Sök:

Sökresultat:

42131 Uppsatser om Förändringsarbete och kvalitativ metod. - Sida 41 av 2809

Hur anvÀnds CRM i ishockeyklubben VIK Hockey vars organisation definieras som en hybridorganisation : Hur anvÀnds CRM i en hybridorganisation?

Seminariedatum: 2013-05-30Kurs: MĂ€lardalens Högskola, FÖA300, Kandidatatuppsats i Företagsekonomi, 15hp.Författare: Sebastian Enlund & Daniel Kauppinen, VĂ€sterĂ„s.Titel: Hur anvĂ€nds CRM i ishockeyklubben VIK Hockey vars organisation definieras som en hybridorganisation?Handledare: Angelina Sundström.Nyckelord: CRM, Customer Relationship Management, 7P, hybridorganisation .Syfte: Syftet med denna uppsats Ă€r att beskriva anvĂ€ndandet av CRM i en hybridorganisation. Detta kommer göras genom att studera VIK Hockeys anvĂ€ndande av CRM.Metod: En kvalitativ metod har anvĂ€nts för att erhĂ„lla empirisk data som sedan analyserats tillsammans med de teoretiska resonemang som legat till grund för denna uppsats. Studieobjektet i denna uppsats har varit elitishockeyklubben VIK Hockey.Slutsats: Den slutsats som togs fram i uppsatsen Ă€r den att elitishockeyklubben VIK Hockey inte anvĂ€nder sig utav CRMs fulla potential, det finns stora möjligheter för organisationen att förbĂ€ttra sitt anvĂ€ndande av CRM..

Shoppingbeteende inom mode : En studie avseende skillnader och likheter mellan mÀn och kvinnor

ForskningsfrÄga: Vad finns det för skillnader respektive likheter i beteende mellan mÀn och kvinnor nÀr de shoppar klÀder och skor?Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att genom observationer, intervjuer och fokusgrupper undersöka samt skapa förstÄelse för vilka skillnader och likheter i shoppingbeteende det finns mellan mÀn och kvinnor.Metod: En deduktiv ansats har anvÀnts dÀr vi tagit fram hypoteser. Vi har observerat mÀn och kvinnor nÀr de shoppar och sedan, med tester i SPSS, bevisat hur verkligheten ser ut samt accepterat eller förkastat hypoteserna. Testerna har genomförts i statistikprogrammet SPSS. En kvantitativ metod har anvÀnt dÄ vi observerat och en kvalitativ metod har anvÀnts dÄ vi Àven genomfört fokusgrupper samt en intervju.Referensram: Uppsatsens fokus ligger i könsskillnader i shopping dÄ vi framförallt utgÄtt frÄn Paco Underhills teorier och observationer.

Handledningens betydelse för en skola för alla- Skolledares uppfattningar om handledning (The Importance of Tutoring towards a School for All - Schoolleaders' Opinions about Tutoring)

Syftet med vÄrt arbete var att ta reda pÄ tio skolledares uppfattningar om handledning som en metod att utveckla pedagogisk verksamhet mot en skola för alla. Skolledares syn pÄ begreppet handledning samt pÄ vilket sÀtt handledning som metod anvÀnds som en del i utveckling av pedagogisk verksamhet, var en del av undersökningen. Intressant blev ocksÄ att se vad skolledare menar att handledning innebÀr nÀr avsikten med handledning Àr pedagogisk utveckling mot en skola för alla. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar samt fÄ en djupare insikt i skolledares uppfattningar, valde vi att göra en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer som metod. Skolledarnas uppfattningar har presenterats under olika teman i resultatdelen.

?Jag skulle vara kingen i skolan? - En kvalitativ undersökning av elevers Äsikter kring elevinflytande och ordning i skolan

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att fÄ syn pÄ elevinflytandets eventuella betydelse för arbetsro och ordning i klassrummet utifrÄn tio elevers subjektiva upplevelser kring elevinflytande och ordning. Vi utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande med teorier av bland andra John Dewey, Olga Dysthe, Gunvor Selberg och Christer Stensmo. För att fÄ en inblick i elevernas subjektiva upplevelser och erfarenheter har en kvalitativ metod anvÀnts i form av halvstrukturerade intervjuer för att samla in empiri till studien. Vi har tolkat elevernas utsagor som att det bÄde finns ordningsproblem i deras klassrum samt brist pÄ elevinflytande i undervisningens innehÄll. Vi har ocksÄ uppmÀrksammat och pÄpekat att följden av det kan vara att eleverna tar mindre ansvar, tappar tilltron pÄ sin egen förmÄga och inte blir motiverade att delta i undervisningen.

