
Sökresultat:
695 Uppsatser om Feminist islam - Sida 25 av 47
Ett mångtydigt plagg - en intervjustudie om slöjans innebörder
Studien undersöker innebörder av den muslimska slöjan med utgångspunkt i slöjbärares egna förhållningssätt till plagget. Semistrukturerade intervjuer med sju svenska slöjbärande kvinnor bearbetades med hjälp av tematisk analys och analyserades med social identitetsteori som teoretisk referensram. De teman som framkom var: att ge uttryck för sin tro och sin identitet, att bestämma över sin egen kropp, att tillhöra och att vara utanför, samt att representera islam. Utifrån social identitetsteori kunde slöjan ses som ett medel för att konsolidera den egna identiteten, som en symbol för stolthet och uppror, samt som ett tecken på social tillhörighet. Resultaten relateras till tidigare studier samt diskuteras i förhållande till den dominerande bilden av slöjan i Väst..
Ännu en genusanalys? En granskning av hur kvinnor och män framställs i islam och hinduism.
The aim of this Bachelor essay is to examine the portrayal of women and men constructed in two textbooks aimed for religious studies. The aim is also to examine how the image relates to the curriculum directives on gender equality. The theory consists of gender theory based on work by Catharina Raudvere, Jeanette Sky and Yvonne Hirdman. Previous research on gender and textbooks has shown that male perspective often dominates and that the female perspective is insertions in the rest of the text.?Genustrappan? (gender stairs) are used as analysis method.
Föreningar av det skenbart oförenliga : En analys av motsatser i Ellen Mattsons roman Poetens liv.
The aim of this study is to describe how reviews of literature in Bonniers litterära magasin and Expressen changed during the period 1964-2004. The investigation is based on 20 reviews of novels and short stories, which are analysed with a method described in Hellspong and Ledin (1997) and inspired by Halliday. The theoretical frame of the investigation is founded on critical discourse analysis (Fairclough 1992 & 2001) and Habermas´social theory of the public sphere.The investigation shows, among other things, that the reviews became shorter and easier to read in both paper during the period. The investigation also shows that the genre´s style, composition and contents are relatively stable, and that current ideologies in society have a tendency to be reflected in the reviewers´evaluation of the books. To generalize, the reviews thus developed from a poetic genre in 1964, to become political in the 1970s, academic in the 1980s, feminist in the 1990s and finally an intermedial genre in 2004..
Det tredje könet : om intersexualism och olika diskursers användning av kön/genus
The purpose of this essay was to explore how the concept of gender identity is constructed, by doing a discourse analysis of texts from two different perspective discussing intersexuals, and to define the areas where the discourses doesn't agree. The two perspectives were; feminist- and medical perspective.How are sex/gender identity constructed in the chosen articles?What themes can be seen in the discourses?My method was discourse analysis. A discourse can be described as a way of talking about and understanding a part of the world. The analytics task is to define the discourses, which the world is constructed by.The areas of conflicts have been found.
Talibanerna som organisation : En studie av strukturen på styret av talibanernas organisation 2009
Sedan attacken på USA 11 september 2001 har åtskilliga rapporter skrivits om Talibanernaför att skapa underlag för styrkorna som bekämpar dem. Syftet med uppsatsen är att försökaåskådliggöra en struktur på styret av talibanernas organisation 2009 och förklara varför dehade denna struktur på styret med utgångspunkt i den religiösa utbildningen. Och i och meddetta bidra till forskningsläget om talibanerna. Frågeställningen som besvaras i uppsatsen är:Vilken struktur hade styret av talibanernas organisation 2009 och varför hade styret dennastruktur? Denna frågeställning löses ut av följande 2 frågor: Fråga 1 - Kan strukturen påstyret av talibanernas organisation 2009 beskrivas med hjälp av en strukturellorganisationsteori? Fråga 2 - Kan den religiösa utbildningen vara en förklaring till dennastruktur på styret?Med hjälp av en strukturell teori om organisationers form och två sociologiska teorier sombehandlar varför människor och grupper handlar som de gör utifrån deras bakgrund ska jagförsöka uppfylla uppsatsens syfte och beskriva hur strukturen på styret av talibanernasorganisation såg ut 2009 och förklara varför den såg ut så.Uppsatsen använder en kvalitativ metod där divisionaliserad organisation, habitus och dendolda läroplanen används som teorier.
