
Sökresultat:
46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 30 av 3126
KOMMUNikation : en kvalitativ studie om kommunikationens pÄverkan pÄ effektiviteten i en omorganisationsprocess i offentlig förvaltning
Bland det viktigaste vid en omorganisation Àr att kommunikationen fungerar vÀl. I en offentlig förvaltning finns det tvÄ led av ledning dÀr kommunikationen mÄste fungera. Syftet med denna studie Àr att ge ökad förstÄelse för internkommunikationens pÄverkan pÄ effektiviteten i förÀndringsprocessen och att visa pÄ viktiga faktorer nÀr det handlar om kommunikation vid omorganisation dÀr det finns tvÄ led av ledning. Med effektivitet menas att förÀndringen genomförs snabbt och smidigt sÄ att medarbetarna och de som verksamheten Àr till för inte far illa. Studien Àr en kvalitativ fallstudie med inifrÄnperspektiv i en kommun dÀr forskaren sjÀlv varit aktör.Studien utgÄr frÄn ett tolkande hermeneutiskt synsÀtt och forskningsstrategin Àr abduktiv.
Individualisering och integrering av elever i grundskolan - en kvalitativ studie.
Individualisering Àr nÄgot som det tydligt stÄr i skolans lÀroplan att vi alla pedagoger mÄste arbeta med. I denna kvalitativa studie har jag genom intervjuer med bÄde specialpedagog, speciallÀrare och klasslÀrare undersökt deras syn pÄ individualisering i grundskolan och hur de anvÀnder sig av individualisering i sin undervisning. Jag har Àven kopplat detta till för- och nackdelar med integrering av elever och hur detta kan pÄverka undervisningen i skolan.De respondenter jag anvÀnt mig av var alla överens om att individualisering Àr nÄgot som Àr vÀldigt viktigt, oavsett om du arbetar i sÀrskolan eller vanliga skolan. Detta pÄ grund av flera olika anledningar. Bland annat sÄ kan undervisning som inte individualiseras döda elevers intresse för att lÀra eftersom de kan bli tilldelade för svÄra uppgifter, vilket skapar kÀnslan av ett misslyckade.
StÀmplad som missbrukare : En kvalitativ studie om missbrukares upplevelser kring stÀmpling
 I vÄr studie har vi valt att undersöka om manliga missbrukare, som genomför en behandling pÄ en institution i Mellansverige, anser att de blir stÀmplade och vilka de anser att det Àr som utför den. Om det Àr nÀra och kÀra, myndigheter och/eller dem sjÀlva. Vi vill belysa vilka kÀnslor och tankar de intervjuade personerna har kring Àmnet stÀmpling. Vi har sett pÄ faktorer som, hur de skulle definiera begreppet missbrukare och hur de Àr i relation till det begreppet. Vi har Àven undersökt om de har eller har haft nÄgra strategier för att undanhÄlla och/eller mörka sitt missbruk. Vi valde att göra tematiskt strukturerade intervjuer dÀr vi utgick frÄn teman.
Kritiska hÀndelser i inköpsprocessen ? en studie av de faktorer som skapar konsumentvÀrde
Dagens konsumenter har mÄnga valmöjligheter vilket leder till ökad konkurrens mellan företagen pÄ marknaden. Ett effektivt sÀtt för ett företag att minska konkurrensen Àr att försöka skilja sig frÄn mÀngden genom profilering. Företaget behöver dÄ ha en nisch samt en kÀnnedom av den mÄlgrupp som de inriktar sig pÄ för att pÄ sÄ sÀtt veta vad mÄlgruppen efterfrÄgar. Det krÀvs Àven för företaget att erbjuda rÀtt varor, i rÀtt kvalitet, med rÀtt pris och leverera dem i rÀtt tid. De ovannÀmnda faktorerna skapar tillsammans konsumentvÀrde vilket Àr det slutgiltiga mÄlet.
