Sök:

Sökresultat:

14771 Uppsatser om Epitet för tyst kunskap - Sida 63 av 985

Sakskada, sÀrskilt angÄende stillestÄndsersÀttning i trafikskadefall

Validering Àr ett eftertraktat sÀtt att fÄ sin kunskap och kompetens bedömd. PÄ dagens osÀkra arbetsmarknad Àr det Àven ett sÀtt att höja sin kompetens och dÀrmed kunna öka chanserna att erhÄlla en fast anstÀllning. Vanligast Àr att validering sker inom vÄrd- och omsorgsarbetet men Àven andra yrkesorienterade Àmnen finns representerade. Denna uppsats utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv med syftet att belysa perspektiv pÄ validering och validander i olika situationer som till exempel valideringsprocessen, bedömning av kunskap och lÀrares kompetens. Den empiriska studien utgörs av en kvalitativ intervjuundersökning med syfte att utifrÄn frÄgestÀllningarna fÄ ett djup och mening.

Den flerfaldige planeraren : en studie i hur planerarens roll kan diversifieras med utgÄngspunkt i allmÀnhetens deltagande i planeringsprocessen

Ämnet deltagande och dialog i planeringsprocessen diskuteras flitigt pĂ„ dagens planeringsinstitutioner. Att allmĂ€nheten besitter unik kunskap om ett omrĂ„de som de lever i, eller pĂ„ annat sĂ€tt brukar dagligen, rĂ„der det knappast nĂ„gra tvivel om. AllmĂ€nheten har kunskaper om ett omrĂ„des kvalitĂ©ter, brister och potential. Individer formar ett omrĂ„des sociala vĂ€rden genom sĂ€ttet pĂ„ vilket de anvĂ€nder och identifierar en plats. Denna sortens kunskap Ă€r vĂ€ldigt viktig, och svĂ„r för en kommun att införskaffa genom vanliga omrĂ„desanalyser. FrĂ„gan Ă€r hur kommunen kan fĂ„ ta del av denna kunskap.

Ungas Sexualitet - Kan sjuksköterskan bidra till ökad sexualitet?

Bakgrund: Över hela vĂ€rlden finns brister i ungdomars sexuella hĂ€lsa. Det Ă€r inte helt ovanligt med könssjukdomar och oönskade graviditeter. Tidigare forskning visar att det hĂ€r problemet har funnits lĂ€nge men att inte mycket har gjorts för att Ă€ndra pĂ„ det. Syfte: Syftet med den hĂ€r litteraturöversikten Ă€r att belysa hinder och möjligheter gĂ€llande sexualundervisning och rĂ„dgivning utifrĂ„n sjuksköterskans hĂ€lsofrĂ€mjande arbete. Metod: En litteraturöversikt med sökning efter material i databaserna Cinahl och Scopus.

Social trÀning och Àmnesresurs : SO-lÀrares samtal om grupparbeten och elevers kunskapsutveckling.

Syftet med föreliggande uppsats Àr att studera en grupp SO-lÀrares samtal om grupparbeten och dess betydelse för elevers kunskapsutveckling. Med diskursanalys som en teoretisk och metodologisk utgÄngspunkt har tvÄ fokusgruppintervjuer, med totalt sju lÀrare, analyserats. Samtliga lÀrare undervisar i SamhÀllsorienterade Àmnen i grundskolans senare Äldrar. UtifrÄn lÀrarnas argumentation kring grupparbete presenteras i resultatkapitlet tvÄ huvudsakliga kategorier dÀr grupparbete beskrivs som social fostran respektive Àmnesresurs. De tvÄ kategorierna ger i sin tur upphov till olika syften med grupparbete, samt olika sÀtt att tala om gruppindelning och lÀraransvar.

Hur överförs kunskap mellan samarbetande företag?

Synen pÄ ett företags viktigaste konkurrensmedel har under de senaste Ären förÀndrats frÄn att ha varit resursorienterat till att bli kunskapsorienterat. Detta innebÀr att det inte lÀngre Àr företagets immateriella resurser som Àr företagets frÀmsta konkurrensfördel, utan kunskapen som finns lagrad inom företaget och dess anstÀllda. Eftersom dagens industriprodukter blir alltmer komplexa ter det sig inte lÀngre sjÀlvklart för ett företag att tillhandahÄlla alla tekniska lösningar till sina produkter pÄ egen hand. DÄ konkurrensen frÄn lÄgkostnadslÀnderna dessutom ökar stÀller detta nya krav pÄ vÀstvÀrldens industriföretag. För att möta denna konkurrens och detta tekniskt intensiva marknadsklimat finns ett ökat behov av samarbete mellan företag.