Kvinnliga imamer och kvinnliga katolska präster : En komparativ studie mellan kvinnliga imamer och kvinnliga katolska präster med fokus på feministiska argument såväl som de motståndsargument som finns runt frågan
Problem: När predikan ges inom islam eller katolicismen tillåts och förväntas att både kvinnor och män deltar under islams fredagsbön och den katolska kyrkans mässa på söndagar. Dock tillåts inte kvinnor att leda denna kollektiva bön utan exkluderas från möjligheten att ta upp och diskutera samhällsorienterade ämnen med utgångspunkt från liturgi och heliga skrifter. Detta upplevs som ett problem och ett flertal progressiva kvinnor och män världen över börjar ifrågasätta denna ordning och vill få till en förändring där man och kvinna har lika möjligheter och rättigheter inför Gud.Syfte: Syftet med denna uppsats är att studera de argument som framförs av företrädare för en konservativ diskurs och med företrädarna för en feministisk diskurs när det gäller frågan om kvinnliga religiösa ledare under gemensam bön inom islam och katolicismen.Metod: Komparativ litteraturstudie i kombination med hermeneutisk metod.Teoretisk referensram: Liberalfeminism, makt, konservativ och feministisk diskurs.Resultat: De feministiska argumenten är ett samtida fenomen som utgår från ett universellt betänkande om lika möjligheter och rättigheter för kvinnor och män. Feministerna kräver en omtolkning av de heliga skrifterna utifrån ett icke-androcentriskt förhållningssätt för att påvisa sin retorik.Den konservativa diskursen utgår från patriarkaliska och traditionella argument där de stödjer sig på enskilda passager i de heliga skrifterna och apostelisk tradition för att exkludera kvinnor.Uppsatsen påvisar att nätverk, ärvda titlar och tradition betyder mer än kunskap i det religiösa sammanhanget. Båda de undersökta religionerna uppvisar dock en förändringshistoria i takt med att samhället förändras vilket skulle kunna vara den framtida nyckeln till kvinnornas religiösa ledarroll.Nyckelord: feministisk exegetik, ledarskap, fredagsbön, katolsk mässa..
?En ja?vla freakshow? : Representationer av maskulinitet i svensk wrestling
The aim of this thesis is to examine representations of masculinity in the activities of a local professional wrestling promotion. After briefly outlining what professional wrestling is, the study draws on a body on feminist and intersectional theory which critiques the notion of gender as a binary and essential category. The material comprises 10 recorded shows and oth- er material published on Sthlm Wrestling?s website between 2010 and 2013, and is analyzed using a qualitative methodology derived from cultural studies. The thesis argues that there are many different types of masculinities in the narrative, which are constructed in relation to different power hierarchies such as ethnicity, class, sex and sexuality.
Den föreställda kvinnan i hijab : En etnologisk studie om sociala kategoriseringar, normer, hijab och feminism
Hur kan ett klädesplagg som betyder ?tillbakadragenhet? väcka så starka känslor? Det här är en etnologisk studie om socialistfeministers normsystem och sociala kategoriseringar. Informanters berättelser om det samhälle de växte upp i och det samhälle de lever i idag, hur det formar och förklarar en föreställning om kvinnan i hijab. Med hjälp av postkolonial diskurs analyseras synen på jämställdhet och frihet. Den föreställda kvinnan i hijab kan inte komma att intervjuvas eftersom hon är just en föreställning.
Islam, väst och patriarkatet. Den egyptiska debatten om Familjelagstiftningen.
Egyptens familjelagstiftning baseras på ?ari?alag som har sin tolkningsgrund i densunnitiska hanafitiska lagskolan, men innehåller också inslag ur den shafi?itiska-, denmalikitiska- och den hanbalitiska skolan. Ett äktenskap är inom islamsk rättstradition ettavtal mellan två parter. Maken är skyldig att försörja sin hustru och sina barn ochkvinnan är skyldig att lyda sin make. Om kvinnan skall ha rätt arbeta, studera ellerlämna hemmet utan sin makes tillstånd måste detta vara inskrivet iäktenskapskontraktet.
