Sök:

Sökresultat:

2032 Uppsatser om Fast fashion - Sida 35 av 136

Doing Well by Doing Good : - En studie i hur CSR kan pa?verka svenska modefo?retags anseende

Corporate Social Responsibility (CSR) is a concept that is growing increasingly important, with more and more companies acknowledging that they have an obligation to the environment in which they operate. We were interested in inquiring into why companies chose to do so, even though there are no laws that condition them to engage in CSR. One answer to this might be that companies use CSR as a way to distinguish themselves from the competition as well as to gain trust and goodwill from the stakeholders. When it comes to Corporate Social Responsibility, the question is no longer whether or not companies should engage in it, but how they can gain competitive advantage by doing so. This study aims at providing a framework for possible ways of integrating CSR and branding, as well as different strategies for CSR-communication. We also tried to define how, and why, consumers respond to CSR-initiatives.

Upplysningspliktens vara eller icke vara : i belysning av NJA 2007 s. 86

Syftet med uppsatsen är att beskriva och utreda en säljares upplysningsplikt vid försäljning av fast egendom. Frågeställningen aktualiseras därför att i rättsfallet NJA 2007 s. 86 har en säljare ålagts en upplysningsplikt trots att huvudregeln enligt gällande rätt är att säljaren inte har någon upplysningsplikt. I uppsatsen utreds även om utgången i målet kan anses förenlig med lagstiftning och rättspraxis på området. I syftet ingår också att besvara hur omfattande säljarens upplysningsplikt anses vara samt vilket prejudikatvärde NJA 2007 s.

Hur ett mindre bemanningsföretag kan organisera försäljning ? där fördelarna överväger nackdelarna

With the globalization, companies in the West chose to shift production to developing countries to cut down costs. This had a major impact when child labor and very poor working conditions in these factories were discovered and led many companies to take responsibility for their suppliers and the employees by adopting voluntary so-called Codes of Conduct.There is a subtle balance to enforce improvement of working conditions for employees at suppliers´ factories and to keep costs down. On the one hand, companies would like to conduct extensive audits at their suppliers to ensure code of conduct compliance and thus protect their legitimacy. On the other hand, audits are expensive so companies would like to minimize audits to keep costs down. Companies thus have to strike a delicate balance in relation to how many and what suppliers they choose to audit.

Vägen till nyhetsvärdig : En kvalitativ textanalys för att utmana medielogiken genom att testa tre nyhetsvärderingsteorier

I augusti 2010 inträffade en olycka i San José-gruvan i Chile. Olyckan resulterade i att 33 gruvarbe-tare blev fast i ett skyddsrum i över två månader innan de kunde räddas. Händelsen fick ett stort utrymme i media världen över. I vår studie har vi utmanat medielogiken genom att testa tre ny-hetsvärderingsteorier utifrån aftonbladet.ses och dn.ses nyhetsrapportering kring gruvolyckan. Tidningarna valdes därför att de är Sveriges största kvälls- respektive morgontidning.

Var finns barnen? : En studie om barns delaktighet i arbetet kring Sandvikens litteraturhus för barn och unga

På våren 2014 invigs Litteraturhuset för barn och unga ? I Sandviken för hela regionen. Målgruppen ärbarn och unga, 0-18 år. Litteraturhuset kommer att fokusera på tre delar som ska utgöra helheten; denförsta är den lär- och språkstimulerande miljön, den andra är ett kunskapscenter och den tredje är attLitteraturhuset ska utgöra en forskningsresurs. Under tre års tid har arbetet pågått som ett projekt, imaj 2013 beslutades att Litteraturhuset ska övergå i fast verksamhet.

När cykeln står still : Ett innovativt cykelställ

Jag skulle åt Team Tejbrant ta fram ett mellanting mellan cykelställ och cykelgarage. Team Tejbrant har en rad olika cykelställ och garage och det är meningen att det cykelställ jag ska göra ska komplettera deras sortiment. Jag började med att göra en research om cykelställets historia samt undersöka dagens utbud. Efter det skrev jag en enkät som distribuerades till så många som möjligt, för att få information och inspiration till projektet. När det var klart och jag sammanställt enkäten gjorde jag en enkel intervju med företagets konstruktör om vad han tror är genomförbart.

Norges sak är vår? : en pressundersökning om den svenska pressen och Sveriges relation till Tysklands ockupation av Norge under andra världskriget

This thesis aims to explore the use of costumed interpreters at museums. Firstly the thesis examines how extensivethe use of historical costumes is in Sweden, along with some international comparisons. Later on the differentways that the clothes are used is examined, and the costume as a resource for learning is discussed. In the lastpart of the thesis the ?function? of the costume is examined.

