Sök:

Sökresultat:

622 Uppsatser om Export mature destination - Sida 17 av 42

Matlandet Sverige : Kopplingen mellan den svenska matkulturen och besöksnäringen

The purpose of this study is to examine how a particular niche in tourism can attract international visitors to a certain destination. To do this, the Swedish food culture was used as a tool to find out how it is marketed to attract international visitors to Sweden. International visitors today wants to find destinations with a rich culture, authentications and traditions to get closer to the destinations identity. The study examines how three of the biggest companies, who works with the promotion of Sweden to an international audience, using the Swedish food culture as a marketing tool. We find that the visitor would like to get closer to the Swedish identity, which the Swedish food culture helps with..

Vad är krig? : En idéanalys av krigets aktörer, mål och medel

War has for all through the years adopted various guises and been performed by various actors for a wide variety of destination. But what is really a war? Why is war fought? How is war fought? By whom is war fought? Machiavelli, Clausewitz, Kaplan, Kaldor, Creveld and Krulak are just a few among others who have made valiant attempts to explain war and its nature. What did they find? This essay maps out their studies in the hope of finding some kind of continuity that can give a clearer picture of what war really is.

Importflöden med container till mellansverige : Kartläggning av importflöden

Företag x fungerar som en knytpunkt ur ett logistikperspektiv på orten och här sammanstrålar mycket av godsflödena som kommer eller avgår med båt. Stora delar av exportflödena består av stål och trä där stora importflöden i huvudsak består av kaffe och olja.Nulägessituationen är som sådan att det är en ojämn fördelning andel importflöden med container jämfört med exportflödet. Skälet är att vi befinner oss på en plats med mycket tillverkande industrier som exporterar varor ut i världen. Resultatet av detta är att andelen import via Företag xs containerterminal är 25% jämfört med 75% i export. Ett problem som uppstår i samband med detta är att tomma containrar måste skeppas till Företag x för att möta den, i nuläget, större andelen export.

Sveriges Hamnar - Ägande, Investeringar och Effektivitet

Sveriges hamnnäring står för 85 procent av all import och export till och från Sverige genom landets över 50 kommersiella hamnar. Det övervägande kommunala ägandet av hamnarna medför att en nationell strategi för hamnarna saknas, även om försök har gjorts att utse strategiska hamnar genom en SOU-utredning. Syftet med uppsatsen är att beskriva investeringar, investeringsbeslut och godsflöden i ett urval av Sveriges hamnar. Vi avser att sedan koppla gjorda investeringar till eventuellt ökad godsmängd. Detta har undersökts genom intervjuer med beslutsfattare samt med statistiska beräkningsmetoder.

Sambandet mellan ortorektiska tendenser och styrketräning på gym

Syftet med detta arbete är att undersöka hur Hallstahammars kommun destinationsutveckling går till, och vilken turisttyp som besöker kommunen. Hallstahammars kommun är en liten kommun, men har olika sevärdheter för både kulturturismen och naturturismen, så som Strömsholm slott, Åsby hem och trädgård, fiskeplatser, Skantzen m.m. Områdena och sevärdheterna ligger väldigt nära varandra, från Skantzö bad och camping till centrum är det ca tio minuters promenad. Att platserna ligger nära varandra, är en styrka som kommunens destinationsutveckling har jämfört med en större kommun. För att destinationsutvecklingen ska gå framåt kan kommuner utgå från bl.a.

Strategiska framgångsfaktorer : - En studie av exportverksamheten hos sex norrländska företag

Vad är utmärkande för företag som lyckats med exportverksamheten? Denna studie syftar till att identifiera nyckelfaktorer som är viktiga för företaget när de ska gå från planeringsfasen till genomförandefasen i en exportsatsning. Studien är avgränsad från förutsättningar som gäller på de olika marknaderna som lagar, kultur, sociala förutsättningar och miljöaspekter.Studien har ett deduktivt angreppssätt som utgår från befintliga teorier om internationalisering. Utifrån teorierna har en modell skapats som vi utgår från i vår studie. Studien är kvalitativ och omfattar sex tillverkande företag i tre branscher.

?Yttrandefriheten har väl aldrig utnyttjats av så många som just nu? : En kvalitativ studie om bloggvärldens påverkan på samhället

We have studied the effects that blogs have on the society through interviews with influential bloggers, a news director and the founder of Sweden?s largest blogprovider.Existing theoretical work by other researchers have been used as a starting point to our thesis. Via a deductive method we then proceeded to test these existing models and viewpoints on the reality.Through our research we have concluded that blogs, if they co-operate, have an agenda-setting function, and that they can affect newspapers to write about certain topics.We have also discussed blogs role as media watch dogs. Gunilla Sax, news director, questions the blog world?s ability to fully cover all media, and to deliver a systematic and just review of the media.

Quality of Service i IP-nätverk

The original promise behind the Internet Protocol was to deliver data from a sender to the receiver using a best-effort approach. This means that the protocol makes no guarantees except that it will try to deliver the data to the destination. If some problem occurs the packet may be discarded by the network without any notice. No guarantees are made regarding the time it takes to deliver the data, the rate at which data will be delivered or if data is delivered in the same order it was sent. The best-effort approach is arguably the reason behind the success of the Internet Protocol and is what makes IP scalable to networks the size of the Internet.

