Sökresultat:
830 Uppsatser om Födoämnesöverkänslighet - Sida 2 av 56
Litteraturbank för de tidiga skolÄren
Eftersom man aldrig kan förutspÄ vilka frÄgor och funderingar en bok kan vÀcka hos en elevgrupp ska man aldrig anvÀnda sig av en bok för höglÀsning som man sjÀlv tidigare inte har lÀst. Jag har i mitt utvecklingsarbete lÀst in mig pÄ barnlitteratur, gjort en sammanstÀllning av dessa verk och utvecklat en litteraturbank för de tidiga skolÄren med hjÀlp av Microsoft Visual studio 2010. Efter att jag har lÀst ett skönlitterÀrt verk har jag utformat en rad diskussionsfrÄgor som man kan föra löpande med höglÀsningen och en konkret uppgift att arbeta vidare med efter att man har lÀst boken. Sedan har verken med dess diskussionsfrÄgor och konkreta uppgift kopplats till LÀroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11. Slutligen har jag gjort dessa verk sökbara efter givna kriterier, sÄ att man snabbt och enkelt ska kunna hitta en lÀmplig bok att arbeta med i klassrummet..
Klippor, vÄgor, sand : FörhÄllandet mellan ord och ton i Petter Ekmans verk
I grÀnslandet mellan notbild och ljudande musik, mellan dirigent, musiker och Ähörare finns nÄgot som inte gÄr att sa?tta ord pÄ. Det sker en ordlös kommunikation och ett eller flera budskap förmedlas. Ett nyskrivet verk. Egentligen skulle den första frÄgan vara 'varför?'.
Ty riket Àr mitt och makten och hÀrligheten i evighet
Jag tĂ€nker mig konst som en teaterscen, dĂ€r publiken fĂ„r komma upp pĂ„ scenen ochsjĂ€lva spela pjĂ€sen. PĂ„ scenen finns scenografi som sĂ€tter tydlig prĂ€gel pĂ„ stĂ€mningenoch som bidrar till handlingen, men det Ă€r publiken som fyller i de viktigaste bitarna ochmĂ„lar ut berĂ€ttelsen. Med den tanken i bakhuvudet har jag de senaste tvĂ„ Ă„ren jobbatmed scenografi i mina egna verk och sökt inspiration hos konstnĂ€rer som ĂyvindFahlström, vars konstnĂ€rskap rört sig inom bĂ„de bildkonst och teater.Scenografin i mina verk kan bestĂ„ av redan befintliga objekt (ready-mades) eller mersubtila symboler sĂ„som fĂ€rgade pappersark, lukt eller ljud.Vissa verk har tagit formen av rumsinstallationer, dĂ€r scenografi vĂ€gleder betraktaren in ien fantasivĂ€rld dĂ€r saker ter sig nĂ„got annorlunda. En miljö dĂ€r grĂ€nser suddats ut ochdĂ€r individen spelar mindre roll. En suddig vĂ€rld dĂ€r sĂ„dant som normer och vĂ€rderingaragerar tomma begrepp och dĂ€r tid verkar mindre viktigt.I andra verk har scenografin knappt varit mĂ€rkbar, de har bestĂ„tt av utstuderade föremĂ„leller fĂ€rgval som vĂ€glett betraktarens syn genom text eller teckning.
Karteller- Bör de kriminaliseras?
UpphovsrÀtt Àr den rÀtt som författare, kompositörer, konstnÀrer och andra upphovsmÀn har till sina verk. BestÀmmelserna om detta finns i lagen (1960:729) om upphovsrÀtt till litterÀra och konstnÀrliga verk. UpphovsrÀtt avser att ge rÀttsligt skydd för resultat av andligt skapande i vilken form det Àn föreligger samt en rÀtt till ersÀttning för skapade verk. UpphovsrÀtten har emellertid tvingats genomgÄ omfattande förÀndringar pÄ grund av den tekniska utvecklingen som sker pÄ omrÄdet. Den digitala teknologin möjliggör idag att det snabbt, billigt och enkelt gÄr att framstÀlla nÀstan exakta kopior av skyddade verk i alla former och att överföra dem till ett stort antal mottagare med hjÀlp av internationella nÀtverk som Internet.
