Sök:

Event Marketing

Kulturnatten och City Art Link som marknadsföringsverktyg

Denna uppsats är resultatet av en undersökning av två kulturevenemang, Kulturnatten i Norrköping och City Art Link i Linköping. År 2009 arrangerades dessa kulturevenemang med en veckas mellanrum och visar vad respektive stad har att erbjuda inom kulur. Vi ville undersöka hur dessa evenemang skiljer sig åt och hur de används som marknadsföringsverktyg för de aktörer som deltar i evenemangen och även för städerna.Syftet med denna undersökning är att undersöka och analysera på vilket sätt två kulturevenemang i två städer kan skilja sig åt. De evenemang vi kommer att undersöka är Kulturnatten i Norrköping och City Art Link i Linköping. Vi kommer genom intervjuer att undersöka hur evenemangen fungerar och används. Vi vill även se om dessa två kulturevenemang kan vara en form av event marketing.Undersökningen är främst intressant för de som bor och verkar i kommunerna Norrköping och Linköping, men även för de aktörer som arbetar med kultur och publika arrangemang. Undersökningen kan ge insikt i hur de kan marknadsföra sig själva genom evenemang och hur de kan förbättra sitt arbete i staden genom nätverk och relationer. 

Författare

Natalie Wålander Jannie Andersson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Linköpings universitetKultur, samhälle, mediegestaltning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..