Sökresultat:
3085 Uppsatser om Fast Moving Consumer Goods - Sida 43 av 206
Eugeniahemmet : Synen på barnen i Eugeniahemmet
The aim of this essay is to examine the view on children with disability´s in the end of the 19 Th to the beginning of the 20 Th. We will examine the children that lived in Eugeniahememt but we will also examnie the view the society had on the children who lived on Egueniahemmet. In our essay there are four questions that we are going to answer.- Who took the initive to start Eugeniahemmet and how did it affect the activity?- Which view had the society on the children who lived on Eugeniahemmet?- How did the work with the children look like?- Which view had the staff, in Eugeniahemmet, on the children?The method that is being used in this essay is trying to analyses what the material tells us about the view on the children and how the work with the children lookt liked in Eugeniahemmet.The theory that we use is about Michel Focaults look on madness. Focault says that a person who is mad dosen?t have a connection between body and soul and that creates hallucinations witch leeds to madness.
Tillbaka till framtiden - om svensk filmdistribution i den digitala eran
Why is the e-revolution of the Swedish film distribution lingering? In attempting to answer that question, this qualitative study depicts the distribution market of Swedish film and its actors. Thirteen interviews with representatives of the industry have been conducted in search of an understanding of the current situation. Two important conclusions are made. One is that the strong interdependency between the actors of film distribution is inhibiting the acting space of those who seek change.
Inflyttning i Stockholmsområdet - En regressionsanalys av variabler som påverkar inflyttningen i Stockholmskommunerna.
Undersökningen handlade om att ta fram en modell med variabler för att avgöra om det finns några variabler som påverkar inflyttningen till en kommun i Stockholmsområdet och i så fall vilka dessa är.Undersökningen gjordes med hjälp av regressionsanalys av variablerna och metoden som användes var stepwise regression.På så sätt erhölls koefficienterna till modellen och med hjälp utav dessa kunde man tolka om variablerna hade positiv eller negativ inverkan samt testa huruvida väntevärdet skulle kunna vara negativt eller positivt med hjälp av hypotestest med konfidensintervall.Vid tolkning av variablerna så erhöll man att dem flesta variablerna betedde sig enligt dem hypoteserna man slagit fast vid tidigare.Det visade sig att dem flesta utav variablernas väntevärde vid 95% konfidens intervall faktiskt låg inom ett område där det kunde anta både positivt och negativt tecken.Dessutom gjordes residualplottar för att undersöka hur bra modellen var och om det förekom några mönster i variansen, det slogs fast vid observation att inga mönster förekom i plottarna.Slutsatsen man kom fram till att även om vissa variabler betedde sig enligt dem uppskattade hypoteserna så tar modellen inte hänsyn till en del faktorer som kan ändra inflyttningen, samt att det finns fler variabler som kan ha större betydelse för hur folk väljer sin hemkommun..
Love me tänder : En studie om offentliga och privata företags kundrelationer med exempel från tandvården
In the early 1990?s more and more companies of the Swedish public sector were exposed to competition, and this started the debate on how such actions might affect the business and even society.The first chapter examines how the public sector and especially health care, is financed and managed. We also explore what it means to be exposed to competition and find that there are many different ways of exposing the public sector to competition. The study examines dental care as an example of a market with both publicly and privately owned companies. The purpose of this paper is to explore how publicly and privately owned health care companies view their relationship with their consumers.
Konsumenters beslutsprocess : En kartläggning över vilka faktorer som påverkar en konsument vid val av hotell
Syftet med uppsatsen var att kartlägga vilka faktorer som konsumenter prioriterar när de väljer hotell.De respondenter som besvarade enkätundersökningen var författarnas vänner på community-sajten Facebook. Detta gjorde att urvalet blev snedvridet och den största ålderskategorin var 20-29 år. Vi tycker att detta gjorde studien mer intressant då vi har fått fram tydliga resultat kring vad denna åldersgrupp tycker är viktigt.Respondenterna i åldersgruppen 20-29 år tycker att Plats, Pris och Personer var de tre viktigaste faktorerna som de prioriterade vid val av hotell..
