Sök:

Sökresultat:

9 Uppsatser om Etableringsmetod - Sida 1 av 1

Avgörande etableringsfaktorer vid ett joint venture

Allt fler företag söker sig till nya marknader, vilket leder till att beslut måste fattas om hur expansionen bäst bör ske. En vanligt förekommande Etableringsmetod är joint venture, varav uppsatsen kommer att fokusera på de avgörande faktorer som ligger till grund för valet av denna Etableringsmetod. För att få en djupgående insikt till valet av joint venture har en fallstudie valts som undersökningsdesign. Detta möjliggör att båda parters syn på de bakomliggande faktorerna erhålls, samt vilka som var avgörande. En modell används som deskriptivt sammanfattar de avgörande faktorerna bakom valet av Etableringsmetod, vilka är baserade på utvalda forskares verk.

Från insidan till utsidan : -en explorativ studie för att undersöka konsumenternas val av varumärke.

Huvudfråga; Vad påverkar konsumenters val av premiumvarumärken inom produktkategorin outdoorkläder?När det gäller internationalisering av företag är det viktigt att besluten är väl underbyggda. Därför tror författarna att en förståelse av företaget kommer att bidra till rätt val av Etableringsmetod. Detta är ett väl studerat område inom internationell handel och flertalet forskare försöker att besvara på frågorna; hur, varför och när? Metoden bestod av semistrukturerade intervjuer, vilka var kvalitativa, och observationer, vilka var kvantitativa.

Kan svenska företag lära sig dansa samba? : En studie om svenska företags etablering i Brasilien

Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den institutionella kontexten i Brasilien påverkar svenska företag som avser att etablera sig i landet. Utifrån detta kommer vi även belysa hur företagen bör hantera de barriärer som den nämnda kontexten kan utgöra. För detta har vi använt oss av en kvalitativ ansats och fallstudie som forskningsstrategi. Teorikapitlets kärna utgörs av ett avsnitt om institutioner där en grundläggande modell fungerar som ett verktyg för att studera hur olika institutioner påverkar ett företags engagemang i ett land. Vi har jobbat utifrån vår teoretiska syntesmodell där den externa och interna miljön med hjälp av en brygga av nätverk har hjälpt till med valet av etablering. I empirin redogörs sedan för den erfarenhet och kunskap våra fallföretag bidragit med gällande den brasilianska marknaden. Analyskapitlet binder därefter samman empiri och teori för att belysa hur företagen påverkats av den institutionella kontexten vid etablering och eventuella barriärer hanteras. Uppsatsens slutsats påvisar att den institutionella miljö Brasilien utgör är förvånansvärt stabil.

Etableringsproblematik för träd i stadenshårdgjorda ytor

Att plantera och etablera träd är svårare än vad det först kan se ut att vara. Det är lätt att tro attdet bara är att köpa ett fint träd och sätta ner det i lite jord med lite skötsel, t.ex. bevattning. Iparkmiljö kan denna Etableringsmetod ge goda resultat, men i stadens hårdgjorda ytor leder detendast till att träd överlever ett antal år och sedan dör långsamt. De dåliga växtbäddarna tvingarfram onödig och dyrbar skötsel som ändå i längden tvingar fram ersättningsplanteringar.

Kulturmöten i Affärsvärlden : En flerfallstudie på kulturen i Kina vid internationella affärssammanhang

Problem: Samarbetet mellan Sverige och Kina har ökat stadigt för varje år som gått samtidigt som en etablering av svenska företag i Kina kräver att de svenska affärsmännen etablerar nya kontakter med kineserna. Denna uppsats tar upp de kulturella hinder och barriärer som de svenska företagen möter vid en etablering i Kina, Etableringsmetoder, samt hur företagen har hanterat allt detta.Syfte: Syftet är att ge en vetenskaplig genomgång för läsaren om vilka kulturella aspekter som svenska företagen bör ta hänsyn till vid etableringsstrategier för att överkomma de internationella kulturella hinder som uppstår vid etableringar i Kina.Metod: Genom att intervjua 4 företag samt göra en enkätundersökning som omfattar ca 50 företag har data samlats in. Med hjälp av tidigare studier samt andra teorier och modeller, har datan studerats och analyserats.Slutsats: Uppsatsen tyder på att de kulturella hindren är verkliga och påtagliga. En negligering av dessa är förknippat med allt från konkurrensnackdelar till totala misslyckanden. Kommunikation och goda nätverk har visat sig vara ett grundläggande krav för att ens få möjligheten att försöka sig på en etablering.