Syftet med vÄr rapport Àr att undersöka, beskriva och analysera de kritiska hÀndelserna i inköpsprocessen, för att ta reda pÄ vilka faktorer som skapar konsumentvÀrde utifrÄn ett inköpsperspektiv samt ett marknadsperspektiv.
IUP, en vÀg till bedömning? : Hur pÄverkar IUP bedömningen av eleverna?
Syftet med studien Ă€r att undersöka sambandet mellan bedömning i Ă€mnet idrott och hĂ€lsa och elevens IUP (Individuella utvecklingsplan) samt hur bedömningen kan bli rĂ€ttvis.För att uppnĂ„ syftet i studien anvĂ€nde jag mig av tre frĂ„gestĂ€llningar.Ăr IUP en vĂ€g till bedömning enligt lĂ€rarna?PĂ„verkar arbetet med IUP eleverna i Ă€mnet Idrott och hĂ€lsa anser idrottslĂ€rarna?Kan en bedömning bli rĂ€ttvis om IUP Ă€r olika utformade enligt lĂ€rarna?Studien har en kvalitativ ansats i form av intervjuer. Jag intervjuade sex idrottslĂ€rare pĂ„ fem olika skolor i Sverige. Skolorna var storleksmĂ€ssigt likvĂ€rdiga och lĂ€rarna hade liknande utbildningar. Jag valde skolor enligt bekvĂ€mlighetsprincipen vilket innebĂ€r vad som var lĂ€ttast genomförbart för mig.Ramfaktorteorin och skolperspektivet Ă€r de teoretiska perspektiven som anvĂ€nds i studien.Resultatet visar att IUP Ă€r ett dokument som anvĂ€nds pĂ„ olika sĂ€tt i skolan.
En studie om förskollÀrares anvÀndning av barnlitteratur i
sitt genusarbete pÄ förskolan
Syftet med vÄr studie var att ta reda pÄ om och hur förskollÀrare anvÀnder barnlitteraturen i sitt genusarbete. För att uppnÄ vÄrt syfte har vi anvÀnt oss av kvalitativa intervjuer som metod, vilket vi ansÄg vara lÀmpligt för att fÄ reda pÄ förskollÀrarens tankar och dÀrmed kunna fÄ en förstÄelse för deras arbetssÀtt med barnboken. Sex förskollÀrare intervjuades och resultatet har visat att alla informanter anser att genus Àr en viktig frÄga samt att genus handlar om ens förhÄllningssÀtt gentemot barnen. Alla anvÀnde barnboken i sitt vardagliga arbete, dock pÄ olika sÀtt men ur ett genusperspektiv. Vissa bytte ut huvudrollsinnehavaren i boken medan vissa lÀste boken som den var och efterÄt reflekterade tillsammans med barnen.
Varför genomfördes inte punktprevalensmÀtningen Dagen nutrition pÄ alla aktuella patienter? : En kvalitativ studie om involverad personals uppfattningar
SAMMANFATTNINGBakgrundMalnutrition Àr ett globalt problem i bÄde industri- och utvecklingslÀnder. Svenska studier genomförda under 2000-talet har pÄvisat att drygt var fjÀrde patient i slutenvÄrden Àr malnutrierad. VÄrdgivare Àr ansvariga att identifiera malnutrierade patienter och de som löper risk för malnutrition. PunktprevalensmÀtningen Dagen nutrition utförs Ärligen pÄ Akademiska sjukhuset. Under ett dygn registreras inneliggande patienters nutritionsstatus för att utvÀrdera uppsatta nutritionsmÄl.
