Sök:

Sökresultat:

6395 Uppsatser om Estetisk verksamhet i förskolan - Sida 23 av 427

Struktur och organisation i förskolan : Möjligheter och hinder för förskolans dagliga verksamhet

Syftet i studien Àr att belysa möjligheter och hinder för struktur och organisation i förskolans dagliga verksamhet, bÄde pÄ verksamhetsnivÄ, ledningsnivÄ och politisk nivÄ. Den teoretiska utgÄngspunkten finns i studier som behandlar förskolan som en institution, med egen organisation, struktur och ledning. Ansatsen i studien Àr etnografisk och narrativ analys anvÀnds. Undersökningsmetoder i studien Àr observationer, fokusgruppsintervjuer och enskilda intervjuer. Resultatet kan delas upp i tvÄ grupper; förskolans verksamhetsnivÄ och förskolans styrning och ledning..

PÄ en litterÀr resa : frÄn planering till genomförande

Genom nÀrlÀsning av Àmnesplanen i svenska samt semistrukturerade intervjuer med pedagoger Àr detta en undersökning som har fokuserat pÄ varför och hur litteraturundervisning sker i klassrummet. Hur kan en pedagog tolka de nya styrdokumenten och dÀrefter lÀgga upp undervisning i litteratur? Pedagogerna som intervjuades valde, ofta utan elevpÄverkan, vilka skönlitterÀra texter som skulle belysas. Synen pÄ hur litteraturhistorien skulle bearbetas skilde sig Ät beroende pÄ den gemensamma hÄllningen att lÄta elevernas intressen och erfarenheter stÄ i centrum. Under lÀsningen var den vanligaste instÀllningen att lÄta eleverna lÀsa enskilt hemma.

Urban building i kvarteret Domherren : Life aquatic

Destilleri, saluhall och destilleri.Arkitketurskolans verksamhet ska flytta och uppgiften var att rita om nuvarande arkitekturskolan till Kontor, bostÀder och offentliga/kommersiella verksamheter i gatauplan. MÄlet med projektet har varit att öppna upp den befintliga bygganden och fÄ in en mer offentlig, öppen verksamhet i gatuplan. Byggnaden rymmer efter ombyggnad en saluhall som tar upp största delen av gatuplanet. Gatuplanets utfackningsvÀggar byts ut mot glaspartier som öppnar upp fasaden runt om hela kvarteret. Saluhallen verkar tillsammans med ett eget destilleri för brÀnnvinstillverkning och ett bageri för knÀckebrödstillverkning. PÄ kvarterets innergÄrd och tak finns Äkermark dÀr det odlas rÄg som förÀdlas pÄ plats till brÀnnvin och knÀckebröd..

Vidareutveckling av krav för klimatstyrning och konstruktion i SEP ? Splitterskyddad enhetsplattform, Försvarets Materielverk

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur man skulle kunna öka effektiviteten i svenskpilotutbildning genom att effektivisera planeringen och schemalÀggningen.Utbildningsplanering tillhör en typ av verksamhet som kan hÀnföras till kategorinschemalÀggningsproblem. Det vill sÀga nÄgon form av verksamhet dÀr aktiviteter ska tilldelasresurser och planeras över tiden. Ett sÀtt att lösa denna typ av problem Àr att anvÀnda sig avoptimeringsmetoder. Det vill sÀga matematiska modeller och metoder som syftar till att hitta detbÀsta (optimala) alternativet i en beslutssituation.I uppsatsen jÀmförs planeringen av svensk pilotutbildning med en liknande turkisk verksamhet.Detta görs i syfte att undersöka om de optimeringsmetoder som anvÀnds i Turkiet kan anvÀndasför att öka effektiviteten i den svenska utbildningsplaneringen.Uppsatsen visar att det Àr möjligt att erhÄlla stora effektivitetsökningar vid en lyckadimplementering av optimeringsmetoder men att det Àr svÄrt att direkt överföra erfarenheter frÄnett problem till ett annat. En viktig slutsats Àr att effektiviteten i planeringen i första hand Àrberoende av organisation, arbetssÀtt och principer för resursutnyttjande snarare Àn anvÀndande avoptimeringsmetoder..

