Sök:

Sökresultat:

480 Uppsatser om Förädlade livsmedel - Sida 19 av 32

Förseglingsegenskaper hos pappersförpackningar med konventionell plast och bioplast

Pappersbaserade förpackningar Àr ett omrÄde som vÀxer snabbt. För att hÄlla ihop en förpackning och skydda dess innehÄll Àr det nödvÀndigt mednÄgon form av förslutningsystem. I projektet har förslutningar i form av varmförseglingar studerats för olika sorters förpackningsmaterial. Vidvarmförsegling pressar tvÄ varma metallbackar ihop materialen vilket gör att en försegling bildas mellan dem. Hur stark en försegling blir beror pÄmaterialegenskaper och pÄ de parameterinstÀllningar som anvÀnds vid försegling.

Stadsodling : Ett medel för hÄllbarhet?

Transporter, resursslöseri och okunskap hos konsumenter tyder pÄ att den globala matindustrin Àr ohÄllbar och ett alternativ till den industrialiserade matproduktionen Àr att konsumera mer nÀrproducerat och ekologiskt och öka medvetenheten om hur vÄr mat hamnar pÄ bordet. DÀrför Àr det intressant att studera fenomenet stadsodling som uppstÄr pÄ allt fler stÀllen runtom i vÀrlden.Syftet med detta arbete Àr att undersöka de ekologiska, sociala och ekonomiska hÄllbarhetsaspekterna med stadsodling och frÄgestÀllningen lyder: ?Hur kan stadsodling bidra till ekologisk, social och ekonomisk hÄllbarhet?? För att besvara frÄgestÀllningen studeras litteratur och ett fall i verkligheten, TrÀdgÄrd pÄ spÄret.Resultatet visar att det finns olika typer av stadsodling och att TrÀdgÄrd pÄ spÄret Àr en variant som har flera sociala och ekologiska aspekter. Det visar sig att stadsodling som ett medel till att försörja en stads invÄnare med mat Àr orealistiskt men att stadsodling har mÄnga andra aspekter inom hÄllbarhet. Stadsodling kan verka för social hÄllbarhet genom att vara en plats för rekreation och sociala möten.

Handelsalstring och handelsomfördelning för Sveriges livsmedelssektor 1996-2002

Syftet med uppsatsen Àr att analysera Sveriges livsmedelssektor efter Sveriges medlemskap i Europeiska unionen 1995 med avseende pÄ de ekonomiska integrationseffekterna handelsalstring och handelsomfördelning. Ett statistiskt datamaterial över produktion, export och import under perioden 1996-2002 analyseras och ett mÄtt av Truman utnyttjas för att faststÀlla förekomsten av handelsalstring och handelsomfördelning.Undersökningen skedde pÄ en övergripande nivÄ för alla produkter inom livsmedelssektorn och pÄ en desaggregerad nivÄ med tretton subgrupper. Resultatet Àr att livsmedelssektorn efter medlemskapet har mött en handelsalstring pÄ en aggregerad och en desaggregerad nivÄ för majoriteten av grupperna. Av den totala kvantiteten livsmedel vi konsumerar kommer en minskande andel frÄn inhemsktproducerade varor, istÀllet ökar andelen importerade produkter frÄn medlemslÀnderna. AnmÀrkningsvÀrt Àr att den inhemska produktionen inte minskar samtidigt som importen frÄn sÀrskilt medlemslÀnder men ocksÄ ickemedlemslÀnder ökar tillsammans med en vÀxande export.

Kostrelaterade riskfaktorer : En litteraturstudie gÀllande IGF-1 och ökad risk för prostatacancer

Bakgrund:Den dominerande cancerformen hos mÀn över 75 Är Àr prostatacancer. Kosten har en pÄverkan pÄ mÄnga sjukdomstillstÄnd och pÄ senare tid har man undersökt misstankarna kring om höga nivÄer av IGF-1 kan öka risken för att utveckla prostatacancer. IGF-1 finns naturligt i kroppen men hormonet finns bland annat ocksÄ i vissa livsmedel sÄ som mejeriprodukter. Syfte:Att granska tillgÀnglig evidens gÀllande samband mellan höga nivÄer av IGF-1 och prostatacancer, samt att om ett samband gÄr att finna, undersöka om en kostrekommendation kan göras för att sÀnka nivÄerna av detta hormon i kroppen och pÄ sÄ vis minska risken för utveckling av prostatacancer. Metod:Systematisk litteraturstudie.