Bild- och formskapande i förskolan : Pedagogers syn pÄ sin roll
Syftet med undersökningen har varit att belysa vad pedagoger har för syn pĂ„ sin roll i bildochformskapande verksamhet i förskolan. Vi har funnit det viktigt att alla som arbetar iförskolan skall vara vĂ€l insatta i hur arbetet med bild- och formskapande kan pĂ„verka barnsutveckling. VĂ„rt tillvĂ€gagĂ„ngssĂ€tt för insamling av material har bestĂ„tt av sex kvalitativaintervjuer med förskollĂ€rare som Ă€r verksamma i tre olika kommuner i södra Sverige.Resultatet har visat pĂ„ att pedagogerna ser sin roll i bild- och formskapande som vĂ€ldigtbetydelsefull. Genom att vara stöttande och utgĂ„ frĂ„n barnen kan det ske bĂ„de personlig- ochkunskapsutveckling hos barnen. Ăven pedagogernas utveckling Ă€r viktig eftersom det Ă€r desom ger barnen förutsĂ€ttningarna för att utvecklas.
Pedagogers tankar om utformningen av innemiljön i förskoleklass
Syftet med denna studie Àr att beskriva, analysera och förstÄ pedagogers syn pÄ innemiljöns betydelse i förskoleklassen och Àven deras sÀtt att utforma den. Eftersom det inte finns nÄgra riktlinjer i vare sig lagar eller andra styrdokument om hur innemiljön i förskoleklassen ska se ut sÄ ville jag veta hur pedagogerna beskriver deras arbete kring detta.Studien baseras pÄ en sociokulturell teori. Bearbetningen av empirin Àr utförd med en hermeneutisk ansats.Med stöd av intervjuer sÄ har jag genomfört en kvalitativ studie för att fÄ ta del av pedagogernas beskrivning och tankar om utformningen av innemiljön i förskoleklassen. I denna studie har jag intervjuat fyra olika förskollÀrare pÄ fyra olika skolor i samma kommun. Alla informanter har en lÄng erfarenhet av förskola, förskoleklass och skola.I studien framkom det att alla informanterna hade samma grundtanke dÀr de vid utformandet av innemiljön betonade barnens intressen och idéer.
De dÀr uppe ? vi hÀr nere Om nedlÀggningen av TT:s kontor i Norrland och journalistikens centralisering
Vem fÄr finnas i nyhetsbevakningen?Vad hÀnder med Norrlandsbevakningen nÀr redaktionerna gÄr mot en centralisering? I slutet av augusti valde TT att dra tillbaka sina reportrar i LuleÄ, UmeÄ och Sundsvall. Vi intervjuar chefredaktörer och TT för att höra hur de ser pÄ centraliseringen av journalistiken. Hur mÄnga svenska orter fÄr lov att vara underbevakade och pÄ bekostnad av vilka?I vÄr granskning har vi intervjuat chefredaktörer om hur de nyhetsvÀrderar och prioriterar nyheter baserat pÄ ort.
Specialpedagogers mÄlsÀttning om en skola för alla - i förhÄllande till dyslexi samt lÀs- och skrivsvÄrigheter.
ABSTRAKT
Iljazi, Zatije och Folgado, Cecilia (2011) Specialpedagogernas inkluderande arbetsÀtt utifrÄn mÄlsÀttningen en skola för alla i förhÄllande till elever som har dyslexi samt lÀs- och skrivsvÄrigheter. Special education teachers inclusive work, based on a goal of a school for all - in relation to students who have dyslexia and reading and writing difficulties. LÀrande och samhÀlle, Barn unga samhÀlle, Barn och ungdomsvetenskap, LÀrarutbildningen, Malmö högskola.
Syftet med studien Àr att undersöka hur specialpedagoger ser pÄ mÄlsÀttningen en skola för alla och hur de arbetar utifrÄn den i förhÄllande till elever som har dyslexi samt lÀs- och skrivsvÄrigheter. Undersökningar har gjorts pÄ specialpedagogers arbetsmetoder och hjÀlpmedel nÀr det gÀller att arbeta inkluderande med elever som har dyslexi samt lÀs- och skrivsvÄrigheter utifrÄn mÄlsÀttningen - en skola för alla. Intervjuer genomfördes pÄ tvÄ olika skolor samt utfördes det en observation.
