Sök:

Sökresultat:

14771 Uppsatser om Epitet för tyst kunskap - Sida 57 av 985

NÀr kraven överstiger förmÄgan : om nybörjarens hindersprydda vÀg in i sjusköterskeprofessionen

Bakgrund: Det finns vÀl rapporterat kunskap och teoribildningar om sjuksköterskans övergÄng frÄn utbildningen till det praktiska yrkesutövandet. Den kunskap som saknas Àr bland annat hur den nyutexaminerade sjuksköterskan upplever sina förmÄgor i praxis, sÀrskilt i relation till god vÄrd och omvÄrdnad. Syfte: Studiens syfte var att belysa den nyutexaminerade sjuksköterskans upplevelser av sin kunskap i relation till kraven pÄ sÀker vÄrd och omvÄrdnad. Metod: Studien genomfördes som litteraturöversikt som bygger pÄ nio vetenskapliga artiklar. Analysmetoden var deduktiv innehÄllsanalys (template analysis; Malterud,1998).

VÀgar till kunskap: om demokrati i gymnasieskolans lÀroböcker

Denna uppsats utgör en analys av tre olika lÀromedel som anvÀnds i Àmnet samhÀllskunskap och dess A-kurs inom teoretiskt och praktiskt program pÄ gymnasienivÄ samt vuxenutbildning. Genom att studera hur de olika lÀromedlen tar upp och lÀr ut demokrati och vÀrdegrund utifrÄn gÀllande styrdokument, har en jÀmförelse slutligen kunnat visa huruvida materialet ger en grundlÀggande kunskap om hur demokrati och medborgarskap i samhÀllet fungerar. Studien visar att det finns brister i lÀroböckerna vid beskrivandet av demokrat samt att det i tvÄ av lÀroböckerna saknas en samlad bild av de grundlÀggande demokaratiska vÀrderingarna som knyter an till den kulturella mÄngfald som styrdokumenten efterstrÀvar..

Barns rÀtt och behov av kunskap om sitt ursprung. Attityder hos par som tar emot donerade Àgg eller spermier samt de som donerar.

Syftet med studien var att beskriva vilka attityder som finns bland recipienter och donatorer angÄende de riktlinjer som bör efterföljas för Àgg- och spermiedonation. Syftet var Àven att undersöka om det finns skillnader i attityder inom grupperna recipienter kvinnor respektive mÀn och donatorer till huruvida barnet har rÀtt att fÄ kunskap om sitt ursprung.Studien blev en del av ett stort nationellt projekt. Data samlades in med enkÀter som berörde de tidigare beskrivna omrÄdena. EnkÀterna var utformade med pÄstÄenden att ta stÀllning till som ?instÀmmer? eller ?instÀmmer inte?.

?Kvinna eller man ? Ă€r inte frĂ„gan vad man kan? Hur förmedlas företagets samlade kunskap i Årsredovisningen.

Under det senaste halvseklet har det varit en förskjutning frÄn tillverkningsindustri till tjÀnstesektorn, denna förskjutning gör att de traditionella vÀrderingssÀtten av företagen inte lÀngre ger en fullstÀndig bild. Inom tjÀnstesektorn finns det mÄnga företag som Àr kunskapsbaserade, detta gör att de har svÄrt att förmedla hur stor del av företagets resurser som bestÄr av personalens kunskap (humankapitalet).Syftet med denna rapport Àr att undersöka varför personalens kunskap inte har nÄgon större roll i Ärsredovisningen samt att undersöka pÄ vilket sÀtt det skulle kunna vara möjligt att göra redovisa den.I rapporten har vi valt att se rapporteringen frÄn ett utomstÄende perspektiv, sÄ som intressenterna upplever denna frÄga. I insamlandet av det empiriska materialet valde vi att intervjua tre personer som kommer i kontakt med olika kunskapsföretags finansiella rapporter samt en person som har gjort en doktorsavhandling i hur humankapitalet redovisas. Detta för att ge en sÄ bred bild av Àmnet som möjligt.Vi har anvÀnt oss av gÀllande lagar, tidigare forskning samt en allmÀn bild över intressenterna. Den slutsats vi kom fram till Àr att denna frÄga verkar följa konjunkturen och intresset frÄn intressenterna Àr ganska svalt, samt att den formen av redovisning bör vara frivillig.

Psykisk ohÀlsa hos pojkar och flickor i grundskolan : Intervju med skolsköterskor

Syftet med studien var att belysa hur personer med diabetes typ 2 upplever den information och undervisning som gavs av diabetessjuksköterskor. Studien hade en beskrivande design. De som deltog i studien var Ätta kvinnor och Ätta mÀn i Mellansverige med diagnosen diabetes typ 2. Data samlades in med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer och analyserades utifrÄn kvalitativ innehÄllsanalys. Resultatet redovisas i ett tema och fem kategorier.

