Sökresultat:
6671 Uppsatser om Fartygsförlagd utbildning - Sida 41 av 445
Specialistutbildade ambulanssjukskö?terskors möjligheter till följsamhet av behandlingsriktlinjer för hjÀrtstopp hos vuxen patient
Plötsligt hjÀrtstopp Àr den vanligaste dödsorsaken i Europa. Kunskap om de faktorer som pÄverkar fö?ljsamheten av behandlingsriktlinjerna kan bidra till ökad överlevnad vid plötsligt hjÀrtstopp. Syftet med studien var att undersöka specialistutbildade ambulanssjuksköterskors uppfattning om sina möjligheter till följsamhet av befintliga behandlingsriktlinjer fo?r hjÀrtstopp hos vuxen patient.
LÀnk till lÀrande : - en studie om mentorers uppfattningar av mentorsuppdraget
Den hÀr uppsatsen Àr en kvalitativ studie om mentorer i lÀrarutbildningens uppfattningar av mentorsuppdraget.Sjutton intervjuer har genomförts, skrivits ut, analyserats, redovisats i beskrivningskategorier och slutligen samordnats utifrÄn fenomenografisk metod. Syftet för studien Àr att genom analyser av mentorers uppfattningar av sitt uppdrag ge ökad förstÄelse kring mentorsuppdraget och dess betydelse i lÀrarutbildningen. Studiens resultat Àr de tre beskrivningskategorierna betydelse genom eget lÀrande, betydelse genom lÀnkat lÀrande och villkor för lÀrande. Mentor bidrar i detta sammanhang som lÀnk till lÀrande och möjliggör utveckling och lÀrande mellan institutioner och aktörer. Det lÀnkade lÀrandet Àr en förutsÀttning för det egna lÀrandet och villkor för lÀrande.Mentors fasta koppling bÄde till utbildning och skola eller förskola bidrar till att skapa en enhetlig utbildning för den studerande.
Upplevelser av interprofessionell kommunikation ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv
Sammanfattning: Arbetsterapeuter vÀgleder mÀnniskor som har fÄtt en skada eller sjukdomsom pÄverkar deras utförande av vardagliga aktiviteter. Den interprofessionellakommunikationen (IPK) Àr av betydelse för att ett team ska kunna arbeta klientcentrerat ochge en god vÄrd. I ett teamarbete Àr det viktigt att alla professioner samarbetar och har kunskapom varandras roller. Interprofessionell utbildning ger möjligheter till att utveckla en positivbild av andra professioner vilket ökar teameffektiviteten. FörutsÀttningar för ett bra samarbetemellan professioner Àr förstÄelse för sin egen och andras roller, kunskap, ömsesidig respektoch förmÄga att kommunicera med andra.
Sju personliga assistenters erfarenheter av att arbeta i hemmet dÀr en person Àr beroende av ventilator
Idag kan sjukvÄrden rÀdda livet pÄ allt fler mÀnniskor. Dessa personer kommer till slut hem och kan mÄnga gÄnger ha avancerade vÄrdbehov. Om personen har behov av ventilatorbehandling i hemmet Àr det personliga assistenter som arbetar hemma hos vÄrdtagaren/personen. Det finns fÄ svenska studier som fokuserar pÄ arbetssituationen för de personliga assistenterna. Dessa har ett mycket stort ansvar i kombination med att de samtidigt har lÀgst utbildning.
ATT ANVĂNDA TAKTIL STIMULERING I OMVĂ RDNADEN : En intervjustudie med vĂ„rdpersonal
Taktil stimulering anvÀnds inom flera olika hÀlsofrÀmjande verksamhetsomrÄden i Sverige och Àr en form av mjuk massage. Under 1990-talet startade utbildning i metoden. DÄ taktil stimulering Àr en relativt ny metod finns det Ànnu inte sÄ mÄnga studier i Àmnet. Syftet med studien var att belysa hur vÄrdpersonal upplever det att anvÀnda taktil stimulering i omvÄrdnadsarbetet. Metoden som anvÀndes var kvalitativa intervjuer.
