Sök:

Sökresultat:

5904 Uppsatser om Experience feedback. - Sida 7 av 394

Vart är jag på väg? : om idrottslärares arbete med lärandemål, framgångskriterier och feedback

Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar och föreställningar om bedömningsredskap och strategier, i synnerhet feedback samt hur lärare skapar förståelse för förväntade lärandemål och framgångskriterier.- Hur arbetar lärarna med att skapa förståelse för förväntade lärandemål samt hur förmedlar de framgångskriterier till eleverna?- Hur arbetar lärarna med feedback i sin undervisning?MetodStudien är grundad på kvalitativ metod som datainsamlingsmetod och min studie kommer därför att baseras på kvalitativa intervjuer. Urvalet bestod av fem idrottslärare verksamma på grundskolor i Stockholm med omnejd. Intervjuerna genomfördes på respektive lärares arbetsplats och spelades in med hjälp ljudupptagning från en mobiltelefon. Därefter transkriberades intervjuerna ordagrant för vidare analys.Resultat och slutsatsStudien visar att inte alla lärare arbetar med att skapa förståelse för förväntade lärandemål samt att förmedlandet av lärandemål sker i mindre eller större utsträckning beroende på årskurser och moment.

Data Propagation and Self-Configuring Directory Services in a Distributed Environment

The Swedish field of digital X-ray imaging has since several years relied heavily on distributed information systems and digital storage containers. To ensure accurate and safe radiological reporting, Swedish software-firm eCare AB delivers a system called Feedback?the first and only quality assurance IT support product of its kind. This thesis covers several aspects of the design and implementation of future versions of this software platform. The focus lies on distributed directory services and models for secure and robust data propagation in TCP/IP networks.

Feedback ur ett ledningsperspektiv: en fallstudie inom bemanningsföretag

Syftet med den här uppsatsen var att belysa hur ledningen i bemanningsföretag ger stöd till anställda genom feedback. Uppsatsen börjar med att vi tydliggör ett praktiskt problem som är vanligt förekommande inom bemanningsföretag. Vi illustrerar detta problem med en figur som åskådliggör en distans mellan bemanningsföretagen och dess anställda. Den här distansen kan emellertid leda till bristfällig kommunikation mellan parterna och för att minska sannolikheten att detta uppstår, kan ledaren i ett företag stödja de anställda genom att ge feedback. I teorikapitlet utgår vi från en modell som visar de faktorer som bör beaktas, det vill säga 360-gradersfeedback, coachning, uppmuntran till dialog, självkontroll samt lärande organisation.

Effekten av feedback på realismen i äldres vittnesutsagor

I denna studie undersöktes hur feedback påverkar tillförlitligheten i äldre ögonvittnens konfidens- och frekvensbedömningar, d.v.s. realismen i deras vittnesmål. Detta skedde genom ett experiment med 35 deltagare som vid ett tillfälle fick se ett kort händelseförlopp på film. Deltagarna delades sedan in i två grupper (experimentgrupp och kontrollgrupp) och fick vid ett andra tillfälle fylla i ett frågeformulär med 42 frågor rörande händelseförloppet. Experimentgruppen erhöll två typer av feedback (stödjande och icke-stödjande), som var konstruerad information om vad en annan deltagare hade svarat.Vid bedömningen av enskilda frågor visade båda grupperna överkonfidens, men experimentgruppen visade högre överkonfidens vid stödjande feedback än vid icke-stödjande feedback.

Användartester inom webbutveckling : Är användartester nödvändigt vid utveckling av webbplatser?

The aim of this study is to get a deeper understanding about user tests as well as answer the question about if testing for users is necessary at all times. I've done a comparison between what the literature says, and what a company says, about testing. The tests that's been in focus in this study is prototyping and card sorting tests. Prototyping aims to give the developer feedback about the design and check if there are any obvious problems with the design. A card sorting test can be used to get input about how information architecture should be constructed.

