Sök:

Sökresultat:

604 Uppsatser om Förtroende för revisorn - Sida 18 av 41

Klientidentifiering och det dysfunktionella beteendets pÄverkan pÄ revisionskvaliteten

Revision Àr en garantifunktion för de intressenter som har ett intresse i ett företag och ur ett samhÀllsperspektiv Àr dÀrför kraven pÄ revisionskvaliteten höga. Revisionskvalitet byggs upp av revisorns kompetens och av revisorns oberoende, vilket innebÀr att faktorer som pÄverkar oberoendet och revisorns kompetens pÄverkar samtidigt kvaliteten pÄ revisionen. Det finns mÄnga saker som kan hota revisorns oberoende varav ett av dessa hot Àr revisorns relation till klienten. En faktor som kan pÄverka denna relation Àr hur revisorn identifierar sig med sina klienter. Enligt teorin om social identitet definierar vi vÄr sjÀlvbild genom att identifiera oss med sociala grupper eller organisationer.

Revisorns sjÀlvförtroende vid förhandling : en undersökning av olika faktorer med ett möjligt samband

Abstract [sv]Titel: Revisorns sjÀlvförtroende vid förhandlingNivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomi.Författare: Henrik Alvin Rydén.Handledare: Jan Svanberg.Datum: 2015-05Syfte: Syftet med den hÀr studien Àr att beskriva vilka faktorer av transformellt ledarskap, identifikation och förhandlingsbeteende som kan ha ett samband med revisorns upplevda self-efficacy i en förhandlingskontext.Metod: Uppsatsen har ett deduktivt förhÄllande till teori och utvecklar flera hypoteser som sedan testas. Datainsamlingen sker med hjÀlp av en enkÀtundersökning. Urvalet bestÄr av 3 300 revisorer i Sverige, auktoriserade och godkÀnda. Analysen av insamlad data sker med hjÀlp av datorprogrammet SPSS och statistiska metoder som Principalkomponentanalys (PCA), korrelationsanalys och multipel linjÀr regression.Resultat och slutsats: Distributivt förhandlingsbeteende har ett delvis negativt samband med self-efficacy. Resultaten Àr dock inte entydiga och ger inte tillrÀckligt stöd för att motivera ett accepterande av hypotesen.

Revisorns oberoende : Analysmodellen, effektivt hjÀlpmedel för att stÀrka oberoendet?

Revisorernas arbete har under de senaste Ären blivit alltmer ifrÄgasatt dÀr deras oberoende varit ett hett diskussionsÀmne. De senaste Ärens företagsskandaler runt om i vÀrlden, dÀr revisionsbyrÄerna varit grundorsaken till skandalerna, har bidragit till ifrÄgasÀttandet av revisorernas förtroende. För att bemöta detta problem med oberoende har nya regleringar införts för att stÀrka revisorernas förtroende. Den 1 januari 2002 tillÀmpades i Sverige en ny revisorslag med syfte att garanterna revisorernas opartiskhet och sjÀlvstÀndighet. Den nya lagen omfattar en sÄ kallad analysmodell, en sjÀlvgranskande modell dÀr revisorerna inför varje uppdrag ska pröva om det finns omstÀndigheter som kan rubba förtroendet för deras opartiskhet och sjÀlvstÀndighet.

Slopad revisionsplikt : kan leda till ökade kostnader för företagen

I Sverige Àr revisionsplikten lagstadgad för alla aktiebolag, oavsett storlek pÄ företaget. Svenskt NÀringsliv har föreslagit att revisionsplikten bör slopas i smÄ och medelstora aktiebolag för att minska bÄde kostnader och administrativt arbete för de mindre bolagen. Men hur stÀller sig revisorerna till detta? Syftet med uppsatsen Àr att se vilka konsekvenser en slopad revisionsplikt fÄr pÄ företagens redovisning samt ta reda pÄ om hypotesen om att revisorer vill ha en oförÀndrar revisionsplikt hÄller. Uppsatsen bygger pÄ en deduktiv metod vilket innebÀr att utgÄngspunkten Àr befintlig teori i Àmnet.

Analysmodellen och oberoendet - Vilka förÀndringar har införandet av analysmodellen medfört?

Syftet med uppsatsen Àr att klargöra huruvida analysmodellen medfört nÄgra förÀndringar för revisorn och dess klienter. Empirin har insamlats genom semistrukturerade personliga intervjuer med fyra revisorer och tvÄ företagsrepresentanter. Analysen har medfört tvÄ betydelsefulla förÀndringar för revisorns arbete. Det första Àr dokumentationskravet och det andra Àr begrÀnsning av konsultverksamhet i samband med revision. Dessa tvÄ konsekvenser har bidragit med bÄde för- och nackdelar.

