
Sökresultat:
2032 Uppsatser om Fast fashion - Sida 13 av 136
?r omfattande varum?rkesr?ttigheter nyckeln till innovation? En utredning av risker vid individanpassning av kl?der p? den europeiska marknaden
This thesis examines the legal boundaries of third-party use of trademarks in the European customized clothing market. The purpose is to determine under what circumstances third parties may legally modify and sell trademarked apparel without infringing on trademark rights. The study employs a legal dogmatic method, analyzing EU trademark law, case law, and legal doctrine to clarify the scope of exclusive rights and their limitations. By analyzing key EU case law, the study further illustrates how the legal framework has been interpreted and applied in cases concerning third-party trademark use.
Given the increasing demand for customized fashion and the rise of new business models in the clothing industry, this topic holds significant legal and economic relevance.
Additionally, Schumpeter?s theory of creative destruction provides a theoretical perspective on how trademark restrictions impact innovation and market competition.
Att utvidga med stil - en studie i varumärkesutvidgning inom modebranschen
Background: Today, the trademark is the heart of the company and the management of brandimage and identity require certain attention and care. In an increasingly tough business climatewhere the brand today has a central and important role, it is understandable that the companieswant to take maximum advantage of it. In the company the brand is a great resource with analready known identity and established values that can help new products to enter the market. Toextend the brand is a popular growth strategy but it is important to do it properly in order not tofail. J Lindeberg and Peak Performance are two Swedish fashion companies which both havemade brand extensions.
Utveckling av generell testklient för Nordic Growth Market
Development and accuracy tests of advanced exchange trading systems require well adjusted tools for testing. Aptness of these tools are probable to have a major impact on identification of bugs and verification of new functionality. Identifying erroneous parts and bottlenecks of the trading system is of outmost importance for the exchange as a whole since stability and correctness are two of the determinant factors its viability is measured by. This paper covers how this test-tool was created and the motivation behind the design choices made. The tool was created with the goal to be broad enough to cover the majority of cases that could arise, fast enough to be able to test the trading systems speed limitations (i.e.
Internprissättning : Royaltybetalningar från fasta driftställen till moderbolag i utlandet
Uppsatsen har som syfte att undersöka gällande rätt för internprissatta royaltybetalningar från fast driftställe till moderbolag. Problemet är att varken korrigeringsregeln eller artiklarna 9 och 12 i modellavtalet är tillämpliga. Hur ser möjligheterna ut i den interna rätt för att förhindra att nämnda transaktion utnyttjas i skatteundandragande syfte? Kan artikel 7 i modellavtalet användas för att förhindra sådant?Royalty beskattas som regel i inkomstslaget näringsverksamhet på grund av delaktighetstanken. Den innebär att royaltybetalningar räknas som del i fast driftställe beläget i Sverige.
Skymmande grönska i grannelagsrätten : ur ett äganderättsligt perspektiv
Tvister mellan grannar rörande skymmande grönska är, när man ser till antalet rättsfall, inte särskilt vanligt förekommande. Ser man till verkligheten istället är det inte svårt att konstatera att skymmande grönska verkar vara en av de vanligaste orsakerna till dispyter mellan grannar. Det rättsområde som berörs är grannelagsrätten, vilket är ett tämligen vidsträckt rättsområde som återfinns i flera vitt skilda regleringar. När det gäller skymmande grönska finns dock endast två bestämmelser och dessa är jordabalken 3:1 och 3:2. Eftersom det finns så få rättsfall rörande grannelagsrätten och skymmande grönska samt så få och generellt hållna bestämmelser i lagen, är uppsatsens syfte att undersöka gränserna för de rättigheter och skyldigheter som en nyttjare av fast egendom har beträffande skymmande grönska på dennes fasta egendom..