Vardaglighet, övergivenhet och meningslöshet : med utgÄngspunkt frÄn Edward Hoppers och nÄgra superrealisters konstverk
Med utgÄngspunkt frÄn fyra olika verk av den amerikanske konstnÀren Edward Hopper diskuteras och analyseras tecken för vardaglighet, övergivenhet och meningslöshet. Edward Hoppers verk jÀmförs med verk av fyra olika superrealister. Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur Edward Hoppers konst kom att pÄverka superreaalisterna. Ett annat syfte Àr att försöka ge ord Ät konstupplevelsen och enligt Howard Gardners metod att gÄ djupare in pÄ ett omrÄde och pÄ sÄ sÀtt lÀra sig en metod som gör det möjligt att fördjupa sig i andra Àmnen.FrÄgestÀllningar som diskuteras i min fördjupning Àr: Hur kan vardaglighet, övergivenhet och meningslöshet gestaltas i konst? I arbetets gestaltande del ger jag, med tvÄ- och tredimentionell konst utgÄende frÄn sjÀlvupplevda motiv inspirerat av Hopper och superrealister, uttryck för begreppen vardaglighet, övergivenhet och meningslöshet..
Ă terbruk av formgivet material : Juridiska och moraliska perspektiv
Syftet med studien Àr att undersöka vad som Àr legitimt Äterbruk och anvÀndning av nÄgon annans tidigare designat material, i nya formgivna produkter eller verk. FrÄgestÀllningarna som diskuterats i arbetet Àr; Hur mycket av nÄgon annans tidigare formgivna material fÄr ÄteranvÀndas i kommersiella Äterbruksprodukter?Vad Àr legitimt bruk av ?ready-mades? i konstnÀrliga verk?Anses det vara ett konstnÀrligt verk nÀr konstnÀren inte sjÀlv Ästadkommit alla delar av verket? Dessa frÄgestÀllningar har diskuterats utifrÄn juridiska och moraliska perspektiv. Som metod anvÀndes en litteraturbaserad studie av juridisk litteratur som behandlar immaterialrÀtt, avgrÀnsat till bestÀmmelser av lag i Sverige. De juridiska reglerna jÀmfördes sedan med etiska teorier.
August Strindberg infernokris : Vad kan Hjalmar Sundéns rollteori bidra med i förstÄelsen av Strindbergs religiösa upplevelser och erfarenheter?
Huvudsyftet med vÄr uppsats Àr att undersöka vad Hjalmar Sundéns rollteori kan bidra med i förstÄelsen av August Strindbergs religiösa upplevelser och erfarenheter under infernokrisen i Paris 1894-1896 (97). Materialet utgörs av Strindbergs egna sÄ kallade sjÀlvbiografiska verk Inferno, Legender och Klostret samt litteratur om Strindbergs infernokris och hans liv inklusive hans korrespondens. Metoderna vi anvÀnder Àr textanalys av Strindbergs litterÀra verk och komparativa studier av Strindbergs verk och korrespondens. Dessutom görs textstudier av material skrivet om honom. Vi tillÀmpar Hjalmar Sundéns rollteori för att fÄ förstÄelse för de erfarenheter och upplevelser som Strindberg behandlar i sina sjÀlvbiografiska verk, dramer och brev.
AutismspektrumtillstÄnd och lÀs-och skrivsvÄrigheter : Fyra lÀrares uppfattningar om elevers lÀs-och skrivproblematik
Denna studie handlar om na?gra gymnasiela?rares uppfattningar om integrerade elever som har en dokumenterad autismspektrumtillsta?nd samt la?s-och skrivproblematik. Studien har en kvalitativ utga?ngspunkt och underso?kningen a?r baserad pa? halvstrukturerade intervjuer med fyra pedagoger som arbetar pa? olika gymnasier i so?dra Sverige. Resultatet visar att ma?nga av dessa elever klarar sig relativt bra na?r de fa?r hja?lp genom olika anpassningar som go?rs i klassrummet.
Illegal fildelning : Ur ett materiellt och processuellt perspektiv.
UpphovsrÀtt Àr den rÀtt som författare, kompositörer, konstnÀrer och andra upphovsmÀn har till sina verk. BestÀmmelserna om detta finns i lagen (1960:729) om upphovsrÀtt till litterÀra och konstnÀrliga verk. UpphovsrÀtt avser att ge rÀttsligt skydd för resultat av andligt skapande i vilken form det Àn föreligger samt en rÀtt till ersÀttning för skapade verk. UpphovsrÀtten har emellertid tvingats genomgÄ omfattande förÀndringar pÄ grund av den tekniska utvecklingen som sker pÄ omrÄdet. Den digitala teknologin möjliggör idag att det snabbt, billigt och enkelt gÄr att framstÀlla nÀstan exakta kopior av skyddade verk i alla former och att överföra dem till ett stort antal mottagare med hjÀlp av internationella nÀtverk som Internet.
