Skolan ska ju vara tråkig, det här är ju roligt
en studie
om hur pedagoger ser på datoranvändningen i läs- och
skrivutvecklingen
I denna studie beskriver och analyserar vi lärares uppfattningar om att skriva sig till läsning med hjälp av datorn. I vår bakgrund ligger fokus på läsning och skrivning och där finns en presentation av olika metoder för att lära sig läsa och skriva. Presentationen avslutas med en beskrivning av Tragetons modell som är ämnet för denna undersökning. Eftersom vi är intresserade av lärarnas uppfattningar har vi valt att genomföra kvalitativa intervjuer med tre lärare som tillsammans med sina elever arbetar enligt ovanstående modell. Resultatet visar att lärarna tycker att det är en bra modell som ger en god läs- och skrivutveckling. Precis som andra modeller och metoder har den både för- och nackdelar men vår studie visar att fördelarna överväger. Av resultatet kan vi konstatera att bara genom att byta ut pennan mot tangentbordet har barnens lust till skrivning och läsning ökat vilket ger en god läs- och skrivutveckling.