Sök:

Sökresultat:

1227 Uppsatser om Förändringar i perception - Sida 5 av 82

Vad ska produkten heta? En kvantitativ studie om produktnamns pÄverkan pÄ konsumenten.

The number of products offered by retailers has increased immensely during the last two decades, which has resulted in an increase of naming decisions having to be made. The importance of product names has become more significant for retailers offering their products online, as these are more visible to the customer in comparison to products offered offline. Consequently, it is of great value for retailers to gain knowledge about how a product name affects the customers' perception of the product. The purpose of this study is to examine whether product names affect customers perception of the relevant products in the online environment. This has been illustrated by applying the following theories to the relevant product names; meaningful and meaningless brand names as well as concrete and abstract words.

Predikaren och jakten pÄ mening : En undersökning av intertextualiteten mellan Predikaren och filmerna Under solen och SÄnger frÄn andra vÄningen

The purpose of this study is to explore active after-school teacher?s perceptions of the concept of meaningful leisure time. The purpose of the study is also to investigate if the interpretations of meaningful leisure time affect the perception of their work roles and after-school teacher?s actual work in a leisure activity. The study also provides an insight into how afterschool teachers perceive their roles in general.

Att leva grönt Àr skönt ? men tÀnker vi likadant? : En retorisk analys av Coop som grönt företag

The purpose of this study is to examine a brand?s green marketing and its consumers? perception of it in order to compare these views. The idea is to find a potential gap and what effect it may have on the brand. A case study has therefore been made with the grocery market brand Coop with focus on organic food. The material used consists of texts from Coop?s website to represent their brand.

Ledarskapets p?verkan p? h?llbarhetsarbete. En studie om ledarskapets p?verkan p? h?llbarhetsarbetet i svenska kommuner

I en v?rld som pr?glas av st?ndig f?r?ndring och oro ?ver klimatf?r?ndringar beh?vs ledare som uppmuntrar, engagerar och motiverar samh?llet och dess organisationer att anta ett mer h?llbart f?rh?llningss?tt. Idag l?gger m?nga olika intressenter vikt vid hur f?retag och offentliga organisationer prioriterar och planerar f?r att arbeta med klimatv?nliga val. Kommuners h?llbarhetsarbete styrs av lagar och ramverk som ledare m?ste anpassa sina organisationer till f?r att bedriva verksamhet.

Sensing Space : En undersökning av rum och perception utifrÄn ett verk av Olafur Eliasson

Uppsatsen behandlar relationen rum, verk och betraktare utifrÄn et verk av konstnÀren Olafur Eliasson. Undersökningen styrs av frÄgan om vilka fysiska faktorer som pÄverkar betraktaren i mötet med rummet och genom att studera verket Beauty (1993). Dessutom diskuteras Olafur Eliasson relation till betraktaren som en del av verket. Metoden har varit en kombination av litteraturstudier och fallstudie av verket Beauty som visades pÄ AroS 2005. GrundlÀggande för hela undersökningen Àr ett receptionsteoretiskt perspektiv, dÀr fokus Àr flyttat frÄn verket till betraktaren.  De fysiska faktorer som anses pÄverka vÄr visuella perception Àr ljus, fÀrg, form, rum och rörelse.

Hur pÄverka tyngden i mixen? : FrÄn mixning till perception

Uppsatsen handlar om den subjektivt upplevda tyngden i musik. Avsikten med arbetet har varit att hÀrleda ljudets fysiska egenskaper ur upplevelsen av tyngd och rörelse, och pÄ det viset klargöra samband, vilka kan underlÀtta för förstÄelse och omsÀttning av kunskaperna i en praktisk mixningssituation. Detta har undersökts genom en sammanstÀllning av litteratur, genom vilken kunskap om perception, psykoakustik och teknik har ordnats. Intentionen var att knyta samman perceptionsteori och psykoakustik med ljudteknik, för att följa fenomenet frÄn upplevelse till teknisk pÄverkan. Av resultaten framkommer att tonhöjd och tonstyrka Àr avgörande för tyngdupplevelsen, och att de i nÄgon mÄn kan pÄverkas med samtliga processorer som behandlas i arbetet..