Skapandet och uppsÀttningen av verket Siempre perdue : erfarenheter av att samtidigt vara komponist, koreograf, scenograf och reggissör
I den hÀr uppsatsen sammanfattar jag de lÀrdomar jag fick av att skapa och framstÀlla ett verk för fyra sÄngare och tvÄ dansare. Verket, Siempre  perdue, ingick i mitt konstnÀrliga projekt under mitt sista Är pÄ programmet för musiklÀrare med profil rytmik. Jag hade förkunskaper inom komposition, rytmik och viss koreografi, men att sammanstÀlla dessa och ge dom lika vÀrde i ett verk var för mig helt nytt. Den hÀr uppsatsen har för mig blivit ett sÀtt att reflektera kring det jag gÄtt igenom och att ringa in det man mÄste tÀnka pÄ om man ska skapa och framföra ett liknande verk. LÀrdomarna handlar bÄde om sjÀlva kompositionen och repetitionerna  och förestÀllningarna.
Ett verk blir kosmopolitiskt : Representerar Louise Bourgeois verk Maman nÄgonting "universellt"?
The aim of this work is to give an example of how archaeoacoustics can broaden our understanding of archaeological remains and to further contribute to the almost non-existing research of ringing stones. With a theoretical discussion about sound from three different perspectives and by means of using different kinds of analysis, this essay will show that there are unknown relations between the three known ölandic ringing stones and the cultural landscape of Ăland. Possible patterns in the placement of the stones and the possibility of the sound in this soundscape will be investigated. The essay will also suggest a resonant stone typology and discuss the necessity of one. Finally, the intention is also to shed new light upon the discussion on what the uses of the ringing stones might have been..
Skyddsv?rt? En explorativ studie om generativ AI och musikaliska verk?
Denna uppsats a?mnar utreda den upphovsra?ttsliga problematiken som uppsta?r vid anva?ndandet av generativ AI, med sa?rskild inriktning pa? musikbranschen. Uppsatsen underso?ker anva?ndningen av upphovsra?ttsligt skyddade verk som input i AI-system samt den genererade musikens upphovsra?ttsliga status. I syfte att utforska de tva? dimensionerna av generativ AI och upphovsra?tt fokuserar uppsatsen pa? relationen mellan input och output, med ma?let att belysa det komplexa sambandet mellan tra?ningsdatan och musiken som genereras.
Litteraturkritik i SvD och DN : - Kriterier för omnÀmningar pÄ kultursidorna
Problembeskrivning: Det finns nÀrmare 500 förlag i Sverige, ca 70 av dessa Àr anslutna till Svenska FörlÀggarföreningen som uppger att det ges ut ca 1000 nya skönlitterÀra titlar i Sverige under ett Är. Enligt Nationalbiografin utges ca 2300 titlar under ett Är. Endast en brÄkdel av all skönlitteratur som ges ut fÄr publicitet i dagstidningar. Varken titlar, författare eller förlag. Syfte: Syftet Àr att undersöka om det gÄr att urskilja om det finns kriterier och mönster för vilka författare och verk som fÄr uppmÀrksamhet i pressen.Metod: Kvalitativ forskningsintervjuSlutsats: Vissa författare och förlag har en högre status hos kulturredaktionerna.
Den ansiktslösa rösten : Analyser av Jenny Holzers verk och en studie i den konsthistoriska bilden av henne.
Denna uppsats tittar nÀrmare pÄ fyra verk av Jenny Holzer. Hennes konstnÀrskap jÀmförs Àven med Guerilla Girls. Huvudmetoden utgörs av bildanalyser och jag presenterar ocksÄ tolkningsmöjligheter utifrÄn ett genusperspektiv. Utöver detta har jag med en konsthistoriografisk undersökning fÄtt fram hur den generella bilden av Holzer ser ut..
InskrÀnkning i upphovsmannens ensamrÀtt : En utredning om gÀllande rÀtt enligt UpphovsrÀttslagen 12 §
SammanfattningSyftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ vad gÀllande rÀtt Àr betrÀffande privatpersoners rÀtt att framstÀlla exemplar av verk för privat bruk enligt URL 12 §. Upphovsmannens rÀttigheter till sitt verk har inte alltid varit sjÀlvklara men har ökat i takt med den tekniska utvecklingen. AllmÀnheten har lÀnge haft rÀtt att göra kopior av verk för sitt privata bruk dÄ sÄdan kopiering inte ansetts skada upphovsmannens rÀtt. Den digitala utvecklingen möjliggör dock fler snabba och lÀtta sÀtt för allmÀnheten att kopiera verk i den privata sfÀren. För att skydda upphovsmannens rÀttigheter och möjligheter att fÄ ersÀttning för sina verk har upphovsmannen fÄtt allt fler rÀttigheter.