Sök:

Sökresultat:

46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 58 av 3126

TvÄsprÄkiga elever i skolan

Syftet med min studie Àr att studera vilka metoder som anvÀnds pÄ nÄgra grundskolor för att utveckla det svenska sprÄket hos tvÄsprÄkiga elever. I min undersökning har jag utgÄtt ifrÄn kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod. Jag har valt att intervjua fem pedagoger som arbetar med elevers tvÄsprÄkiga utveckling i Ärskurs 1-4 pÄ tre skolor frÄn tre olika miljöer i en större stad i södra Sverige. Resultatet visade att nÀstan alla pedagogerna anvÀnder liknande arbetsmetoder nÀr det gÀller sprÄkutveckling, dessa metoder beskrivs i sin helhet i uppsatsen. Jag har Àven uppmÀrksammat att alla lÀrarnas mÄl Àr att anvÀnda de metoderna som ska hjÀlpa barnen att utveckla det svenska sprÄket.

LÀrares insatser mot krÀnkande behandling i skolan och likabehandlingsplanens betydelse i detta arbete.

Syftet med vÄr studie Àr att ge en bild av hur högstadielÀrare anger att de arbetar mot krÀnkande behandling mellan elever i skolan och belysa om likabehandlingsplanen har nÄgon betydelse i detta arbete. Undersökningen baserades dels pÄ kvantitativ metod med enkÀter och dels pÄ kvalitativ metod med intervjuer. En enkÀt delades ut till 80 lÀrare pÄ tvÄ högstadieskolor varav 69 av dessa svarade. Alla lÀrare uppgav att de fÄtt ingripa i situationer med krÀnkande behandling. I enkÀterna kom det fram att merparten av alla lÀrare kÀnde att deras arbete mot krÀnkande behandling har en positiv effekt för det psykosociala klimatet.

Genus i förskolan : Traditionella könsmönster och könsroller

Studien undersöker hur genus tar sig uttryck i förskolan. Syftet Àr att undersöka hur de traditionella könsmönster och könsroller som finns pÄverkar pedagogernas yrkesroll. Följande frÄgestÀllningar har dÀrför utmynnat, hur behandlas barnen i förskolan utifrÄn deras kön? och hur ser pedagogerna pÄ genus i förskolan? Dessa studeras genom observationer i verksamheten dÀr flickor och pojkars skillnader i förhÄllande till genus kommer undersökas. Studien undersöker Àven pedagogers tankar om genus för att kunskapen ska bli fördjupad.

Öppen innovation och immaterialrĂ€tt ur ett anti-commons perspektiv

Syftet med arbetet var att undersöka hur olika reaktionsbetingelser skulle pÄverka syrgasdelignifieringen av en sur sulfitmassa. De betingelser som undersöktes var utbyte, slut-pH, viskositet och kappatal. Massan som anvÀndes kom frÄn Nordic Paper Seffle och alkalit som anvÀndes var magnesiumoxid. Syrgasdelignifiering av massan gjordes  i autoklaver i ett PEG bad dÀr tid, temperatur och alkalisatser varierades.Resultaten visar att alla utbyten lÄg mellan 90-97% och att Àven de mest aggressiva betingelserna bara gav en viskositets reduktion pÄ 260 enheter, motsvarande 19% av den totala viskositeten.Slut-pH för syrgasavluten hamnade mellan 6,5-9,4 beroende pÄ alkalimÀngd och temperatur under delignifieringen. Slut-pH minskade nÀr mÀngden alkali hölls konstant men temperaturen varierades mellan 110-140°C.Kappatalet för massan kunde effektivt reduceras frÄn ett startvÀrde pÄ 23,4 till ett slutvÀrde pÄ under 5 med en temperatur pÄ 140°C, alkalisats pÄ 10 kg/ODT och en tid pÄ tvÄ timmar utan större förluster av vare sig viskositet eller utbyte.En ovanligt resultat som upptÀcktes under arbetet var att delignifieringen tappade i effektivitet med ökad alkalimÀngd och detta samband gÀllde vid alla betingelser.En teori om detta kan vara att jonstyrkan i lösningen gör att fibrerna i massan drar ihop sig och att syrgasen fÄr svÄrare att reagera med ligninet..

Matematik och matematiksvÄrigheter : Hur lÀrare arbetar i förskola och skola för att stimulera barns lÀrande i matematik

Bakgrund: Matematik Àr ett Àmne som har uppmÀrksammats de senaste Ären. Skolverkets undersökning visar att var sjÀtte elev inte nÄr mÄlen i matematik i Ärskurs nio (Skolverket, 2008a). Vad Àr det som gör att vissa barn misslyckas med matematiken och hur kan man som lÀrare hjÀlpa dessa barn? Det hÀr Àr nÄgra av tankarna som gjorde att vi valde Àmnet matematik och matematiksvÄrigheter. Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare ser pÄ matematik och matematiksvÄrigheter och hur de arbetar för att stimulera barns lÀrande i matematik.

