
Sökresultat:
21321 Uppsatser om Event study - Sida 9 av 1422
Eventmarknadsföring här för att stanna
Syfte: I dagens samhälle överöses människan av budskap av diverse företag vilket har lett till att konsumenterna inte längre reagerar på budskapet lika effektivt som förr. Event marknadsföring är en marknadsföringskanal där företaget kan möta kunden på ett mer rättvist sätt samtidigt som differensen urskiljer sig från andra företag. Men syftet studien innehar är att se efter hur företag som arrangerar går till väga d.v.s. processen, samt att undersöka hur företag utnyttjar eventen. De frågor uppsatsen har behandlat är: Hur går processen i Eventmarknadsföring till för eventbyråer?Hur arbetar eventanvändande företag via event för att knyta till sig kunder och förstärka relationen med befintliga kunder?Hur går de eventanvändande företagen på event tillväga för att få ut så mycket som möjligt av eventet och vad är eventmarknadsföring för dem? Metod: Arbetssättet har varit att lokalisera användbar teori samt att närvara vi event för att observera samt att intervjua eventanvändande företag.
Visst blir vi vi, Jag, Carina? : En studie om hur en eventbyrå kan skapa ökad efterfrågan på sina tjänster
Event är en modern marknadsföringsmetod som vuxit fram på senare år; i Sverige användes överhuvudtaget inte begreppet event förrän i slutet av 1980-talet. Eventet är ett relationsinriktat verktyg som kan användas för att skapa eller bibehålla relationer till företagets kunder. Fördelar med den här metoden är bland annat att bruset i kommunikationen minskar och att eventbesökarna kommer att minnas meddelandet bättre än om det sänts i en traditionell kanal eftersom människan lär bäst genom alla sinnen. Eventet är alltså en metod som företaget kan använda i sin relationsmarknadsföring. Litteraturen har börjat behandla ett nytt synsätt på marknadsföring som innefattar mer relations- och serviceinriktade metoder.
Extra! Extra! En studie i urval och nyhetsvärdering av push-notiser
This case study aims to find out whether the promotion of Swedish news through push technology, and the selection process behind it, obeys the traditional criteria of news values.A months-worth of push notifications, sent out by the mobile phone applications of newspapers Dagens Nyheter and Expressen, were analysed through the application of a number of taxonomies meant to determine their newsworthiness.These taxonomies were, however, based on 20th century media, and do not necessarily adapt well to analysis of digital news publication forms. The purpose of this study is therefore to find out which criteria are still relevant to the news selection behind a digitalformat such as push notifications; and which have become obsolete.The basis of this study is the criteria of news values originally designed by Galtung and Ruge in 1965 and revised by Harcup and O?Neill in 2001; as well as the model of assessing front page news proposed by Hvitfelt. The content analysis was conducted in a manner as similar to that of Harcup and O?Neill?s own study as possible, so as to constitute a re-revisal ?revamped for the digital age.Our results show that the criterion of ?frequency? ? that is the conformance between the time-span of an event and the publication frequency of a medium ? has acquired an ambiguous importance.
Urspårad nyhetsrapportering : En kvalitativ textanalys av en lokal och en rikstäckande tidningsrapportering av tågolyckan utanför Kimstad
The purpose with this study is to examine how the media coverage of the train accidentoutside Kimstad, on the night of September 12th 2010, was framed in one local (Norrköpingsnyheter) and one national newspaper (Expressen) and how the coverage of the accident wasdifferent in the local newspaper compared to the national newspaper.The material is 12 articles within a fixed time limit which is from September 13th toSeptember 15th. The material consists of six articles from each newspaper.The method we use a qualitative text analysis with its basis in medialogic, news value andframing theory.In the essay?s analysis we show a synthesis of both newspapers coverage of the train accidentoutside Kimstad and how they stand in relation to the theory of news value and we end with aterminative comment about the results.The conclusion shows that the coverage of the event was different in many ways. Expressenuses a more dramatic framing and a more sensational language which describes the eventmore badly than it was. NT uses a more informative and objective information which almosttrifles the event but which informs about relevant information for the locals.