Verksamhetsstyrning : Hur styr banker respektive revisions/redovisningsbyrÄer sin verksamhet?

SammanfattningTitel: Verksamhetsstyrning- Hur styr banker respektive revisions/redovisningsbyrÄer praktisktsin verksamhet?Problemformulering: Hur styr banker respektive revisions/redovisningsbyrÄer sinverksamhet?Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka hur banker respektiverevisions/redovisningsbyrÄer praktiskt styr sin verksamhet ochvilka styrhjÀlpmedel de anvÀnder sig av. För att utveckla dettakommer vi att studera om det finns likheter och skillnader mellande olika branscherna samt studera hur verksamhetsstyrningeneventuellt anpassas till följd av omvÀrldsförÀndringar.Metod: Vi har genomfört en kvalitativ undersökning i form av sexintervjuer. I studien har vi sett pÄ tillvaron utifrÄn den intervjuadesperspektiv och den kunskapssyn vi anvÀnt oss av Àr denhermeneutiska. VÄr studie bygger pÄ ett deduktivt angreppssÀtt dÄvi fördjupat oss i redan befintliga teorier.

Att arbeta med nyutexaminerade sjuksköterskor i klinisk verksamhet; upplevelser frÄn yrkeserfarna sjuksköterskor ? en kvalitativ studie.

Syftet med studien var att beskriva yrkeserfarna sjuksköterskors upplevelser av att arbeta med och stödja nyutexaminerade sjuksköterskor. En kvalitativ och beskrivande design anvÀndes. Undersökningsgruppen bestod av Ätta kvinnliga sjuksköterskor frÄn ett sjukhus i mellansverige. Huvudresultatet visade att de yrkeserfarna sjuksköterskorna var nöjda med nyutexaminerade sjuksköterskors arbetsinsats. En viktig aspekt var att nyutexaminerade sjuksköterskor frÄgade vid osÀkerhet för att kÀnna tillit.

Estetisk och teknisk karaktÀrsdesign : Hur en kvinnlig antagonist skapas med konventioner utifrÄn etablerade spel .

Examensarbetets stora fokus baseras pÄ hur en kvinnlig antagonist skapas bÄde utifrÄnestetiska och praktiska premisser. För den estetiska och tekniska normen utgick jag ifrÄnspelet Devil May Cry 4 (Capcom, 2008). UtifrÄn spelets modeller kunde en studie genomföraspÄ enstaka karaktÀrer dÀr de tekniska begrÀnsningar och den estetiska utformningen kundefaststÀllas. Först har jag skapat ett koncept som baseras pÄ de estetiska valen, och utifrÄnstudien fick jag fram informationen dÀr jag kunde med hjÀlp av 3d program som anvÀndsinom spelbranschen tag fram en egen karaktÀr, i det hÀr fallet en kvinnlig antagonist.Jag har velat skapa en kvinnlig spelkaraktÀr utifrÄn konventioner som samtidigt utmanas. Denkvinnliga antagonisten baseras pÄ estetiska val och teman som framhÀver karaktÀrenspersonlighet.

De yngsta förskolebarnens lÀrande i musisk pedagogisk verksamhet.

SammanfattningSyftet med studien Àr att undersöka förskolans yngsta barns lÀrande i situationer som karaktÀriseras av ett musiskt arbetssÀtt. För att kunna genomföra detta mÄste vi först visa om det Àr ett musiskt arbetssÀtt som förskollÀraren arbetar utifrÄn. I den verksamhet som visades undersökte vi sedan hur lÀrandet hos de yngre barnen synliggjordes genom musiska uttryck. Genom en samtalsintervju med en förskollÀrare har vi försökt synliggöra dennes tankar, erfarenheter och uppfattningar om de yngre barnens lÀrande vid musiska aktiviteter. Genom sex observationer av förskolans yngsta barn vid musiska aktiviteter har vi studerat vilket lÀrande som dÀr synliggörs.

