
Sökresultat:
46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 20 av 3126
Bemötande av Àldre
Det huvudsakliga syftet med det hÀr arbetet var att utröna om de fanns eventuella för eller nackdelar med att vara tatuerad ur en sjömans perspektiv. Vi ville se om och i sÄ fall hur synen angÄende sjöfolk och tatueringar förÀndrats över tid.Vi anvÀnde oss av kvalitativa intervjuer och induktiv ansats som metod. Alla de fem intervjuade har anknytning till sjölivet och samtliga Àr tatuerade. Tre av de fem Àr frÄn den Àldre generationen och en av de fem jobbar som tatuerare.Vi noterade en vÀldigt stark koppling mellan sjömansyrket och tatueringar, dock starkare förr Àn nu. Det Àr ocksÄ vÀldigt tydligt att det skett en enorm förÀndring pÄ hur tatueringar tas emot i samhÀllet idag.
Sociala mediers pa?verkan i fotografbranschen : skillnaden mellan reklam- och bro?llopsfotograf
I den ha?r underso?kningen har vi tittat pa? hur sociala medier har pa?verkat branschen fo?r fotografer. Idag ser vi mer och mer bilder o?verallt och internet har gjort det mo?jligt att synas fo?r alla, oavsett budget. Da?rfo?r ville vi se hur det har pa?verkat fotografer, eftersom ?alla a?r fotografer? pa? internet idag.
KÀrlek ? magi eller galenskap? : En kvalitativ undersökning av kÀrleksbegreppets dolda metaforik
Sedan den första november 2009 ges alla homosexuella par som vill rÀtten att vigas i Svenska kyrkan. Lagen har varit omdiskuterad inom sÄvÀl Svenska kyrkan som bland partierna i riksdagen och tidigare har flera stÀllt sig klart negativa till homovigslar i Svenska kyrkan. I och med att Svenska kyrkan underordnar sig denna lag har den intagit en officiell stÀllning, men dÄ debatten varit stor och oense har rÄtt bland kyrkans verksamma tyder det pÄ att det, bland annat, finns prÀster vars personliga instÀllning motsÀtter sig kyrkans.Svenska kyrkan skall vara öppen för alla och motarbeta diskriminering men samtidigt kan det, för den enskilde, var svÄrt att finna stöd i Bibeln, beroende pÄ hur man tolkar den, för vigsel av homosexuella par i Svenska kyrkan. Att det hÀr pÄ mÄnga sÀtt Àr en tolkningsfrÄga som baseras pÄ den enskildes tro och etiska förhÄllningssÀtt gör det svÄrt eller kanske till och med omöjligt att finna ett svar som alla berörda kan stÀlla sig bakom. DÀrför vill jag i min uppsats försöka belysa de skillnader som upplevs finnas inom Svenska kyrkan, vilka argument som anvÀnds som stöd för de olika Äsikterna samt hur det kommer sig att de berörda tycker och tror som de gör..
MÀns vÄld mot kvinnor. Individens eller samhÀllets ansvar?
MĂ€ns vĂ„ld mot kvinnor. Ăr det individens eller samhĂ€llets ansvar? Det var det jag ville ta reda pĂ„ med denna uppsats och se vad som gjorde att vĂ„ldet utövades mot den som man egentligen ska Ă€lska och inte vilja nĂ„got ont. SamhĂ€llsstrukturen idag kan sĂ€tta klara begrĂ€nsningar för individers frihet och önskan och detta kan ge upphov till vanmakten som beskrivs i teoridelen. Vanmakt som begrepp Ă€r ganska sĂ„ nytt inom psykologin och detta Ă€r vanligt att beskriva om den enskilde gĂ€rningsmannen.
Vad kÀnnetecknar ett pedagogiskt ledarskap? : ur ett elev- och lÀrarperspektiv
Undersökningen handlar om ledarskap och vad som kÀnnetecknar ett pedagogiskt ledarskap bÄde ur ett lÀrarperspektiv och ur ett elevperspektiv. Genom litteratur belyses olika ledarstilar, hur lÀrarrollen har förÀndrats samt definitioner av ett gott ledarskap. Studiens syfte Àr att ta reda pÄ vad elev och lÀrare ansÄg att ett gott ledarskap innefattar. Detta gjordes genom kvalitativa intervjuer med lÀrare dÀr de framhÀver elev ? lÀrare relationer, Àmneskunskaper och hur intagandet av olika ledarskapsroller Àr essentiella delar i ledarskapet. Ur elevernas synvinkel, genom en kvalitativ enkÀt, poÀngteras egenskaper sÄ som snÀll men lite strÀng och omtÀnksamhet samt att en lÀrare ska vara bra pÄ att förklara pÄ olika sÀtt sÄ att alla elever förstÄr vad som krÀvs av dem.