Dolda fel i fastigheter

Ledarskapsforskning utifrån ett inlärningsteoretiskt perspektivfokuserar på de observerbara beteenden som ledare uppvisar, i arbetetmed att vägleda medarbetare.  Att tillämpa beteendeanalys iorganisationer, kallas Organizational Behavior Management (OBM).Observationsstudier har visat att feedback och monitorering ärbeteenden som karakteriserar framgångsrika ledare. Experimentellastudier har visat samband mellan monitorering och ökad prestation,samt mellan feedback och ökat effektivitet i organisationer. Syftetmed studien var att undersöka hur en OBM-utbildning påverkadeledares feedback- och monitoreringsbeteenden, samt hur förtroendetför deras ledarskapsförmåga påverkades. Inga signifikantaförändringar av beteende uppmättes under utbildningens första tremånader. Förtroendet för ledarnas förmåga förändrades inte hellersignifikant, dock finns en förbättring vid jämförelser medreferensvärden.

Generation Y - Vad händer när individualisterna tar över

Background: At this present moment, one of the largest changes in the Swedish employment market is occurring, as the people born in the 1940's are retiring. The Generation Y, people born in the 1980's, will enter. Will this have an affect on motivation and leadership, and in that case, in what way Aim: The purpose of this essay is to investigate whether or not Generation Y (born in the 1980's) has an effect on the perceptions on how to lead and motivate employees. Based on research and our empirical results from qualitative interviews at one of Sweden's largest banks, our research questions are:1. Are executives' and employees' perceptions regarding Generation Y in line with previous research 2.

Kan känslan för ridning läras med hjälp av feedback?

Ridsport har hög skadefrekvens, men med förbättrad känsla för ridning skulle fler ryttare klara sig från att falla av hästen, som är den vanligaste skadeorsaken. Syftet med denna studie är att undersöka om ryttare upplever att feedback från instruktör och häst påverkar deras utveckling av ryttarkänsla/känsla för ridning samt om det finns skillnader i detta avseende mellan professionella ryttare och hobbyryttare. RytRidsport har hög skadefrekvens, men med förbättrad känsla för ridning skulle fler ryttare klara sig från att falla av hästen, som är den vanligaste skadeorsaken. Syftet med denna studie är att undersöka om ryttare upplever att feedback från instruktör och häst påverkar deras utveckling av ryttarkänsla/känsla för ridning samt om det finns skillnader i detta avseende mellan professionella ryttare och hobbyryttare. Ryttarkänslan har definierats som förmågan att befinna sig över hästens tyngdpunkt, i samma tempo och färdriktning samt att i förväg kunna tolka hästens och sina egna signaler (Larsson, 2011).

Elevers perspektiv på bedömning för lärande

The aim of this study was to examine the students' perspectives on formative assessment, partly about how students perceived the assessment in general, partly about what students' opinions were on formative assessment, and partly about students' view of how assessment could be organized to stimulate learning process.  The study consisted of qualitative interviews with six students in grades one in an upper secondary school.The survey showed that students primarily perceived assessment with summative purpose: tests and scores.  Majority of the students experienced that there were too many tests occasions.  Those high-performing students were positive to tests.  However, those lower-performing students felt more negative and became more stressful with the exams.Results showed that they were lack of experience of formative assessment.  All the six students thought that they had not got any chance to involve in the assessments process.  They realized that they had not got adequate feedback about their learning-situations.  With regard to students' wishes about how assessment could be developed in order to improve their learning, it was mainly about more and concrete feedback on tests and assignments.Two models were developed in the final discussion, which showed the author's own perception of formative and summative assessments..

Lärande genom feedback : En kvalitativ studie om lärares uppfattning- och elevers upplevelse av feedback

Syfte och frågeställningar.Syftet med studien var att undersöka lärares och elevers syn på feedback i ämnet idrott och hälsa, samt om och i så fall hur denna feedback påverkar elevernas upplevda lärande. Detta skedde utifrån följande frågeställningar; Anser eleverna att feedback är viktigt för det upplevda lärandet i ämnet idrott och hälsa och hur tänker de kring detta? Anser lärarna i ämnet idrott och hälsa att feedback är viktigt för utvecklingen av elevernas lärande och hur tänker de kring detta? Har lärarna ett medvetet användande av feedback och uppfattar elever lärarnas feedback som konstruktiv och utvecklande? Använder lärarna formativ bedömning i sin undervisning och är det i så fall ett medvetet val?Metod.Detta är en kvalitativ studie med intervju som metod. Vid datainsamlingen genomfördes totalt åtta semistrukturerade intervjuer. Fem lärare med gedigen erfarenhet intervjuades enskilt samt tre elevgrupper bestående av totalt tolv elever.