Ett tryggare Gotland - En studie om trygghetsarbete i den offentliga miljön

Syftet med studien Àr att undersöka och belysa synsÀtt pÄ datoranvÀndandet som pedagogiskt verktyg i förskolan ur pedagog-, barn-, förÀldra- samt skolledarperspektiv, det vill sÀga ur olika aktörers perspektiv. Forskning om datoranvÀndande i förskolan Àr marginell, varför ambitionen med studien Àr att i nÄgon mÄn bidra till kunskap inom omrÄdet. Ljung-DjÀrfs avhandling Spelet runt datorn - datoranvÀndande som meningsskapande praktik i förskolan har anvÀnts som inspirationskÀlla dÄ delar av hennes resultat har legat till grund för vÄra frÄgestÀllningar: Vilken syn har aktörerna pÄ datorn som ett pedagogiskt verktyg i relation till andra förekommande aktiviteter? Hur ser aktörerna pÄ datorns tillgÀnglighet som val i förskolans verksamhet? Hur uppfattar aktörerna datorns relevans som pedagogiskt verktyg i förskolans verksamhet? Studien har en kvalitativ ansats i form av en fallstudie och har genomförts pÄ en förskola i Mellansverige med hjÀlp av intervjuer, enkÀter samt observationer. Resultatet pekar pÄ tre synsÀtt pÄ datoranvÀndandet som pedagogiskt verktyg i förskolan ? en kompletterande aktivitet, en konkurrerande valmöjlighet och ett verktyg i lÀrande.

Det svenska innovationskontoret : En organisation pÄ grÀnsen mellan forskning, politik och nÀringsliv

Genom att studera statliga rapporter och andrahandslitteratur kartlÀggs översiktligt de forskningspolitiska led som föreligger och har format det svenska innovationssystemet och hur högskolor och universitet kommit att ses som en avgörande del av systemet som frambringar innovationer och stimulerar en alltmer kunskapsintensiv ekonomi. Genom en inblick i de innovationsstödjande verksamheter som sker vid ett innovationskontor, omstÀndigheterna rÄder och eventuell problematik som uppstÄr undersöks dess medlande verksamhet i grÀnslandet mellan forskning, politik och nÀringslivet. I denna uppsats studeras Uppsalas innovationskontor UU Innovation och dess verksamhet som ett konkret fall..

Vad ska man med dynamisk pedagogik till? : En studie av möjligheterna att anvÀnda den dynamiska pedagogiken i praktisk verksamhet

Syftet med studien Ă€r att ta reda pĂ„ om dynamisk pedagogik gĂ„r att anvĂ€nda i praktisk verksamhet. Studien har ett kvalitativt perspektiv och bestĂ„r av en litteraturstudie av LipschĂŒtz (1971/ 2004), en intervjustudie med tre deltagare och en enkĂ€tstudie med 32 deltagare. Deltagarna har genomgĂ„tt utbildning i dynamisk pedagogik och/eller Ă€r medlemmar i Korda ? föreningen för dynamisk pedagogik, en del anvĂ€nder dynamisk pedagogik i praktisk verksamhet och andra gör det inte. Resultatet diskuteras mot bakgrund av tankar och teorier kring den dynamiska pedagogikens framvĂ€xt,mĂ„lsĂ€ttning och metoder.Resultatet visar att dynamisk pedagogik gĂ„r att anvĂ€nda, och anvĂ€nds, i praktisk verksamhet i olikagrad, pĂ„ olika sĂ€tt och i mĂ„nga olika slags verksamheter, frĂ€mst i ledarskap och inom utbildning avolika slag, framförallt för personlighetsutveckling, grupputveckling och ledarskapsutveckling.