FörvÀntningsgapet ur tvÄ perspektiv

Titel: FörvÀntningsgapet ur tvÄ perspektiv Problemdiskussion: Ett förvÀntningsgap uppstÄr nÀr intressenter har förvÀntningar pÄ revisorn som inte motsvarar vad revisorn egentligen ska eller fÄr göra. I de allra flesta fall handlar det om att förvÀntningarna Àr för höga. MÄnga tror alltsÄ att revisorer ska göra mer Àn vad som krÀvs av dem enligt lag. FörvÀntningsgapet beskrivs ofta som nÄgot negativt men genom vÄr studie vill vi bidra till en syn pÄ förvÀntningsgapet ur ett annat perspektiv. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att utreda förvÀntningsgapet pÄ ett sÀtt som snarare handlar om de förestÀllningar som finns om revisorer och om dessa aspekter har nÄgon pÄverkan pÄ förvÀntningsgapet.

Den reformerade revisionsplikten : En fallstudie om redovisningskonsultens ansvarstagande

Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ hur stort ansvarredovisningskonsulterna har fÄtt efter avskaffandet av revisionspliktenoch hur det har pÄverkat deras dagliga arbete.Hur ser redovisningskonsulterna pÄ avskaffandet av revisionsplikten?Hur har avskaffandet av revisionsplikten pÄverkatredovisningskonsulternas ansvarstagande?Efter att författarna studerat den insamlade data kom de fram till attavskaffandet Àr positivt för aktiebolagen. Detta gör att aktiebolagenkan lÀgga ner mer resurser pÄ att utveckla sitt bolag istÀllet för attlÀgga ner resurserna pÄ revision. För aktiebolagen som vÀljer bortrevisorn försvinner de extra led av kontroller och granskning.Redovisningskonsulternas ansvarstagande har inte pÄverkats efteravskaffande..

Desinformation och dess p?verkan p? socialarbetare - En kvalitativ studie om socialarbetarnas upplevelser av LVU-kampanjen

Denna studie unders?ker hur socialsekreterare upplever och p?verkas av falska rykten samt den desinformation som fick sig en stor spridning om socialtj?nstens arbete, s?rskilt i samband med den s? kallade LVU-kampanjen. Genom en kvalitativ ansats baserad p? semistrukturerade intervjuer med socialsekreterare fr?n en st?rre svensk stad, analyseras deras erfarenheter och strategier f?r att hantera denna utmaning. Resultaten visar att desinformation, ofta spridd via sociala medier, bidrar till misstro hos klienter och skapar hinder i relationerna mellan socialtj?nsten och allm?nheten.

Revisorers oberoende mot bakgrund av klientstorlek och arvode: En studie av orena revisionsberÀttelser och going concern-varningar i svenska konkursbolag

Redan i samband med Kreugerkraschen i början av 1930-talet började man ifrÄgasÀtta och stÀlla krav pÄ revisorers oberoende. Problematiken kring revisorers oberoende Àr Àn idag en högst aktuell frÄga. Effekten av en revisor som inte förhÄller sig oberoende kan vara att företagets intressenter förses med information som inte Àr rÀttvisande. Bakomliggande faktorer som kan pÄverka revisorers oberoende Àr revisionsbyrÄns arvoden och klientföretagets storlek. I denna studie kartlÀgger vi andelen orena revisionsberÀttelser och going concern-varningar hos företag som gÄtt i konkurs.

Ett ovÀntat inflytande : revisorers syn pÄ förvÀntningsgapet i klientrelationer

FörvÀntningsgapet Àr sedan lÀnge ett definierat fenomen som kvarstÄr trots upprepade försök att minska det. En anledning till att gapet kvarstÄr pÄstÄs vara att revisorer sjÀlv har introducerat det. Detta i kombination med att förvÀntningsgapet troligtvis kommer att fortsÀtta att existera, medför att det finns anledning att undersöka om revisorer kan dra nytta av det i sitt dagliga arbete.Syftet med den hÀr studien Àr att utifrÄn revisorers perspektiv undersöka förvÀntningsgapet och revisorers möjlighet att med hjÀlp av gapet utöva inflytande över klienter. Undersökningen Àr baserad pÄ intervjuer med revisorer frÄn olika byrÄer.Studiens teoretiska referensram Àr baserad pÄ antaganden frÄn professionsteori för att beskriva revisorers kunskap, vilket Àr vÀsentligt för att undersöka om revisorer har ett kunskapsövertag de kan nyttja för att utöva inflytande. I detta avseende presenteras Àven antaganden frÄn agent-teorin för att beskriva den informationsasymmetri som kan förekomma.