FörvÀntningsgapet : Revisorns kommunikation med smÄ och medelstora företag

Syfte: Uppsatsen Àmnar undersöka om det finns en skillnad pÄ hur kommunikationen fungerar mellan revisorer och smÄ respektive medelstora företag. Uppsatsen ska Àven undersöka om kommunikationen i sin tur pÄverkar förvÀntningsgapet hos företagen.Metod: Uppsatsen Àr av den deduktiva ansatsen och Àr utformad efter kvalitativ metod. PrimÀrdata togs fram genom intervjuer.Slutsats: Undersökningen pekar pÄ att det finns skillnader i kommunikationen mellan revisor och företag baserat pÄ företagets storlek. DÀremot visade det sig inte vara nÄgra större skillnader i informationsinnehÄllet baserat pÄ företagets storlek. FörvÀntningsgapet ser annorlunda ut mellan smÄ och medelstora företag i denna undersökning.Förslag till fortsatta studier: Genomföra en liknande undersökning fast avgrÀnsa inriktningen till förvÀntningsgapet mellan revisorsassistenter och företag..

MÀns vÄld i nÀra relationer - En kvalitativ studie om professionellas behandlingsmetoder och insatser för mÀn som anvÀnder vÄld i nÀra relationer

Syftet med denna studie var att undersöka hur ett antal professionella i sitt arbete bemöter mÀn som brukar vÄld i nÀra relationer. Vidare vad det finns för hjÀlp och stöd för dessa mÀn. UtifrÄn en kvalitativ metod och hermeneutisk utgÄngspunkt har vi intervjuat professionella pÄ tre olika verksamheter. Studiens resultat visar att mÀn som brukar vÄld i nÀra relationer Àr en heterogen grupp som behöver individanpassad behandling och insatser. Behov och efterfrÄgan efter insatser Àr stora.

Sjuksköterskors upplevelser av att arbeta med barn som har övervikt och fetma

Förekomsten av barns övervikt och fetma ökar globalt och Ă€r ett stort hot mot befolkningens hĂ€lsa. SkolhĂ€lsovĂ„rdens uppdrag Ă€r att bevara och förbĂ€ttra elevernas psykiska och kroppsliga hĂ€lsa och verka för sunda levnadsvanor.Syftet med denna studie Ă€r att belysa skolsköterskors upplevelser av att arbeta med barn som har övervikt och fetma.Metod.Studien utformades som en kvalitativ intervjustudie dĂ€r Ă„tta skolsköterskor verksamma i Mellansverige inkluderades. Intervjuerna transkriberades och analyserades dĂ€refter med hjĂ€lp av kvalitativ innehĂ„llsanalys. Resultat.Analysen resulterade i fyra kategorier som belyser skolsköterskornas upplevelser av att arbeta med barn som har övervikt och fetma: Att arbeta med ett laddat Ă€mne; Att inte rĂ€cka till;Att hjĂ€lpa familjen bryta en ond cirkel och Att arbeta med ett problem som krĂ€ver engagemang.Slutsats.Trots att det idag finns mycket kunskap som pekar pĂ„ negativa konsekvenser för barnet, familjen och samhĂ€llet av att vara överviktig sĂ„ avspeglas detinte inomskolhĂ€lsovĂ„rden. Ökade resurser Ă€r en förutsĂ€ttning för att skolsköterskor ska kunna arbeta engagerat med barns övervikt..

Elevers motivation till deltagande i Àmnet idrott och hÀlsa : En kvalitativ studie av Ärskurs 9:e elevers motivation till Àmnet idrott och hÀlsa ur ett motivations- och genusperspektiv

SyfteSyftet med denna studie var att undersöka motivationen till Ă€mnet idrott och hĂ€lsa ur ett motivations- och genusperspektiv hos Ă„rkurs 9:e elever.Vad Ă€r det som motiverar elever i Ă„r 9 att delta pĂ„ idrott och hĂ€lsa lektionerna?Vad Ă€r det som gör att en del elever Ă€r omotiverade till idrotten?Skiljer sig flickor och pojkars svar Ă„t vad gĂ€ller motivation till att delta pĂ„ idrottslektionerna?MetodStudien bygger pĂ„ en kvalitativ metod. Åtta elever i Ă„r 9 pĂ„ en skola som ligger en bit utanför Katrineholm intervjuades.ResultatBearbetningen och analysen av intervjuerna visade att de motiverade eleverna i Ă„rskurs nio blir motiverade genom att de tycker att aktiviteten Ă€r rolig och att de kĂ€nde glĂ€dje i det de gjorde. Resultatet visar ocksĂ„ att lite mer elevinflytande skulle kunna fĂ„ de omotiverade eleverna att bli mer motiverade. Resultatet visade pĂ„ att det fanns skillnader i pojkars och flickors svar gĂ€llande motivation.

SvÄrigheter och utmaningar för pappor till smÄ barn och deras behov av stöd frÄn BVC : - en kvalitativ studie

Bakgrund: En engagerad pappa Àr betydelsefull för barnets hÀlsa och utveckling. Genom att ge stöd i förÀldraskapet kan barnavÄrdscentralen (BVC) öka barnets möjlighet till god hÀlsa. Syfte: Att belysa de svÄrigheter och utmaningar pappor till smÄ barn upplever och hur papporna beskriver sitt behov av stöd frÄn BVC. Metod: En kvalitativ metod anvÀndes. Tio pappor intervjuades och materialet analyserades med hjÀlp av innehÄllsanalys.