?Det Àr inte sÄ jÀvla lÀtt att laga mat pÄ gatan!? ? En kvalitativ studie om möjligheten att ta tillvara pÄ mat som livsmedelsbutiker inte kan sÀlja

Uppsatsen Àr en kvalitativ studie dÀr vi undersökt möjligheten att till förmÄn för individer med ekonomiska problem, ta tillvara pÄ mat som livsmedelsbutiker inte kan sÀlja. Inspiration till studien fick vi genom fenomenet dumpstring som innebÀr att friganer aktivt protesterar mot överflödssamhÀllet, bland annat genom att ta slÀngd mat ur livsmedelsbutikers containrar. Fokus i uppsatsen var att undersöka hur nÄgra av Göteborgs livsmedelsbutiker, frivilligorganisationer samt hur ett socialt företag ser pÄ möjligheten, hur de tÀnker kring realiserande och genomförande samt vilken betydelse deras samarbete har för de individer som fÄr tillgÄng pÄ mat via frivilligorganisationer. Resultatet visade att alla respondenter var positiva till det samarbete som redan bedrivs och de hÀnvisade till de fördelar som gynnar bÄde livsmedelsbutiker, miljön och den enskilde individen. De resonerar bland annat om att det idag slÀngs fullt brukbara livsmedel samtidigt som det finns individer i Sverige som inte har nÄgot annat alternativ Àn att gÄ till frivilligorganisationers verksamheter för att fÄ mat.

Odlad fisk : Konsumentens kunskap om fiskodling

Fisk Ă€r ett hĂ€lsosamt livsmedel och allt eftersom vĂ€rldsbefolkningen har vĂ€xt och hĂ€lsotrenden blossat upp, har trycket pĂ„ fiskerinĂ€ringen ökat.Bakgrundens fakta tog upp olika konsekvenser som fiskodling kan medföra och hur stor kunskap konsumenten har om detta och deras makt att pĂ„verka industrin.Syftet med studien var att belysa brister i fiskodling kopplat till konsumenters kunskap, samt hur de etiska frĂ„gorna pĂ„verkar konsumentens val.I metod och materialstycket lades det fram att studien var en litteraturstudie som baserades pĂ„ vetenskapliga artiklar frĂ„n olika databaser som gick att tillgĂ„ vid Örebro universitet.Resultatet av undersökningen gav inblickar i vad konsumenter visste om odlad fisk, vad de tyckte om produkten och hur eller om de utövade sin makt. Resultatet visar Ă€ven hur hanteringen av fisk gĂ„r till pĂ„ fiskodlingar runt om i Europa.I diskussionsavsnittet i studien lades bakgrundsfakta ihop med fakta ur resultatavsnittet. I diskussionen framkom information om att konsumenters uppfattning och kĂ€nnedom om odlad fisk inte var tillrĂ€cklig, trots de mĂ€rkningar och informationskĂ€llor som presenteras i bakgrunden.I diskussionsavsnittet diskuteras Ă€ven processen som ledde fram till den hĂ€r studien och vad som fungerat respektive inte fungerat..

Börsen och konsumtionen : En studie över hur aktiemarknaden pÄverkarden svenska konsumtionen

Bakgrund: Den svenska börsen steg i slutet av 90-talet kraftigt för att dÀrefter falla i en omfattning som kan mÀta sig med den stora börskraschen 1929. Detta har pÄverkat mÄnga mÀnniskors privatekonomi men samtidigt har rapporterats om fortsatt stark konsumtion. Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka och förklara hur konsumtion och sparande pÄverkas av aktiebörsen. Metod: Kvantitativ statistisk metodik tillÀmpas i stor utstrÀckning i denna undersökning. Resultat: Det Àr frÀmst"övriga tjÀnster"och eventuellt "bilar", "livsmedel" och "övriga varaktiga varor" som pÄverkas av kursnivÄn.

