
Sökresultat:
783 Uppsatser om Facebook - Sida 38 av 53
Hypoxi men inte frånvaro av glukos, påverkar splitsningen av muterat ISCU : Analys av hur yttre faktorer påverkar splitsning av muterat ISCU som orsakar Linderholms sjukdom
I och med en ökande psykisk ohälsa i samhället samtidigt som att användandet av sociala medier bara ökar är dessa ämnen relevanta att studera. Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan användandet av sociala medier och psykisk hälsa och eventuella skillnader avseende män och kvinnor i olika åldrar. Studien var en kvantitativ tvärsnittsstudie med en enkätundersökning. Enkäten delades på Facebook och var tillgänglig för respondenterna i sju dygn. Sammanlagt ingick 108 respondenter i studien.Analysen i studien resulterade inte i något signifikant samband mellan användandet av sociala medier och psykisk hälsa.
GP.se - Om publiken själv får välja En studie i publikens delningsvärdering
TitelGP.se - Om publiken själv får väljaFörfattareMartin Gunséus och John RejnäsHandledareJakob BjurKursExamensarbete i Medie- ochkommunikationsvetenskapInstitutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)Göteborgs universitetOrd 18 936TerminVårterminen 2011SyfteSyftet med vår studie är att undersöka vad som karaktäriserar detredaktionella innehåll som publiken väljer att dela från gp.se.MetodKvantitativ innehållsanalysMaterialAnalysen har genomförts på innehållet i 280 artiklar som publicerats pågp.se och därefter delats på Facebook. Analysenämnar förklara vad som är generellt för det innehåll som delas samt hur detta står i relation till redaktionell nyhetsvärdering och teorier om användarnas beteende inom sociala medier.Huvudresultat Vår studie visar att besökarna på gp.se delar innehåll som handlar om politik, olyckor och brott. Det är dessutom innehåll som i stor utsträckning har lokal anknytning. Innehållet skildras på ett sätt som ligger geografiskt, kulturellt och normativt nära publiken. Utöver detta är delningarna i viss utsträckning beroende av uppseendeväckande innehåll.En stor del av innehållet som delas är politiskt, ett innehåll som i vissa fall står för ett stort antal delningar i relation till besökare.
Trafikinformation som når ut : En studie om nya kanaler för störningsinformation i trafiken
The Swedish traffic system is congested, especially in the urban areas; travellers face daily growing traffic jams and delays in public transport. In a congested traffic system, travellers need support to make smart and sustainable decisions and one such tool is traffic information.One issue today is that too few travellers use traffic information in support of their travel. Research shows that travellers would see great value in receiving the information; however current systems do not meet their requirements. This is a problem since the society would benefit greatly from a well functioning traffic information system.In this report, a number of channels that can be applicable for providing traffic information will be explored, with particular emphasis on interference information.The information channels are analyzed based upon the needs and requirements of the society and the traveller. The thesis of the report is: the more of these needs and requirements are met in a channel; the better is the channel to use for traffic information.
IT-forensisk analys av Windows 8
En fallstudie tillämpades för att undersöka de inbyggda apparna, Internet Explorer 10, den nya utforskaren File Explorer och reparationsverktyget ?Återställ datorn utan att ta bort filer? i Windows 8. Analysen visade att apparna E-post, Kontakter och Meddelanden sparade större delar av användarens Facebook-profil lokalt på datorns hårddisk. När bildfiler öppnades upp med appen Foton sparades miniatyrbilder av originalet på hårddisken. När videofiler spelades upp med appen Video sparades filnamnet i filer.
Hedgefonders avkastning gentemot Stockholmsbörsen : Hur presterar Hedgefonder under olika marknadslägen, åren 2005-2009
Title: ?When The Line Between Transmitter and Receiver Blurs? ? A Study of how organizations look at social media as part of their external communication and how they respond to the environment in the new media toolNumber of pages: 49 (51 including enclosures)Author: Ida Hansson KällTutor: Cecilia StrandCourse: Media and Communication Studies D 30hpPeriod: Spring 2010University: Division of Media and Communication, Department of Informatics and Media,Uppsala UniversityPurpose/Aim: The aim of this essay is to study how five organizations look at social media as part of their external communication and how they respond to the environment in the new media tool.Material/Method: A qualitative method has been used. Five interviews as primary sources have been conducted with representatives from each organization.Main results: The main results of the study is that organizations have to integrate social media as part of their external communication plans in order to face and respond to their surroundings in a new interaction and multi-way communicative platform. Results also show that organizations are well aware of the importance of making use and participate in social media.Keywords: blogs, external communication, Facebook, respond to the environment, social media.