"Lagarbete pÄ hög nivÄ" : Barns perspektiv pÄ Àventyrspedagogik

Syfte:Syftet med föreliggande studie Àr att bidra med en fördjupad kunskap om barns perspektiv pÄ Àventyrspedagogik som en del av skolans arbetsformer. Elevernas upplevelser och tankar bidrar till ökad kunskap som Àr vÀrdefull för en god utveckling av verksamheten.Metod:Undersökningen vi gjort Àr en kvalitativ studie dÀr vi anvÀnt oss av fokusgruppsintervjuer. Fyra fokusgrupper Àr intervjuade i undersökningen och antalet deltagare i varje intervju Àr mellan tre och fem stycken.Resultat:I vÄrt resultat har vi fÄtt svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar om hur eleverna upplever Àventyrspedagogiken och hur samarbetet har fungerat under projektets gÄng. Det framkommer av studien att eleverna ser pÄ Àventyrspedagogiken som ett positivt arbetssÀtt dÀr samarbete Àr ett bra redskap för att lyckas..

Sjuksköterskors upplevelser av att vÄrda patienter med alkoholmissbruk : En litteraturöversikt

BAKGRUND: Alkoholkonsumtionen i Sverige har stigit sedan 1900-talet. En förhöjd alkoholkonsumtion kan leda till bÄde fysiska och psykiska skador. Sjuksköterskor möter dagligen patienter med alkoholmissbruk och denna patientkategori kan ha svÄrigheter att sjÀlva erkÀnna alkoholproblemen. SYFTE: Syftet med denna studie var att belysa sjuksköterskors upplevelser av att vÄrda patienter med alkoholmissbruk. METOD: En litteraturöversikt, datamaterialet bestod av tio vetenskapliga artiklar varav fem kvalitativa och fem kvantitativa.

LÀr mig saker som har med livet att göra : En kvalitativ studie om elevers kontra lÀrares syn pÄ viktig skolkunskap

Det hÀr Àr en kvalitativ studie vars avsikt Àr att fÄ en ökad kunskap i hur lÀrare och elever ser pÄ skolkunskap. I studien resoneras det vilka likheter och skillnader det finns mellan elever och lÀrares syn pÄ skolkunskap och hur synen pÄ skolkunskap pÄverkar elevernas inlÀrning. Dessutom diskuteras det hur synen frÄn de bÄda parterna Àr i jÀmförelse med styrdokumentens syn pÄ skolkunskap. DÄ studien handlar om skolkunskap utgÄr förhÄllningssÀttet frÄn vad som Àr kunskap. Studien anvÀnder sig av en kvalitativ forskningsmetod dÄ det anvÀnds tvÄ datainsamlingsmetoder; intervjuer med lÀrare och enkÀter med elever.

Stress hos hunden : orsaker, symtom och förebyggande ÄtgÀrder

I mitt arbete ville jag fÄ svar pÄ följande frÄgestÀllningar; kan hundar uppleva stress? Vad hÀnder i kroppen och vad innebÀr stress? Hur visar hunden att den Àr stressad? Vad Àr det som orsakar stressen? Kan stress utlösa sjukdom hos hunden? Finns det nÄgot som kan göras för att förebygga stress hos hundar? Arbetet baseras pÄ litteraturstudier. Vid stress förÀndras normaltillstÄndet i kroppen genom frisÀttning av adrenalin, noradrenalin och kortisol. Stress kan delas in i tre faser; alarmreaktionsfasen, motstÄndsfasen och utmattningsfasen. Det Àr under utmattningsfasen som anpassningssjukdomar kan utvecklas.

Vi gÄr ut för att lÀra in : En studie om hur vi arbetar med uteverksamhet och matematik i förskolan

SammanfattningLaborationer i naturvetenskapliga Àmnen Àr en naturlig del av undervisningen. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att ta reda pÄ om man tar bort en möjlighet till inlÀrning och förstÄelse för eleverna om laborationer inte anvÀnds i undervisningen. Vidare ville jag undersöka om lÀrare och elever anser att laborationer utvecklar förstÄelsen av naturvetenskap, dessutom om eleverna förstÄr syftena med laborationerna.Undersökningen utfördes genom att kvalitativa intervjuer gjordes med fyra lÀrare och sex elever i en gymnasieskola. Resultatet visar att lÀrarna har olika Äsikter om laborationens betydelse för förstÄelsen av Àmnet. DÀremot anser eleverna att laborationer utvecklar deras förstÄelse för naturkunskap.