Samverkan mellan smÄ livsmedelsproducenter : att vinna stordriftsfördelar i marknadsföring

Denna uppsats bygger pÄ ett projekt med syfte att öka företags konkurrenskraft genom att formera grupper, dÀr kontaktytorna mellan företag sinsemellan samt mellan företag och universitet skall utökas och dÀrmed ge utbyte av viktiga erfarenheter. Uppsatsen beskriver fem smÄföretag som producerar livsmedel och har arbetat i en innovationscirkel med ovanstÄende syfte. Dessa fem företag, Nordupplandsgruppen, har identifierat ett gemensamt intresse under dessa innovationscirkeltrÀffar, nÀmligen att genom samverkan lösa det avsÀttningsproblem som finns hos företagen. Syftet med uppsatsen Àr att utreda företagens möjligheter att lösa detta problem genom att samverka inom marknadsföring och försÀljning. Företagens problem med att fÄ avsÀttning för sina produkter med bÀttre lönsamhet har visat sig vara en följd av resurskrÀvande distribution. Företagen har höga externa transaktionskostnader, det vill sÀga resurskrÀvande transaktioner för att sköta kundkontakter, söka nya kunder, presentera produkter, planera transporter och göra uppföljningar i butiker.

Landskapets antropologi : Om mÀnniskor, platser och relationer dem emellan

Syftet med arbetet var att undersöka hur skolan ser pĂ„ kost och hĂ€lsa, samt elevers matvanor. Hur viktiga Ă€r dessa frĂ„gor för skolan, finns strategier för ett arbete kring detta? För att nĂ„ syftet har intervjuer gjorts med representanter för statliga skolmyndigheter ? Myndigheten för skol-utveckling (MSU) och Nationellt centrum för frĂ€mjandet av god hĂ€lsa hos barn och ungdom (NCFF). Även kommunala kostchefer och gymnasierektorer frĂ„n tvĂ„ olika kommuner (Leksand och GĂ€vle) har intervjuats. Resultatet av undersökningen Ă€r att det rĂ„der skilda uppfattningar om kost- och hĂ€lsofrĂ„gorna hos dessa ansvariga för skolan.

Afrikansk svinpest hos vildsvin : ett hot mot svensk grisproduktion?

Afrikansk svinpest Àr en av de allvarligaste grissjukdomarna och Àr pÄ frammarsch i östra Europa. Under 2000-talet har det oerhört tÄliga afrikanska svinpestviruset med hög morbiditet och mortalitet spridits frÄn Afrika till Kaukasusregionen och angrÀnsande europeiska lÀnder dÀr den utgör en stor risk för den globala grisindustrin. Sjukdomen Àr ingen zoonos men eftersom det saknas vaccin och behandling har den en stark pÄverkan pÄ mÀnniskor rent socialt och ekonomiskt nÀr deras grisar drabbas. Sjukdomsutbrott leder till minskad internationell handel, kostsamma kontrollstrategier för att stoppa utbrott och stora förluster för smÄskaliga bönder. Syftet med denna litteraturstudie Àr att utvÀrdera huruvida europeiska vildsvin kan bli ett hot mot grisproduktionen i Sverige.

De gröna nĂ€ringarnas framtid: Är hjĂ€lpen som företagarcoacherna ger till landsbygdsföretagarna inom entreprenad, livsmedelsproduktion och turism tillrĂ€cklig och relevant?

SysselsÀttningen i den svenska landsbygden har minskat avsevÀrt sedan 1900-talets början. Den senaste tidens ökning av importmat tvingar mjölk- och köttproducenter att hitta andra verksamhetsomrÄden att tjÀna pengar pÄ. I takt med samhÀllsutvecklingen har kraven ökat för bland annat nÀrproducerade livsmedel. Landsbygdsföretagarna i Norrbotten Àr duktiga jordbrukare men har generellt begrÀnsade kunskaper hur företag ska drivas. Lantbrukarnas Riksförbund startade för tre Är sedan ett projekt i syfte att hjÀlpa jordbrukarna bli bÀttre företagare.