Dagligt liv för personer med schizofreni - En litteraturstudie i omvÄrdnad

Bakgrund: Schizofreni Àr en psykisk sjukdom dÀr personen har förÀndrade verklighetsuppfattningar sÄsom vanförestÀllningar, tankestörningar, förvirring och hallucinationer. Schizofreni kan ge svÄrigheter i exempelvis relationer och arbete. Genom att fokusera pÄ att förstÄ hÀndelser i personens dagliga liv fÄr sjuksköterskan kunskap om problem och varför dessa uppstÄtt. SÄdan kunskap kan hjÀlpa sjuksköterskan att utforma omvÄrdnadsÄtgÀrder som matchar personens behov. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att belysa dagligt liv för personer med schizofreni och dÀrmed öka sjuksköterskans kunskap om personens omvÄrdnadsbehov.Metod: En allmÀn litteraturstudie baserad pÄ fem kvalitativa artiklar och 15 kvantitativa artiklar.

FrÄn tragisk overklighet till fattbar verklighet : En jÀmförande kvalitativ studie av krisstöd utifrÄn kristeorier och krisgrupper i risksamhÀllet

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilken kunskap krisgrupper baserar sitt arbete pÄ, samt att jÀmföra vad kristeorier och krisgrupper sÀger att en mÀnniska i kris behöver. Vi utgÄr frÄn forskningsproblemet att undersöka ett idealtillstÄnd, det vill sÀga kristeorier, med det faktiska tillstÄndet, i form av krisgruppernas praktiska arbete. Detta undersöks gentemot teorier om risksamhÀllet. För att uppnÄ syftet anvÀnds en kvalitativ metod i form av en litteraturöversikt av kristeorier samt intervjuer med resurspersoner i krisgrupper. De resurspersoner som intervjuats har varit representanter för det sociala arbetet i form av socialsekreterare och fÀltsekreterare, skolkuratorer samt diakoner frÄn tre olika kommuner.

Kunskap: Den konkurrenskraftiga resursen : Hur fÄr man anstÀllda att tillÀmpa sina kunskapermot företagets strategiska mÄl?

De senaste Ären har tekniken gÄtt fort fram och det Àr svÄrt att konkurrera i teknologi och maskiner, pÄ grund av att tekniken numera Àr mer lÀttillgÀnglig. Det Àr dÀrför viktigt för företagen att satsa pÄ rÀtt kompetens pÄ rÀtt plats. Vid utbildning av personal, sÄ att rÀtt avdelning fÄr rÀtt kompetens, kan man anvÀnda sig av strategisk human resource management. De anstÀllda fÄr dÄ kunskap i vilken kompetens och i vilket uppförande som krÀvs.Syftet med denna rapport Àr att belysa kunskap som en resurs, dess konkurrenskraft och hur den kan samordnas och tas tillvara pÄ. Rapporten ger en överblick över olika metoder företag kan anvÀnda sig av, sÄ att de anstÀllda förstÄr företagets mÄl och anvÀnder sin kunskap för att nÄ dem.

Om att lÀra pÄ riktigt - En retrospektiv undersökning om projektet LÀra pÄ riktigt och om KME som metod

KME Àr förkortningen för huvudÀmnet Kultur, media, estetik pÄ lÀrarutbildningen pÄ Malmö högskola. KME-pedagoger strÀvar efter att i vardagen bearbeta innehÄll genom att anvÀnda sig av olika former av kommunikation sÄsom estetiska uttrycksformer. Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka om det finns nÄgot vÀrde i att ha KME-pedagoger i skolan genom att se pÄ vad personer som deltagit i projektet LÀra pÄ riktigt anser att det har lett till. Genom att utföra kvalitativa intervjuer tvÄ Är efter projektet med elever och pedagoger som har arbetat enligt KME:s formuleringar vill vi fÄ kunskap om huruvida denna undervisningsform uppfattas som lek eller lÀrorik. Vi vill ta reda pÄ om det praktiska arbetet kring filmskapande, som ligger inom ramen för KME:s grundtankar, kan vara en hjÀlp dÄ det kommer till att förvÀrva kunskap.

LÀxor i förhÄllande till kunskap, individualisering och hemförhÄllande. : En jÀmförande studie mellan tvÄ skolor.

LÀxor i förhÄllande till kunskap, individualisering och hemförhÄllande.En jÀmförande studie mellan tvÄ skolor.

Att lyfta pÄ locket. En litteraturstudie om sjuksköterskors upplevelse att möta kvinnor som utsÀtts för vÄld i sin parrelation.

Bakgrund: VÄld mot kvinnor Àr ett globalt folkhÀlsoproblem och sker i alla delar av samhÀllet. VÄld i nÀra relationer innefattar fysiskt, psykiskt, sexuellt, materiellt och socialt vÄld. HÀlso- och sjukvÄrds personal har ansvaret att identifiera vÄldsutsatta individer och bör dÀrför ha kunskap om symtom och tecken som tyder pÄ vÄld. I mötet med vÄldsutsatta kvinnor bör sjuksköterskor ha god kunskap om hur de ska bemöta och kommunicera för att stödja och hjÀlpa kvinnan till god hÀlsa. För att fÄ en bredare kunskap i omrÄdet vÄld i nÀra relationer krÀvs en fördjupad förstÄelse om sjuksköterskors upplevelse att möta vÄldsutsatta kvinnor.