Palliativ vÄrd : Sjuksköterskors erfarenheter av palliativ vÄrd i kommunalt sÀrskilt boende. En kvalitativ studie

Syftet med studien var att undersöka verksamma sjuksköterskors erfarenheter av vÄrd i livets slutskede i kommunalt sÀrskilt boende. I föreliggande studie har en kvalitativ design med deskriptiv fenomenologisk ansats anvÀnts. Deltagare i studien var fyra strategiskt utvalda sjuksköterskor verksamma inom ÀldrevÄrd vid sÀrskilda boenden i ett litet samhÀlle i Sverige. Intervjun koncentrerade pÄ hÀndelseförlopp och struktur i det valda Àmnet. FrÄgorna koncentrerades kring sjuksköterskans roll, patientens autonomi, symtomlindring, nÀrstÄendes roll samt reflektioner kring förbÀttringsarbete.

Farstametoden : I teori och praktik

Syftet med vÄr studie var att undersöka en omtalad och kritiserad metod för att lösa mobbning ? Farstametoden. Vi ville undersöka hur verksamma pedagoger i fem antimobbningsteam resonerar kring arbetet med Farstametoden. VÄr undersökning visade att de skolor som deltagit i vÄr studie tycker att Farstametoden fungerar bra. De har pÄ alla skolor reviderat metoden för att den ska passa deras verksamhet och förhÄllningsÀtt.

Tandhygienisters uppfattning av att identifiera och behandla tandvÄrdsrÀdda patienter - En kvalitativ studie

Syfte: Syftet med studien var att belysa hur tandhygienister pÄ tandvÄrdskliniker för allmÀntandvÄrd identifierar tandvÄrdsrÀdda patienter och hur de uppfattar att behandla dessa. Material och metod: Materialet inhÀmtades genom intervjuer med elva tandhygienister som arbetade pÄ FolktandvÄrdskliniker inom allmÀntandvÄrd i Kristianstad med omnejd. Metoden var kvalitativ och data analyserades med en innehÄllsanalys. Intervjuerna transkriberades och analyserades och resulterade i tre huvudkategorier som beskrev hur tandhygienister identifierar tandvÄrdsrÀdda patienter och upplever att behandla dessa. Kategorierna var patienternas beteende, psykologiskt tillstÄnd och hantering.Resultat: Tandhygienisterna försöker att vara lugna och fokuserade pÄ att hjÀlpa och behandla den tandvÄrdsrÀdde patienten pÄ ett sÄ tillfredstÀllande sÀtt som möjligt.

Individuell lönesÀttning som styrmedel - en jÀmförelse mellan praktiken och nÄgra teoretiskt faststÀllda faktorer.

Syfte: Syftet Àr att se om de verksamheter som sÀger att de tillÀmpar individuell lönesÀttning, verkligen gör det? Metod: Vi har valt att göra en uppsats med bÄde kvantitativ och kvalitativ inriktning. Underlaget för undersökningen har varit intervjuer med 19 respondenter i fyra olika verksamheter. Slutsatser: I tre av de fyra fall vi undersökt kan vi konstatera att den individuella lönesÀttningen inte fungerar.

ModersmÄlsundersvisning- en kvalitativ studie om invandrarförÀldrars instÀllning till modersmÄlsundervisning

Syftet med mitt arbete var att undersöka vad nÄgra invandrarförÀldrar hade för instÀllning till modersmÄlsundervisningen. Jag valde en kvalitativ metod med en induktiv ansats. Mitt arbete baserades pÄ intervjuer som jag gjorde med Ätta invandrarförÀldrar. I resultatet framkom att nÀstan alla invandrarförÀldrarna frÄn undersökningen hade en mycket positiv instÀllning till modersmÄlsundervisningen. MÄnga ansÄg att de barn, som lÀrde sig sitt modersmÄl, kommunicerade bÀttre med andra som talade samma sprÄk.

Segregering, integrering och utveckling

BAKGRUND: I massmedia diskuteras ofta om hur barn med annat sprÄk Àn svenska misslyckas med att integreras i samhÀllet och hur dessa barn har det svÄrt att nÄ godkÀnt betyg i kÀrnÀmnena, svenska, engelska och matematik. Enligt Hyltenstam, K. & Lindberg (2004, s.17) Àr en viktig förklaring till detta misslyckande att undervisningen i svenska som andrasprÄk inte bedrivs enligt intentionerna i styrdokumenten. Detta problem kan begrÀnsa barnens möjligheter senare i deras skolgÄng och yrkesliv.SYFTE: VÄrt syfte med studie Àr att undersöka och beskriva hur skolor arbetar med flersprÄkighet.VÄra frÄgestÀllningar Àr:? Hur resonerar verksamma pedagoger kring flersprÄkighet?? Hur stöttas flersprÄkiga elever i skolan?? Hur resonerar pedagoger kring samverkan med förÀldrar till flersprÄkiga elever?METOD: Den metod som anvÀnts Àr kvalitativ metod i form av nio intervjuer och observationer av sex pedagoger vid olika tillfÀllen.

<- FöregÄende sida 41 NÀsta sida ->