Dokumentationsformer för matematik : Hur dokumenterar lärare och hur används det som finns dokumenterat för fortsatt undervisning?
Studien har som syfte att undersöka hur unga tjejer (13-15 år) kommunicerar i samband med publicering av personliga fotografier på Facebook. Interaktionen har under en och en halv månads tid observerats nät-etnografiskt och jämförs med Fanny Ambjörnssons (2004) etnografiska observationer av gymnasietjejers kommunikation kring utseende offline. Materialet analyseras med stöd i teorier kring mänskliga samspel och ?sociala ansikten?, samt genom internets förändrade möjligheter till själviscensättning. Resultatet visar att en uppskattande, tillmötesgående och exemplarisk social jargong är ett mycket vanligt beteende i samband med uppladdning av personliga fotografier hos unga tjejer, vilket kan härledas till Facebooks potential att upprätthålla sociala ansikten samt pröva och handla med sociala värden.
Ska Google eller Facebook verkligen få fälla det sista avgörandet? : En kvalitativ studie om hur rekryterare inom mediebranschen ser på arbetssökandes användning av sociala medier
In this thesis recruiter?s attitudes and usage of social media within the media business has been examined. The purpose was to find out whether a certain type of behavior in social media could or could not lead to a future employment. How much weight is put on the virtual identity and what does recruiters look for when the look someone up on the internet. Personal interviews with recruiters were done in six different media companies in Stockholm to find out how they used social media when searching and employing new employers.
Marknadsföring av organisationer i sociala medier
Hög konkurrens mellan organisationer gör att marknaden har blivit tuffare och det gäller att ligga i framkant för att vara med och slåss om kunderna. Marknadsföring har länge varit en tung post i budgeten fram till dess att teknologin öppnade upp möjligheten att nå ut direkt till sin målgrupp i realtid - gratis. Sociala medier är ett omtalat ämne som ger organisationer möjligheten att få direktkontakt med sin definierade målgrupp. Problemet med denna relativt nya teknik är att veta hur organisationer ska använda de sociala medierna, vilken webbplats eller applikation som passar organisationen bäst samt hur de bäst kan användas. För organisationer som inte är bekanta med denna teknik kan det vara rena djungeln att börja använda de sociala medierna och därför behövs vägledande råd.Syftet med denna uppsats som skrivs i ämnet Informatik är att studera befintliga strategier för sociala medier och utifrån dessa, med komplement ur den empiriska studien, formulera vägledande råd för användande av sociala medier ur ett marknadsföringsperspektiv.Genom en intervju med en kommunikatör som arbetar med och föreläser inom ämnet sociala medier ges en verklig bild av hur dessa medier används inom marknadsföring.
Twitter som källa? : En totalundersökning av synliga källor i nyhetsartiklar under revolutionen i Egypten 2011
Undersökningen syftar till att med kvantitativ innehållsanalys besvara frågeställningarna: Vilka synliga källor förkommer i den svenska nyhetsrapporteringen? Hur ser fördelningen mellan de undersökta källorna ut? I vilken utsträckning används sociala medier som källa?Uppsatsen bygger på en explorativ totalundersökning av samtliga källor förekommande under den svenska nyhetsrapporteringen om revolutionen i Egypten under perioden 2011-01-26 ? 2011-02-12. Materialet består av nyhetsartiklar från Sveriges sex största nyhetstidningar (Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten, Svenska Dagbladet och Sydsvenskan).Teoretiska utgångspunkter är teoribildningar runt journalistikens roll i samhället, demokrati och källteori.Resultaten visar på att Twitter och de sociala medierna har slagit igenom som kanal för nyhetskällor i Sverige och i än större utsträckning används dessa kanaler som omvärldsbevakningsverktyg av journalister. De undersökta nyhetstidningarna har sammanslaget använt Twitter som primärkälla vid tolv tillfällen. .
