
Sökresultat:
532 Uppsatser om Fćngarnas dilemma - Sida 23 av 36
Dietistens nutritionsbehandling vid Irritable Bowel Syndrome : En enkÀtsundersökning inom primÀrvÄrd och sluten vÄrd
Inledning Irritable Bowel Syndrome (IBS) Àr en vanlig funktionell mag-tarmsjukdom. Sjukdomen har i studier visats vara socialt hÀmmande och pÄverkar livskvaliteten negativt. Irritable bowel syndrome Àr en vanlig diagnos hos dietisten och mÄlet med nutritionsbehandlingen Àr att uppnÄ ett optimalt nÀringsintag genom individuellt anpassade kostrÄd. Som dietist har man en skyldighet att jobba enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta, i kombination med att det vetenskapliga underlaget bakom nutritionsbehandling vid IBS Àr nÄgot vaga, motstridiga och dÀr nyare rön Àr pÄ vÀg att ta plats, kan leda till ett dilemma.Syftet Àr att undersöka vilken nutritionsbehandling dietister inom primÀrvÄrden och slutenvÄrden ger till patienter med IBS.Metod En webbenkÀt innehÄllande 24 frÄgor sÀndes ut till 392 svenska dietister inom primÀrvÄrd och slutenvÄrd.
SJĂLVREFLEKTION ĂVER EN KRITISK HĂNDELSE, I EN NY KONTEXT : Kvalitativ sjĂ€lvreflektionsstudie av tvĂ„ svenska sjukgymnaststudenters upplevelser av en kritisk hĂ€ndelse under verksamhetsförlagd utbildning pĂ„ rehabiliteringscentrat Pina Palmera, Mexiko.
Physiotherapists treat people with different views of the world and medical beliefs, which require a good understanding of cultural differences. One way to achieve cultural understanding is through self-reflection in a new context. During five weeks the authors, two physiotherapy students, completed a clinical practice at the rehabilitation center Pina Palmera, Zipolite, Oaxaca, Mexico. At the beginning of the period a critical incident was chosen, when the head physiotherapist for the ward Cuidados Especiales intended to sell jewellery to the authors during a treatment of a patient. The authors have by using the reflection framework "Framework to guide reflective process", and Interpretive Phenomenological Analysis (IPA) for analysis, discussed different ways of communication, adherence, education, and self-reflection and critical thinking.
Sjuksköterskors upplevelser av telefonrÄdgivning till personer med psykiska problem : En litteraturstudie
TelefonrÄdgivning via en sjuksköterska har funnits Ànda sedan 1930-talet men det Àr först de senaste Ären som denna kompetens har erkÀnts som en egen specialitet. Inom vÄrden sker allt fler möten mellan vÄrdgivare och vÄrdsökande via telefonen vilket leder till att allt högre krav stÀlls pÄ sjuksköterskans yrkeskunnighet. Studiens syfte var att beskriva vad sjuksköterskor upplever vid telefonrÄdgivning till personer med psykiska problem. Metoden som anvÀnts i denna litteraturstudie var kvalitativ innehÄllsanalys med manifest och latent ansats. Resultatet baseras pÄ 10 vetenskapliga artiklar dÀr fyra kategorier framkom: trygghet, utsatthet, ett kÀnsligt öra samt meningsfullhet.
"Jag fattar inte" En fallstudie pÄ en skola om elever i matematiksvÄrigheter.
ABSTRACT
Borg, Martin (2008). Jag fattar inte! En fallstudie pÄ en skola om elever i matematiksvÄrigheter. (I don?t get it! A case study on a school about pupils in mathematical difficulties)
Syfte: Syftet med studien Àr att ta reda pÄ hur matematiklÀrare och specialpedagoger i en skola arbetar med kartlÀggning av de elever som inte lyckas i matematik samt hur de omvandlar sina kartlÀggningar till handling och hur ÄtgÀrdsprogrammen ser ut för de elever som inte nÄr mÄlen i matematik.
Metod: Fallstudie med ostrukturerade intervjuer.
Resultat: NÀr man lÀgger Nilholms tre perspektiv; dilemma, kompensatoriska och kritiska, att se pÄ den specialpedagogiska praktiken, över de uttalande som respondenterna gör Àr det tydligt att Àven om alla inte Àr odelat positiva till den nuvarande ordningen sÄ Àr den dagliga praktiken definitivt sprungen ur det kompensatoriska perspektivet.
"Han Àr sÄ klumpig!" : En studie av idrottslÀrares kunskaper och förestÀllningar om elever med neuropsykiatriska funktionsnedsÀttningar.
