Sök:

Lärares upplevelser av att undervisa sex och samlevnad för elever med psykisk funktionsnedsättning

Individer med psykisk funktionsnedsättning kan vara väldigt sårbara eftersom de kan bli utsatta för sexuella övergrepp. Därför är viktigt att dessa individer får en god sexualkunskap. Syftet med den kvalitativa studien var att undersöka hur lärare upplever att ha sexualundervisning för psykisk funktionshindrade elever. Eftersom det är främst lärarna som ger dessa elever kunskap. Forskningen är tämligen begränsad inom detta ämnesområde. Lärarna upplevde konkreta faktaämnen såsom kroppens anatomi var lättare att undervisa i än känslor och sexuell tillfredsställelse. Ett återkommande dilemma var att väga för- och nackdelar kring hur mycket kunskap elever ska få i sin sexualundervisning. Vidare undersöker studien lärarnas handlingsutrymme i deras sexualundervisning. Överlag hade de ett gott handlingsutrymme, trots att det var dissonans mellan särskolans syften. Lärarna upplevde positiva krav och att de hade hög kontroll i sina arbeten. Studien visade även att lärarna hade en hög self-efficacy och att det var främst åldersrelaterat.

Författare

Linn Hjerén

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..