Sök:

Sökresultat:

14771 Uppsatser om Epitet för tyst kunskap - Sida 49 av 985

Lokalhistoria i skolan: attitydundersökning i SkellefteÄs
gymnasieskola

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka vilken attityd lÀrare och elever i SkellefteÄs gymnasieskola har till lokalhistoria i historieundervisningen. Vi ville Àven se hur mycket lokalhistoria eleverna fÄr lÀra sig, vilken kunskap de har om lokalhistorien och om lokalhistorisk kunskap kan stÀrka deras identitet. Undersökningen bestod av en lektionsserie, en elevenkÀt, en lÀrarenkÀt och en lÀrarintervju. Resultatet visade att lÀrarna och eleverna tycker det Àr viktigt med lokalhistoria. Eleverna tycktes fÄ ta del av relativt mycket lokalhistoria under sin gymnasietid om Àn detta varierar frÄn klass till klass.

?det beror pÄ om man har kÀnslan för att lÀra sig? : En kvalitativ studie om nÄgra elevers epistemologiska förestÀllningar

Föreliggande studies syfte Àr att undersöka nÄgra elevers epistemologiska förestÀllningar om kunskap och lÀrande. Syftet innehÄller ocksÄ ansatsen att Ästadkomma en fördjupad kunskap om detta fenomen vilket i denna studie innebÀr anvÀndandet av en kvalitativ metod i form av fokusgruppsintervjuer. Studiens empiri bestÄr av tre stycken fokusgruppsintervjuer och det totala deltagarantalet i fokusgruppsintervjuerna var elva elever. Denna studies urval avgrÀnsades till elever i Ärskurs 6-9 och gymnasieskolan. SÄledes bestÄr en fokusgrupp av elever frÄn Ärskurs sex och resterande tvÄ fokusgrupper bestod av elever frÄn gymnasieskolans andra och tredje Ärskurs.

Livskvalitet hos ungdomar med medfödda hjÀrtfel

Bakgrund: Distriktssköterskors arbete har förÀndrats över tid. Patienter Àr idag ofta vÀlinformerade om sin hÀlsa och medvetna om att de kan pÄverka sin hÀlsa. I dagens samhÀlle Àr internet en vanlig kÀlla till hÀlsoinformation, som har blivit allt mer tillgÀnglig. Det Àr viktigt att patienten kÀnner delaktighet i sin egen vÄrd.  VÄrdgivaren har ett ansvar att leda patienten till tillförlitliga informationskÀllor. Syfte: Syftet med studien var att belysa distriktssköterskors erfarenheter av att patienter söker hÀlsoinformation pÄ internet och hur det pÄverkar deras arbete.

Svensk utflyttningsbeskattnings förenlighet med EU-rÀttens etableringsfrihet.

Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att analysera hur ett framtida specifikt skydd för visselblÄsare bör se ut i svensk lag. Norsk rÀtt till skydd för visselblÄsare och EuroparÄdets krav pÄ sÄdan lagstiftning analyseras och jÀmförs för att kunna besvara syftet. Svensk rÀtt ger idag ett visst skydd för visselblÄsare, dock erhÄller alla inte samma skydd eftersom yttrandefriheten enbart gÀller mot det allmÀnna. Det partiella skydd som finns Àr svÄröverskÄdligt eftersom regleringen finns inom flera olika rÀttskÀllor.I norsk rÀtt har alla rÀtt till yttrandefrihet i anstÀllningsförhÄllandet. AnstÀllda har ocksÄ rÀtt att varsla om kritikvÀrdiga förhÄllanden nÀr det sker pÄ ett försvarligt sÀtt, dÄ rÄder ett repressalieförbud.

Repatriering : Vart tar kunskapen vÀgen?

Globaliseringen innebÀr möjligheter för företag att verka pÄ en större marknad, men detta innebÀr ocksÄ att organisationen blir mer utspridd och svÄrkontrollerad. Ett ökat fokus pÄ kunskap som resurs för att skapa konkurrensfördelar samt att anvÀnda expatriering som ett verktyg för hantering av den utspridda organisationen har lett fram till valet av syfte med denna uppsats. Vi vill utifrÄn vÄr modell över hur repatrioters kunskap kan överföras och bidra till organisationens utveckling, beskriva och analysera hur företag idag tar tillvara pÄ repatrioters kunskap. Vi har valt att göra vÄr undersökning pÄ företag noterade pÄ Stockholmsbörsen som anvÀnder sig av expatriering utanför Norden.Som grund för vÄr modell ligger teori om den kunskap repatrioter införskaffar under utlandstjÀnstgöring, hur kunskap kan överföras samt hur den kan utveckla organisationen och stÀrka dess konkurrenskraft. UtifrÄn vÄr modell har vi sedan skapat ett frÄgeformulÀr som ligger till grund för vÄr empiri.

