Sök:

Sökresultat:

14771 Uppsatser om Epitet för tyst kunskap - Sida 62 av 985

Hur förÀldrar uppfattar matematikomrÄdet i förskolan

Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka vilken uppfattning förÀldrar har om matemtikverksamheten i förskolan. Undersökningsmetoden har har anvÀnts Àr enkÀt för att nÄ ut till sÄ mÄnga förÀldrar som möjligt. TvÄ förskolor i södra Sverige har deltagit i undersökningen. Resultatet visar att förÀldrar har en del kunskap om matematikverksamheten i förskolan. Det finns Àven ett behov att frÄn pedagogernas sida öka informationen till förÀldrarna.

Bemötande av barn i behov av sÀrskilt stöd- ur ett förÀldraperspektiv

Arbetet handlar om hur förÀldrar till barn i behov av sÀrskilt stöd kÀnner sig förstÄdda och bemötta av personal i förskola/skola. Fokuset Àr pÄ hur förÀldrar har blivit bemötta av personal och pedagoger i förskolan/skolan. FörÀldrar beskriver en skola som inkluderar alla, ur deras synvinkel. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna har Ätta förÀldrar som har barn i behov av sÀrskilt stöd intervjuats. Syfte: Syftet med arbetet Àr att försöka förstÄ hur förÀldrar upplever att personal och pedagoger bemöter deras barn i förskola/skola, samt hur förÀldrar tÀnker kring en skola som inkluderar alla barn. Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer Àr den metod som har anvÀnts i arbetet. Efter intervjuerna Àr empirin sammanstÀlld och analyserad.

"Makten över dagordningen" : - En deltagande observationsstudie av ledares maktutövning

VÄr studies syfte var att undersöka hur ledare inom den offentliga sektorns sociala omrÄde förvaltar sin makt i möten med sina medarbetare. Vi bestÀmde oss dÀrför för att följa med tre ledare inom en kommuns sociala omrÄde, under möten med deras medarbetare. Vi ville dÀrigenom fÄ en fördjupad kunskap och förstÄelse om fenomenet makt. VÄra forskningsfrÄgor var följande; Hur manifesteras makten i mötena? Vad hÀnder i maktrelationerna? Vilka medel och resurser kommer dÀr till anvÀndning? I denna undersökning valde vi att anvÀnda oss av metoden deltagande observation dÄ vi bedömde att den var lÀmpligast för att kunna nÄ fram till vÄrt syfte.

Knowledge management i personalomsÀttningsstrategin

Knowledge management syftar till hur ett företag hanterar kunskap i sin organisation och begreppet börjades anvÀndas pÄ 1990-talet. Behovet av en vÀl utarbetad knowledge managementstrategi blir uppenbart dÄ nÄgon börjar eller slutar pÄ ett företag. Det finns mycket resurser att spara om man pÄ ett effektivt sÀtt kan ge den nyanlÀnde kunskap och överföra kunskap till organisationen frÄn den som ska lÀmna. Risk finns ocksÄ att nödvÀndig kunskap gÄr förlorad om nÄgon slutar och tar med sig nödvÀndig information som dÄ blir svÄr eller omöjlig att ÄterfÄ.Syftet med detta arbete Àr att undersöka vilka kopplingar som finns mellan knowledge managementstrategier hos en organisation och personalomsÀttningsstrategierna. FrÄgestÀllningen att besvaras Àr vilka knowledge managementstrategier kan ett kunskapsintensivt företag ha för att bÀst hantera en anstÀllds avgÄng eller ankomst? Genom litteraturstudier lades en grundförstÄelse för Àmnet som sedan utmynnade i ett intervjuunderlag som stÀlldes mot tvÄ företag.

Delad kunskap Àr dubbel kunskap : Om kunskapsöverföring i organisationer

SammanfattningI dagens samhÀlle har kunskap blivit alltmer anvÀndbart och viktigt för organisationer. Kunskap anses idag vara en vÀrdefull ekonomisk resurs för att organisationen ska kunna utvecklas och konkurrera med andra. Företag idag möter mÄnga utmaningar och dÀrmed ökar behovet av kompetenta och motiverade medarbetare. Allt fler uppgifter utförs av grupper istÀllet för individer och samarbete blir ett viktigt inslag. Kunskapsöverföring Àr avgörande för kunskapsuppbyggnad, organisationens lÀrande och resultat.