Handledningens betydelse för en skola för alla- Skolledares uppfattningar om handledning (The Importance of Tutoring towards a School for All - Schoolleaders' Opinions about Tutoring)

Syftet med vÄrt arbete var att ta reda pÄ tio skolledares uppfattningar om handledning som en metod att utveckla pedagogisk verksamhet mot en skola för alla. Skolledares syn pÄ begreppet handledning samt pÄ vilket sÀtt handledning som metod anvÀnds som en del i utveckling av pedagogisk verksamhet, var en del av undersökningen. Intressant blev ocksÄ att se vad skolledare menar att handledning innebÀr nÀr avsikten med handledning Àr pedagogisk utveckling mot en skola för alla. För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar samt fÄ en djupare insikt i skolledares uppfattningar, valde vi att göra en kvalitativ studie med halvstrukturerade intervjuer som metod. Skolledarnas uppfattningar har presenterats under olika teman i resultatdelen.

0-vision

Nollvisionen: en av de bÀsta visioner som nÄgonsin lanserats i Sverige? Denna versions mÄl speglar ett sÄ trafiksÀkert vÀgnÀt att man ska komma ner till en nollpunkt nÀr det gÀller dödade i trafiken. Vi har i detta arbete satt oss in i nollvisionens tankar och mÄl och sett hur man försöker komma tillrÀtta med trafikproblemen. VÀgverkets roll som mest riktar in sig pÄ infrastrukturella problem medan polisen försöker fÄ bilisterna till ett mera rÀttsriktigt handlande i trafiken. Sedan har vi bilindustrin som försöker utveckla tekniken i vÄra fordon sÄ de blir mer sÀkra.

Timmerhusets historia och framtid : En studie av timmerhusets energianvÀndning

I en tid dĂ€r vĂ„r miljömedvetenhet och vĂ„rt energianvĂ€ndande fĂ„r allt större utrymme stĂ€lls allt högre krav pĂ„ de alla de material som vi anvĂ€nder oss av. Ett omrĂ„de dĂ€r energianvĂ€ndandet har fĂ„tt allt mer fokus Ă€r byggbranschen. Med EU:s direktiv 2002/91/EG blir kravet pĂ„ att vĂ„ra byggnader ska vara energieffektiva allt större. Även timmerhuset som har tusenĂ„riga traditioner mĂ„ste klara de energikrav som vi har pĂ„ 2000-talet. Boverket har utifrĂ„n direktivet faststĂ€llt nya krav som sĂ€ger att hus belĂ€gna i den norra klimatzonen fĂ„r ha en lĂ€gsta energianvĂ€ndning av 130 kWh/Ă„r och 110 kWh/Ă„r i den södra.Endast 8? timmerhuset belĂ€get i den södra klimatzonen klarar Boverkets krav pĂ„ 110 kWh/Ă„r.Uppsatsen analyserar fem energisparande Ă„tgĂ€rder:? AnvĂ€ndning av grövre timmer? UtvĂ€ndig tillĂ€ggsisolering? InvĂ€ndig tillĂ€ggsisolering? InvĂ€ndig tillĂ€ggsisolera av den norra vĂ€ggen samt endast pĂ„ de stĂ€llen dĂ€r timmervĂ€ggen Ă€ndĂ„ inte kommer att vara synlig:- Badrum- Kök? Dubbel timmervĂ€gg med isolering emellan.

Idélab en innovativ organisation?

I och med den ökade globaliseringen, stÀlls det dagligen nya krav och förvÀntningar pÄ organisationer att möta de fluktuerande behov som omvÀrlden stÀller pÄ dem. AnvÀndningen och spridningen av begreppet innovation har aldrig varit sÄ stort eller starkt som idag och det strÀcker sig alltifrÄn regeringspropositioner, forskning, varumÀrken och konsumentartiklar. Alla vill ta del av det nya ?inne ordet - innovation? men vad Àr egentligen innovation och vad innebÀr det för en organisation att vara innovativa? Vi har valt att försöka samla dessa begrepp för att Ästadkomma en förstÄelse för vad innovation egentligen Àr och hur en organisation kan dra nytta av det..

Begreppet likvÀrdig bedömning : En intervjustudie med sex verksamma lÀrare

Den hÀr studien syftar till att utveckla kunskap om hur lÀrare ser pÄ begreppet likvÀrdig bedömning vilket Àr intressant eftersom bedömning och likvÀrdighet Àr stÀndigt aktuella Àmnen i skoldebatten. FrÄgestÀllningarna rör sig om vad likvÀrdig bedömning innebÀr för lÀrare och vad som Àr betydelsefullt för den likvÀrdiga bedömningen. Den metod som anvÀnds Àr kvalitativa intervjuer med sex yrkesverksamma lÀrare. Teoretiska utgÄngspunkter Àr sociokulturellt perspektiv (Vygotsky, 1987; SÀljö, 2000; Gipps, 1999) med fokus pÄ likvÀrdighet och alla elevers rÀtt till utveckling dÀr bedömning Àr dynamiska kulturella processer som kan anvÀndas som verktyg för lÀrande (Eggen, 2010). I studiens resultat beskrivs hur lÀrare dels uttrycker att det Àr omöjligt att uppnÄ likvÀrdig bedömning och dels att likvÀrdig bedömning handlar om hur alla elever ska ges möjligheter till lÀrande och utveckling. Slutsatser som dras Àr att likvÀrdig bedömning har olika betydelser beroende pÄ de studerade lÀrarnas kunskapssyn.

