Sök:

Sökresultat:

532 Uppsatser om Fćngarnas dilemma - Sida 13 av 36

Etiska dilemman - en undersökning av lÀrares resonemang kring olika etiska dilemman

Syftet med examensarbetet Àr att följa svensklÀrares resonemang rörande etiska dilemman. PÄ vilka grunder fattar lÀrarna sina beslut i problemlösandet och kopplas vÀrdegrund, styrdokument och de yrkesetiska principerna till resonemangen? Initialt besvarar intervjupersonerna skriftligen vÄra frÄgor och dessa följs upp med muntliga intervjuer. I vÄr undersökning finner vi att det verkar saknas en koppling mellan lÀrarnas utbildning och deras resonemang. De lÀrare med minst yrkeserfarenhet Àr de som mest kopplar sina resonemang till styrdokument.

Ikonens dilemma : En studie av inkarnationens betydelse för ikonen

 Uppsatsen handlar om kristendomens syn pÄ inkarnationen och dess betydelse för ikonen. Det Àr en studie av ikonens teologiska och historiska bakgrund, kopplad till kristologiska frÄgor som uppstod redan under den tidiga kristendomen. Synen pÄ inkarnationen, Guds mÀnniskoblivande i Kristus, Àr inom kristendomen skiftande Àven om det finns en gemensam trosbekÀnnelse. Studien behandlar ikonens teologi och inkarnationsfrÄgan i samband med Gamla testamentets bildförbud och hur detta pÄverkar delar av den kristna tron. Under en lÀngre period fanns ett stort motstÄnd gentemot heliga bilder inom kyrkan som till viss del pÄverkade brytningen mellan ortodox och katolsk kristendom.

FritidslÀrares resonemang kring pojkar, flickor och genus.   :

I denna studie har vi intervjuat fem fritidslÀrare med hjÀlp av en vinjett som utgÄngpunkt. Vinjetten handlar om ett verklighetstroget dilemma, angÄende genus, som kan förekomma i fritidshemmet. De intervjuade fritidslÀrarna förklarar att de försöker bemöta pojkar och flickor pÄ ett likvÀrdigt sÀtt, men i resultatet framkommer det att elever blir bemötta olika beroende pÄ kön. Syftet med denna studie Àr att bidra med kunskap om hur genus konstrueras i lÀrares tal om pojkar och flickor. För att fÄ de svar som studiens syfte och frÄgor krÀver, utfördes en kvalitativ forskningsintervju. De frÄgestÀllningar som studien utgÄr ifrÄn lyder: hur konstrueras genus i lÀrares tal om elever i skola och fritidshem? samt hur talar lÀrare om sitt bemötande av pojkar och flickor? Av resultatet framkommer det att begreppet genus Àr nÄgot som, utifrÄn de intervjuade fritidslÀrarnas perspektiv, inte fÄr nÄgon större uppmÀrksamhet i deras arbete.

SkÀlig levnadsnivÄ - ett luddigt begrepp En kvalitativ studie om bistÄndshandlÀggares yrkesutövning.

Syftet med studien var att analysera hur bistÄndshandlÀggarna i vÄr studie bedömer och hur de upplever att bedöma enligt begreppet skÀlig levnadsnivÄ för personer över 65 Är. Vi utgick frÄn följande frÄgestÀllningar: Hur definierar bistÄndshandlÀggarna begreppet skÀlig levnadsnivÄ? Vad Àr mest svÄrhanterligt för bistÄndshandlÀggarna i deras bedömningar enligt skÀlig levnadsnivÄ? Hur stort handlingsutrymme har bistÄndshandlÀggarna i bedömningarna? Studien baserades pÄ en kvalitativ metod i form av enskilda intervjuer dÀr vi utgick frÄn en halvstrukturerad intervjuguide. Vi intervjuade fem bistÄndshandlÀggare som arbetade inom tvÄ olika stadsdelar i Göteborgs stad. Genom studien fann vi att bistÄndshandlÀggarna anser att skÀlig levnadsnivÄ Àr svÄrdefinierat men att de flesta menar att det syftar till att de grundlÀggande behoven tillgodoses.