Spa & badhus: gestaltningsförslag Hemavan Badhus

Spa och badhus har funnits i olika former sedan lÀnge tillbaka. Romerska och turkiska bad Àr nÄgra av de mer vÀlkÀnda med fokus pÄ hÀlsa och vÀlmÄende genom vatten. Kunskap kring spa som designobjekt Àr dock begrÀnsad. Syftet med examensarbetet Àr att utforma ett spa och badhusdesign baserat pÄ teoretiska övervÀganden. Arbetet kommer att bidra till ökad kunskap vid kommande utformningar av spa och badanlÀggningar.

Sjuksköterskestuderandes kunskap och kÀnnedom om kommunikationsmodellen SBAR : en kvantitativ deskriptiv studie

Bakgrund: En betydande orsak till mÄnga skador och anmÀlningar som görs inom vÄrden Àr nÀr muntlig eller skriftlig kommunikation saknar struktur och effektivitet. Detta kan i sin tur leda till att patientsÀkerheten blir lidande. SBAR Àr en kommunikationsmodell som anvÀnds inom hÀlso- och sjukvÄrden för att strukturera upp information och presentera viktig fakta pÄ ett snabbt och effektivt sÀtt, vilket leder till en förbÀttrad patientsÀkerhet. Syfte: Syftet med studien var att undersöka vad sjuksköterskestuderande hade för kunskap och kÀnnedom om kommunikationsmodellen SBAR. Metod: Studien var en kvantitativ deskriptiv studie, dÀr data har samlats in via en enkÀt som bestod av elva frÄgor dÀr sju av dem besvarades med svarsalternativ, tre med öppna svarsalternativ och en med skattningsbart svar.

Ventilationsbuller : Teknik och ekonomi för ett tyst system

Buller frÄn ventilationssystem Àr ofta förekommande och pÄverkar oss mer eller mindre varje dag. Det finns krav pÄ hur mycket det fÄr lÄta ur ventilationssystemet som Àr uppsatta av Karlstads Kommun med utgÄngspunkt frÄn Boverkets Byggregler, men hur ser möjligheterna ut för att kunna konstruera ett tystare ventilationssystem vid en skÀrpt kravnivÄ?Syftet Àr att utreda vilken kravnivÄ som Àr rimlig med hÀnsyn till teknik och ekonomi. Med utgÄngspunkt frÄn RÄtorps Förskola, som Àgs och drivs av Karlstads Kommun, utförs berÀkningar med hjÀlp av befintligt berÀkningsmall samt ljudmÀtningar enligt Svensk Standard. Det görs för att ta reda pÄ hur ljudmiljön i förskolan ser ut idag i relation till de krav som stÀllts.

Materians och energins bevarande : En studie av gymnasieelevers uppfattningar

Syftet med denna studie Àr att undersöka elevernas uppfattningar om materians uppbyggnad och om materians och energins bevarande. Den föreliggande studien baseras pÄ en kvantitativ analys i form av en elektronisk enkÀt, som föregicks av en kvalitativ analys i form av, strukturerade intervjuer och demonstrationer.Eleverna har kunskap om vardagsnÀra exempel, som till exempel vad en stekpanna Àr uppbyggd av. De ansÄg att dessa Àr exempel pÄ materia men nÀr det gÀller mer abstrakta begrepp som ljus, magnetfÀlt, skugga, vakuum, vÀrme och ljud uppvisar eleverna mer osÀkerhet och brist pÄ kunskaper. HÀlften av eleverna svarade att luft Àr materia, vilket tyder pÄ ?gasblindhet? hos de övriga.

KarriÀrvÀgledning kontra karriÀrcoaching

UndersökningsomrÄdet i detta examensarbete Àr karriÀrcoaching och studie- och yrkesvÀgledning. Inom dessa bÄda yrken undersöks flera aspekter som exempelvis den historiska bakgrunden, vilka samtalsmetoder som anvÀnds och pÄ vilket sÀtt yrkesverksamma vÀgledare och karriÀrcoacher arbetar. Likheter och skillnader undersöks ocksÄ, detta för att fÄ kunskap om huruvida det kan finnas en konkurrens mellan yrkesgrupperna pÄ arbetsmarknaden men ocksÄ för att uppmÀrksamma eventuella möjligheter till samarbete. Vi har genomfört en enkÀtundersökning med 115 studenter pÄ studie- och yrkesvÀgledarprogrammet vid Malmö högskola samt gjort intervjuer med yrkesverksamma personer inom bÄde vÀgledning och karriÀrcoaching. Syftet med enkÀtundersökningen var att fÄ en uppfattning om hur mycket kunskap som fanns kring karriÀrcoaching hos dessa studenter och om de önskade fÄ mer kunskap i omrÄdet.

<- FöregÄende sida 57 NÀsta sida ->