Sök:

Sökresultat:

2032 Uppsatser om Fast fashion - Sida 30 av 136

Etisk Shopping : En studie av unga mäns tankar kring etiska dimensioner av klädkonsumtion

In contemporary public debate there is currently a great deal of focus attached to environmental problems and social responsibility. This trend is noticeable within the clothing industry, where it has become increasingly popular for new brands to market themselves with an environmental and ethical profile. An anthropological approach has been used to investigate how individuals understand ethical dimensions of clothing, and relates to the consumers? ideals that are pronounced by clothing companies with an environmental and ethical profile. Interviews have been conducted with young men, a group often absent in accounts of ethical consumption.

Kombinerad markavvattning i fritidshusområde

Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..

Matchar privatägda butiker sina säljmiljöer med den tänkta målgruppen?

I samband med att konkurrensen på marknaden har ökat, så har det blivit allt viktigare för butiker att segmentera sig och därmed rikta sitt erbjudande till en speciell målgrupp. Det är även viktigt att butikernas exteriöra, interiöra och psykosociala säljmiljöer stämmer överens med varandra och med målgruppen. Vi har därför valt att undersöka hur huruvida tre privatägda butiker i en småstad matchar sina säljmiljöer med den tänkta målgruppen. De butiker vi valde att undersöka är Bohmans Skor, Sveders Herrekipering och M&B Fashion. För att ta reda på detta så valde vi att genomföra den kvalitativa undersökningsmetodens samtliga tre delar, som består av öppna individuella intervjuer, öppna gruppintervjuer samt observationer.

Färskvirket : Arbeta i färskt trä med gamla och nya metoder

Mitt examensarbete går ut på att undersöka möjligheterna att förenkla de moment inom den traditionella färskvirkestekniken som är tidskrävande utan att tillföra något till uttrycket. Syftet för arbetet är möjliggöra snabba beslut för att underlätta en inspirerande arbetsprocess där formen skapas samtidigt som produkten.Jag har utgått ifrån maskinverkstaden på Carl Malmsten Furiture Studies och tillverkat en ställbar borrmall där olika vinklar på ett snabbt sätt kan ställas in och där ämnet kan spännas fast trots att det är assymetriskt. Jag har i samarbete med Ulf Bengtsson, forskningsingenjör på IEI vid Linköpings universitet, utvecklat en fräsmall till en handöverfräs för att tillverka tappar. För att ta fram arbetsmaterial till tester av mallarna har jag för hand kluvit fram och sedan täljt träämnen..

En illusion av verkligheten : En kvalitativ, komparativ analys av magasinsomslag ur genusperspektiv

Each time you pass a stand full of magazines it?s hard not to absorb the many exhortations that are being thrown at you. The range of different lifestyle magazines have more or less exploded during the last years. All magazines, each one trying to outmatch the other, want to help you improve to be the best you can.People get affected by their surroundings including what they see and what they read. Therefore we chose to do this study, as an opportunity to get a closer look on what the Swedish lifestyle magazines Cosmopolitan and Café tell us about women and men.

Too Fast for Love : En maskulinitetsstudie av Glam metal under 1980-talet

Syftet med vårt arbete var att få en inblick i hur verksamma lärare i förskoleklass arbetar genusmedvetet med undervisningens innehåll i praktiken. För att få reda hur det ser ut i verksamheten genomförde vi en kvalitativ studie där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer. Vi intervjuade tio lärare med varierade åldrar på sex olika skolor.  Den genusmedvetenhet som lärarna lyfte fram kan knytas till följande kategorier: se individen, synliggöra och diskutera skillnader, bryta könsmönster, arbeta könsneutralt, lärarnas tankemönster samt tillvaron utanför förskoleklassen. Vår slutsats blev att lärare behöver få mer kunskap och fortbildning i form av en teoretisk grund som kan hjälpa att sammanfoga teori och praktik när det gäller att kunna arbeta mer genusmedvetet i verksamheten..

Tillämpning av lättrörliga systemutvecklingsmetoder - en studie av systemutvecklingsprocessen i en ad hoc-krati

Due to fast growing and rapid changes in markets today, most of the organizationsthat are trying keep up with these changes have a high demand for software that areof high quality and comes with a low price. To meet these goals software companieshave to implement new methods to develop software that are suited for rapidchanges. The concept of agile methods can fulfill this need. Our purpose with thisthesis was to investigate how well agile methods could be applied in organizationsthat could be identified as adhocracies. A case study was conducted in anorganization which we could identify as an adhocracy.

Officiell dollarisering : ett alternativ för Vietnam i valet av växelkurssystem?

I denna uppsats diskuteras valet av växelkurssystem för utvecklingsekonomier. Fokus ligger på Vietnam och en eventuell officiell dollarisering. Utgångspunkten är att Vietnams nuvarande växelkurssystem, fast men justerbar växelkurs, inte är bra. Vi kommer att presentera teorier och kriterier för olika val av växelkurssystem, vilka ekonomier som tillämpar vad och diskutera vad som talar för och emot dessa val. Vidare kommer vi att titta på de ekonomiska förhållandena och Vietnams ekonomiska utveckling.