Idrottsliga anställningsförhållanden. : När blir en ideell tränare, ledare, domare eller spelare att betrakta som anställd utan ett anställningskontrakt.
Syftet med min uppsats har varit att undersöka hur tre kvinnor genom sina berättelser om jobbiga förlossningar gjort sina upplevelser begripliga i relation till normer om kvinnlighet. Undersökningen består av tre semistrukturerade intervjuer vilka jag, med ett narrativt angreppssätt, analyserat genom att göra en innehållsanalys och en formanalys. Resultatet visar att det i kvinnornas berättelser framkommer tydliga normer kopplade till kvinnlighet. Normerna är flera, men handlar på det stora hela om att barnafödande är någonting naturligt som kvinnor ska klara av utan problem. Då kvinnornas berättelser handlar om upplevelser som avviker från denna norm måste de hela tiden positionera sig själva och sina upplevelser i relation till normen för att kunna förstå sin upplevelse och göra den legitim.
IT-tjänstefiering inom industrin : En studie om hur IT är värdeskapande vid tillverkningsindustrins övergång mot tjänsteorienterade affärsmodeller
The manufactory industry, due to decline in profit margins, is seeking new business opportunities by moving towards servitization and value-adding services in after-sales. We have therefore conducted a case study to investigate a manufacturing company in their current transformation towards servitization. By studying the management perspective, we aimed to understand how Information Technology, by adding value, could play a role in the transformation process. This study shows that information technology can take an integrating role, by supporting new value-adding services to provider and customer, as well as a co-creating role, where both provider and customer benefits by learning from each other, in the changing work process initiated by new services. The study has also shown that Information Technology, together with organization, information and people, are crucial components in the manufactory industry?s transformation towards servitization. Furthermore, the study has also shown that the value chain has the potential to drastically change due to the value-adding that the information technology brings to the progress of servitization..
Att planera, markera och dokumentera tid
For a long time I have felt that there is a lack of time planning productson the market that attracts me to use them. Therefore I wantedto explore the possibilities of developing something that I reallywanted to use.At first I tried to come up with a more general tool for planningand structuring time, different from the products that are alreadyavailable. But soon I found it more interesting to see myself as theprimary user. This way I felt that I could experiment more and Ididn?t have to take things like production, cost and possible targetgroups into consideration.As I set out with an aim to try and understand my own problemswith planning and structuring time the project became a very personalone.
Supply Chain Management och differentiering i dagligvarubranschen : ur de små till medelstora butikernas perspektiv
Bakgrund: Det senaste decenniet har allt fler stormarknader och lågprisbutiker öppnat vilket har lett till att de mindre livsmedelsbutikerna blivit utsatta för större konkurrens. Parallellt med att stormarknaderna tagit marknadsandelar i dagligvarubranschen har även större fokus riktats mot ökat samarbete och informationsdelning i försörjningskedjan, så kallat Supply Chain Management (SCM). Inom dagligvarubranschen har Efficient Consumer Response (ECR) utvecklas ur samma idéer som SCM men med fokus på livsmedel och dess försörjningskedjor. I grund och botten handlar ECR om företagens gemensamma arbete för att integrera verksamheter, minska kostnader samt producera största möjliga nytta för slutkonsumenten. Med tanke på den ökade konkurrensen i dagligvaruhandeln samt det faktum att det finns ont om tidigare forskning om små och medelstora företag (SME:s) relaterat till SCM/ECR, är det intressant att undersöka hur dessa företag påverkas av samarbetet.