Sverige ? ett varumärke? : Hur Visit Sweden marknadsför Sverige internationellt

Bakgrund: Till år 2020 ska antalet exportmogna svenska destinationer ha mer än fördubblats. Detta enligt projektet Nationell strategi som bland andra aktörerna Visit Sweden, Svensk Turism och Swedavia igår i. Visit Swedens roll i projektet är att marknadsföra Sverige till målgrupper utomlands.Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur Visit Sweden arbetar för att marknadsföra Sverige och dess destinationer till sina utvalda målgrupper internationellt.Frågeställning:Hur arbetar Visit Sweden för att attrahera utvalda målgrupper?Vilken kommunikation finns med målgrupperna?Hur arbetar Visit Sweden för att stärka Sveriges image hos resenärerna?Metod: I denna uppsats har kvalitativa metoder använts med djupintervjuer och litteraturstudier för att ge författarna en bredare och djupare bild av ämnet för att kunna svara på frågeställningarna. Intervjuer gjordes med representanter från Visit Sweden och Svenska Institutet.Teori: De teorier som utgör uppsatsens teoretiska referensram berör image, integrerad marknadskommunikation, positionering, differentiering samt platsmarknadsföring.Slutsats: Visit Sweden definierar sina målgrupper utifrån analyser för att kunna rikta marknadsföringen till rätt målgrupp.

??Tidsserieanalys över svensk varuhandel januari 1975 ? augusti 2010

Syftet med denna uppsats är att modellera och prognostisera Sveriges varuexport, varuimport och handelsnetto. Vi använder oss av data från januari 1975 till och med augusti 2010 för respektive serie. Dessa data testas och jämförs i olika ARIMA- och SARIMA-modeller samt skattas även medelst säsongsreningsprogrammet TRAMO/SEATS. För de modeller som bäst passar serierna genomförs därefter in sample- och out of sample-analyser med felmåtten RMSE och MAPE. Modellerna med bäst felmått och som därpå väljs ut för att göra prognoser för serierna till och med augusti 2012 är (3,1,0)x(0,1,1) för export, (2,1,1)x(0,1,1) för import samt (0,1,1)x(0,1,1) skattad i TRAMO/SEATS för handelsnetto..

40 år av kursplaner : en kartläggning av engelskämnets utveckling i den svenska grundskolan 1962-2000

Det övergripande syftet med detta arbete var att undersöka hur kursplanen för engelska i grundskolan har förändrats under perioden 1962 till 2000. Undersökningen syftar således till att kartlägga kursplanernas utveckling av engelskämnet ur ett historiskt perspektiv. Denna uppsats har med utgångspunkt från en komparativ textanalysmetod undersökt hur kursplanerna i läroplanerna från 1962, 1969, 1980, 1994 och kursplaner 2000, den reviderade kursplanen från 1994 skiljer sig från varandra rörande beskrivningarna för de grundläggande kunskapsområdena ?höra?, ?tala?, ?läsa?, ?skriva?. Centralt för analysen har varit att försöka klargöra den kunskapssyn som framträder i kursplanerna och de språkvetenskapliga teorier som influerat deras utformning.

Analys av spänningsstabilitetsberäkningar i det svenska elsystemet

Numerical simulations play a vital role in both static and dynamic stability assessment of electric power systems and the foreseeing of voltage collapse. Simulations performed by Svenska Kraftnät(SvK) are mainly done in the specialized voltage collapse predicting software tool, SPICA and the more all?purpose software tool, ARISTO.The grid operators at SvK use SPICA to predict the maximum transfer limit at specified sections (in this report the section in concerns is the southern part of Sweden i.e. interface1 4). SPICA is mainly used as an online application by using actual states from the grid, these states update every quarter of an hour.This thesis is a continuation of the master thesis SPICA ? ARISTO JÄMFÖRELSE by Jakob Katzman and Johan Fält.

Om drömmar, hallucinationer och emotioner: Samvarierar emotionellt tillstånd dagtid med upplevelser nattetid?

Syftet med detta arbete är att undersöka hur Hallstahammars kommun destinationsutveckling går till, och vilken turisttyp som besöker kommunen. Hallstahammars kommun är en liten kommun, men har olika sevärdheter för både kulturturismen och naturturismen, så som Strömsholm slott, Åsby hem och trädgård, fiskeplatser, Skantzen m.m. Områdena och sevärdheterna ligger väldigt nära varandra, från Skantzö bad och camping till centrum är det ca tio minuters promenad. Att platserna ligger nära varandra, är en styrka som kommunens destinationsutveckling har jämfört med en större kommun. För att destinationsutvecklingen ska gå framåt kan kommuner utgå från bl.a.

Stockholm : The Capital of Scandinavia?

Bakgrund: I denna uppsats presenteras läsaren till Stockholm Visitors Board varumärke som under några år använts och marknadsförts internationellt för att locka företag, besökare och investerare till Stockholms stad. Författarna har undersökt varumärket ?Stockholm - The Capital of Scandinavia? för att ta reda på vad de danska och norska turistorganisationerna anser om detta. De utländska organisationerna är VisitNorway, Wonderful Copenhagen och VisitDenmark. Samtidigt har en utredning pågått för att se om något motarbete gjorts från ovan nämnda organisationerna.Med facit i hand kan författarna konstatera att dessa organisationer är likasinnade i sitt sätt att arbeta.

Industriellt köpbeteende av utlandsresetjänster

The purpose of this thesis is to examine the organizational buying behaviour in the purchase of travels abroad. We have conducted a case study of two companies, one medium sized and one larger. Our empirical studies have shown that the companies? buying process is divided into two types, the process of recruit a new travel supplier and the process of a straight rebuy of a regular travel service. In the recruiting process we found that the evaluation process of the purchase is an ongoing process that contradicts estab-lished theories.

<- Föregående sida 17 Nästa sida ->