NURSES POSSIBILITIES OF IDENTIFICATION OF PAIN AMONG PATIENTS DIAGNOSED WITH DEMENTIA

BAKGRUND: En av vÄra snabbast vÀxande folksjukdomar i dagens samhÀlle Àr demens. Individer med demenssjukdom besitter olika hinder dÀrav bl.a. kognitiv pÄverkan eller kognitiv svikt, vilket i sig medför svÄrigheter av kommunikationsart. Detta medför vidare problematik kring identifieringen av smÀrtsymtom. SYFTE: Att undersöka hur sjuksköterskor bedömer smÀrta hos Àldre personer med en diagnostiserad demenssjukdom.

Sociala kunskaps- och lÀrandebegrepp hos Jean-Jacques Rousseau och Lpf 94

Arbetets syfte Ă€r att fördjupa förstĂ„elsen för vad ett socialt kunskaps- och lĂ€randebegrepp Ă€r och vilka konsekvenser det kan fĂ„ för utformningen av undervisningen. Arbetet utgĂ„r ifrĂ„n Johan Asplunds begrepp om social responsivitet och dess betydelse för en social förstĂ„else av kunskap och lĂ€rande. Det sker genom kvalitativa textanalyser av Jean Jacques Rousseaus bildningsroman Emile (1762)och Lpf 94. Översiktligt anger resultatet vilket utrymme elevens sociala responsivitet ges genom den förmedlade förstĂ„elsen av kunskaps- och lĂ€randebegreppen. Lpf 94 utvecklar en bildningsorienterad och konstruktivistisk syn pĂ„ begreppen.

Framtidens energieffektiva förskola : Gestaltning och formgivning av en naturförskola i passivhusteknik

DaggkÄpan Àr en förskola som projekterats i passivhusteknik. Förskolan Àr en naturförskola, vilket frÀmst innebÀr att i stort sett all verksamhet bedrivs utomhus. Byggnaden Àr i tvÄ plan vilket gör att tomtarean kan utnyttjas till mer utomhusvistelse. FörutsÀttningar för att bedriva verksamheten inomhus finns Àven. Utomhusmiljön och inomhusmiljön hos DaggkÄpan smÀlter samman och barnen kan lÀtt ta ett steg ut till naturen frÄn sina hemvister.

Att uppleva och upptÀcka kunskap : LÀrares erfarenheter av att anvÀnda en upplevelsebaserad utstÀllning i undervisningen

Inslag av upplevelsebaserade utstÀllningar, sÄsom museum och science centers, i skolans verksamhet Àr ofta uppskattade av bÄde lÀrare och elever. Utbudet av utstÀllningar har ökat de senaste 15 Ären och forskning som gjorts inom omrÄdet visar att det finns brister i hur lÀrare anvÀnder den externa resursen som dessa utstÀllningar utgör. Resultaten pekar pÄ att klasserna ofta Àr oförberedda och att utstÀllningsbesöket sker som en isolerad hÀndelse som inte införlivas i det arbete som Àger rum i skolan. Kunskap om hur den informella lÀrandemiljön i utstÀllningen lÀnkas samman med den formella lÀrandemiljön i skolan Àr önskvÀrd och detta arbete syftade till att bidra till sÄdan kunskap. I studien har elva lÀrares erfarenheter av att anvÀnda en upplevelsebaserad utstÀllning i undervisningen undersökts genom en kvantitativ och en kvalitativ metod.

"En sak undrar jag, hur bonden fÄr sina pengar" : barns förestÀllningar om lantbruket

Denna uppsats handlar om stads- och landsbygdsbarns förestÀllningar om lantbruket. Studien Àr av kvalitativ ansats och empirin har samlats in med hjÀlp av gruppintervjuer med 37 barn i Ärskurs 1-2 i SkÄne, pÄ en landsbygdsskola och en stadsskola. I uppsatsen analyserar jag barnens berÀttelser om lantbruket och lantbrukets produkter. Mina slutsatser visar att stadsbarnen har lÀrt sig vad de kan om lantbruket i skolan, genom klassrumsundervisning men ocksÄ genom studiebesök. Barnen i stadsskolan hade vÀldigt likartade berÀttelser om lantbruket, medan barnen pÄ landsbygdsskolan hade betydligt mer varierande upplevelser och kunskaper.

Angivelsebrott - StÀller angivelsebrotten nÄgra speciella krav pÄ poliser?