Fast förankrad i allt som förflyktigas : En studie i det litterära motivet badande kvinnor i svensk arbetarlitteratur

My aim in this essay is to analyze how the female body is represented in Swedish working class literature. I have compared four different novels all of which contain a female bathing scene: the opening chapter of Moa Martinsons Kvinnor och äppelträd (1933) , the opening chapter of Ivar Lo-Johanssons Bara en mor (1939) and a scene each in Glasfåglarna (1996) and Mosippan (1998), both written by Elsie Johansson. The bathing scenes suggest three key issues: modernisation, urbanisation and above all women´s sexual politics. Though there were several issues facing the feminist movement in Sweden in the 1930, the question of a woman?s right to her body was one that united the movement, regardless of class..

GPS : Nätverks-RTK eller RTK med Fast referensstation i Vänersborgs kommun

Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..

Magnetisk kylning i kylskåp : Självständigt arbete i teknisk fysik med materialvetenskap

Forskning och tillämpning av den magnetokaloriska effekten har intensifieras de senaste åren. Prototyper av kylskåp med magnetokaloriska material har konstrueras med blandat resultat, men utvecklingen går framåt och det är troligt att tekniken kommer att kommersialiseras. För den lovar ett energisnålare och tystare kylskåp.Projektarbetet som har resulterat i denna rapport hade i uppgift att läsa forskningsrapporter om magnetisk kylning för att få en uppfattning om det är möjligt för tekniken att tillämpas i vanliga kylskåp. Det ser ut som att magnetisk kylning har stora möjligheter att tillämpas och projektet rekommenderar det fiktiva företaget att satsa på tekniken. Fast ännu krävs några års ytterligare forskning för att få fram ett magnetokaloriskt material som uppfyller alla miljömässiga och ekonomiska krav för att kunna kommersialisera en produkt för hushållsbruk..

Ett klick ifrån ett varumärke? : En studie kring hur svenska mikroföretag bygger upp sina varumärken på Internet.

Nya möjligheter leder till nya utmaningar. I takt med att privatpersoners användande av Internet ökat explosionsartat, har även företagens närvaro ökat markant. Företagen ser möjligheter då kostnaden för marknadsföring och varumärkesbyggande on-line ofta är lägre än att gå via de mer traditionella media kanaler. Internets natur gällande kommunikation ger företagen en möjlighet till att närma sig konsumenterna och bygga en relation till dem.Studien ämnar skapa förståelse för hur svenska mikroföretag inom mode använder nya mediekanaler för att bygga upp sina respektive varumärken. Således utfördes ett förståelseinriktat arbete där den empiriska basen består av fyra stycken semistrukturerade intervjuer med tre mikroföretag samt en med en PR- konsult.

Visionen & Entreprenören : Framtiden för det framgångsrika entreprenörsföretaget

Leaders have many tools in their toolbox when it comes to managing their firms, assuring that they are moving in the right direction. One of these tools is vision. Vision can be a powerful tool for steering a company. But to be able to use it fully, you must also understand how vision is best conveyed to employees and followers. If you understand the vision as a tool, you can fully utilize it.

Culpa in contrahendo : ett prekontraktuellt skadeståndsansvar

SammanfattningDenna framställning har till syfte att utreda den kontraktsrättsliga principen culpa in contrahendo, med utgångspunkt enligt följande frågeställningar;1. Vilken innebörd har den rättsliga principen culpa in contrahendo?2. Under vilka förutsättningar och med vilka kriterier utdömer rätten skadeståndsansvar med stöd i denna rättsprincip?3.

?Celebvertising? : En studie i hur företag använder sig av kända personer i sin marknadsföring

The market of today consist of products/services who resemble each other, the differences are small. Their for it?s necessary for the companies to provide added values to the product so it will stand out from the rest of the products and lead to purchase. A well used strategy in the fashion industry is marketing with celebrities, this is considered successful because it brings attention and strengthening to the brand. Because of this, the strategy also branch out to other industries, but the question is if it?s as successful there? There?s also a serious down-side with the strategy and that is that there?s a great risk with using celebrities.

DSP-baserat instrument för fjärrmätning av larmnät

Fält Elektronik AB i Kalix utvecklar och tillverkar bland annat larmsändare för fast uppkopplade larmnät. Fast uppkopplade larmnät används för att åstadkomma övervakad och säker överföring av larm och annan information mellan tekniska system för skydd och säkerhet. Larmöverföringen är ständigt övervakad från larmanläggningen ända fram till larmcentralen. Ett problem som idag finns i larmnät är att om man tappar kontakten med en larmsändare så vet man bara att man tappat kontakten, men inte varför. Därför vill man nu utveckla ett instrument som kan mäta och kontrollera vad som orsakar att uppkopplingen bryts t.ex.

<- Föregående sida 35 Nästa sida ->