Vilka faktorer pÄverkar sjuksköterskans bemötande av den schizofrene patienten i den somatiska vÄrden

För den schizofrene patienten kan kontakten med andra mÀnniskor vara svÄr och de kÀnner ofta skrÀck inför mötet- Detta Àr ett dilemma nÀr patienter med schizofreni uppsöker den somatiska vÄrden. VÄrdpersonal inom den somatiska vÄrden har ofta ingen psykiatrisk utbildning och patienter med funktionshinder sÀger sig uppleva att de ofta blir krÀnkta i sina kontakter med sjukvÄrden och att de ofta möts av bristande respekt. Syftet med denna studie var att beskriva vilka faktorer som pÄverkar sjuksköterskans bemötande av den schizofrene patienten i den somatiska vÄrden. Studien Àr en litteraturstudie. Nio vetenskapliga artiklar, som Àr förstahandskÀllor och vetenskapligt granskade, analyserades.

Den matematiska texten ? ett dilemma? : En studie av textbaserade matematikuppgifter i gymnasieskolan

SammanfattningStudien undersöker sprÄkliga faktorer i textbaserade matematikuppgifter som pÄverkar elevers förmÄga att förstÄ och lösa det i uppgiften presenterade matematiska problem. Studien utgÄr frÄn en kognitiv och lingvistisk teoribildning. Resultatet av studien diskuteras Àven ur ett flersprÄkigt perspektiv. Syftet med uppsatsen Àr att med ett kognitivt och lingvistiskt perspektiv undersöka och finna exempel pÄ sprÄkliga faktorer som Àr avgörande nÀr elever löser textbaserade uppgifter i matematik. Detta görs med en lingvistisk textanalys samt kvalitativa elevintervjuer.

"En skola för alla" med specialklasser? : En intervjustudie bland lÀrare angÄende deras uppfattning om specialklasser

This study is about different teacher?s ÂŽconception of remedial classes and its function in TodayÂŽs School. ?A school for everyone? the utopia that all schools and teachers aspire for. All pupils, regardless of ethnic background, class, and religious affiliation should be able to go to school without being segregated and are seen as different.

"Det Àr ett dilemma det dÀr" : En studie om skolkuratorers resonemang kring dokumentation i elevvÄrdsÀrenden.

The school can be seen as a place that reflects the wider community. Here is a school welfare officer an important representative of the school social work. The main subject of our study is to clarify how the school welfare officers? talk about documentation in the individual meeting with the pupil. Through individual interviews with five school welfare officers in elementary schools in three municipalities in the southern part ofSweden, we have attempted to explore these main research question.In addition to qualitative interviews we have accomplished a survey study that included 178 school welfare officers throughout the country.The result of our two studies demonstrates the school welfare officers? free work where the choice to document or not is wide.

?Att vara sjuk Àr inget man bestÀller?. En kvalitativ studie kring mottagarnas upplevelser utav ett sjuk- och friskanmÀlningssystem

I och med omregleringen pÄ den svenska apoteksmarknaden sÄ stÀlls svenska farmaceuter inför ett delvis nytt etiskt dilemma: valet mellan att se till patientens/kundens bÀsta, som en del av svensk hÀlso- och sjukvÄrd, eller att se till arbetsgivarens intressen. Denna förÀndring i apotekskedjornas och farmaceuternas omvÀrld gjorde att flera intressenter i apoteksbranschen ville stÀrka apotekens och farmaceuternas roll som en del av hÀlso- och sjukvÄrd. SÄledes publicerade intressenter i apoteksbranschen, gemensamt, en etisk riktlinje ? svensk Good Pharmacy Practice. Samtidigt som riktlinjen innebar ett förslag pÄ en lösning pÄ ett problem sÄ gav den ocksÄ upphov till en osÀkerhet för de enskilda apotekskedjorna; en osÀkerhet som varje enskild organisation mÄste hantera.

Inkludering eller Exkludering? Hantering av Spoilerproblematik vid Förhandlingsprocesser.

A great source of risk during peace processes of today comes from spoilers, individuals and groups who deliberately try to undermine every attempt to achieve a negotiated peace agreement. The aim of the thesis is to examine problems related to the management of spoilers during peace negotiations and the effects thereof. A central aspect in this respect is the dilemma of whether to include or exclude controversial actors like spoilers at negotiations.The choice of limits of the subject is to examine the peace negotiations that resulted in ?The Agreement? in 1998, concerning the conflict in Northern Ireland, and in ?DOP? in 1993, concerning the conflict between Israel and Palestine. I find a significant difference between these two conflicts regarding the way of managing spoilers.