Ethnic fashion : begrepp i förändring
Syftet med denna studie är att se på hur begreppet etniskt mode används i praktiken inom dagens modejournalistik och inom den mode- och dräkthistoriska litteraturen, med utgångspunkt i hur etniskt mode och dräkt presenteras i forskningen.Etniskt mode som idag är ett väl använt begrepp som visar sig ha många olika innebörder. För det har visat sig att man med begreppet etniskt mode menar olika saker inom forskningen respektive inom mode- och dräkthistoriska översiktsverk samt inom modejournalistiken..
Utveckling av Fashion Websom en flexibel slut-användaradministrerad plattform
Denna kandidatrapport redogör för arbetet med att utveckla en webbplats, med avsaknad avtidigare erfarenheter inom området. Arbetet var kopplat till en riktig kund med tanke att användaresultatet för försäljning av modeaccessoarer i verkligheten.I dokumentet beskrivs även de metoder som använts, och vilka resultat som dessa har lett till.Det innefattar också vilka erfarenheter som har förvärvats under projektets gång, och hur dessa kan utnyttjas i senare projekt..
Implementing a receiver in a fast data transfer system : A feasibility study
This report is an outcome of a master degree project at Linköpings University in co-operation with Micronic Laser Systems AB. The purpose with this master degree project was to investigate how to implement a receiver in a data transfer system. The system consists of several data channels, where every channel consists of three parts: driver, transmission lines and receiver. The driver send low amplitude differential signals via the transmission lines to the receiver that amplifies and converts it to a single-ended signal. The receiver has to be fast and be able to feed an output signal with high voltage swing.
En Belöning : 4 vägar till att motivera säljare
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur olika former av belöningssystem används för att öka motivationen hos säljare. Samt hur de upplevs av ansvariga chefer och av anställda i säljande företag.Vi har genomfört en undersökande kvalitativ studie om belöningssystem med hjälp av kvalitativa ostrukturerade intervjuer med säljare och deras chefer i tre olika branscher, hemelektronik, telefoni och bilförsäljning. Vi valde att först gå igenom befintliga teorier för att skapa en förståelse för ämnet innan vi genomförde intervjuer enligt det deduktiva arbetssättet.Våra slutsatser är att det finns fyra olika belöningssystem. Dessa fyra olika belöningssystem är fast lön, kollektiv provisionsbaserad lön, individuell provisionsbaserad lön och individuell fullständigt provisionsbaserad lön. Vilket belöningssystem som passar i ett specifikt företag är omöjligt att säga, och det är upp till företaget självt att utvärdera vilken lämplig mix utav belöningar som är bäst lämpad för det specifika företaget..
När kundklubben tappar i lojalitet ? En studie av MQ?s kundklubbmedlemmars bristande lojalitet
There is now a trend to move closer to the customer in the form of long-term and lastingrelationships. The market today is characterized by growing competition with new playersconstantly arising. In order to gain competitive advantage with the increasingly challengingmarket, companies require to place the customer in the centre. Being close to the customerand engage in successful efforts to create customer loyalty has become a critical successfactor in many businesses. Especially when the customers in today's market is becomingincreasingly unfaithful and continuously looking for new companies with new productofferings.Many companies have now also realized the importance of trying to retain existing customersas it is more profitable than constantly trying to acquire new ones.
Fast etableringsställe : Platsen för tillhandahållande av tjänster vid fasta etableringsställen i olika medlemsstater
Denna studie avser att besvara var mervärdesbeskattning sker, ur ett EG-rättsligt perspektiv, vid tjänstehandel till en beskattningsbar person med flera fasta etableringsställen i olika medlemsstater. Tjänsterna förvärvas vid den plats där den beskattningsbara personen har etablerat sätet för sin ekonomiska verksamhet men tillhandahålls den beskattningsbara personens olika fasta etableringsställen. Studien företas med anledning av rådets direktiv (2008/8/EG) av den 12 februari 2008 om ändring av direktiv 2006/112/EG med avseende på platsen för tillhandahållande av tjänster (EUT L 44, 20.2.2008 s. 11-22).Utgångspunkten för att besvara studiens syfte är huvudregeln i artikel 44 mervärdesskattedirektivets ändrade lydelse som träder i kraft den 1 januari 2010. Artikeln stadgar att platsen för tillhandahållande av tjänster till en beskattningsbar person ska vara den plats där denna person har etablerat sätet för sin ekonomiska verksamhet.