Interaktionens betydelse i distansutbildning. Studenternas upplevelse av interaktionsdimensioners pÄverkan av sammankomster i en distansutbildning

The purpose of this study has been to create a better understading of how face?to?face activities in courseÂŽs impacts on the experience of interaction within a course.More specifically, the study puts the student'?s perception of how mandatory face?to?face activities affect and are affected by the interaction in focus. This is done by the following research questions. What affects the student'?s perception of face?to?face activities? Which interaction dimension affects the factors that influence students perception of the activities? Which interaction dimension is influenced by the student'?s perception of the activities?The theoretical base is Wagner'?s (1994) three types of interaction and AnderssonÂŽs(2003) theory of interaction dimensions.

Betydelsen av att vÀlja En kvantitativ studie om olika distributionskanaler för enkÀtundersökningar

No other object is in our constant possession such as the mobile phone. The smartphone has been transformed into a worldwide forum for information-rich exchanges between individuals and companies, by which this rapid access to the smartphone has created and continues to create opportunities in terms of communication. Many researchers of today undertake the challenge of studying the smartphone's role as a marketing channel, and the role of the channel is now undoubtedly central in marketing. However, as the importance of marketing communication increases and despite the fact that survey methods are exceedingly dependent on a channel to fulfill its purpose, namely carry out questionnaires, there has been surprisingly little attention to the study of the channel's role and importance when carrying out surveys. The main purpose of this paper is to investigate whether the choice of a communication channel affects the survey outcome and, if so, further investigate how survey methods differ in terms of consumers' attitude and also their perception of their privacy.

Masken ? Ett verktyg för bÀttre spelförstÄelse?

SpelförstÄelse spelar idag en viktig roll inom fotbollen. SpelförstÄelse handlar om att förstÄ helheteni det som hÀnder pÄ planen, inte bara följa bollen med ögonen utan Àven se var och hur medspelareoch Àven motstÄndare rör sig. I och med att fotbollen hela tiden utvecklas Àr det ocksÄ viktigt attförbÀttra sin spelförstÄelse. En viktig del inom spelförstÄelse Àr perception. Perception innebÀr atten person tar in information genom sina sinnen och dÀrefter tolkar denna information.

Motorik i förskola och skola : en studie om motorikens betydelse för lÀrande

?I den hÀr studien undersöks sambandet mellan motorik och lÀrande. Syftet Àr att teoretiskt och empiriskt fÄ ökad förstÄelse för hur elevers motoriska utveckling pÄverkar lÀrande. Studien utförs med hjÀlp av litteraturstudie och lÀrarintervjuer. Mina frÄgestÀllningar Àr:Hur utvecklar barn sin motorik? Vad betyder motorik för lÀrandet? Hur arbetar förskolelÀrare och klasslÀrare med motorik?LÀrare har en viktig uppgift att arbeta med motorik bÄde i förskolan och i skolan för att barnen ska utveckla sin motorik.

Svenskars och islÀnningars perception av kÀnslor i det svenska sprÄket

SammanfattningHur bra Àr vÄr perception av kÀnslor i tal och vad Àr det som gör att vi uppfattar skillnader mellan dem? Finns det könsrelaterade och kulturella skillnader i uppfattningen? En undersökning har genomförts för att komma nÀrmare svaren pÄ dessa frÄgor. 16 personer med svenska och 16 med islÀndska som modersmÄl deltog i ett perceptionstest dÀr de fick lyssna pÄ 120 svenska yttranden uttalade av svenskar. Yttrandena var semantiskt neutrala men samtidigt pÄverkade av positiva, neutrala eller negativa bilder. Lyssnarna fick bedöma hur pass negativa, neutrala eller positiva de tyckte yttrandena var pÄ en sju-punktskala.