Att stödja generationsskiften bland privata skogsÀgare : virkesköparnas instÀllning och arbetssÀtt hos SCA Skog i VÀsterbottens förvaltning
En tredjedel av Sveriges skogsÀgare Àr över 65 Är men bara 12 procent tÀnker genomföra ett generationsskifte inom de nÀrmsta Ären. Generationsskiften anses vara en svÄr och komplex frÄga pÄ grund av de mÄnga aspekterna; ekonomi, juridik och mjuka frÄgor. Att arbeta med generationsskiften kan vara ett sÀtt för virkesköpare att skapa nya kontakter och sÀkra den framtida virkesförsörjningen. Arbetet syftade till att kartlÀgga den allmÀnna instÀllningen och erfarenheter vid generationsskiften hos SCA Skogs virkesköpare i VÀsterbottens förvaltning. Deras tankar och funderingar om vilket kompetensbehov och arbetssÀtt som finns idag undersöktes för att identifiera och utveckla bra arbetssÀtt vid generationsskiften.
Lekens betydelse för barns lÀrande i förskolan/ The importance of play on the learning passes in pre-school
Abstract
Titel: Lekens betydelse för barns lÀrande i förskolan ? Tio förskolepedagogers uppfattningar om leken. (The importance of play on the learning passes in pre-school)
Författare: Annette Poulsen
Typ av arbete: Examensarbete (15 hp)
Handledare: Ingrid Sandén, Examinator: Lena Lang
Kurs: LÀrarutbildningen, Malmö högskola, Skolutveckling och ledarskap
Datum: 4 Juni 2009
Syfte:
Studiens syfte var att undersöka förskolepedagogers uppfattningar och tankar om lek och lÀrande. Den empiriska undersökningen avsÄg att besvara syftet med tvÄ frÄgestÀllningar som berör hur förskolepedagogers uppfattningar om lekens betydelse för barns lÀrande och hur förskolepedagoger ser pÄ lekens betydelse för barn i behov av sÀrskilt stöd.
Arbetet ger en översikt av tidigare forskning av leken samt en beskrivning av lek som specialpedagogisk metod.
Metod:
En kvalitativ metod i form av intervjuer anvÀndes och totalt intervjuades tio förskolepedagoger.
"Alla drabbas" : En kvalitativ studie av Cancerfondens och Barncancerfondens reklamfilmer
Vi lever i en medierad vÀrld dÀr vi dagligen Àr mottagare för budskap frÄn bland annat tidningar, tv och reklam. Medierna har en stor makt över vad som stÄr pÄ dagordningen och styr dÀrmed vÄra vardagliga samtalsÀmnen och tankar. Genom medierna fÄr vi som mottagare ta del av vÀrldens alla tragedier, allt frÄn sjukdomar till naturkatastrofer. MÄnga vÀljer att inte engagera sig och hjÀlporganisationerna försöker hitta nya vÀgar för att nÄ ut till publiken.Detta Àr en kvalitativ studie som fokuserar pÄ hur de svenska hjÀlporganisationerna Cancerfonden och Barncancerfondens reklamfilmer Àr uppbyggda för att övertyga publiken. Detta analyseras genom en retorisk och semiotisk analys av totalt sex reklamfilmer.Av analysen kunde vi se att hjÀlporganisationerna tar vara pÄ den makt som medierna har för att övertyga publiken.
Kariesförekomst hos invandrarbarn i Sverige, Norge, Finland och Danmark
Av alla skolbarn i vĂ€rlden har 90 % nĂ„gon gĂ„ng haft karies. World Health Organisation har upprĂ€ttat mĂ„l för att minska karies. Ă
r 2000 skulle 12- Äringarna inte överstiga DMFT 3 och Är 2020 ska 80 % av vÀrldens alla 6-Äringar vara kariesfria. Syftet med denna studie var att beskriva kariesförekomsten hos barn i Äldern 3-19 Är med invandrarbakgrund i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Metoden som anvÀndes var en allmÀn litteraturstudie.
En för alla, alla för en : Ledarskap och samverkan mellan chefer
VĂ„rt syfte med denna studie Ă€r att belysa vilka förutsĂ€ttningar och hinder som chefer inom Landstinget i Ăstergötland upplever att det finns för att ett gott ledarskap och en god samverkan mellan tre chefsnivĂ„er ska kunna infinna sig i verksamheten idag.Vi har samlat in data genom intervjuer. Urvalet gjorde vi strategiskt och urvalsgruppen bestod av nio stycken chefer pĂ„ tre olika nivĂ„er. Den insamlade data analyserades med hjĂ€lp av deskriptiv kvalitativ innehĂ„llsanalys. Vi har inspirerats av fenomenologin och arbetat induktivt i denna studie.En slutsats Ă€r att cheferna har fĂ„ pĂ„verkansmöjligheter pĂ„ mĂ„nga av faktorerna som verkar hindrande pĂ„ ledarskapet och samverkan mellan chefsnivĂ„erna. VĂ„r andra slutsats Ă€r att mellanmĂ€nskliga relationer Ă€r avgörande för att förutsĂ€ttningar för detta ska skapas.