Från Policy Till Praktik -en studie om textilföretags uppfattningar om utmaningar vid implementering av CSR-policies
From policy to practice - a study of textile companies view about challenges with implementing CSR policies examine the textile companies awareness of which challenges there are with the implementation of codes of conduct in a global supply chain, as well as to analyze how the companies deal with the challenges. With increased globalization many companies have chosen to outsource entire or parts of the production in various developing and newly industrialized countries. However, the working conditions in these countries do not always fulfill the labor standards that are defined in various conventions. The society began demanding companies to take social responsibility. The social responsibility goes under the term Corporate social responsibility (CSR).
Marknadskommunikation Inom Offentlig Sektor ? Att positionera en stad
Det finns vissa svårigheter med marknadskommunikation inom offentlig sektor då produkten och kunden skiljer sig från den privata sektorn. För en stad kan exempelvis produkten ses som en social effekt och kunder ses som medborgare. Samtidigt kan inte medborgarna endast ses som kunder, då de också är delaktiga i skapandet av stadens produkt och varumärke, utan måste också betraktas som interna medarbetare. Svårigheter i marknadskommunikation inom offentlig sektor är dessutom att offentliga organisationer måste ta hänsyn till en mängd olika värden.Vi har studerat hur olika värden inom Borås Stad tar sitt uttryck i marknadskommunikationen och hur kommunikationen med medborgarna sker. Vi vill kartlägga kommunikationen för att se hur Borås Stad arbetar för att positionera sig som textilstad, i och med pågående satsningar på det textila klustret Textile Fashion Center.
Identitet och själviscensättning i bloggsfären : en kvalitativ studie av bloggen iMilk
Title: Identity and self-staging in the blogosphere- A qualitative (text and semiotic) study of the fashionblog ?iMilk?Number of pages: 55 (excluding references and appendix)Author: Lea KaufmannTutor: Göran SvenssonCourse: Media- and Communication Studies DPeriod: Spring term 2013University: Uppsala UniversityPurpose: The purpose of this master thesis is to theoreticallyinterpret contemporary identity in the web by analyzingthree fashion blog posts created by Signe Siemsen.The analysis is based on theories regarding identity andself-staging in the network society. The work aims tohighlight the relatively fresh theme "Internet as anidentity-creating and identity-seeking platform" andexplores ways of using a blog in order to create a virtualidentity. The study calls for more in-depth research andfurther discussion.Material: The material consists of iMilk, a Swedish fashion blogwritten by a 21-year-old girl. The blog existed betweenSeptember 2007 and March 2010 and three posts,namely from September 2007, April 2008 and October32008, were analyzed based on theories regarding identityand internet by Manuel Castells and John Sulers.Method: The following thesis is based on a qualitative discourseanalysis and a semiotic image analysis.Main results: The thesis you are about to read shows clear signs ofhow the creator behind iMilk, Signe Siemsen, is using herblog to construct and highlight selected parts of herpersonality and to define the person she wants to be andbe seen as.
Trådlös överföring av styrsignaler
Anledningarna till att använda sig av en trådlös signalöverföring i en industri kan vara många, oftast handlar det om ställen där det är svårt eller omöjligt att ha en trådad förbindelse. I det här fallet är det en sedimenteringsbassäng där man tar hand om processvatten från industrin. Bassängen är utformad som en cylinder där vattnet rinner genom olika avdelningar för att minska innehållet av sediment. I bassängen cirkulerar en plattform med diverse omrörare och skrapor på. Eftersom denna del går runt hela tiden är det svårt att ha en fast förbindelse till de drifter som finns.