Baltic 21 kontra Helcom : HÄllbarhet eller Modernisering

The purpose with the essay is to point out how the main differences of the Helsinkicommission, Helcom and Baltic 21 can be explained from a general perspective and with a specific focus on two of their ongoing projects: Baltic 21 Lighthouse projects and The Baltic Sea Joint Comprehensive Environmental Action Plan. And to investigate how the organisations them selves formulates the purpose of the two projects. This will be an indication on why environmental problems are handled with in a traditional matter although the rhetoric of the environmental politics is permeated by the concept of Sustainable Development.This dilemma is being treated from the theoretical approaches of Ecological Modernisation and Sustainable Development and linked to how these organisations actually carried out their work and how the historical heritage have a role to play in this complex of problems. The results of the essay shows that concrete differences exists in the way that the two organisations are constructed and how their ongoing projects are designed and formulated. These differences can be derived to the theoretical platforms Ecological Modernisation and Sustainable Development and be explained by in witch political context the organisations were created.

Att tala om Leviathan : Yttrandefrihet i konflikt med statens behov av skydd ? En fallstudie av Ätalet mot Bradley E. Manning

This paper is a case study on Bradley E. Manning, famous for leaking classified intelligence to media, or in the charge sheet?s words: ?knowingly give intelligence to the enemy, through indirect means.? My opinion is that this sort of dilemma is a question of values, how you view the world and, most important of all, human rights and the philosophy of rights. Therefore I decided to sort out the arguments regarding the issue of freedom of speech versus the state?s need for protection.

Segregerad eller integrerad undervisning : ett specialpedagogiskt dilemma?

VÄrt syfte med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur personalrekryterare ser pÄ begreppet Social Kompetens i samband med rekrytering, framförallt vid rekrytering av mÀnniskor som i sitt yrke arbetar för mÀnniskor, tillika serviceyrken. Innan vi pÄbörjade uppsatsen antog vi att den Sociala Kompetensen var viktig för att kunna fÄ anstÀllning. Vi har i studie 2, som Àr vÄr huvudsakliga studie, genomfört sju intervjuer med mÀnniskor som i sitt yrke rekryterar och genomför anstÀllningsintervjuer. DÄ det existerar liten forskning kring förekomsten av Social Kompetens i platsannonser valde vi Àven att göra en sÄdan undersökning, studie 1, som till viss del Àven lÄg till grund för urvalet av intervjupersoner till studie 2. I platsannonser efterfrÄgas Social Kompetens frÀmst för tjÀnster dÀr man arbetar för mÀnniskor, vÄrd/omsorg/lÀraryrken, men Àven inom serviceyrken.

Förskolerummets pedagogiska dilemma : Pedagogernas syn pÄ miljöns och materialets betydelse.

Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger pÄ förskolan tÀnker om miljön och materialets betydelse för barns utveckling och lÀrande. Vi har Àven tagit reda pÄ hur innemiljön pÄ avdelningarna Àr uppbyggda, om de Àr traditionella och ser ut som hemmet eller om de Àr inspirerande för barnen att experimentera och utforska i miljön. Vi har ocksÄ tittat pÄ hur materialet anvÀnds och hur detta Àr placerat och vilken tillgÄng barnen har till det. Vi har utgÄtt frÄn det sociokulturella perspektivet i studien, vilket menar att det Àr pedagogen som organiserar miljön runt barnen och att barnen tar hjÀlp av sin omgivning för att lÀra och utvecklas. VÄrt empiriska insamlande material har tagits fram via intervjuer och observationer.

Crash Boom Bang : En kvalitativ studie om estetik och anvÀndarvÀnlighet vid produktion av en extremsportares webb

?Between normal and abnormal? is a qualitative literature study about adults with Aspergers syndrom. The study aims to understand how a person with Asperger syndrome understand himself. The study is built around two issues. These are; how does a person with Aspergers syndrom describe himself and how does the diagnos influence the self-image.

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->