Nyckeln till lÀslustporten - en studie om lÀrares tankar och arbete kring elevers lÀslust

Synen pÄ skönlitteraturlÀsning i skolan har Àndrats genom tiderna frÄn kunskap om litteratur till kunskap genom litteratur. Under vÄr verksamhetsförlagda del av lÀrarutbildningen har vi blivit medvetna om att det Àr lÀttare i teorin Àn i praktiken att fÄ alla elever att vilja lÀsa. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka vilka faktorer som Àr betydelsefulla för elevers lÀslust, samt hur kunskap om detta pÄverkar lÀrares förmÄga att handleda elever att genom ökad lÀslust ta del av skönlitteraturens kunskapskÀlla.Litteraturen pekar pÄ olika faktorer, som elevers sociala bakgrund, svÄrigheter med lÀsteknik och lÀsförstÄelse, lÀrares engagemang och arbete, yttre och inre förutsÀttningar i klassrummet, lÀsning och bearbetning av olika slag, bokval som fÀngslar samt ett skolbibliotek med en intresserad bibliotekarie, som betydelsefulla för lÀrares planering och arbete med att handleda elever till ökad lÀslust. LÀrares kÀnnedom om elevers lÀrande och om skönlitteratur Àr utgÄngspunkt för lÀrares uppdrag att arbeta för elevers lÀslust.Metoden vi valde för vÄr undersökning var kvalitativa intervjuer med verksamma lÀrare. Undersökningen visar att de intervjuade lÀrarna anser att motivation behövs och att de faktorer som listats ovan Àr viktiga för elevers lÀslust..

Kunskaperna i textilslöjd Àr bra att ha för dÄ slipper man lÀra sig dÄ man blir Àldre! : en studie om hur elever vÀrdesÀtter sina kunskaper och betyg i textilslöjd

Syftet med denna semi-kvalitativa undersökning var att undersöka hur elever i Är 9 vÀrdesÀtter sina kunskaper och betyg i textilslöjd. Undersökningen gjordes pÄ tre skolor pÄ olika orter i samma kommun i Mellansverige. Jag intervjuade tre elever pÄ varje skola samt deras textilslöjdslÀrare. Sammanlagt blev det tolv intervjuer. De frÄgestÀllningar som ligger till grund till mina intervjufrÄgor Àr: Hur förmedlas mÄl och betygskriterier till eleven? Hur vÀrderar eleven sin kunskap i textilslöjd? Samt, kÀnner sig eleven rÀttvist bedömd i textilslöjd? I bakgrunden sammanfattar jag den litteratur som berör mitt intresseomrÄde dÀr jag först beskriver kortfattat om slöjdens tillkomst i skolan till vad som stÄr i kursplanen för slöjd, vad som betraktas som kunskap i lÀroplanen och om Àmnets status.

Förekomst av lÀkemedelsavvikelser vid ortopedavdelningen pÄ Mora lasarett

Bakgrund: Andelen barn med medfött hjÀrtfel som nÄr vuxen Älder har ökat stort tack vare förbÀttrad vÄrd, diagnostik och behandling. Genom denna utveckling har en ny patientkategori tillkommit i den kardiologiska vuxenvÄrden om vilken de sjuksköterskor som arbetar inom densamma, inte innehar sÄ stor kunskap. Syftet med denna studie var att belysa hur vuxna och ungdomar upplever att leva med ett medfött hjÀrtfel. Metod: För att utforska detta gjordes en systematisk litteraturstudie vilken resulterade i en innehÄllsanalys av nio kvalitativa artiklar. Resultat: Personer med medfött hjÀrtfel upplever att de Àr annorlunda gentemot sina jÀmnÄriga, detta tar sig uttryck i fysiska skillnader, begrÀnsningar, kroppsuppfattning och kÀnslomÀssiga uttryck sÄsom utanförskap, skuld och rÀdsla.

LÀs- och skrivprocessen - förutsÀttningar och miljöer för god lÀs- och skrivpedagogik

Som specialpedagoger kommer vi med stor sannolikhet att möta elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter. En viktig förutsÀttning för att kunna minska andelen elever som misslyckas i sin lÀs- och skrivinlÀrning Àr att vi fÄr kunskap om vad som kÀnnetecknar god lÀs- och skrivutveckling. Syftet med den hÀr studien Àr att beskriva och analysera förutsÀttningar och miljöer för god lÀs- och skrivpedagogik för skolelever i de yngre Äldrarna som inte har "knÀckt lÀskoden". Sammanfattningsvis pekar resultaten pÄ av vÄr undersökning pÄ att lÀrarens kompetens Àr av stor betydelse i den bemÀrkelsen att denne kan behÀrska flera olika metoder. Detta för att kunna individualisera undervisningen utifrÄn barnens behov.

<- FöregÄende sida 63 NÀsta sida ->