Direktinvesteringar - Övergripande strategi samt val och implementering av internationella etableringsmetoder

Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka faktorer som kan ligga till grund för högteknologiska företags strategiska direktinvesteringsbeslut i utlandet och därigenom bidra till ökad förståelse för hur tänkandet kring dessa beslut fungerar.Uppsatsen bygger på en kvalitativ fallstudie av fyra högteknologiska företag; Beijer Electronics AB, CellaVision AB, Qliktech AB samt TAC AB, som har gjort direktinvesteringar i utlandet. Teoretiska ansatser används för att analysera empirin och visualisera de olika elementen i valet av etableringsstrategi.Företag som direktinvesterar i utlandet kan välja förvärv eller uppstart. Den strategiska process som valet utgör delas in i tre grundelement, övergripande strategi, etableringsval och implementering, som analyseras individuellt. Ju mer övergripande de strategiska tankarna är, desto större flexibilitet är nödvändig för företag som befinner sig på internationella marknader med mycket extern påverkan. På detaljnivå kan rationella strategier lättare implementeras.Avgörande för att direktinvestera är behovet av närvaro på strategiskt viktiga marknader och företagens önskan om att behålla vissa resurser internt i organisationen.

En vägledning för svenska planglasföretag till den norska marknaden

Rapportens syfte har varit att underlätta för svenska planglasföretag att etablera på den norskamarknaden. Rapporten har dels besvarat hur den norska marknaden ser ut för planglas ochdels vilka aspekter som bör tas hänsyn till vid etablering på den norska marknaden. De identifierade aktörerna på den norska marknaden för planglas är 128 glasmästare, 42 fasadentreprenörer och 13 planglasföretag. Aktörerna är lokaliserade i kluster kring storastäder. Marknadens storlek har beräknats till cirka 1 151 miljoner norska kronor.

Direktsådd under svenska förhållanden

Direktsådd i Sverige är en Etableringsmetod som tillämpas i liten omfattning, där endast cirkatvå procent av Sveriges areal direktsås. Syftet med detta arbete var att undersöka direktsåddunder svenska förhållanden. Det utfördes framförallt genom fältstudier, i ett nystartat försök ochi tre pågående försöksserier. Det nya försöket var direktsådd med Seed Hawk och Rapid, där debåda Väderstadsmaskinerna jämfördes med varandra och ett grunt höstbearbetat led i storparcellförsökpå Munsö i Mälaren. En av de pågående serierna var ett treårigt rikstäckande försökmed höstrapsetablering, R2-4143.

Human Resource Management : En studie av svenska dotterbolags lokala anpassning i Östasien

Bakgrund och problemDet finns två drivande faktorer som formar grunden för hur multinationella företag agerar vad avser human resource management. Den ena är det tryck som finns att upprätthålla en intern konsistens och det andra är en yttre påverkan från den lokala miljön där företaget verkar. Dagens utveckling har lett till ett behov hos företag att vara flexibla på alla nivåer. Om vi ser till företagens humankapital så finns ett ökat behov inom området att sprida den kunskap som finns till alla nivåer och vidare till de dotterbolag som agerar på den globala marknaden. Detta faktum har medfört ett ökat behov att kunna omplacera personal till olika underavdelningar och även till de dotterbolag som verkar på denna marknad vilket i sin tur medfört ett ökat krav på flexibilitet och anpassningsförmåga hos den enskilda anställde.