Effekten av förändrade kreditbetyg : En studie på den svenska aktiemarknaden
Bakgrund: Det primära syftet med ett kreditbetyg är att tillhandahålla information till kreditgivare och investerare angående ett företags återbetalningsförmåga. Kreditbetyget baseras både på publik och privat information och bör därför vid publicering påverka priserna på både kreditmarknaden samt aktiemarknaden under förutsättning att dessa är semieffektiva marknader.Syfte: Syftet är att studera hur aktiekurserna för samtliga företag på Stockholmsbörsen, som erhåller kreditbetyg från S&P, påverkas vid en förändring av företagets kreditbetyg samt outlook.Genomförande: Uppsatsens syfte besvaras genom att undersöka aktieavkastningen i samband med publiceringen av ett förändrat kreditbetyg. Vi har använt oss utav en Event study för att isolera och testa eventuell abnorm avkastning.Slutsatser: Av de totala antal tester som vi har utfört finner vi att endast en bråkdel av dessa är signifikanta på 10 % eller lägre. För att med säkerhet fastställa att ett förändrat kreditbetyg påverkar aktieavkastning hade en signifikant abnorm avkastning på 1 % nivå önskats för en majoritet av testerna. Således finner vi inte några starka bevis för att en förändring av kreditbetyg påverkar aktiekurser på den svenska marknaden.
Information som hårdvaluta ? en studie av forskningsinformation från bioteknikbolag på Stockholmsbörsen
Syfte: Att studera hur pressmeddelanden med positiva forsknings-resultat påverkar marknadsvärdet av bioteknikbolag, och därefter analysera hur företagsspecifika faktorer påverkar effekterna på marknadsvärdet. Metod: Undersökningen bygger på kvantitativ metod där studerandet av pressmeddelandena sker enligt Event Studie metodik. Insamling görs av sekundärdata bestående av press-meddelanden, aktiekurser samt marknadsindex. Ett antal hypoteser ställs upp för att sedan genom statistisk analys bekräftas eller förkastas. Slutsatser: Studien visar att meddelanden med positiva forskningsresultat medför signifikant positiv icke-normal avkastning.
Morgondagens marknadsföring
Purpose/Aim: The purpose of this study was to investigate future marketing channels from the perspective of professional marketers.Material/Method: The study is based upon interviews with six professional marketers.Main results: Traditional marketing is not being put aside but needs to be combined with new methods. There are several new and exciting ways to gain attention from the audience, all depending on the purpose of the campaign. Mobile technology is considered upcoming and target group defining is a key issue..
Har börsen fått influensan? - En event-studie av huruvuda fågelinfluensan har påverkat finansiella marknader
SYFTE - Uppsatsens syfte är att undersöka huruvida uttalanden från Världshälsoorganisationen, gällande första händelsen av att vild¬fågel, hönsfågel eller människa blivit smittad av H5N1-viruset i ett land, har bidragit till abnormala prisrörelser hos aktuellt lands noterade företag med hönsfågelrelaterad verksamhet.METOD - Undersökningen är en event-studie där aktiekursers utveckling har undersökts vid informationshändelser rörande fågelinfluen¬san. För att estimera en jämförande normal avkastning har vi använt en kombinerad OLS- och ARMA-modellering.TEORETISKT PERSPEKTIV - Den effektiva marknadshypotesen är den grundläggande teorin som använts för att analysera insamlad empiri, som tillsammans med andra event-studier utgör det teoretiska ramverket.EMPIRI - 19 informationshändelsers påverkan på aktiekurser har analyse¬rats för att estimera normal och abnormal avkastning. Dessa 19 aktiekurser härstammar från 18 företag, belägna i sju länder.SLUTSATSER - Undersökningens resultat tyder på att undersökta företags aktie¬priser inte påverkats nämnvärt av Världshälsoorganisationens uttalande om att H5N1-viruset spritt sig till respektive företags land. Det finns dock ingen möjlighet att dra några statistiskt sig¬nifikanta slut¬satser grundade på undersökningen och dess analy¬serade empiri..
När tjejkvällen kom till byn. : En fallstudie av event marketing som ett intern- och externmarknadsföringsverktyg
En stor utmaning för ett säljföretag i dag är inte bara att identifiera och attrahera en specifik målgrupp. Det bör även skapa sig en bild av hur organisationen bör kommunicera med den presumtiva kunden för att skapa en stadig relation, som i sin tur kan borga för återköp. Situationen som uppstår då en försäljare för första gången interagerar med en kund kallas sanningens ögonblick. Det är vid detta ögonblick som grunden till en hållbar relation mellan säljare och kund förhoppningsvis läggs. Det är av högsta vikt för ett företag att försäljaren är införstådd i det beteende som företaget anser vara korrekt, och på så sätt återspeglar den attityd och kundbild som organisationen har för avsikt att förmedla gentemot kunden.
