Sök:

Sökresultat:

532 Uppsatser om Fćngarnas dilemma - Sida 9 av 36

Tysta barn i klassrummet : En kvalitativ studie om bemötande av och synsÀtt pÄ de tysta barnen

VĂ„rt val att skriva om detta Ă€mne grundar sig i vĂ„rt intresse för de tysta barnen. Ämnet Ă€r angelĂ€get att diskutera eftersom det finns för lite forskning kring fenomenet. Syftet med vĂ„r studie var att uppmĂ€rksamma de tysta och ?osynliga? barnen för att fĂ„ en insikt i hur dessa tysta och tillbakadragna barn bemöts av omgivningen. Vi anvĂ€nde oss av kvalitativa metoder i form av observationer och intervjuer i tvĂ„ förskoleklasser och i en Ă„rskurs 1 för att fĂ„ fram vĂ„rt resultat.

Att behÄlla nyckelkompetenser: en jÀmförelse mellan en
krympande och en vÀxande organisation

Syftet med uppsatsen var att undersöka om det finns nÄgra skillnader mellan att arbeta med en vÀxande organisation och en krympande organisation nÀr det gÀller organisationers arbete för att behÄlla nyckelkompetenser. För att kunna uppfylla mitt syfte utförde jag en fallstudie vid Jokkmokks kommuns barn- och utbildningsnÀmnd och företaget PICAB, genom att intervjua skolchefen för barn- och utbildningsnÀmnden och PICAB:s VD. NÄgra större skillnader fann jag inte i organisationers sÀtt att arbeta med nyckelkompetenser som kunde hÀrledas till att organisationen var vÀxande eller krympande. DÀr man kunde se en viss skillnad var att vid nedskÀrningar sÄg den vÀxande organisationen inga problem med att krympa utan att förlora nyckelkompetenser, vilket den krympande organisationen dÀremot gjorde. FrÄn ett omvÀnt perspektiv sÄg det krympande företaget inga svÄrigheter med att vÀxa och rekrytera nyckelkompetenser, vilket det vÀxande företaget sÄg som nÄgot av ett dilemma..

Hur styrs kommunikation via e-post?

Under de senaste Ären har e-post blivit ett allt viktigare verktyg för kommunikation och företag anvÀnder i allt större utstrÀckning sig av denna kanal. AnvÀndningen av e-post har Àven fÄtt negativa konsekvenser, till exempel att en stor del av de anstÀlldas arbetstid gÄr Ät till att hantera e-post. Detta har inneburit att e-postens roll, vilken Àr att underlÀtta arbetet och leda till bÀttre effektivitet, gÄr förlorad. Syftet med vÄr studie har varit att undersöka hur kommunikation via e-post styrs och att skapa förstÄelse för behovet av styrning av e-posthantering i organisationer. För att kunna besvara syftet har vi utfört en fallstudie av tre företag.

Pedagogisk dokumentation som dilemma

Syftet med uppsatsen har varit att studera om det som stod i Lgr62 gÀllande aritmetik ansÄgs som progressivt och nyskapande för sin tid eller om lÀroplanen bara bekrÀftade tidigare Äsikter som förekommit i dokument som fanns riktade mot folkskolan. Vidare var syftet Àven att bÀttre förstÄ vad Frits Wigforss i realiteten verkligen menade gÀllande aritmetikÀmnet i matematikundervisningen. Detta skulle inte bara ske genom övergripande resonemangen utan avsikten var att vi bÀttre skulle förstÄ vad han verkligen menade i sina lÀroböcker.VÄr huvudsakliga slutsats var att Lgr62 snarare bekrÀftade ett sÀtt att se pÄ skolmatematikens innehÄll och metodik som redan fanns Àn att lÀroplanen pÄbörjade en förÀndring. Vidare kom vi Àven fram till att  Wigforss faktiskt kunde realisera sina tankar frÄn sin metodbok till skapandet av lÀroböckerna. .

En finansiell transaktionsskatt - lösningen pÄ finanssektorns dilemma?

Interaction is an important part of children?s development. The school is a main arena in which children learn to interact, mainly through their playing. This study aims at investigating the role of interaction in a leisure school didactic setting. The aim of the study is to gain a better understanding for how the pupils develop though use of social interaction.

Piratkopiering i Sverige : Hur fildelare sjÀlva reflekterar över sina handlingar

Den hÀr uppsatsen behandlar Àmnet olaglig fildelning pÄ internet. Intervjuer med fem svenska fildelare ligger till grund för en kvalitativ analys av deras egna handlingar. Analysen kretsar kring fem grundlÀggande teman som syftar till att förmedla en bild av individernas egen bild av fildelning och moraliska dilemman som kan uppstÄ vid denna handling. Teorin som har anvÀnds beskriver frÀmst handlingsramarna och samhÀllet som fildelarna kan tÀnkas befinna sig i. Kopplingar görs mellan individernas handlingar och den övergripande samhÀllsteorin för att pÄvisa om de stÀmmer överrÀnns.

Kommunens dilemma kring pesionsÄtagandet

PÄ senare Är har diskussionen om vÀlfÀrdens villkor blivit alltmer uppmÀrksammad. Det har bland annat handlat om vilka institutioner som egentligen skapar vÀlfÀrd. DÀrför har den offentliga sektorn varit ett uppmÀrksammat föremÄl för debatt. Under 1990-talet har de ekonomiska förutsÀttningarna för den offentliga sektorn försÀmrats och förvÀntningar har stÀllts pÄ effektivisering och förbÀttring . Nya tillvÀgagÄngssÀtt för organisation, ekonomistyrning, redovisning och finansiell bedömning har införts inom skilda delar av den offentliga sektorn för att hantera ett vÀxande omvandlingstryck .Den offentliga sektorn stÀlls nu ocksÄ inför en befolkningsförÀndring.