Fysisk aktivitet i förhÄllande till global self-esteem, self-perception och social kroppsÄngest

Syftet med föreliggande studie var att undersöka samband mellan global self-esteem, fysisk aktivitet och social kroppsÄngest. Vidare var syftet att undersöka skillnader mellan kön, Älder och fysisk aktivitet angÄende global self-esteem, self-perception och social kroppsÄngest. 171 försökspersoner deltog i studien genom att svara pÄ en enkÀt, besÄende av instrumenten Physical Self-Perception Profile (PSPP) (Fox & Corbin, 1989) och Social Physic Anxiety Scale (SPAS) (Hart, Leary & Rejeski, 1989). Resultatet visade negativa signifikanta samband mellan fysisk aktivitet och global self-esteem och Àven mellan global self-esteem och social kroppsÄngest. DÀremot fanns inget signifikant samband mellan fysisk aktivitet och social kroppsÄngest.

This is not abook: perception som process

KOGNITIV PSYKOLOGI DEFINIERAS som mÀnniskans förmÄga att samla in och bearbeta information. Allt vi ser i vardagen bearbetas av hjÀrnans kognitiva processer dÀr hjÀrnan sorterar och försöker kategorisera information för att göra det lÀttare för oss mÀnniskor att orientera oss i vÄr miljö. Genom denna process kopplar hjÀrnan ihop det vi ser med det vi vet och skapar pÄ detta sÀtt ett verktyg som hjÀlper oss att se, höra, minnas och tÀnka. DETTA VAR VAD Henrik Roos och Sebastian JÀÀskelÀinen ville utforska nÀrmare. En djupdykning ner i mÀnniskans intellekt gick av stapeln för att se hur vi pÄverkas av det vi ser och pÄ vilket sett vi relaterar detta till vÄrt eget förflutna.

Perception och produktion av intonation och rytm hos barn med flersprÄkig bakgrund : Testning med ITAP

Prosodi varierar mellan olika sprÄk och innefattar det talade sprÄkets rytm, melodi och dynamik. FlersprÄkighet blir allt vanligare i det svenska samhÀllet, vilket gör det viktigt att studera flersprÄkighet ur ett logopediskt perspektiv. ITAP Àr ett icke-sprÄkligt prosodiskt test som prövar perceptions- och produktionsförmÄga av intonation och rytm. Testet har hittills testats pÄ en grupp ensprÄkiga svensktalande barn med typisk sprÄkutveckling.Syftet med föreliggande studie var att testa produktion och perception av intonation och rytm hos flersprÄkiga barn, med hjÀlp av ITAP, samt att jÀmföra resultaten med en ensprÄkig svensktalande grupp.I studien deltog totalt tio barn. Fem barn med svenska och somaliska som sprÄk, samt fem barn med svenska och arabiska som sprÄk.

Ett sprÄk för alla? : en kvalitativ studie av ett antal pedagogers syn pÄ sinanvÀndning av IKT-verktyg i den tidiga lÀs- och skrivinlÀrningen

The aim of this study is to investigate a number of class teachers' thoughts on the use of information and communications technology (ICT) in early literacy learning. The study has been conducted as a qualitative study, interviewing five teachers with the help of an interview guide. Three central questions were posed.What perception do the teachers have about the use of ICT in their tuition?What perception do the teachers have about the pupils' literacy learning in teaching with ICT tools?What perception do the teachets have about teaching and learning by means of ICT when it comes to pupils with reading and writing difficulties/dyslexia?The overall theoretical basis of the study is Vygotskij's sociocultural theory.In conclusion, the result of the study is as follows.Most class teachers feel that the training they have undergone in ICT education was adequate, but they also call for skill development.Most teachers believe that the use of ICT tools provide opportunities to adapt their teaching to pupils' knowledge level. The teachers' opinion is that ICT in teaching is useful for pupils' progress in early literacy learning.Most teachers also believe that ICT tools in teaching can be of some help for pupils with reading and writing difficulties/dyslexia.One obstacle in helping these pupils is lack of time.Therefore, the majority of the teachers hand these pupils over to special education outside the classroom..

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->