?Att rösta Àr ett mÄste! Men medlem ... det Àr ju en hel vÀrld emellan!? En intervjuundersökning av politiskt intresserade medborgares skÀl till att inte vara medlemmar i politiska partier

Bakgrund och problemdiskussion Ett flertal företagsskandaler har Àgt rum i modern tid, bland andra Enron och Worldcom. Följden har blivit regleringar i form av SOX i USA, Ättonde direktivet inom EU och Svensk kod för bolagsstyrning i Sverige. Dessa betonar bolagets interna kontroller, vilka syftar till att hantera och kontrollera företagets risker. Det Àr i hög grad de anstÀllda som utför kontrollmomenten och dÀrför anser vi det intressant att undersöka hur de uppfattar och förstÄr de interna kontrollerna. Syfte Rapportens syfte Àr att för de personer som Àr ansvariga för utformning och uppföljning av intern kontroll belysa hur kontrollerna kan förstÄs av personalen.

Innovation hÀnder inte bara. : - Hur ledningen kan bidra till utvecklingen av innovativa organisationer

Uppsatsen kartlÀgger hur en företagsledning arbetar med innovation och identifierar möjligheter i kommunikationen med medarbetarna. Författarna analyserar ocksÄ hur ledningen kan bidra till, samt dess betydelse, vid utvecklingen av innovativa organisationer. Uppsatsen Àr indelad efter en undersökningsmodell som Àr utvecklad av författarna sjÀlva bestÄende av 5 delomrÄden: Kommunikation kring innovation, FörhÄllningssÀtt till innovation, Mekanismer som styr innovation, FörhÄllningssÀtt till misstag och FörhÄllningssÀtt till belöningar. Med utgÄngspunkt i de 5 delomrÄdena undersöks 4 snabbvÀxande svenska företag genom semi-strukturerade intervjuer med VD pÄ företaget. TvÄ av företagen Àr av medelstor karaktÀr och tvÄ lite mindre.

Pedagoger och barns syn pÄ leken i förskola och i förskoleklass

Bakgrund: Lek Àr nÄgot som barn har gjort i alla tider och lek anses vara nÄgonting somÀr positivt. Leken bidrar till barns vÀlbefinnande och det bidrar tillen utveckling hos barnen. Vi som pedagoger i förskola och i förskoleklassmöter barn i deras lek varje dag och det Àr viktigt att leken fÄr stort utrymmei verksamheterna. I bakgrunden redogörs litteratur och aktuellforskning som handlar om barns lek och lÄtsaslek.Syfte: Syftet med vÄr undersökning Àr att fÄ en uppfattning om pedagogernas synpÄ vad som Àr av betydelse för barns lek och barnens syn pÄ sin lek.Metod: Detta Àr en kvalitativ studie dÀr intervju har anvÀnts som metod. Dethar gjorts intervjuer med tolv barn och sju pedagoger i olika förskoloroch förskoleklasser.Resultat: VÄrt resultat visar att pedagoger och barn i studien har samma uppfattningarom lek och de olika lekarna.

Vad innebÀr det för ett projekt nÀr ledaren inte har expertkunskap inom omrÄdet? : En studie av Idékrafts projektledarutbildning

Sedan 1940-talet har uppfattningen kring ledarskap gÄtt frÄn att man Àr född till ledare, till att alla kan utvecklas. Det finns olika sÀtt att bli projektledare i en organisation. Denna studie undersöker vad det innebÀr nÀr en ledare Àr utbildad inom ledarskap och inte projektets ÀmnesomrÄde. Att vara projektledare handlar inte om att ha stor kunskap inom projektomrÄdet. Man mÄste vara en person som kan planera arbete, kommunicera effektivt, komma överens med alla slags mÀnniskor och skapa god stÀmning.

Den fria leken i förskolan : med fokus pÄ pedagogers roll vid lek

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur pedagoger agerar under den fria leken. Med denna studie vill vi se hur dessa ger barnen utrymme och material för att den fria leken ska skapas och utvecklas. Studien har baserats pÄ intervjuer och observationer pÄ tvÄ förskoleavdelningar pÄ en förskola i mellersta Sverige. Resultatet som framkom efter bearbetningen av det insamlade materialet var att pedagoger ofta anvÀnder sig av en lekledarroll eller nÀrgranskarroll för att ta sig in i leken. Resultatet visade Àven att barns lek behöver en vuxen som kan nÀrvara och stödja bÄde leken och lekens deltagare.

<- FöregÄende sida 58 NÀsta sida ->