"Jag Àr inte tyst och jag kan höja rösten"

Studien undersöker hur kvinnliga chefer inom offentlig sektor upplever sina möjligheter och hinder i karriÀren . Kvinnor i maktposition har motsÀgelsefulla roller vilket i sig kan upplevas som ett dilemma.Sex kvinnor pÄ höga chefspositioner inom en offentlig sektor i Sverige deltog. Intervjuer genomfördes med en semistrukturerad intervjuguide baserad pÄ följande omrÄden: struktur, interaktion, individrelatering och symboler. Intervjuguidens struktur och analysen av intervjuerna baserades pÄ en könsteoretisk modell enligt doing gender perspektiv. Doing gender perspektivet anvÀndes för att beskriva de praktiker som var av betydelse för den maktstruktur som fanns i organisationen.Analysen av de könsskapande processer som pÄvisades i organisationen, visade att det frÀmst var vÀrdering av kunskap, vÀrdering av kvinnligt och manligt ledarskap och förutsÀttningarna för att utföra ledarskapet som utgjorde hinder eller möjligheter för kvinnornas karriÀr.

"En skola för (nÀstan) alla"

Inkludering Àr ett vÀrldsomspÀnnande koncept att strÀva efter i skolundervisningen men kan detta uppnÄs nÀr undervisningen inte kan göras lika för alla? För att fÄ en bÀttre bild över var dagens forskning Àr pÄ vÀg angÄende specialpedagogiska behov och inkludering har vi studerat en mÀngd artiklar, rapporter och avhandlingar, nationella som internationella. Utmaningen för dagens och morgondagens lÀrare Àr att förutom att kraven pÄ att en likvÀrdig utbildning ska uppnÄs förvÀntas lÀrarna Àven ta hÀnsyn till allas unika förutsÀttningar och behov. Detta dÄ lÀrarna ska möta ett ökat antal elever med inlÀrningsproblem och dilemmat hur de ska inkluderas eller exkluderas frÄn klassrummet.Den hÀr studien ger lÀsaren en idé om det dilemma skolor runt vÀrlden försöker lösa och resultaten pekar pÄ att ytterligare forskning Àr nödvÀndig eftersom vi inte kan lösa dagens och morgondagens problem med gÄrdagens metoder..

FrontlinjebyrÄkraten : en studie om de byrÄkratiska villkoren för yrkesrollen, den inomorganisatoriska kontrollen och samhÀllets pÄverkan

The purpose of this essay was to further develop the discussion around the street-level bureaucrats and the dilemmas that they meet in their work environment. The paper will try to accomplish this by putting the spotlight on the professional role, the organizational control of the street-level bureaucrat and the effect of society on the work environment. Something that also will be discussed is the well-known difficulty of implementation of new programs and methods, especially when street-level bureaucrats are involved. The street-level bureaucrats that this paper focuses on are caseworkers within FörsÀkringskassan and handle benefits and take decisions about the need for rehabilitation for people who are ill and unable to work.I have used a qualitative method for this study. The empirical material consists of six interviews at two different offices.The main cause of the dilemma of the street-level bureaucrat is that there is a conflict between the human side and the professional role.

LÀrares upplevelser av att undervisa sex och samlevnad för elever med psykisk funktionsnedsÀttning

Individer med psykisk funktionsnedsÀttning kan vara vÀldigt sÄrbara eftersom de kan bli utsatta för sexuella övergrepp. DÀrför Àr viktigt att dessa individer fÄr en god sexualkunskap. Syftet med den kvalitativa studien var att undersöka hur lÀrare upplever att ha sexualundervisning för psykisk funktionshindrade elever. Eftersom det Àr frÀmst lÀrarna som ger dessa elever kunskap. Forskningen Àr tÀmligen begrÀnsad inom detta ÀmnesomrÄde.

"Snigeln pÄ en flaggstÄng" : Laborativ matematik för elever med svenska som andrasprÄk

This essay follows a Media Teacher in her work as a coordinator and an artistic leader for a European project called Legalopoli concerning laws and ethics in a senior level school for 13-16 year-olds in Mora, Sweden. The students write film stories about how their characters have to make choices in ethical dilemma situations. Then the learners create interactive computer games together through practical film work. At the same time we can see how the educator also gets into difficult ethical situations, when she is working with the students. This forces her to self-reflection.

Impact of Regulations on Innovation Performances in EU:

Innovation has been identified as one of the key factors for economic growth long ago. However, the emergence of ?knowledge century? further strengthened the role of the concept since proper management of the knowledge is essential to make the best out of the innovative capacity of the companies as well as the countries. This necessitates a balanced intellectual property rights (IPR) systems, since these rights provide the basis to solve the market failures faced by innovating firms by creating property rights over knowledge. There is an inherent dilemma between invention and diffusion.

Revisorns etiska dilemma,var gÄr grÀnsen för oberoende?

Law and regulations regulate the auditors? independence. An auditor should not only be independent in general, but independence in fact and independence in appearance. However, the regulations do not specifically describe how to act independence. It is the concerns of the auditor were he puts his limit for the independence.

Kostundervisning : En studie av lÀroplanernas inverkan pÄ lÀrarnas arbetssÀtt och Àmneskunskaper inom kost.

This study is about different teacher?s ÂŽconception of remedial classes and its function in TodayÂŽs School. ?A school for everyone? the utopia that all schools and teachers aspire for. All pupils, regardless of ethnic background, class, and religious affiliation should be able to go to school without being segregated and are seen as different.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->