Boende - en ny strategi: Marknadsföring genom ett event! Studieobjekt: Trelleborg
Syfte: Syftet med denna uppsats är att utröna hur events kan påverka boendeattraktionen till en stad och åskådliggöra andra påverkande faktorer. Metod: I vår uppsats har vi valt att använda oss av en kombination av kvalitativa intervjuer och en kvantitativ enkätundersökning. Vi utförde personliga semistrukturerade intervjuer med representanter från studieobjektet Trelleborgs kommun, medan enkätundersökningen genomfördes under två dagar i de centrala delarna av Trelleborg stad. Teoretiska perspektiv: Det huvudsakliga teoretiska perspektivet i vår uppsats utgörs av teorier kring Place marketing, Event marketing och Boendeattraktion. Dessa sammankopplas i en teoretisk referensram som ligger till grund för analysen.
Plats - en möjlighet att skapa upplevelser utöver det vanliga
Frågeställningar:På vilket sätt påverkas personalens arbetsmotivation av personalkostnadsbesparingar?Vilken betydelse har arbetsmotivationen vid personalkostnadsbesparingar för det finansiella resultatet på kort och lång sikt?.
Har storleken någon betydelse? : En studie av den svenska aktiemarknadens reaktion på varsel om uppsägning av personal
Background: The reasons why this study is conducted is because of the latest recession in the global economy. The current recession has made a lot of companies more aware of its cost, and in order to fit the new harsher economic climate the companies has to be more cost efficient. In order to do so many companies choose to reduce their amount of employees. When this happens in a recession, most of the layoffs are an effect of reactive causes, such as lower incoming orders, and fewer customers. This leads to a problem for the companies that don?t know how these kinds of layoffs will affect the value of the company?s stock.
Är Marknaden Varse om Varsel? : En studie om den svenska kapitalmarknadens reaktion på varsel om uppsägning
The purpose of this study is to examine the capital market reaction generated by layoff announcements. The study takes place in Sweden and tests 138 news concerning layoffs which are categorized according to a content analysis. They are divided as: positive or negative news. The layoffs are also divided into three subgroups with varying sizes: 0,98 percent or less, between 0,99 and 4,49 percent or 4,5 percent or larger. The study uses an Event study method to measure the reaction of the capital market.
Giveaways: ett lyckosamt kommunikationsverktyg med etiska konsekvenser : en studie om Event Marketing och Giveaways
Consumers today seek added value to the ordinary products/services that companies are offering. Consumers must get their emotional need satisfied - a need for experiences worth remembering. At the same time, the consumers are engaged in ethics and morals. Companies use events frequently as a marketing approach to meet the customer?s demand of added value.
ATT VÄCKA KONSUMENTERS UPPMÄRKSAMHET I ETT REKLAMFYLLT SAMHÄLLE : - Från ett företagsperspektiv
AbstractTitle: To attract costumers attention in a advertisingfilled community- From a company view Authors: Kerstin Ivarson and Diana Kuttner Advisor: Navid Ghannad. Level: Bachelor thesis in Marketing, (15 Swedish credits), Spring 2009 Key words: Media, media noice, communication tool, communication chanel, startling, advertising, advertisingfilled, message Question: How does the message from companies reach out to the customers in a advertisingfilled community? Purpose: To examine how the companies should use marketing to attract attention in a fast developed community and in that way reach the customers. Theoretical framework: The theory describes the media develop and the effective parts of different media channels. How the media noice looks today and how the customers choose with emotion and needs. Methodology: We used a deductive approach as a starting point and after that study five different companies in border of media, advertising and event. Empirical framework: Based on theory have we study five companies, Starcom, Picnic kommunikation AB, Klassons Mediabyrå, 7billion and Hansens. All companies are in the border of media, advertising and event. Conclusions: The most important of our study of marketing is to proceed from the potential customers needs because the advertising is very individual. To catch the customers attention is new, fast and effective communication channels very important.