I vilken mÄn upplever studenter att de fÄtt kunskaper kring utvecklingssamtal och ÄtgÀrdsprogram under sin utbildning? : En kvantitativ samt en kvalitativ studie om lÀrarstudenters uppfattningar
Syftet med denna studie Àr att undersöka i vilken mÄn studenterna uppfattar att de har fÄtt kunskaper kring utvecklingssamtal och ÄtgÀrdsprogram under sin utbildning samt vilka kunskaper det Àr som lyfts fram.Genom en enkÀt till studenter pÄ Uppsala universitet samt en gruppintervju av lÀrarstudenter har studien velat kartlÀgga i vilken mÄn studenter upplever att deras utbildning har gett dem kunskap kring arbetet med utvecklingssamtal och ÄtgÀrdsprogram.Under 2008 gjordes en undersökning av utexaminerade lÀrare avseende hur vÀl lÀrarutbildningen har förberett dem för lÀraryrket. Svaren presenteras i propositionen för den nya lÀrarutbildningen och den uttrycker stor osÀkerhet kring arbetet med utvecklingssamtal. Av undersökningen framgÄr det att 44 % inte alls kÀnner sig förberedda att handskas med utvecklingssamtal (SOU:2009).Min undersökning Àmnade fortsÀtta utreda studenters uppfattning kring detta Àmne samt att lyfta frÄgan dÄ vi nu till hösten stÄr inför en ny lÀrarutbildning. Av resultatet framgÄr det att lÀrarstudenter uppfattar att det teoretiska innehÄllet av utvecklingssamtal och ÄtgÀrdsprogram lyser med sin frÄnvaro och Àr bristande inslag i utbildningen. Viktiga slutsatser av detta resultat Àr att frÄgan kring innehÄll och arbetet av utvecklingssamtal och ÄtgÀrdsprogram bör fÄ ta en större del av utbildningen.
Entreprenöriella förhÄllningssÀtt - ? en studie av policytexter avseende utbildning till entreprenörskap
Syfte Syftet med studien Àr att kritiskt analysera hur ?utbildning till entreprenörskap? talas om, vilket samhÀlle som konstrueras, samt hur eleven konstrueras som subjekt i samband med den svenska gymnasiereformen som antogs av riksdagen 2009. Syftet ligger till grund för följande frÄgor: ? Vilka diskurser artikuleras i talet om utbildning till entreprenörskap? ? Vilket samhÀlle konstrueras inom ramen för dessa diskurser? ? Hur konstrueras eleven som subjekt inom ramen för dessa diskurser? ? I vilken relation stÄr diskurserna i den nutida gymnasiereformen till 1990-talets svenska skolreform?Teori och metodStudien tar sina teoretiska och metodlogiska utgÄngspunkter i den kritiska diskursanalysen. Ett foucauldianskt perspektiv ligger till grund för förstÄelsen av diskurs och subjekt i relation till koncepten regementalitet och hegemoniska diskurser.
Handledning : Handledarnas upplevelse av handledning under VFU för specialistsjuksköterskor i psykiatri
Det saknas studier hur handledarna upplever handledning pÄ avancerad nivÄ inom psykiatrisk omvÄrdnad. Rollen handledarna har Àr komplex, de ska bÄde fungera som en mentor och som den som bedömer studenternas prestationer samt ge god vÄrd Ät patienten. Syftet med denna studie Àr att belysa hur handledning upplevs av den handledande sjuksköterskan under Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) för specialistsjuksköterskor i psykiatri. Att fÄ kunskapen studien genererar skapar förutsÀttningar för organisationen och universitetet att anpassa utbildning och Äterkoppling som gynnar handledarna och studenternas utveckling samt höjer vÄrdkvaliteten för patienterna. En explorativ kvalitativ ansats enligt fokusgruppsintervjuer har ansetts lÀmplig för studien dÄ mÄlet Àr att fÄnga vidden och komplexiteten i handledning.
En utvecklingspotential: NANDA OCH VIPS i sjuksköterskans omvÄrdnadsdokumentation
Caritasmotivet Àr kÀrnan i den vÄrdvetenskapliga vÀrdegrunden. Det innebÀr att motivet för vÄrdandet Àr medmÀnsklig kÀrlek, medlidande och barmhÀrtighet. God vÄrd utgÄr frÄn ett genuint intresse att lindra patientens lidande och vÀrna om dennes vÀrdighet. VÄrdandet Àr mer Àn vÄrdÄtgÀrder och behandling. Det finns en efterfrÄgan av att kunna mÀta och utveckla kvaliteten pÄ omvÄrdnaden.
Nationell vÀrdegrund - ett verktyg till förÀndring i verksamhet: En kvalitativ studie
Den nationella vÀrdegrunden lagstadgades 2010 och denna studie undersöker hur den har implementerats och anvÀnds inom sÀrskilda boenden inom Àldreomsorgen och hur den har pÄverkat verksamheterna. I den nationella vÀrdegrunden utgÄr lagen ifrÄn att alla ska se vÄrdtagaren och ge denna ett vÀrdigt liv och vÀlbefinnande. Genom denna lag ska vÄrdtagaren kunna pÄverka sin egen vÄrd, och Àven som nÀrstÄende kunna göra sin Äsikt hörd. Utbildning av personal ska ske och Socialstyrelsen tillhandahÄller material till genomförandet.Syftet med undersökningen Àr att undersöka vilka erfarenheter enhetschefer har av implementering och anvÀndning av den nationella vÀrdegrunden inom Àldreomsorg.Valet blev att göra en kvalitativ studie som gjorts genom att intervjua sex enhetschefer inom Àldreomsorgen. En intervjuguide som bygger pÄ frÄgestÀllningar ur vÀrdegrundsperspektiv Àr grunden till intervjun.