Matematikundervisningen : PÄverkas elevernas intresse för och kunskap i matematik om undervisningen sker med eller utan lÀrobok?

AbstraktSyftet med detta arbete har varit att undersöka om det finns nÄgon skillnad i kunskap och intresse för matematik mellan elever som undervisas med eller utan lÀrobok. Information har inhÀmtats genom kvalitativa intervjuer med elever i Är 1 och 3 med utförda matematikuppgifter av eleverna och frÄn de nationella proven i matematik för Är 5.Teorin bygger pÄ lusten att lÀra genom motivation och betydelsen av att eleverna fÄr en bra förstÄelse av varför de ska lÀra sig matematik genom att koppla undervisningen till deras vardag och att göra den lustfylld.I denna begrÀnsade studie Àr alla eleverna nöjda med sin matematikundervisning oberoende av lÀrobok eller inte, men det Àr noterbart att intresset för matematik sjunker mer i Är 3 för de med lÀrobok Àn de utan. Kunskaperna i matematik Àr ganska lika, men en viss fördel till eleverna i skolan utan lÀrobok i Är 5. SvÄrighetsgraden av de matematiska uppgifterna tycks ocksÄ styra elevernas intresse för matematik..

Information vid dagkirurgi - patientuppfattningar

För att klara krav pÄ besparingar och effektivisering inom hÀlso- och sjukvÄrd har dagkirurgi som behandlingsform ökat men Àven som ett led av ny forskning och utveckling av kirurgiska behandlingsmetoder. Patientens behov av kunskap för att kunna klara egenvÄrden efter ingreppet blir större dÄ vÄrdtiden Àr kortare vid dagkirurgi. Den valda metoden Àr litteraturstudie och syftet var att undersöka hur patienterna uppfattade information vid dagkirurgi. Elva vetenskapliga artiklar Àr granskade och bearbetade och dÀrigenom har ett resultat framkommit. Informationen har störst genomslagskraft nÀr muntlig och skriftlig alternativt visuell information kombineras.

Undervisnings betydelse för patienter med kronisk njursjukdom : Litteraturstudie.

Patienter med kronisk njursvikt Àr beroende av sjukvÄrden och har behov av kunskap och stöd för att hantera sin egenvÄrd. Patientundervisning Àr en vanlig verksamhet och ett viktigt verktyg inom njurmedicinsk omvÄrdnad. Att förmedla kunskap och arbeta för patienters delaktighet Àr till stor del sjuksköterskans uppgift. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka undervisnings betydelse för patienter med kronisk njursvikt. Litteraturstudien baserades pÄ sex artiklar med kvalitativ ansats och tre artiklar med kvantitativ ansats.

En skola för alla, Àven för elever med sÀrskilda behov

Syftet Àr att undersöka pedagogers tankar och erfarenheter kring undervisning av elever med sÀrskilda behov pÄ en skola. Detta för att öka kunskapen om hur man som ÀmneslÀrare kan öka möjligheterna för dessa elever att klara undervisningens mÄl samt att skapa förstÄelse för vilka brister och behov som finns i detta arbete. Den metod jag har valt för att genomföra undersökningen Àr kvalitativa intervjuer. Jag har intervjuat fyra pedagoger pÄ en utvald skola som arbetar med elever i grundskolans senare Är, tre av informanterna Àr sprÄklÀrare och en arbetar som specialpedagog. Resultatet visar sju Äterkommande teman som har stor betydelse för framgÄngsrik undervisning med elever med sÀrskilda behov. Dessa teman Àr bemötande, motivation, struktur och information, stress, klassrumsklimat och arbetsro, undervisningssÀtt och pedagogik samt resurser. Informanterna uppger i mycket liten utstrÀckning innehÄllet i undervisningen som betydande för motiverande och framgÄngsrik undervisning.

Kunskap och mindreading inom fightingspel

Denna rapport handlar om hur spelare kommer fram till beslut i fightingspel: om de anvÀnder kunskap eller om de förutser vad motstÄndaren ska göra. Bakgrunden behandlar termen ?mindreading? och vad fightingspel Àr samt vilka skickligheter som anvÀnds i fightingspel. En förundersökning gjordes med erfarna fightingspelsspelare för att undersöka vilka faktorer som skulle kunna vara viktiga. Rapportens frÄgestÀllning Àr om det Àr spelmekaniken eller förmÄgan till mindreading som Àr viktigast för framgÄng i ett spel med frekventa Yomi-situationer sÄsom fightingspel.