Ett varumärke kan inte välja sina föräldrar

Within the interconnected global markets of today; people, products, and information travel at a pace never met before. In light of the global retail markets recent integration, consumers are opened up to new products and are beginning to develop a vetted interest in the heritage of those products. Within literature this process has been coined "Country of Origin" COO, and its impacts on consumer attitudes, product value- assessment, and overall behaviors has been one of the most emphasized areas of "international business" studies, during the last three decades. Numerous studies have shown a correlation between positive or advantageous associations to a country of origin, and the actual products representing and coming out of that country. It is by this synergetic process that so-called positive COO-effects are brought forth.The goal of this thesis stems directly from the still unexplored potential for Swedish firms to differentiate their products and brands on new international markets, through a strategic and coherent communication of relevant Swedish COO-effects.

Utveckling av intranet på Pharmacia & Upjohn, Helsingborg : Informationsspridning med hjälp av WWW teknologi

The purpose of this paper is to describe how the workgroup and I developed and construc­ted an Intranet at Pharmacia & Upjohn, Helsingborg. The Intranet was constructed by the help of WWW-technique. The intention was to increase and improve the distribution of infor­mation in the large company. Some of the employees were interviewed and asked what they could gain by using the Intranet for information distribution instead of the usual papers. They also got a chance to tell us what they thought about the whole idea with the Intranet.

Varmformade eller kallformade konstruktionsrör ur ett lönsamhetsperspektiv : Undersökning av ekonomisk differens i valet mellan VKR och KKR

I Sverige kan VKR (varmformade konstruktionsrör) vara 15-23 % dyrare än KKR (kallformade konstruktions­rör) av samma tvärsnittsstorlek. Trots detta lägre pris på KKR har det upp­skattats att i Svensk stål­byggnation används endast 5 % KKR, av det totala användandet av VKR och KKR. I detta examensarbete har det först undersökts vilka skillnader i egenskaper som finns mellan VKR och KKR. Därefter beräknas prisdifferensen mellan de två profiltyperna när de utsätts för en centrisk tryckkraft under likadana förhållanden. Målet är att ta reda på vilket som är det mest ekonomiskt lönsamma alternativet i valet mellan VKR och KKR.Tryckkraftskapaciteten med hänsyn till knäckning för alla profilstorlekar i Tibnor konstruktions­tabeller har beräknats för varje möjlig kombination av tio olika längder mellan 1 till 10 m, tio olika laster mellan 100 till 1000 kN och två olika upplagsförhållanden, ledad i båda ändarna eller fast inspänd i båda ändarna.

Den Bortglömda Kanalen

The matter of CSR and sustainable products has gained an increased amount of interest in recent years as "green products" are becoming a trend with more "eco"-alternatives in the assortment of many retailers. However, among the increasing number of socially oriented customers, it seems that although they claim an increased demand for these kind of products, its easier to "talk the talk" that to actually "walk the walk". This is due to a discrepancy between attitude and behavior, called the attitude-behavior gap. The purpose of this paper is to examine how to overcome this gap by using three different studies to get a nuanced and reality-based view of the problem. The focus within these different studies is on the potential effects inside the store and how information provided has an effect on perceived credibility and purchase intention.

Duende : En analytisk studie av Federico Garcia Lorcas estetiska begrepp och dess inverkan på Bruno K. Öijers Trilogin

This paper examines how the Swedish nationalistic political party Sverigedemokraterna communicates regarding the crisis they experienced when the Swedish newspaper Expressen published a few video clips of three, in that time, highly important party members that got in an argument after a late night of drinking. Two of the party members were at the time of the publication the members of the Swedish parliament and all of them had important senior positions in the party. In the argument one of the party members used abusive, offensive, sexist and racist language while all acted threatening and even armed themselves with iron bars from a nearby construction site.The aim of this paper is to examine how the party Sverigedemokraterna conducts their crisis communication, if they apologies and the fashion of the apology. A press conference with the party leader and the most active user of abusive language and also an interview with the second member of parliament who is involved in the argument are studied. The rhetorical arena is used to describe and pinpoint the most important stakeholders in the crisis.

Styrmedel och marknadslösningar för minskat matavfall från hushåll

Varje år kasseras stora mängder mat i Sverige. En viss mängd av det matavfall som uppstår kan inte undvikas eftersom ett livsmedels alla delar inte kan konsumeras och därför måste slängas vid matlagning. Trots detta kvarstår faktum att stora mängder mat kastas före användning på grund av att hantering och tillagning inte sker på ett fördelaktigt sätt. I denna uppsats presenteras och analyseras två svenska kommuners system för avgiftsbeläggning inom området för matavfallshantering. Kommunerna har valt att implementera olika system. Gotlands kommun har valt att implementera en viktbaserad avfallstaxa medan Uppsala kommun istället tillämpar en fast avgift baserad på sopkärlets storlek.

Att "bygga begrepp" inom naturvetenskap : lärarnas spontana tankar

Bakgrund: I kursplanen för år 5 finns både strävans- och uppnåendemål inom naturvetenskapens tre områden 2013 kemi, fysik och biologi. Det finns studier som visar att den naturvetenskapliga undervisningen är obefintlig inom vissa områden för de lägre åldrarna. Detta beror på att pedagogerna för de lägre åldrarna inte är förtrogna med kemi och fysik själva och därför undviker ämnet samt dess begrepp. Syfte: Syftet är att undersöka hur lärarna för klass 1-3 spontant tänker kring begreppen fast och flytande form samt gasform, ljudets utbredning och magnetism samt vilka arbetsformer de kan tänka sig att arbeta med inom respektive område samt vilken inställning de har till att etablera begrepp hos barnen. Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie genom att intervjua åtta lärare, för att få fram lärarnas spontana tankar.

<- Föregående sida 30 Nästa sida ->