I denna uppsats undersöktes genom halvstrukturerade kvalitativa intervjuer hur elever i gymnasieskolan upplevt att fÄ en diagnos pÄ en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. De intervjuade skulle samtliga ha fÄtt diagnosen inom de tre senaste Ären och gÄr pÄ olika program pÄ en gymnasieskola i Mellansverige. Syftet var att beskriva hur elever upplever att det Àr att fÄ en diagnos pÄ en neuropsykiatrisk funktionsnedsÀttning. Hur det pÄverkar relationen med vuxna och med kompisar samt hur det pÄverkar deras mÄende och framtidstro.   De intervjuade tillfrÄgades om sin medverkan av respektive speciallÀrare som arbetar med dem. Samtliga respondenter hade möjligheten att avböja erbjudandet eller avbryta samarbetet nÀrsomhelst under arbetets gÄng.
Bedömning i skolan- till hjÀlp eller stjÀlp? : En studie som beskriver lÀrares syn pÄ bedömningsarbetet i grundskolan.
Det övergripande syftet med denna studie Àr att beskriva lÀrares syn pÄ bedömningsarbetet i grundskolan. Studiens syfte kan preciseras i följande frÄgestÀllningar:Varför gör lÀrare bedömningar?Hur upplever lÀrarna bedömningsarbetet i dagens skola?Vilka bedömningsformer anser lÀrarna frÀmja elevers lÀrande?Hur uppfattas bedömning i ett specialpedagogiskt perspektiv? Genom att kombinera aktuell Àmneslitteratur, en enkÀtstudie samt sju intervjuer av lÀrare i grundskolan, har vi sökt svar pÄ vÄra frÄgor. I denna studie har vi lyckats identifiera elva olika syften och konsekvenser, bÄde synliga och dolda, med bedömning i skolan. LÀrare gör bedömningar för att synliggöra elevers kunskaper kopplade till kunskapskraven, för att skapa en dialog med eleverna kring lÀrandet och för att fÄ ett underlag för sin planering av undervisningen. Bedömningar ingÄr i lÀraruppdraget, men lÀrarna uttrycker en viss osÀkerhet och upplevd tidspress i bedömningsarbetet.
Varför snokar ni? : En motivanalys av regeringens val att presentera propositionen för en anpassad försvarsunderrÀttelseverksamhet
Since the 9/11-attacks several nations have been confronted with a new international threat, its nature traces back to the political- and religious- radical movements of the 20th century Cold War. Ever since, various states have been under threat by terrorist organizations around the world due to mainly participating in worldwide counter-terrorist interventions created by western alliances. In Sweden, amongst other countries, the state took security-precautions that would imply total control of information throughout the territorial borders. The assigned proposition was accepted by the Swedish parliament in June 18th 2008, after this date wild spread criticism was still in effect ever since the Swedish government first publicly announced the proposition in May 8th 2007. This study emphasizes on understanding why the Swedish government chose to present this proposition to parliament, in order to complete this task the study will present the motives and the alleged threats that were the core of the proposition and its value-maximizing goal of creating a new surface for Swedish homeland security.
Det syns inte pÄ utsidan
Föreliggande forskningsrapport syftar till fördjupning i frÄgor som rör lÄngtidssjukskrivna kvinnor med psykisk ohÀlsa. I Sverige Àr i dag kvinnor överrepresenterade nÀr det kommer till lÄngtidssjukskrivningar och att delta i arbetsmarknadspolitiska ÄtgÀrdsprogram pÄ arbetsförmedlingen. Syftet med undersökningen Àr att kartlÀgga fem lÄngtidssjukskrivna kvinnors upplevelser av att vara i en rehabiliteringsprocess. Studiens intresseomrÄde rör sig kring vad det kan vara för faktorer som pÄverkar om kvinnorna hjÀlps av att vara i ett ÄtgÀrdsprogram. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ intervju nÀr jag samlat in mitt empiriska material.
St?det p? eftermiddagen
Denna studie syftar till att unders?ka rektorers, specialpedagoger och fritidsl?rares perspektiv p? st?det f?r extra anpassningar till elever p? fritidshemmet. Vi har i denna studie utg?tt fr?n dessa fr?gest?llningar:
-
Hur ser rektorer, specialpedagoger och fritidsl?rare p? st?d f?r extra anpassningar p? fritidshemmet?
-
Vilka utmaningar eller m?jligheter finns det i verksamheten f?r att st?dja elever med behov av extra anpassningar enligt rektorer, specialpedagoger och fritidsl?rare?
Samtliga av skolans verksamheter ska i enlighet med l?roplan anpassa sin verksamhet till elevernas behov. F?r att samla in v?rt empiriska material har vi anv?nt oss av kvalitativ metod d?r vi genomf?rt semistrukturerade intervjuer.