Vilka faktorer i arbetet leder till att fastighetsmäklare upplever motivation och arbetstillfredsställelse?

Fastighetsmäklare arbetar med en provisionsbaserad lön där den som presterar bäst även tjänar mest. Det är ett yrke med hård konkurrens och långa arbetsdagar. Ändå finns det 6000 registrerade fastighetsmäklare i Sverige. Syftet med studien var att undersöka vad som leder till motivation och arbetstillfredsställelse bland fastighetsmäklare.  Den här kvalitativa studien är baserad på semistrukturerade intervjuer med åtta fastighetsmäklare från fastighetsmäklarbyråer i Stockholm med omnejd.

Implementing a receiver in a fast data transfer system : A feasibility study

This report is an outcome of a master degree project at Linköpings University in co-operation with Micronic Laser Systems AB. The purpose with this master degree project was to investigate how to implement a receiver in a data transfer system. The system consists of several data channels, where every channel consists of three parts: driver, transmission lines and receiver. The driver send low amplitude differential signals via the transmission lines to the receiver that amplifies and converts it to a single-ended signal. The receiver has to be fast and be able to feed an output signal with high voltage swing.

Query Expansion ? en jämförande studie av Automatisk Query Expansion med och utan relevans-feedback

In query expansion (QE) terms are added to an initial query in order to improve retrieval effectiveness. In this thesis we use QE in the sense that a reformulation of the query is done by deleting the terms in the initial query and instead replacing them with terms from the documents retrieved in the initial run. The aim of this thesis is to, in a experimental full text invironment, study and compare the retrieval result of two different query expansion strategies in relation to each other. The following questions are addressed by the study: How do the two strategies perform in relation to each other regarding recall? What may be causing the result? Are the two strategies retrieving the same relevant documents? Two strategies are designed to simulate a searcher using automatic query expansion (AQE) either with or without relevance feedback.

Elevers upplevelse av feedback från lärare på konstnärlig kandidatutbildning i musik, inriktning improvisation på HSM

Studien utgör en del av ett projekt för att undersökaarbetsmiljön för elever på konstnärlig kandidatutbildning i musik, inriktningimprovisation på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Studiens syfte äratt undersöka upplevelser av feedback från lärarna under utbildningen. Datainsamlades genom semistrukturerade intervjuer med sju elever i tre årskurseroch analyserades med induktiv tematisk analys utifrån metoden criticalincident technique. Eleverna upplever att mål och syfte med uppgifter ofta äroklara och att feedback på skolan brister i både kvantitet och kvalitet.Feedbacken saknar ofta den specificitet som forskning visar är viktig.Eleverna önskar att lärarna tydligare uttrycker sina åsikter. Utöverfrågeställningarna berörs funderingar om identitet och initiativtagande.Uppsatsen avslutas med förslag på reflektionsämnen, riktade till lärarna..

Formativ bedömning - med samtalet som grund : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter och tankar om bedömning

The purpose of this essay is to discover what Formative Assessment is used for in practice and also how teachers use the Curriculum for elementary school, preschool and after-school activity 2011 (Lgr 11) in their Formative Assessment work.The questions are as follows:What considerations do teachers take into account when assessing a student?How do teachers view assessment for learning?How do the teachers consider formative assessment works in relation to Lgr 11?I have used a qualitative research method to answer my questions. I have interviewed five teachers regarding their view on and experience with assessment. Using a hermeneutic approach I have tried to retrieve a deeper meaning from my interviewees regarding formative assessment. I have approached formative assessment using the socio-cultural perspective because I believe it to be the best fit.All of the informants believe formative assessment has made it easier to assess students and also that it works very well together with Lgr 11.

<- Föregående sida 7 Nästa sida ->