Kapitalstruktur och bakomliggande faktorer : en branschstudie
EG:s fjÀrde bolagsrÀttsliga direktiv tillÄter att de enskilda medlemslÀnderna avstÄr frÄn revision i mindre aktiebolag. Alla medlemslÀnder förutom Sverige och Malta har tagit fasta pÄ detta. Debatten i Sverige har de senaste Ären frÀmst bestÄtt i revisionspliktens vara eller inte vara och olika intressentgrupper har agerat för respektive mot ett avskaffande av revisionsplikten. Intressentgrupperna som frÀmst Àr i behov av revisionsplikten Àr samhÀllet och bankerna. Författarna har dÀrför undersökt om avskaffandet av revisionsplikten för smÄ aktiebolag har pÄverkat eller kommer att pÄverka bankernas kreditbedömning.
Inkluderande arbetssÀtt i förskolan : Synen pÄ att arbeta med barn som Àr i behov av sÀrskilt stöd
Syfte med denna studie Àr att belysa förskollÀrares erfarenhe ter av att arbeta inkluderande i verksamheten och Àven begreppen inkludering och exkludering och hur de kan förstÄs i en förskola. I studien undersöks det Àven hur förskollÀrare resonerar kring möjligheter och hinder i en inkluderande verksamhet. Studien utgörs av en kvalitativ undersökning genom fem intervjuer dÀr samtliga pedagoger har utbildning som förskollÀrare.Resultatet visar att alla avdelningar pÄ förskolorna har barn som har olika förutsÀttningar och olika behov som behöver tillgodoses. Informanterna arbetar i grunden pÄ samma sÀtt men de anpassar verksamheten efter barnen och vilka behov de har för att de ska utvecklas pÄ bÀsta sÀtt som sjÀlvstÀndiga individer. Resultatet delger Àven informationen om hur betydelsefullt det Àr att lÄta barnen vara delaktiga, att arbeta med inkludering kontinuerligt i verksamheten och dÀrmed Àven följa upp verksamheten och Àven se till varje barns olikheter, förutsÀttningar och möjligheter.
Samverkan mellan slöjd och andra skolÀmnen : i grundskolans Är tre till Är sex
Syftet med denna studie har varit att undersöka samverkan mellan slöjd och andra skolÀmnen. För att fÄ svar pÄ detta utgick jag ifrÄn fem frÄgestÀllningar. De berörde samverkan, och om det förekommer i dagens skola, vilka ÀmnesomrÄden som Àr vanligast, vad samverkan tillför de olika Àmnena, om elevernas Äldrar har betydelse för förekomsten av samverkan samt om lÀrares skyldighet, enligt Lpo-94, att samverka Àr kÀnt hos lÀrare. Den metod jag har anvÀnt mig av Àr strukturerad intervju. De som intervjuats Àr klasslÀrare, resurslÀrare, drama/bild/musiklÀrare, och slöjdlÀrare.
IdrottslÀrarnas bemötande av elever med olika kulturell bakgrund i en skola för alla
Denna uppsats belyser ur ett lÀrarperspektiv hur idrottslÀrare bemöter elever med olika kulturell bakgrund. Syftet med arbetet var att fÄ en uppfattning om elever, med hÀnsyn till om de har svensk kulturbakgrund respektive annan kulturell bakgrund Àn svensk, blir bemötta olika av idrottslÀrare pÄ idrottslektionerna i en skola för alla. Undersökningen grundar sig pÄ 12 observerade idrottslektioner och fem kvalitativa intervjuer med sex idrottslÀrare, varav tvÄ med svensk kulturell bakgrund och fyra med annan kulturbakgrund Àn svensk. I litteraturen stÄr det att det idag stÀlls andra krav pÄ skolan Àn tidigare dÄ inflyttningen av mÀnniskor med olika kulturell bakgrund ökar och att samtliga som arbetar inom skolans vÀrld mÄste sÀtta sig in i vad en kulturell mÄngfald innebÀr. Detta medför att det blir en utmaning för personalen eftersom de ska skapa förutsÀttningar för alla elever att fÄ en bra och kunskapsfylld skolgÄng i en skola för alla.
?Att rÀcka till, prestera, verkligen ta till vara utbildningen, göra alla glada och nöjda och vara vacker? - Upplevelser och konsekvenser kring kvinnlig stress
Med den hÀr studien har jag velat fördjupa mig i unga kvinnors livssituation och vad som upplevs som de största stressfaktorerna. Syftet var att se hur unga kvinnors psykiska hÀlsa och sjÀlvbild pÄverkas av förvÀntningar och krav, samhÀlleliga strukturer och förhÄllanden samt eventuella konsekvenser av detta. Jag ville Àven titta nÀrmare pÄ hur kvinnors livsvillkor ser ut, och vad det Àr i just deras situation som gör att deras psykiska hÀlsa blir drabbad. Det empiriska material jag anvÀnt mig av bestÄr av resultatet av skriftliga undersökningar som gjorts av fem stycken kvinnor i Älder 25-30 Är, dÀr de bland annat ombads reflektera över vad som gör dem stressade, vilka krav de upplever i samband med stress och vilka eventuella skillnader det finns mellan manlig och kvinnlig stress. De slutsatser jag kunnat dra utifrÄn min undersökning Àr att kvinnor blir stressade pÄ grund av alla de olika förvÀntningar och krav som stÀlls pÄ dem, vilket gör att de olika bilderna (som Àr konstruktioner) av hur en kvinna bör vara kolliderar.