Sök:

Genus i förskolan

Traditionella könsmönster och könsroller


Studien undersöker hur genus tar sig uttryck i förskolan. Syftet är att undersöka hur de traditionella könsmönster och könsroller som finns påverkar pedagogernas yrkesroll. Följande frågeställningar har därför utmynnat, hur behandlas barnen i förskolan utifrån deras kön? och hur ser pedagogerna på genus i förskolan? Dessa studeras genom observationer i verksamheten där flickor och pojkars skillnader i förhållande till genus kommer undersökas. Studien undersöker även pedagogers tankar om genus för att kunskapen ska bli fördjupad. Resultatet jag har fått fram i min studie under observationerna visar att pojkar och flickor behandlas olika i vissa situationer i verksamheten. Pedagogerna jag intervjuat har även berättat att detta sker både omedvetet och medvetet. Det kom även fram att pedagoger ser på genus som ett begrepp som innefattar att det ska vara samma rättigheter och möjligheter, samt att det ska vara lika för alla oavsett vilket kön man har.

Författare

Jennifer Wennerberg

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..