Att odla det lokala : ett producentperspektiv pÄ betydelsen av lokalproducerad mat för landsbygdsutveckling

Denna uppsats i landsbygdsutveckling beskriver ett producentperspektiv pÄ det ökande intresset för olika former av lokalproducerade livsmedel. UtifrÄn detta förs Àven en diskussion om de förvÀntningar som finns kring det lokalproducerade för landsbygdsutveckling. Undersökningen Àr kvalitativ och det empiriska materialet har samlats in genom observation och semistrukturerade forskningsintervjuer. AvgrÀnsningen har gjorts till grönsaksproducenter för lokala marknader i VÀstmanlands lÀn. Studien fokuseras kring hur odlarna relaterar till förutsÀttningar för sin verksamhet i och med det ökande intresset för lokalmat, ett fenomen jag kallar lokalmatstrenden.

LĂ€rarstudenters kunskaper om svenskt lantbruk

AvstÄndet till lantbruket har idag blivit allt större. Bakgrunden till detta arbete var att jag ville ta reda pÄ vad svenska folket kan och tycker om svenskt lantbruk. Detta Àr nÄgot som LRF sedan kan ha nytta av i deras arbete.Jag satte ihop en enkÀt med blandade frÄgor om lantbruk som jag sedan delade ut. Som avgrÀnsning valde jag att undersöka lÀrarstudenters kunskap eftersom de efter sinutbildning nÄr ut till mÄnga mÀnniskor och kan sprida kunskap vidare. Jag besökte tvÄ universitet och en högskola för att göra undersökningen, nÀmligen Göteborgs universitet,Högskolan VÀst i VÀnersborg och Karlstads universitet.

Grön Marknadsföring = En Naturlig Strategi : Analys av Grön Marknadsföring i dagligvaruhandeln

Syfte: Att analysera hur dagligvaruhandeln anvÀnder sig av Grön Marknadsföring internt och externt för att positionera sig som ett miljövÀnligt företag pÄ marknaden.Metod: En deskriptiv undersökning med primÀrdata i form av personliga intervjuer frÄn de tre största aktörerna inom svenska dagligvaruhandeln.Teori: ?Green Marketing Activities at the Three Levels? har anvÀnds som modell för att ta reda pÄ hur de olika företagen arbetar med Grön Marknadsföring. Modellen Àr uppdelad i Ätta omrÄden och tre nivÄer för Grön Marknadsföring.Slutsats: Samtliga företag vill ta ett miljöansvar, men tvÄ av tre ser sig Àven ha ett ansvar att informera och hjÀlpa kunder till ett bÀttre handlande. TvÄ av de tre undersökta företagen Àr mer inriktade pÄ att bygga ett ekologiskt varumÀrke medan det tredje företaget Àr mer inriktad pÄ att upplysa om ekologi. Undersökningen visar dock att alla aktörer har undermÄligt arbete med marknadsföringen i butik för att fÄnga upp kunders ekologiska intresse.

GÄrdsslakteriers lönsamhet vid smÄskalig lammslakt

Intresset för att bygga gÄrdsslakterier ökar i Sverige, likasÄ efterfrÄgan pÄ nÀrproducerade livsmedel till följd av ökad medvetenhet bland konsumenter. Att bygga ett gÄrdsslakteri Àr intressant bÄde ur ett ekonomiskt perspektiv och ur ett perspektiv pÄ mjuka vÀrden, men frÄgan Àr om det gÄr att fÄ lönsamhet i verksamheten. Den svenska lammuppfödningen Àr sedan lÀnge utsatt för dÄlig lönsamhet. Att bygga ett eget slakteri för de egna djuren och sÀlja sina produkter direkt till konsument borde dÀrför vara en möjlighet för mindre gÄrdar. Projektets mÄl har varit att genom kvalitativa intervjuer av Àgare till gÄrdsslakterier och upprÀttande av kalkyler utreda lönsamheten i smÄskalig lammslakt vid investering av ett gÄrdsslakteri. Uppsatsens litteraturstudie har inriktats pÄ att ta reda pÄ allt som krÀvs för att starta ett gÄrdsslakteri gÀllande bland annat byggnad, regelverk och tillstÄnd. Av det framkomna resultatet har jag dragit slutsatsen att det Àr möjligt att uppnÄ lönsamhet vid byggnation av gÄrdsslakteri för smÄskalig slakt av lamm.

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->