple sclerosis..

Prognosmodell för svenska läns bruttoregionalprodukt (BRP) : En komparativ analys av bayesian model averaging, best subset selection och en longitudinell modell.

Föreliggande uppsats har som främsta syfte att skapa en prognosmodell för bruttoregionalprodukten (BRP) för Sveriges 21 län. Behovet av en prognosmodell motiveras av att Statistiska centralbyrån (SCB) i dagsläget redovisar de definitiva siffrorna av BRP med två års fördröjning. Det kan därmed finnas ett intresse hos regionala beslutsfattare att få en uppfattning om hur BRP utvecklats under de två senaste åren. Metoden som används är bayesian model averaging (BMA), vilken kommer att utvärderas samt jämföras med två andra metoder: En multipel linjär modell som skattas med minsta kvadratmetoden där variabelselektion utförs med best subset selection (BSS). Den andra metoden är en tidsseriemodell och kallas här för en longitudinell modell (LM).

Skolan ska ju vara tråkig, det här är ju roligt: en studie
om hur pedagoger ser på datoranvändningen i läs- och
skrivutvecklingen

I denna studie beskriver och analyserar vi lärares uppfattningar om att skriva sig till läsning med hjälp av datorn. I vår bakgrund ligger fokus på läsning och skrivning och där finns en presentation av olika metoder för att lära sig läsa och skriva. Presentationen avslutas med en beskrivning av Tragetons modell som är ämnet för denna undersökning. Eftersom vi är intresserade av lärarnas uppfattningar har vi valt att genomföra kvalitativa intervjuer med tre lärare som tillsammans med sina elever arbetar enligt ovanstående modell. Resultatet visar att lärarna tycker att det är en bra modell som ger en god läs- och skrivutveckling.

?Varumärkesstyrkas modererande effekt på negativ publicitet?:

Publicity is argued to have relatively great impact on attitudes and behaviours of consumer. Especially great is the influence of negative information. At the same time it is likely for brands to be subject to negative publicity. Since companies are investing gigantic sums into buidling strong and positive associations around their brands it is of great economic interest to have a better understanding how negative publicity influence brand equity and what factors might moderate this effect. This thesis focuses on brand strength as a moderating factor of negative publicity.

?Varumärkesstyrkas modererande effekt på negativ publicitet?

Publicity is argued to have relatively great impact on attitudes and behaviours of consumer. Especially great is the influence of negative information. At the same time it is likely for brands to be subject to negative publicity. Since companies are investing gigantic sums into buidling strong and positive associations around their brands it is of great economic interest to have a better understanding how negative publicity influence brand equity and what factors might moderate this effect. This thesis focuses on brand strength as a moderating factor of negative publicity.

Högstadieelevers upplevelser av två reklamfilmer mot mobbing.

Denna studie har genom halvstrukturerade kvalitativa intervjuer med 13 högstadieelever undersökt hur eleverna upplever två reklamfilmer mot mobbing. Filmerna har lanserats av stiftelsen Friends och utgör en del i deras arbete mot mobbing. Resultatet sammanställdes genom induktiv tematisk analys och åtta teman framkom. Temana var: Känsloprocess, Indirekt mobbing berör mer än direkt mobbing, Kan hända vem som helst, Förståelse för mobboffret, Hjälparen väcker beundran, Medlöparens brist på ingripande, Lärarens passivitet irriterar samt Alla kan hjälpa till. Det resultat som framkom jämfördes med det som Friends önskade att åskådaren skulle uppleva.

Den svenska modellen och dess framtid

This study reflects on the swedish model and the models future. The swedish modelmeans that legisilation acts with the collective agreements . The wage issue is notregulated by law instead it is managed by the social partners in the form of collectiveagreements. In 2008, a report was presented by the Commission on a joint regulation ofthe minimum wage for all EU countries. The issue has become increasinglycontroversial and was especially disccused for the election of candidates to theEuropean Parlament last spring.

Tidskriftsrummet och integration: en kvalitativ undersökning av tidningsläsandet hos några individer av första generationens invandrare

The purpose of this master?s thesis is to find out in which ways a group of first generation immigrants use Swedish papers and magazines in a public library and which information needs this group has about Swedish society. One important aspect in this essay is integration of immigrants in the Swedish society as a possible effect of newspaper reading. The method used in this study is qualitative. Data is generated through semi-structured interviews.

Understensho?jdens framtida utveckling : ett arbete om energieffektiviseringar i ekobyn samt uppgraderingar av dess energisystem utifra?n ett ha?llbart perspektiv

Understensho?jden is Stockholm's largest eco-village which was built in the early 1990s with the vision of enabling ecological living for people. However the ecovillage is no longer considered as environmentally friendly because of its relatively high energy consumption, and non-updated energy system. The purpose of this study is therefore to investigate how Understensho?jden should reduce their energy consumption and upgrade its energy system by using Blower-Door, IR-camera and Design Builder.

Konstkritiken är död, länge leve konstkritiken!: Studie i publicitetens effekt på bedömning av modern konst

According to modern theory, PR is seen as something that creates value for majority of products. The art market is a market that is characterized by several actors in different value chains, where transparency is low and art critics, or PR creators, have a certain amount of impact on the view of art, at least had so historically. But how does PR vs. art galleries´ own marketing (art brochure) affect the view and price consideration of art and artists for non-expert art spectators? After performing a large quantitative study, we can conclude that PR has negative to no affect on the view of art and the artist compared to the case when the spectator did not receive any information prior to viewing an art piece.

<- Föregående sida 15 Nästa sida ->