Eftersökta fördelar vid företagsförvärv : integrationsprocessens betydelse för måluppfyllnad
Mergers and acquisitions are a phenomenon which can occur for a variety of reasons. It may for example be that the organizations want to gain larger market shares or to complement and learn from each other and thus become more competitive. After the completion of an acquisition or merger, a process is initiated to create an affiliation between the two companies' employees. The purpose of this paper is to examine whether there is something that management can do to make the integration process as efficient as possible. The empirical research in this paper consisted of interviews and surveys with respondents from two accounting firms that recently completed a merger.
Made in Sweden : En studie av svensk jordbruksproduktions villkor på en konkurrensutsatt marknad
Background: The situation for Swedish agricultural production today is characterized by an increased competition, particularly after the country joined the European Union. Swedish agricultural production laws guarantee safe, high quality foodstuffs. However, due to these strict laws, Swedish farmers face higher production costs than their competitors. Meanwhile, cheaper imported goods compete freely on the Swedish market. Swedish agricultural production must find new ways to survive in the increasing competition.
Konsumentbeteenden och h?llbarhet. En kvalitativ studie av hur konsumentbeteenden p?verkar h?llbarhetsaspekterna av online f?rs?ljning av kosmetiska produkter, inklusive returer
The ever-growing e-commerce brings many opportunities for society's consumers and businesses. Digitization has strongly contributed to these opportunities and has, among other things, facilitated the search for information and increased the range for the customer. While the opportunities are many, the increased consumption has also brought consequences. The increase in consumption contributes, among other things, to quantities of deliveries and returns as well as increased waste, all of which results in environmental destruction. The issue of sustainability is very topical today and is influenced by almost everything today.
In connection with the markets changing, the consumers' behaviors and expectations also change.
Kan uttagsbeskattning ske på mervärdesskatteområdet vid underpristransaktioner? : Svensk rätt i förhållande till EG-rätt
EG-rätten är en egen rättsordning som har företräde framför den nationella rätten, vilket innebär att medlemsstaterna har en skyldighet att följa EG-rätten. Förverkligandet av målet om att skapa en inre marknad inom EG förutsätter ett gemensamt system för mervärdesskatt. Flera direktiv har antagits för att harmonisera mervärdesskatten inom gemenskapen.Mervärdesskatt är en generell konsumtionsskatt som skall bäras av slutkonsumenten. Ett avdragssystem säkerställer att skattebördan vältras framåt för att slutligen belasta slutkonsumenten. En skattskyldig person som förvärvar varor till sin verksamhet medges därmed avdrag för ingående mervärdesskatt.
Kan uttagsbeskattning ske på mervärdesskatteområdet vid underpristransaktioner? : Svensk rätt i förhållande till EG-rätt
EG-rätten är en egen rättsordning som har företräde framför den nationella rätten, vilket innebär att medlemsstaterna har en skyldighet att följa EG-rätten. Förverkligandet av målet om att skapa en inre marknad inom EG förutsätter ett gemensamt system för mervärdesskatt. Flera direktiv har antagits för att harmonisera mervärdesskatten inom gemenskapen.Mervärdesskatt är en generell konsumtionsskatt som skall bäras av slutkonsumenten. Ett avdragssystem säkerställer att skattebördan vältras framåt för att slutligen belasta slutkonsumenten. En skattskyldig person som förvärvar varor till sin verksamhet medges därmed avdrag för ingående mervärdesskatt.
Konsumenters adoption av nya innovativa produkter : en studie om användning av funktionsmaterial i vardagskläder
Syftet med den här uppsatsen är att ta reda på vilka faktorer och risker som påverkar köpbeslutet för en konsument gällande en ny innovativ produkt. Uppsatsen kan på så sätt bidra med kunskap och förståelse för företag som vill utveckla den här typen av produkter. Studiens inriktning och syfte togs fram i samarbete med textilföretaget FOV Fabrics. Med utgångspunkt ur syftet och problemet genomfördes en enkätundersökning som kompletterades med semi-strukturerade intervjuer med fyra av enkätrespondenterna. Resultatet av enkätundersökningen analyserades och jämfördes med resultatet av intervjuerna.