Att implementera ett internt socialt nätverk : En anpassning för en mindre organisation
Under de senaste åren har användningen av interna sociala nätverk (ISN) markant ökat. En orsak till detta kan vara den ökade användningen av publika sociala nätverk (så som Facebook eller Twitter) på arbetstid, då detta tenderar att sänka arbetsmoralen och effektiviteten hos de anställda. Ett ISN fungerar i princip som ett socialt medium, men dock innanför ett företags eller organisations interna väggar och fokuserar mer på att främja samarbete, kommunikation och kunskapsutbyte. Detta examensarbete utreder hur man kan implementera ett ISN i en mindre organisation och få det att leva i ett företags vardag. Vanligtvis används ISN inom större företag för att främst hitta och dela kunskap inom organisationen.I denna avhandling kommer jag (baserat på genomförda metoder) skräddarsy ett gränssnitt för Xtractor Interactive AB i ett ISN som heter Totara Social.
Trafikinformation via webbapplikation och sociala medier
SammanfattningI dagens trafik uppstår dagligen köer på grund av olika händelser i trafikflödet som olyckor, vilt eller andra faror. Köbildningen bildas ofta på grund av informationsbrist eller sen informationsspridning om händelserna. Det här arbetet utvecklar en enkel webbapplikation riktad till trafikanter som vill och kan rapportera in de dagliga händelserna som påverkar trafikflödet. Applikationen är snabb att ladda på mobila enheter och innehåller ett enkelt formulär för rapportering av händelser utifrån fyra huvudtyper. Informationen publiceras inte bara på webbapplikationen utan sprids även vidare till tre olika sociala nätverkstjänster och bloggar.
Sociala medier och skolbibliotek ? En användarundersökning av efterfrågan av sociala medier på ett skolbibliotek
The purpose of this study is to examine the role social media canplay in a school library context, based on a theoretical model,called ?A new model for the public library in a knowledge andexperienced society? by Henrik Jochumsen, Dorte Skot-Hansenand Casper Hvegaard Rasmussen.The bachelor thesis aim to answer three research questions, theyare as follow: Which request of social media is there by teachersand pupils at a high school library? Which social media is the mostrequested by teachers and pupils at a high school library? Andshould the library services for teachers and students be improved ifsocial media were used at a high school library?The methodology used for this study was an inquiry investigation.My findings are presented in a context of previous, relatedresearch and the study shows that teachers and pupils are wellinformed of what social media is and they use social media whenthey are at school.The thesis also shows that the unit I study, a vocational trainingunit, is more or less interested in what the school library can do forthem with social media.They seldom are at the school library and they seldom use theteach platform were they can find library services.This result can open up for the school library to meet the users at anew arena with for example social media..
Bipolär sjukdom : Konsten att vara stark när man är svag
Att leva med bipolär sjukdom innebär ett ständigt föränderligt stämningsläge som kantas av depression och mani/hypomani. Detta innebär svårigheter att utföra vardagliga sysslor och upprätthålla relationer. Det finns olika typer av insatser och behandlingar av bipolär sjukdom. Syftet med denna kvalitativa studie om livskvalitet och livsföring för personer med bipolär sjukdom är: att kartlägga och undersöka hur det är att leva med bipolär sjukdom, och vad den drabbade kan göra för att uppnå en dräglig levnadsnivå trots ett svängande stämningsläge. För att kunna utföra denna studie har enkäter skickats ut och respondenterna har valts ut genom ett bekvämlighetsurval.
Stöld på arbetsplatsen. En kvantitativ studie av stöld som begås av anställda utifrån Situationella handlingsteorin.
Den aktuella studien underso?ker sto?ld som bega?s av ansta?llda utifra?n en kriminologisk teori som integrerar individuella och kontextuella faktorer ? Situationella handlingsteorin. Syftet med studien a?r att testa huruvida denna teori utgo?r en la?mplig fo?rklaringsmodell fo?r sto?ld som bega?s av ansta?llda inom den svenska cafe?- och restaurangbranschen samt detalj- och partihandeln. Studien a?mnar a?ven underso?ka om individers sto?ldbena?genhet skiljer sig a?t pa? respektive utanfo?r arbetsplatsen.
All Inclusive : Resemotivation och den eventuella påverkan konceptet har
Travelling All Inclusive implicate that a traveler goes on a trip where food, beverage, room and sometimes activities are included as everything is already paid in advance. The purpose with this study is to examine what it is that have motivated people to travel All Inclusive and to examine how people and travel companies reason about the possible economical effect All Inclusive have on a destination and a local population. We chose to conduct a survey over Facebook. As a complement to the survey and to find out how travel companies reflect on All Inclusives effects, we chose to implement email interviews with Ticket, Solresor and Airtours. The theories in this study focus on travel motivation, travel personalities and All Inclusive's impact on a destination and a local population.