Sök:

Upplevelser av interprofessionell kommunikation ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv

Sammanfattning: Arbetsterapeuter vägleder människor som har fått en skada eller sjukdomsom påverkar deras utförande av vardagliga aktiviteter. Den interprofessionellakommunikationen (IPK) är av betydelse för att ett team ska kunna arbeta klientcentrerat ochge en god vård. I ett teamarbete är det viktigt att alla professioner samarbetar och har kunskapom varandras roller. Interprofessionell utbildning ger möjligheter till att utveckla en positivbild av andra professioner vilket ökar teameffektiviteten. Förutsättningar för ett bra samarbetemellan professioner är förståelse för sin egen och andras roller, kunskap, ömsesidig respektoch förmåga att kommunicera med andra. Syftet med denna studie är att beskrivayrkesverksamma arbetsterapeuters upplevelser av IPK i yrkeslivet och under utbildningen.Detta är en intervjustudie där 11 arbetsterapeuter deltog. Materialet har analyserats med enkvalitativ innehållsanalys. I resultatet framkom de 3 domänerna ?Rollförståelse?,?Teamarbete? och ?Utbildning? som beskriver de intervjuade arbetsterapeuternas upplevelserom IPK. En bra förståelse för sin egen och andras roller behövs för att ha en bra IPK samt attdet finns en bra samverkan mellan professionerna. I ett teamarbete krävs det att alla strävar åtsamma håll och det finns både för- och nackdelar med teamarbete. Utbildning är viktigt för attkunna få kunskap om IPK, dels under utbildningstiden till arbetsterapeut ochkompetensutveckling för yrkesverksamma. Slutsatsen är att IPK är en självklar och naturligdel i arbetsterapeuternas arbete. Det finns många fördelar för både personal och patienter medIPK. Det är viktigt att andra teammedlemmar förstår vad en arbetsterapeut gör så missförståndkan undvikas. Många nyexaminerade som kommer ut i arbetslivet är inte förberedda på IPK,vilket kan förbättras genom att ge arbetsterapeutstudenter en bra början med att finna sin rolloch känna sig trygg i den samt få erfarenhet om IPK.

Författare

Maria Björck Christian Hedberg

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..