Dilemma vid vÄrd i livets slutskede- HLR eller ej-HLR - patientens, anhörigas samt sjuksköterskans involvering i beslutsprocessen - En systematisk litteraturstudie
Abstrakt: Beslut gÀllande patienters HLR-status fattas av lÀkare, men den process som föranleder beslutet bör involvera flera parter. I enlighet med autonomiprincipen ska patienter vara delaktiga i de beslut som berör deras egen vÄrd.
Syftet: med denna litteraturstudie var att undersöka nÄgra frÄgor kring HLR/ej-HLR vid vÄrd i livets slutskede. Metoden var en systematisk litteraturstudie, baserad pÄ tio vetenskapliga artiklar. Litteratursökningen utfördes i databaserna PubMed och CINAHL, samt manuella sökningar.
Diskurser i samverkan mellan hem och skola. : En diskursanalytiskt inspirerad studie av bloggar skrivna av förÀldrar till barn med autismspektrumtillstÄnd eller ADHD.
Skolan har en skyldighet att samverka med hemmen. För en del barn kan mötet med skolan vara en orsak tillpsykisk ohÀlsa och nÀr det gÀller elever med funktionsnedsÀttningar Àr det extra viktigt att de fÄr kÀnna att delyckas. För specialpedagogen Àr samverkan med olika parter, t.ex. förÀldrar, en viktig del i det förebyggandearbetet med att undanröja hinder.Syftet med studien var att undersöka hur förÀldrar till barn med autismspektrumtillstÄnd eller ADHD talarom samverkan mellan hem och skola i sina bloggar.Studien har utgÄtt frÄn en kvalitativ ansats dÀr bloggar skrivna av förÀldrar till barn med autismspektrumtillstÄndeller ADHD studerats och analyserats med stöd av diskursanalytiskt inspirerade frÄgestÀllningar.Resultatet visar tvÄ diskurser; lagspelsdiskursen och kampdiskursen. Inom dessa diskurser finns olikasubjektspositioner för bÄde förÀldrar och skolpersonal.
Förskolechefers syn pÄ specialpedagogiskt stöd : En intervjustudie med sex förskolechefer.
Syftet Àr i denna studie att undersöka hur nÄgra förskolechefer beskriver det specialpedagogiska stödet pÄ sina förskolor, hur det formas och hur samarbetet fungerar med de specialpedagoger som finns som stöd. Arbetet handlar Àven om förskolechefernas redogörelser kring det stöd de fÄr frÄn respektive huvudman nÀr det gÀller det specialpedagogiska omrÄdet. Insamlingen av data har skett genom en kvalitativ metodansats, genom halvstrukturerade intervjuer med sex stycken förskolechefer.Resultatet Àr uppdelat i fyra teman och visar att förskolecheferna har tillgÄng till specialpedagogiskt stöd och beskriver samarbetet som vÀl fungerande. Dock uttrycker nÄgra av förskolecheferna en önskan om att ha en specialpedagog pÄ enheten. De anser vidare att nÄgra av specialpedagogens huvuduppgifter Àr att handleda pedagogerna samt att utföra observationer.
FörÀdlingskedjestyrning medelst Balanced Scorecard
Ett dilemma med att tillÀmpa Supply Chain Management i realiteten Àr att sam- arbeten mellan vitt skilda företag inte av naturen uppstÄr utan problem. PÄ grund av detta finns behov av nÄgon form av verktyg som överbrygger denna problematik. Ett relativt nytt koncept Àr Balanced Scorecard, vilket syftar till att tillföra styrningen av enskilda företag andra dimensioner Àn endast den traditionella finansiella dimensionen. Syftet med denna uppsats Àr att Ästadkomma ett förslag pÄ balanced scorecard för förÀdlingskedjerelationen grossist-leverantör. Detta genom att undersöka förÀdlingskedjearbetet inom grossistleden hos företag i daglivarubranschen.
Barns moraliska utveckling : en teorigrund med anknytande undersökning för vidare praktisk handlingÂ
Detta Àr ett arbete som visar en del av de teorier som finns inom moralutvecklingen idag. Tyngdpunkten har lagts pÄ Lawrence Kohlberg och hans stadieutveckling. DÀrtill kommer kritiker till dessa teorier att tas upp. Nancy Eisenberg och Carol Gilligans ?bry sig om?-perspektiv pÄ moralutveckling kommer att stÀllas mot Kohlbergs mer rÀttviseinriktade teoristadier.
FristÄende skolor - ett socialdemokratiskt dilemma : En undersökning av Socialdemokraternas politik i frÄgan om fristÄende skolor
During the 90?s, several reforms took place in order to change the educational system. The reforms intended to increase the freedom of choice and to facilitate the start-up process for driving independent schools. A broad alliance of political parties from left to right supported these reforms. Twenty years later, the independent schools constitute a substantial part of schools in Sweden.