Revision och oberoende : En undersökning av intressenters svar pÄ EU-förslag om icke-revisionstjÀnster

År 2006 kom EU med ett direktiv om revision och sen dess har de kommit med flera förslag om förĂ€ndringar med syftet att harmonisera lagstiftningen inom EU och samtidigt öka förtroendet för revisionen. Ett viktigt steg i detta presenterades av EU-kommissionen 2010 genom ?Grönboken: LĂ€rdomar frĂ„n krisen?. I denna grönbok presenterades en frĂ„gestĂ€llning om revisorer skulle ha tillstĂ„nd att utföra andra tjĂ€nster Ă€n revision. EU-kommissionen fick nĂ€stan 700 svar pĂ„ denna frĂ„ga frĂ„n olika intressenter, detta har sedan utarbetats i ett förslag till en förordning som kom ut i november 2011.Syftet med denna uppsats Ă€r att undersöka vad olika intressenter i Sverige anser om förbudet.

Revisionsplikten: nödvÀndigt ont eller stor nytta för det lilla företaget?

Syftet med föreliggande uppsats var att förstÄ den reviderade informationens anvÀndning och betydelse i och för mikroföretag. Detta dÄ det idag pÄgÄr en het debatt angÄende revisionspliktens vara eller icke vara. Svenskt NÀringsliv och Svenska Revisorsamfundet vill slopa revisionsplikten för alla mindre aktiebolag dÄ de tycker att krÄngliga regler hÀmmar företagandet och att Sverige Àr beroende av de smÄ företagen. FAR tror dÀremot att slopad revisionsplikt skulle innebÀra ökade risker för de mindre företagen genom att det skulle bli bÄde svÄrare och dyrare att lÄna pengar och att göra affÀrer. I England Àr revisionsplikten borttagen med motiveringen att kostnaden för revisionen översteg nyttan.

Den auktoriserade redovisningskonsulten : I skuggan av revisorn?

Every plan and program decided on by an authority or municipality, where the environmental impact can be considerable, must be environmentally assessed according to Environmental Code, the Planning and Building Act (PBA) and the Regulation on Environmental Impact Assessment.The purpose of this study is to examine the Environmental Impact Assessment (EIA) for The Region Development Plan for the Stockholm Region, RUFS 2010. The plan was approved by at that time the Regional Planning Office (Regionplanekontoret), which procured the process by consultants. RUFS 2010 includes two merged plans ie. a regional Development Plan (RUP) and the Regional Spatial Plan for Stockholm. It was necessary to establish an environmental assessment of RUP, but not for the regional plan.

Att revidera eller inte revidera? -vad anser Àgare av smÄ aktiebolag om vikten av revision?

Bakgrund och problem: Idag mÄste alla svenska aktiebolag oavsett storlek anlita enextern kvalificerad revisor som granskar Ärsredovisning och bokslut. NÀr denna lagtogs i bruk 1983 var syftet att förebygga ekonomisk brottslighet i de smÄ bolagen ochatt hjÀlpa Àgarna att uppmÀrksamma ekonomiska problem inom företaget. FörnÀrvarande Àr det endast Sverige och Malta som fortfarande har kvar den lagstiftaderevisionsplikten inom EU. Den förra regeringen tillsatte en utredning som fick iuppdrag att göra en utvÀrdering av behovet av revision i smÄ företag. Förslagen frÄnutredaren skall minska företagens börda sÄ lÄngt det Àr möjligt, utan att intressenterseller Àgarminoriteters behov av tillförlitlig finansiell information ÄsidosÀtts.Syfte: Syftet med studien var att undersöka vad Àgare av smÄ aktiebolag anser omvikten av revision och om de skulle vÀlja att göra frivillig revision om pliktenavskaffas.

Uppdragsbrevet: ett verktyg för att minska förvÀntningsgap?

I alla dagens företagsformer mÄste det dÀr Àgarens ansvar Àr begrÀnsat stÀllas sÀrskilda krav över hur resultat och stÀllning redovisas utÄt för företaget. Företagets olika intressenter mÄste inneha ett förtroende för den information som företaget lÀmnat om sin ekonomiska situation samt Àven pÄ förvaltningen. Ansvaret för detta ligger hos styrelse och VD pÄ företaget. Revisorns roll Àr dÀrmed att kvalitetssÀkra den information som företaget lÀmnat. Det finns lagregler för revision och hur den skall utföras, dessa regler Àr olika för olika företagsformers förvaltning, redovisning och bestÀmmelser, om vilket typ av information som skall lÀmnas om den ekonomiska situationen.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->