Att stödja elevens övning : om tajmad minnestrÀnings pÄverkan pÄ inlÀrning och motivation i distansundervisning med yngre instrumentalister
En hel del av forskning inom kognitiv neurovetenskap tyder pa? att effektivare uppla?gg av repetitionstillfa?llen fo?rba?ttrar inla?rningsprocessen hos eleverna, eller ra?ttare sagt hos ma?nniskor i alla a?ldrar.Uppsatsen handlar om yngre instrumentalelevers inla?rningsprocess i relation till hja?rnans minnesfunktioner och underso?kningen fokuserar fiolundervisning pa? nybo?rjarniva?. Jag har utfo?rt ett empiriskt experiment av tajmade repetitionstillfa?llen via interaktiva onlinebaserade samtal med tre yngre elever.Alla de tre eleverna har under projektens ga?ng a?stadkommit fo?rba?ttringar av de fa?rdigheter som stod i fokus vid de tajmade repetitionerna. Experimentperioden har haft positiv inverkan pa? elevernas motivation, men deras uppna?dda fo?rba?ttringar bedo?mer jag vara av icke besta?ende karakta?r.
LikvÀrdighet och kunskap. : ?En nyanserad bild av likvÀrdighet i relation till mÄluppfyllelse.
Ambitionen med denna uppsats Àr att bidra med ett inlÀgg i en aktuell debatt om likvÀrdighet i det svenska utbildningsvÀsendet. Syftet med undersökningen Àr att analysera mÄluppfyllelse i relation till likvÀrdighet. För att uppnÄ syftet relateras mÄluppfyllelse och likvÀrdighet Àven till en kunskapsdiskussion. UtifrÄn en begreppsanalys av likvÀrdighet och kunskap baserad pÄ bÄde forskning och utbildningspolitiska publikationer genomförs sedan en andra analys av elevers kunskapsspridning. Denna andra analys baserades pÄ de resultat och begreppsdefinitioner som etableras i begreppsanalysen, men Àven pÄ betygsstatistik som utgör materialet för undersökningen av kunskapsspridningen. Resultatet frÄn begreppsanalysen blev en mer komplex insikt i förhÄllandet mellan begreppen likvÀrdighet, mÄluppfyllelse och kunskap.
NÄgra pedagogers syn pÄ möjligheten till delaktighet i undervisningen för elever med koncentrationssvÄrigheter
Syftet med den hĂ€r uppsatsen har varit att undersöka om lĂ€rare i tvĂ„ stĂ€der i Mellansverige upplever sig arbeta för delaktighet i undervisningen. Ă
tta lÀrare intervjuades gÀllande deras syn pÄ bland annat koncentrationssvÄrigheter och delaktighet i grundskolan.Resultatet visade att delaktigheten hos elever med koncentrationssvÄrigheter var minimal pÄ skola A. Tre av fyra lÀrare föresprÄkade en undervisningsform som gick ut pÄ att elever med koncentrationssvÄrigheter arbetade enskilt utanför klassrummet. Endast en av de intervjuade lÀrarna pÄ skola A bedrev en undervisning dÀr alla elever inkluderas i klassrummet. Resultatet pÄ skola B visade att alla fyra lÀrare arbetar pÄ ett sÄdant sÀtt att eleverna blir delaktiga i undervisningen.
Kan lungskador diagnostiseras efter kortvarig exponering för keramiska fibrer?
accidentellt blivit exponerade för oorganiska fibrer i form av sÄ kallade keramiska fibrer (RCF) vid reparationer av skadade vÀrmeisoleringskassetter som omger de turbiner man levererar och driftssÀtter. Siemens har erbjudit alla som exponerats en hÀlsokontroll genom sin företagshÀlsovÄrdsleverantör Haluxa Arbetsmiljö AB. Sammanlagt rör det sig om 32 personer som erbjudits hÀlsokontroll. HÀlsokontrollen har bestÄtt av besök hos företagssköterska, spirometri och lungröntgen. Sammanlagt har 27 personer genomgÄtt undersökning, i alla fall dock inte alla moment.