SysselsÀttning eller undervisning? En studie om hur laborativt material anvÀnds i matematikundervisning

Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur och varför lÀrare anvÀnder laborativt arbetssÀtt i matematikundervisningen i skolÄr 3 samt lÀrarnas uppfattning om hur det förebygger elevers matematiksvÄrigheter. Studien inkluderar Àven elevers instÀllning till laborativt material. Motivet till valet av detta Àmne Àr utifrÄn vÄra VFT (verksamhetsförlagd tid) erfarenheter dÀr enskild tyst rÀkning dominerade matematikundervisningen och laborativt material anvÀndes som sysselsÀttning. Litteraturen inom omrÄdet föresprÄkar arbete med laborativt material under hela skolgÄngen för betydelse för elevernas förstÄelse i matematik och att lÀraren har en avgörande roll gÀllande konkretisering av den abstrakta matematiken. En stor del av forskningen har visat att elever som arbetar med laborativt material i matematik presterar bÀttre Àn elever som inte gör det. I undersökningen har vi anvÀnt oss av tvÄ kvalitativa undersökningsmetoder, intervju och observation.

Lantbruksjournalisters kunskap och instÀllning till GMO : en kvantitativ undersökning av journalister som skriver om den gröna nÀringen

Den svenska debatten om anvÀndningen av GMO har varit en het och infekterad frÄga i mÄnga Är. FöresprÄkarna och motstÄndarna till GMO Àr lÄngt ifrÄn varandra och positionerna Àr tÀmligen lÄsta. Hur kan det komma sig att man ser anvÀndning av GMO pÄ sÄ vitt skilda sÀtt? Jag började fundera pÄ vad de som mestadels förmedlar informationen om GMO sjÀlva har för syn pÄ Àmnet. Studien fokuseras pÄ journalister som bevakar och skriver om den gröna nÀringen i svenska tidningar.

Sjuksköterskors upplevelser av att bemöta patienter med olika kulturell bakgrund : En litteraturstudie

     Dagens mÄngkulturella samhÀlle krÀver en ökad kunskap och förstÄelse för olika kulturer. Forskning visar att sjuksköterskor upplever att det Àr svÄrt att relatera till patienten pÄ grund av sprÄkliga och kulturella skillnader. Brist pÄ kulturell kompetens leder till konflikter orsakade av missförstÄnd och misstolkningar. Sjuksköterskor uttrycker en önskan att utveckla kunskap i transkulturellt vÄrdande. Utan denna kunskap Àr det svÄrt för sjuksköterskor att utveckla en vÄrdande relation med patienten, vilket i lÀngden kan leda till ett bristande förtroende för sjukvÄrden frÄn patientens sida.

Kollaborativ blogging

Denna uppsats handlar om kollaborativ blogging. Blogging innebÀr att inlÀgg publiceras pÄ en förprogrammerad webbsida med hjÀlp av ett bloggverktyg. Med kollaborativ blogging avser jag en situation dÀr tvÄ eller flera personer delar med sig av information och kunskap genom att kommunicera och interagera med varandra pÄ en blogg. Jag har i denna uppsats valt att undersöka pÄ vilket sÀtt bloggar kan fungera som ett verktyg för kollaborativ informations- och kunskapsspridning inom en grupp. Fallstudien som jag anvÀnt mig av Àr HUMlabs mobila blogging pÄ Jokkmokks vintermarknad 2004.

Kontroll, kostnad, kunskap, vilken parameter Àr viktigast vid beslut gÀllande hantering av löpande bokföring? : En studie baserad pÄ mikro- och smÄföretag inom Uppsala lÀn

Det hÀr Àr en studie av mikro- och smÄföretag inom Uppsala lÀn som syftar att bidra till bÀttre kunskap och ökad förstÄelse för hur dessa bolag hanterar sin löpande bokföring. Den kvantitativa enkÀtundersökning som ligger till grund för studien omfattar 163 bolag. De ombads svara pÄ frÄgor angÄende hur de hanterar sin löpande bokföring, om de anvÀnder bokföringssystem samt vilken av parametrarna kotroll, kostnad och kunskap som var viktigast i beslutet om hanteringen av den löpande bokföringen. Samtliga bolag hade mellan 0-49 anstÀllda och delades in i tre kategorier A, B och C, beroende pÄ antalet anstÀllda. Detta för att kunna se skillnader och göra jÀmförelser mellan bolag i olika storlek.

<- FöregÄende sida 49 NÀsta sida ->