"Det hade ju varit värre om det var gris" : en jämförande studie om matreglerna inom islam
Den här uppsatsen grundas på intervjuer med nio olika muslimer som praktiserar olika i frågan om matregler. Uppsatsens syfte är öka att förståelsen för de skillnader som finns vad gäller hur muslimer förhåller sig till sin religions matregler. Fokus har legat på alkohol- och grisförbudet.Resultatet har analyserats utifrån Anthony Giddens socialisationsteori samt diskuterats i förhållande till tidigare islamforskares förklaringar till dessa förbud. Resultatet visar att informanterna förhåller sig olika till alkohol och grisförbudet och att det framförallt beror på huruvida de har socialiserats in i att inte äta eller dricka de livsmedel, som uppsatsen behandlar, under sin barndom..
Bang ? Slaget om porren
Syftet med vår uppsats är att undersöka debatten om pornografi i den feministiska kulturtidskriften Bang mellan åren 1991 och 2011. Vår metod och teoretiska utgångspunkt är diskursanalysen med sin socialkonstruktivistiska grund. Med hjälp av denna har vi analyserat 25 artiklar som handlar om pornografi. Våra forskningsfrågor kretsar kring hur debatten förändrats över tid, och vilka teman som varit mestcentrala. De grundteman vi analyserar går under rubrikerna: Förtryck eller frigörelse,att vara feminist och konstruktionen av genus.Vi har kunnat urskilja två huvudsakliga läger: porrmotståndare och anti- porrmotståndare.
?Att d? som en tjej? - Genusperspektiv p? p?visandet av makt och maktrelationer utifr?n begravningspraxis inom j?rn?ldersarkeologi
This thesis explores the role of gender perspectives in understanding power and power relations in Iron Age burial practices, focusing on two high-status female graves: Grave X from Tuna in Badelunda (Sweden) and the Vix burial (France). Through a comparative analysis of burial contexts, artefacts, and interpretations, the study examines how androcentric frameworks and contemporary gender norms have influenced archaeological discourse. Employing theories of gender, queer studies, and standpoint feminism, the research highlights the limitations of binary gender categorization and advocates for intersectional approaches. The findings challenge traditional stereotypes of passive female roles, emphasizing instead the active agency and complexity of women?s social identities in prehistoric societies..
Väl var du vred på mig, men din vrede har upphört, och du tröstar mig... : Om gudomens återvändande till god inställning och livgivande tal i en akkadisk bön och i Psaltaren.
This essay examines how the author of 1 Peter exhorted Christ-believing slaves and wives in 1 Pet 2:18-3:6, a passage that invites questions about submission, questions that, in contemporary contexts, are oftentimes controversial. The essay also calls attention to the advantages and the complexities of understanding 2:18-3:6 relative to ancient Roman familial and hierarchical structures. A close exegetical analysis of the passage points out a variety of scholarly viewpoints on ?Peter?s? admonitions to slaves and wives. Following the exegetical analysis, attention is given to feminist hermeneutics and to potential uses of this biblical text in contemporary contexts.
Forskares syn på genrepedagogik
Syftet med denna uppsats är att ur ett socialkonstruktivistiskt perspektiv göra en jämförande textanalys av Fazlur Rahmans och Taha Jabir al-Alwanis tolkningar av islam utifrån teman som bl.a. rör deras syn på tidigare tolkningsmetoder och hur de uppfattar muslimers situation idag. Rahman och al-Alwani har olika utbildningsbakgrund men har båda arbetat i U.S.A. De förespråkar förnuftstolkning för att nå vad de anser vara Koranens egentliga budskap och be-tonar en medvetenhet om att historisk och social kontext måste beaktas i tolkningsprocessen. Analysen visar att båda betonar individens ansvar, plikt och engagemang men att deras upp-fattning om enskilda muslimers åtagande skiljer sig något åt.
Kvinnor är inte ett ämne - Ämnesindexering på Kvinnohistoriska samlingarna
The purpose of this paper is to examine the subject indexing in the bibliographic databaseKVINNSAM at Kvinnohistoriska samlingarna. the documentation and information centre·of Women's studies in Sweden.The focus of the study is the list of index terms produced at this centre. The paper tries to answer the following questions: a) How has the indexing developed? b) How can it be improved? c) Is there a need for feminist indexing? The method of the study is primarily observations and interviews. Texts and ideas by Birger Hj¢rland, D.