Mellan arbete och arbetslöshet: Ungdomars upplevelser, attityder och sociala nÀtverk
Detta Àr en kvalitativ studie om tre ungdomar i Äldrarna 19-25 Är som Àr arbetslösa och tre som har fÄtt arbete hemmahörande i tre kommuner i Norrbotten. De teoretiska begrepp som anvÀnds Àr sociala nÀtverk, socialt kapital, social uteslutning och anstÀllningstrygghet samt studier av Willis (1983), Bolinder (2006), Piippola (2010) och HÄkansson (2011). Syftet med studien Àr att undersöka ungdomars upplevelse och attityder till arbete, arbetslöshet, utbildning och framtid samt vad finns det för faktorer som leder till arbete.De flesta av informanterna lider av arbetslösheten och de som nyligt erhÄllit arbete vÀrderar det högt och det kan möjliggöra ett eget boende. De tillfÀlliga och deltidsarbeten som finns tillgÀngliga för ungdomar hindrar dock vuxenblivandet och skjuter upp framtida inkomster, föreningsdeltagande och egen familjebildning. Arbetslöshet och lÄga inkomster gör det svÄrare att komma in pÄ bostadsmarknaden.
Sjuksköterskors upplevelser i mötet med misshandlade kvinnor: En litteraturstudie
Forskning visar att misshandlade kvinnor kommer i kontakt med sjukvÄrden först av alla samhÀllstjÀnster och dÀrför har sjuksköterskor en viktig roll att identifiera och hjÀlpa dessa kvinnor. Dock Àr dessa möten pÄfrestande och stÀller krav pÄ sjuksköterskor att kunna möta kvinnornas behov. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva sjuksköterskors upplevelser i mötet med misshandlade kvinnor. Studien baserades pÄ 11 vetenskapliga artiklar som analyserades med kvalitativ manifest innehÄllsanalys och detta resulterade i fyra slutkategorier: Att kÀnna sig ledsen och psykiskt utmattad, Att stödja med information och ett gott bemötande, Att bli frustrerad och distansera sig kÀnslomÀssigt och Att kÀnna en skyldighet att ta pÄ sig kvinnornas problem. Sjuksköterskor hade olika förhÄllningssÀtt för att kunna hantera situationen och upplevde ett behov av utbildning inom omrÄdet.
Mer empati hos mÀn som arbetar med mÀnniskor Àn med robotar
Tidigare forskning har visat att beroende pÄ vilken utbildning man lÀser varierade den emotionella empatin. DÀremot saknas forskning pÄ andra empatikomponenter angÄende skillnader mellan utbildningsprogram. Syftet med studien var att undersöka om empatin skiljer sig beroende pÄ vilket högskoleprogram som studeras. En enkÀtundersökning om empati genomfördes mellan olika högskoleprogram. EnkÀten mÀter Davis (1983) mÄngdimensionella syn pÄ empati och bestÄr av fyra delskalor.
Barns rÀtt till utbildning : - Om svenskt socialt arbete i Togo.
Syftet med studien Àr att undersöka hur de svenska humanitÀra organisationerna Tam-Tam, PMU, SoUG samt Barnfonden bedriver/vill bedriva socialt arbete för att frÀmja barns rÀtt till utbildning och skolgÄng i Togo. Vidare Àmnar studien ta reda pÄ om faktorer som bemötande och förhÄllningssÀtt har nÄgon betydelse i deras sociala arbete i landet. Utöver detta önskar studien granska om organisationerna anvÀnder sig av olika tillvÀgagÄngssÀtt gÀllande kön i det sociala arbetet. Studien har en kvalitativ ansats och bygger pÄ semistrukturerade intervjuer med nÀmnda organisationer. I resultatet framkommer det att organisationernas sociala arbete med att frÀmja barns rÀtt till skola och utbildning utformas pÄ olika sÀtt.
Byggelevers syn pÄ olika lÀrmiljöer
Denna kvantitativa studie Àr en undersökning om gymnasieskolans byggprogram och byggelevers uppfattning om sitt eget lÀrande. Syftet med studien Àr att undersöka byggelevers attityd till sitt eget lÀrande i karaktÀrsundervisningen, dels pÄ skolan och dels pÄ den arbetsplatsförlagda utbildningen (APU), och vilka konsekvenser det fÄr för deras utbildning i de olika lÀrmiljöerna. Informationen samlades in via en enkÀt som Àr utformad med likvÀrdiga frÄgestÀllningar mellan skola och APU, vilket utgör grunden för en generaliserbar resultatredovisning. Undersökningens slutsatser handlar i stora drag om att byggeleverna anser att APU:n Àr en mycket viktig del i deras utbildning och att eleverna har lÀttare att motivera sig pÄ arbetsplatsen nÀr det gÀller bÄde lÀrande till yrket och till anvÀndandet av artefakter (verktyg, skyddskor, tider). Resultaten har jÀmförts med tidigare forskning och resultaten sammanfaller i stora drag.