Sök:

Mellan arbete och arbetslöshet

Ungdomars upplevelser, attityder och sociala nätverk


Detta är en kvalitativ studie om tre ungdomar i åldrarna 19-25 år som är arbetslösa och tre som har fått arbete hemmahörande i tre kommuner i Norrbotten. De teoretiska begrepp som används är sociala nätverk, socialt kapital, social uteslutning och anställningstrygghet samt studier av Willis (1983), Bolinder (2006), Piippola (2010) och Håkansson (2011). Syftet med studien är att undersöka ungdomars upplevelse och attityder till arbete, arbetslöshet, utbildning och framtid samt vad finns det för faktorer som leder till arbete.De flesta av informanterna lider av arbetslösheten och de som nyligt erhållit arbete värderar det högt och det kan möjliggöra ett eget boende. De tillfälliga och deltidsarbeten som finns tillgängliga för ungdomar hindrar dock vuxenblivandet och skjuter upp framtida inkomster, föreningsdeltagande och egen familjebildning. Arbetslöshet och låga inkomster gör det svårare att komma in på bostadsmarknaden. Ungdomar utsätts för social uteslutning och från att deltaga i samhället till fullo (Vogel & Råbäck, 2003; Giddens & Birdsall, 2003). Arbetarklassen fyller inte arbetet med ett kvalitativt innehåll som medelklassen gör, medelklassen ser teori/utbildning som ett sätt att röra sig i samhället medan arbetarklassen har motstånd mot teori/utbildning och något som måste vara nära knutet till praktik (Willis, 1983). Medelklassen har mer socialt kapital, de användbara kontakterna som kan ge arbete än arbetarklassen (Bourdieu, 2007). Det är inte bara utbildning som har betydelse för möjligheterna till arbete för ungdomarna utan att delta i föreningsklivet kan minska risken för arbetslöshet 80 procent (Håkansson, 2011). Ungdomars föreningsdeltagande minskar dock i samhället. Sociala nätverk har stor betydelse i jakten på arbete för informanterna men kan också vara ett nuvarande och framtida hinder för att flytta för ett arbete (Piippola, 2010). De två ungdomarna som har flyttat upp till Norrbotten har förlorat sitt sociala nätverk och således har deras sociala kapital minskat.

Författare

Patrik Ekman

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..