Ett flertal av brotten i Brottsbalken krÀver angivelse av mÄlsÀganden för att Äklagaren ska kunna vÀcka Ätal. PÄ Polisutbildningen undervisar man vÀldigt lite om de hÀr brotten och mÄnga poliser saknar dÀrför kunskap i omrÄdet. Jag tyckte det skulle vara intressant att ta reda pÄ mer om dessa brott samt varför/om detta Àr viktigt för oss poliser att kunna. För att undersöka detta har jag anvÀnt mig av lagtext, förarbeten, JO-utlÄtanden och doktrin. Mitt resultat Àr en genomgÄng av hur lagstiftningen Àr utformad, samt ett försök att fÄ det nÄgorlunda begripligt.

IT skapar affÀrsvÀrde: Vet sÀljarna av IT-system hur?

Idag investerar mÄnga organisationer flera miljarder pÄ IT-lösningar i önskan att deras IT-investering ska resultera i ökat affÀrsvÀrde. Genom en gjord litteraturstudie om hur dessa IT-investeringar skapar affÀrsvÀrde fann vi att ett mindre utforskat omrÄde Àr det stadiet som föregÄr sjÀlva IT-investeringen, alltsÄ skedet dÀr IT-företag sÀljer in IT-lösningen till en organisation. Vi ansÄg det dÀrför intressant att undersöka, ur ett företagsperspektiv, om sÀljarna i IT-företagen vet hur en IT-investering kan skapa affÀrsvÀrde. Detta eftersom att IT-företag som sÀljer produkter och tjÀnster vill att deras sÀljare ska kunna skapa och bidra till ökad kundnytta. För att uppnÄ uppsatsens syfte har vi analyserat vilken kunskap sÀljarna i en viss IT-företagsdomÀn har om utvalda teorier som pekar pÄ viktiga villkor för att IT ska generera affÀrsvÀrde.

Distriktssköterskors rapportering vid misstÀnkt lÀkemedelsbiverkning : - En kvalitativ intervjustudie

SAMMANFATTNINGBakgrund: LÀkemedelsbiverkningar utgör ett stort problem för den enskilde som drabbas och för samhÀllet. Distriktssköterskor med förskrivningsrÀtt har ett ansvar att rapportera misstÀnkta lÀkemedelsbiverkningar och spontanrapportering Àr grunden för lÀkemedelssÀkerhet. Studier visar att det finns en hög grad av underrapportering. Syfte: Syftet med studien var att undersöka distriktssköterskors kunskap och förstÄelse om lÀkemedelsbiverkningar samt deras handlingsberedskap för, och syn pÄ att rapportera dessa. Metod: Semistrukturerade intervjuer med kvalitativ ansats anvÀndes, sju distriktssköterskor i JÀmtlands lÀn deltog.

HÀlsa - en möjlighet trots kÀrlaccess och hemodialys

Personer som drabbas av kronisk njursjukdom och startar behandling med hemodialys fÄr en förÀndrad livssituation. KÀrlaccess Àr en förutsÀttning för behandling och Àr personens framtida livlina. Sjuksköterskans uppgift Àr att ge stöd och stÀrka personens förmÄga att uppleva hÀlsa trots sjukdom. Möjlighet att nÄ delaktighet och ökad egenvÄrd Àr olika för varje enskild person och sjuksköterskan behöver bred kunskap för att möta detta behov. Syftet med studien, som utfördes som en litteraturöversikt, var att utifrÄn patientperspektivet belysa erfarenheter av hur kÀrlaccess kan pÄverka hÀlsan hos personer i hemodialys.

 Attityder och kunskaper hos Sjuksköterskor till personer med alkoholproblem. -en litteraturstudie

Demens Àr en degenerativ sjukdom som angriper den drabbade personens nervsystem pÄ sÄ vis att personen gradvis blir mentalt och socialt handikappad, innan sjukdomen slutligen leder till döden. Orsakerna till sjukdomen Àr Ànnu okÀnd, men det finns kunskap om hur vÄrden av dessa mÀnniskor kan bli sÄ lÀmplig som möjligt. SÀmre minne, aggressivt beteende och Ängest Àr nÄgra av de sÀtt som sjukdomen yttrar sig pÄ. Sjukdomen kan medföra svÄrigheter för vÄrdtagaren att fungera sjÀlvstÀndigt i det vardagliga livet, vilket gör att professionell vÄrd ofta behövs. Tidigare studier har pÄvisat att estetik kan spela en viktig roll för att öka livskvaliteten.

<- FöregÄende sida 62 NÀsta sida ->