FrÄn projekt till verksamhet : En studie av framgÄngsfaktorer

BÄde offentlig sektor, privata företag och ideella föreningar bedriver idag en stor del av sitt utvecklingsarbete i projektform. För mÄnga av dessa Àr ocksÄ mÄlsÀttningen att projekten ska leva vidare och bli en ny verksamhet eller integreras i den befintliga. I den hÀr uppsatsen studeras en organisation som gÄtt frÄn att vara ett projekt till att bli en permanent verksamhet samt hur projektprocessen har sett ut. Organisationen jag valde att studera har finansierat sitt projekt genom externa projektbidrag. Jag ville studera i vilken grad olika framgÄngsfaktorer, som identifierats i litteraturen, kunde vara giltiga för det undersökta projekter.

Internationell Relationsmarknadsföring Sverige-Ungern

Det har blivit allt viktigare för företag att internationalisera sina verksamheter, relationsmarknadsföring Àr ocksÄ av stor vikt, speciellt pÄ den industriella marknaden. En marknad som ligger nÀra Sverige och som Àr attraktiv för svenska företag Àr den ungerska marknaden.Uppsatsen har lett fram till slutsatserna att det Àr viktigt för de ungerska dotterbolagen med informations och sociala utbyten. Företagen har Àven olika stor erfarenhet av den ungerska marknaden som Àr en internationell marknad. Det Àr viktigt bÄde pÄ den ungerska marknaden, och i företagens praktiska verksamhet med personliga kontakter för att stÀrka relationer och fÄ nödvÀndig information i företagens verksamhet. Sociala relationer och byggande av personlig förtroende Àr ocksÄ av stor vikt, samtidigt som förhandlingar och affÀrsuppgörelser kan ta lÄng tid pÄ den ungerska marknaden.

Filma matematik : Design av ett filmprojekt med fokus pÄ elevernas görande och lÀrande

Uppsatsens övergripande syfte Àr att designa ett projektarbete dÀr elever i Ärskurs nio gör egna filmer om rymdgeometri. Ambitionen med uppsatsen Àr att motivera filmprojektet utifrÄn didaktiska frÄgestÀllningar och att göra en planering för hur arbetet kan organiseras. Bakgrunden till projektidén Àr bland annat att skolans styrdokument framhÄller att eleverna behöver utveckla en mediekompetens, att undervisningsmetoderna bör skapa förutsÀttningar för kreativitet och lust i lÀrandet och att nya arbetsformer behöver utvecklas. En bakomliggande tanke Àr ocksÄ att sammanförande av estetisk verksamhet, teknik och matematik ger ett mervÀrde utöver de enskilda Àmnenas innehÄll. LÀroprocesser kan förstÄs utifrÄn olika pedagogiska teorier.

PRO i ÖsterĂ„kers kommun : en studie över PRO: s roll inom Ă€ldreomsorgen

Syftet med denna c-uppsats har varit att kartlĂ€gga PensionĂ€rernas riksorganisations (PRO) roll inom Ă€ldreomsorgen i ÖsterĂ„kers kommun. I vilket avseende PRO Ă€r ett komplement eller en ersĂ€ttning till kommunens verksamhet. Den hĂ€r studien faller under kvalitativ forskning och bygger enbart pĂ„ skriftligt underlag. Materialet Ă€r PRO: s mĂ„l, handlingsprogram pĂ„ riksnivĂ„ och verksamhetsberĂ€ttelse 2004 för ÖsterĂ„kers kommun och kommunens mĂ„l, riktlinjer och verksamhetsberĂ€ttelse 2004. Studien har visat att frivilliga organisationer i nĂ€stan alla under-sökningar man har gjort har haft en stark roll inom den offentliga sektorn.

<- FöregÄende sida 23 NÀsta sida ->